Gå til innhold

felles etternavn!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal nå endre navn etter vi har giftet oss, og lurer på hvor i all verden det skal sendes hen? noen som vet, og evt har en adresse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg skal nå endre navn etter vi har giftet oss, og lurer på hvor i all verden det skal sendes hen? noen som vet, og evt har en adresse?

Det skal sendes til folkeregisteret, det ligger oftest på samme sted som ligningskontoret dere tilhører.

Gjest vimselot
Skrevet

Er i dårlig humør men svarer likevel, det må da være folkeregistret, kirka tar seg bare av det ytre...

Beklager, er ikke meningen å fornærme, men når du ikke VET det engang, da er du kanskje for ung til å tenke på å gifte deg, dvs, tenke kan du jo, men å gjennomføre det...

Beklager at jeg er frekk, har ingen rett til det, men vet du ikke det, så haster det vel ikke å gifte seg... selv om jeg lurer litt på mange rare ting, om jeg skal gifte meg en dag...

(det er vel lov å svare når man er i grr-humør, når man samtidig innrømmer at man er det og at det bare er å l ese svaret---

Lykke til ts.

Skrevet (endret)

.

Endret av Miros
Skrevet

Hei!

www.regjeringen.no/pages/1940279/navn.bokm.pdf

skriv ut dette skjemaet, fyll det ut og send det til folkeregisteret :)

jeg fikk et sånt skjema av presten, har fylt det ut, men sender det ikke enda (gifter meg 6. oktober)

Skrevet

helt enig, er du så dårlig humør kan du jammen meg la være å svare! Har funnet skjema og skrevet ut og alt det der, men det må da være lov å si at en går litt lett vill i alle skjemaer som skal sendes her og der.

Tak for konkret svar dere andre! Det er det som er meningen her inne er det ikke, spørre og få svar, ikke nedlatende kommentarer?

Skrevet

Ja, enig.. la det gå utover noe annet om man er i dårlig humør. alle kan ha en dårlig dag, men hva er vitsen med å la det gå utover andre?

jeg har akkurat meldt meg inn her, og det noe av det første jeg så var det svaret. Jeg håper flertallet ikke er sånn, og at man kan spørre om det man vil..

Skrevet

Utolig unødvendig av Vimselot... Ha din dårlige dag for deg selv!

Et forslag til staten ville jo vært å skrive på skjemaene hvor de skal sendes.... :sjenert:

Skrevet

helt enig Kathrine79, hvorfor ikke bare skrive det på rettledningen som følger med? jaja, byråkrati må liksom være litt vanskelig.. Takk for hjelpen!

Skrevet
Utolig unødvendig av Vimselot... Ha din dårlige dag for deg selv!

Et forslag til staten ville jo vært å skrive på skjemaene hvor de skal sendes.... :sjenert:

Ta en titt helt øverst til venstre på denne: http://www.regjeringen.no/pages/1940279/navn.bokm.pdf

Der står det faktsik hvor det skal sendes.

Men ja, det er meninga man skal kunne stille spørsmål her inne, og få svar, ikke sure kommentarer fra brukere med en dårlig dag. Men slike svar får man dessverre av og til, så da gjelder det å bare overse dem, for det er stort sett svar å få.

Dette med skjemaveldet i forbindelse med bryllup og navnebytte er et hyppig tema som kommer opp stadig vekk, det er mange som lurer på noe i den sammenheng :)

Gjest Veronica Mars
Skrevet (endret)

--

Endret av Gjesten
Skrevet

Litt avhengig av når på året (hvor travelt de har det, det er flere som bytter navn nå enn i oktober, for å si det sånn) men det tar uansett ikke kjempelang tid. Det tok vel bare et par dager da jeg byttet navn, men da var et ingen postgang, min mann leverte skjema på folkeregisteret, og han fikk bekreftelsen levert på pulten (han jobber på ligningskontoret, nemlig)

Så om du ikke vil ha det før etter vielsen bør du nok ikke levere det før RETT FØR eller rett og slett etter bryllupet ja.

med mindre du skal på bryllupsreise og trenger nytt pass da...

Skrevet
Hvor lang tid tar det før navneendringen trer i kraft?

Jeg og min kjære skal også skifte etternavn til hans mellomnavn, og vi orket ikke å styre med å sende inn navneendringskjema sammen med prøvingsattesten. Men jeg vil jo gjerne ha det nye navnet så fort som mulig etter vielsen, men ikke før. Synd det ikke er noe sted å sette dato fra når endringen skal gjelde. Nå tør jeg liksom ikke å sende inn skjemaet før etter bryllupet.

Tok under en uke for min del. Men om man skal ha et navn som mellomnavn må man bruke et annet skjema, måtte jeg i hvert fall...

Skrevet

Hæ? Annet skjema for mellomnavn?

Jeg tok mitt pikenavn som mellomnavn, og min manns etternavn som etternavn, og brukte det helt vanlige skjema for navneendring.

Dersom amn derimot skal ta beskyttede navn må man bevise tilknytning i henhold til reglene, men enten det er fornavn, mellomnavn eller etternavn en ønsker å bytte (eller en kombinasjon av disse) er det i utgangspunktet det samme skjema som skal benyttes...

Skrevet
Hæ? Annet skjema for mellomnavn?

Jeg tok mitt pikenavn som mellomnavn, og min manns etternavn som etternavn, og brukte det helt vanlige skjema for navneendring.

Dersom amn derimot skal ta beskyttede navn må man bevise tilknytning i henhold til reglene, men enten det er fornavn, mellomnavn eller etternavn en ønsker å bytte (eller en kombinasjon av disse) er det i utgangspunktet det samme skjema som skal benyttes...

Jeg tok min manns etternavn og mitt etternavn som mellomnavn. Sendte inn det skjemaet du la ut link til, fikk det i retur fordi jeg bare kunne bruke det hvis jeg skulle ha begge navnene som ettenavn med bindestrek.

Hvis jeg ikke ville ha bindestrek måtte jeg sende inn et nytt skjema.

Det er HELT sant. men kan hende det er forskjellig praksis på forkeregistrene, det kan ikke jeg svare for.

Skrevet

Jeg gjorde altså det samme, og fikk godkjent navnebytte på den måten.

Man kan ikke ta to etternavn uten bindestrek, men man kan ta det som mellomnavn. Så da har det folkeregisteret ditt en ansatt med noen litt merkelige regler... for det er dette skjema som skal brukes når man endrer sitt tideligere etternavn til å være mellomnavn, og tar et nytt etternavn.

Gjest Veronica Mars
Skrevet (endret)

--

Endret av Gjesten
Skrevet

Nei,. dobbelt fornavn er dobbelt fornavn, ikke mellomnanv i lovens forstand.

Trine Lise Olsen Lie heter Trine Lise til fornavn, Olsen til mellomnavn og Lie til etternavn.

Trine Lise Olsen-Lie heter Trine Lise til fornavn og Olsen-Lie til etternavn.

Så lenge pass og biletter er i samme navn bør dere ikke få problemer nei, men skaff ny leg så snart dere er tilbake, det er dokumentfaks å signere på papirer med gammelt navn etter at du har byttet...

Gjest Veronica Mars
Skrevet (endret)

--

Endret av Gjesten
Skrevet

Ja, Trine Lise skal stå i fornavnfeltet.

Og strengt tatt er det feil å signere med gammelt navn på reisen, dersom dere har byttet før dere drar ja (men du kan jo vente med å sende det inn til du er kommet hjem da evt?) Ellers har du nok ikke noe valg, som du sier, bare bruke gammelt navn, det er den leg'en du har. Det går nok fint det også, bare ordne opp i det når du kommer hjem. (skaffe nye kort etc altså)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...