Gå til innhold

Kan jeg bli innkalt

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
hadde vært ute og spist, og drukket...

Men å ha promille er aldri en unnskyldning for meg. Egentlig...

Men når jeg visste at han sanseløs sov i rus (noe han ikke gjorde, han var ikke hjemme engang). da startet omsorgen, og da løper jeg raskt, men neste gang skal jeg (jeg prøvde. de jada jada waki tåki...). men de hørte ikke, og var så veldig viktige.

Jeg fikk panikk og det var bare det-.---

Så politiet satset på at røykdykkerne som systematisk gjennomsøkte bygningen (og hadde sjekket alle rom for alt vi vet) hadde kontroll på folk i bygningen, og valgte å ikke høre så mye på hysterisk småfull forbipasserende dame. Er det egentlig så rart?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen av de som er på et skadested er der tilfeldig. Alle har sine klare og definerte oppgaver. Politiet som er der først har skadestedsledelse, og vil sjelden ha tid til å håndtere publikum. Derfor er det viktig at man respekterer politisperrene, for de settes ikke opp for moro skyld. Bak sperrene kan det være livsfarlig å oppholde seg, og du som publikum vet aldri hvorfor. Det kan for eksempel være eksplosiver eller gasstanker som skal sikres. Eller en mannevond ildspåsettende hatsk bevænet fyr, høy på bensindamp og galium. Alt arbeidet blålystjenestene gjør er nøye drillet og arbeidsfordelingen er innøvd. Og som jeg nevnte, er ingen av dem på skadestedet for moro skyld. Ved brann kan ofte sekunder være avgjørende på om de får frem vann og nedkjøling før en overtenning. Er det sivile inne i bygningen, kan det bety døden for flere mennesker, dersom bygningen overtenner (branngassene etter ulming antennes eksplosivt). Det er riktig å forsøke å påkalle oppmerksomheten fra noen av de som er på skadestedet, om du mistenker at noen ligger og sover i rus. Men dette MÅ skje utenfor sperringene. Og gi den beskjeden til ambulansefolk som venter, eller brannfolk mad lik farve på hjelmen som de andre. Brannfolkene vet best hvordan det bør prioriteres i hvert enkelt tilfelle. Om de skal bruke mye ressurser på å gjennomsøke etter folk, eller om det å starte slukking raskt, er en bedre taktikk for å redde liv. Røykdykkerne bærer 30kg bekledning og utstyr opp og ned i trapper, og har med egen pusteluft. Denne er begrenset. Hvis én røykdykker må følge deg ut, settes hele teamet med tre mannskaper ut av drift den tiden det tar å få deg i sikkerhet. Samtidig forbruker de av luften og den tilmålte innsatstiden de har lov til å bruke. Tar det bare fem minutter å få deg ut, og komme seg tilbake i posisjon, har de kanskje kun ti minutter luft igjen til å redde folk, og det kan bety to til fire omkomne. I tillegg bruker de mye energi på å gå unødig i trapper, i varmt og tungt verneutstyr. Så utsiden av sperringer er en god regel.

Noterte de ikke ditt navn og sånn på stedet, må du ikke regne med at du blir anmeldt. Man tar gjerne takhøyde for irrasjonelle handlinger fra publikum, og ser gjennom fingrene med det når alt går bra. Fagfoolk vet hvor stressende slike situasjoner kan være for de som VET hva som skjer, og kan tenke seg hvordan dette oppleves for menigmann. Men du kan være temmelig sikker på at hvis noen hadde mistet livet på grunn av at du ikke respekterte sperrebåndet, risikerte du mer enn en bot. I tillegg til at du også måtte greie å leve med deg selv etterpå, vel vitende om at du har forårsaket menneskers død.

Hvis vi skal bli enig i at det kom noe godt ut av denne episoden, så må det være at din venn er like hel, og de som leser dette topic, vet nå hvor viktig det er å holde seg bak plastbåndet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...