Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snart er det ferietid og vi har bestilt bil da vi skal tilbringe en uke i Nice. Har vært der flere ganger nå og tenkte vi skulle utvide horisonten vår litt. Er det noen som har noen steder de vil anbefale som bare MÅ oppleves?

Tenkte om vi kjørte litt innover i landet og fant en vingård eller to, eller noe annet. Hvem vet?

Begynnende frankofil... ;)

Gjest Gjest_Chelsea_*
Skrevet

Hvor langt unna Nice er du villig til å reise?

Skrevet

Hadde vært greit å holde seg innenfor 20-30 mil.

Skrevet

Hey:)

Hvis du kjører mot Antibes, så er det marineland der.... aldeles nydelig liten park. Med delfinshow, spekkhoggershow osv. På samme stedet er det også minigolfbane, gocart, badeland, westernpark, fornøyelsespark.

I jean cap ferrat er det et lite zoo, og skjell museum.

2 timer nord for Nice, i mercantour national parc, er det ulvepark, pluss masse annet du kan finne på, rafting, turgåing osv.

Få også med deg parc phoenix rett ved flyplassen.

Skrevet

Takk for tips rusjenten, vi reiser kun to voksne, vet ikke om jeg drar på det delfinshowet, har fått min dose med dyr i dyreparker før i sommer. Jeg lengter mer etter sjarmerende steder hvor man kan rusle hånd i hånd og droppe innom spesialforretninger eller finne usjenerte steder hvor man kan være for seg selv.

Raftingen kunne være noe... Eller gåturen ;)

Gjest Gjest_Hanne_*
Skrevet

Problemet er å huske og vite i farten hvor langt ting er fra Nice, men jeg håper at du kjøper deg et Michelin-kart over Rivieraen og Provence slik at du lett kan finne de forskjellige stedene :tommel:

Les Gorges du Verdon

Fjellkløft et ganske langt stykke nord for Nice hvor man nede i elven kan leie tråkkebåter.

Tourtour

Landsby nord i Provence med trange gater og koselig torg for lunch.

Auberge des Lavandes i Villecroze

Koselig verthus i den lille landsbyen Villecroze, som et norsk ektepar driver.

Trøffelrestaurant

Har ikke vært der og spist, bare tittet samt kjøpt trøffelolje

Menton

Har fått anbefalt denne byen, men ikke vært der enda.

Antibes

Har alltid likt meg i Antibes selv om noe turistifisert.

Det fine er at det ikke er langt fra Nice.

St. Paul de Vence

Dette er en koselig kunstnerby, dog veldig bygd opp for turisme.

Men mye av Provence er veldig turistifisert dessverre, så kanskje litt vanskelig å finne de genuine franske landsbyene. Si fra hvis du skulle finne en da!

Skrevet

Vi må skaffe oss et ordentlig kart ja. Menton står på lista, må prøve å komme oss dit. Skal gi lyd om vi finner en bortgjemt landsby! :skravle:

Gjest Gjest
Skrevet

En liten koselig landsby i retning Monaco som heter Eze. Der drømte jeg meg bort i flere timer :P

Skrevet (endret)

Ville bare anbefale den lille byen Theoules for badeutflukt, evnt. kombinert med roadtrip, kjempefin strand inni en bukt, litt mindre folk enn strendene cannes-antibes-nice, klart vann så det går an å snorkle. Forholdsvis enkelt å finne parkering, finner nesten alltid på parkeringsplassen i tilknytning stranden, ellers lukeparkering oppover fjellet (som franskmenn flest selvsagt foretrekker...) Ligger ca på andre siden av Cannes, så et lite stykke å kjøre, men går jo fort på motorvei.

Vingårder vil du nok finne, men mye sur vin i omløp. :P Kan ikke anbefale noen vingårder her og nå, mamma og pappa er mest ram på de. De kjørte forresten til Piemonte i Italia, der var det iallfall en veldig god vingård. Men kinkig å ta med vin i kofferten da!

Har du forresten lest Nice-guiden som ligger på Vagabonds hjemmesider? Mye fine tips der.

EDIT: Kom på den koselige byen La Turbie som ligger i åsen over Monaco. Veldig koselig gamleby, litt mindre turister enn de typiske turistbyene. Anbefaler også et besøk på det romerske monumentet, en gammel triumfbue av keiser Augustus tror jeg det var, morsomt å se og utrolig utsikt fra toppen. Dessverre forholdsvis dyrt å komme inn, og lite å se utenfra, pga. murer. Gratis første søndagen i måneden eller noe, men det gjelder ikke sommersesongen, som selvsagt er dyrest. Husker ikke hva vi betalte, men vi var der uansett i lavsesongen, dvs, juletider.

Endret av Scheherazade

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...