Gjest vimselot Skrevet 24. juli 2007 #1 Skrevet 24. juli 2007 Vi kan kalle dette et "tenkt tilfelle", men det har skjedd meg. I går. Det var brann i et boligkompleks og jeg hoppa over politisperringene og løp raskt, slik at de ikke fikk stoppet meg... det eneste jeg ville var å se om en venn av meg sov, eller var blitt evakuert...men da jeg hadde løpt ca til x etasje, møtte jeg noen brannmenn, og jeg merka røyken (de hadde på seg masker og slike O2-beholdere, mens jeg merka at røyken gjorde meg sløv og lammet...) Da fikk de en ekstra-jobb, en i alle fall, med å få meg ut. Så jeg gjorde større ugang enn motsatt. Vil politiet lage en anmeldelse på meg, og med hvilet innhold? Jeg handlet ut fra instinkt, men vil helst ikke ha en anmeldelse. Neste gang jeg blir vitne til en brann, vil jeg kanskje tøyle meg, men jeg er ikke sikker... Men siden jeg egentlig hindra brannmennene i jobben sin, og de fikk meg i tillegg, så skal jeg tenke meg godt om og kanskje overlate jobben til dem... Jeg reagerte ikke logisk, og kan ikke love at jeg gjør det neste gang heller, jeg ville bare hjelpe, men det fikk jo motsatt effekt...
Gjest Frk Åberg Skrevet 24. juli 2007 #2 Skrevet 24. juli 2007 Jeg vet ikke, men syns det virker rart om dette skulle få konsekvenser for deg?
Gjest vimselot Skrevet 24. juli 2007 #3 Skrevet 24. juli 2007 Ingen? Kan jeg bli innkalt pga brannen, selv om jeg ikke er mistenkt for å ha startet den? Men fordi jeg fikk sjokk og løp inn for å sjekke om en venn var evakuert (det var han ikke, han var ikke utenfor), eller om han hadde sovnet på rus og ikke la merke til hva som foregikk... det var derfor jeg løp som en tosk, men jeg burde jo sagt at ... det bor en der og der som ofte sover tungt... Men altså det gjorde jeg ikke, trur ikke det gikk EN tanke i hodet på meg ang om han hadde stoff hjemme, for det var ikke dette det gjaldt... Blir man tiltalt om man viser uaktsomhet? og hindrer andre i sitt arbeid, akkurat nå gir jeg blanke, alt gikk jo bra, men jeg lover ikke at jeg aldri gjør det mer, men håper det er siste gang. Jeg var så redd, for at noen skulle dø, og bare løp, opp opp og bortover men da traff jeg brannfolka og før det hadde jeg truffet røyken... Om noen trudde at jeg hadde anelse om hva gårdsdagen skulle bringe, tar de feil. Den tok feil retning, men politiet og brannvesnet var snille mot meg, på en måte forsto de vel, at jeg fikk panikk... Men jeg fikk bare panikk for at noen skulle dø, og alle stod som sauer, til og med politiet, men jeg visste ikke at røyken skulle ramme... Kan jeg bli tiltalt pga. uaktsomhet, jeg hoppa jo over politiets sperringer osv. og bare løp, noen prøvde stoppe meg, men jeg løper raskt når jeg løper.... Vet jeg kan bli tiltalt, men hvor stor er sannsynligheten? Og evt. strafferamme... Føler bare at jeg gjorde det alle ville gjort for sine venner, i alle fall når jeg vet at han kanskje lå og sov tungt på rus... Nei, jeg ga blaffen i om han ble tatt med dop på seg, når det er brann står det om liv, og ikke om en bot... Jeg tenkte ikke på det engang. Bare løp. Helt til jeg ble lammet av røyk...
Gjest Blondie65 Skrevet 24. juli 2007 #4 Skrevet 24. juli 2007 Neppe. Det er ikke så uvanlig å reagere på den måten som du tror, spesielt hvis man tror det er noen der inne. Når vi fikk brannopplæring på jobben fikk vi alltid beskjed om å være på vakt mot folk som ville inn igjen i bygningen enten fordi de trodde barnet deres var der eller de helt ulogisk mente at de hadde viktige papirer/lommebok/mobil der inne som bare måtte hentes.
Gjest vimselot Skrevet 24. juli 2007 #5 Skrevet 24. juli 2007 Og nei, jeg er ingen helt eller heltinne, den brannmannen som med maske på seg fikk meg ut fra tåka, er helten. Jeg var bare en tosk som reagerte spontant, og ganske dumt, men vet at jeg ville gjort det samme om igjen...men kanskje jeg burde gi info til brannmenn om at der og der kan det befinne seg evt noen, i stedet for at de må gi meg oksygen etterpå, og bære meg ut... Komisk ja, men tragisk jo, men ingen døde, så vidt jeg vet i brannen. Vet jeg er veldig handlingsmenneske, men når brannbilene er på stedet, bør jeg ikke akkurat ta kommandoen, eller? Er enda litt sjokkskadet, men det går over.
Gjest vimselot Skrevet 24. juli 2007 #6 Skrevet 24. juli 2007 Neppe. Det er ikke så uvanlig å reagere på den måten som du tror, spesielt hvis man tror det er noen der inne. Når vi fikk brannopplæring på jobben fikk vi alltid beskjed om å være på vakt mot folk som ville inn igjen i bygningen enten fordi de trodde barnet deres var der eller de helt ulogisk mente at de hadde viktige papirer/lommebok/mobil der inne som bare måtte hentes. Takk for svar, da er jeg ikke helt unormal...men føler meg slik på en måte. Pga at at både politiet og andre (tilskuere) bare stod og så på at brannvesnet gikk inn... Mens jeg trodde jeg var "supermann", helt til røyken lammet meg, men jeg trodde ikke det, var bare ikk klar over at røyk kan lamme så brutalt og raskt...men jeg løp raskt og forbrukte mye oksygen, i dag skal jeg bare være glad jeg traff den brannmannen (var en haug av dem)... Jeg ville jo bare få ut og evt vekke en venn av meg, tenkte at om flammene tar overhånd, våter vi noen håndduker, så naiv kan man være... Takk, da kommer ikke politi på døra med bøter til meg?
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2007 #7 Skrevet 24. juli 2007 Takk for svar, da er jeg ikke helt unormal...men føler meg slik på en måte. Pga at at både politiet og andre (tilskuere) bare stod og så på at brannvesnet gikk inn... Mens jeg trodde jeg var "supermann", helt til røyken lammet meg, men jeg trodde ikke det, var bare ikk klar over at røyk kan lamme så brutalt og raskt...men jeg løp raskt og forbrukte mye oksygen, i dag skal jeg bare være glad jeg traff den brannmannen (var en haug av dem)... Jeg ville jo bare få ut og evt vekke en venn av meg, tenkte at om flammene tar overhånd, våter vi noen håndduker, så naiv kan man være... Takk, da kommer ikke politi på døra med bøter til meg? Tviler på at politiet "bare stod der" fordi de ikke gadd å gjøre noe, men nettopp fordi de visste at brannvesenet kan dette, gjør det korrekt, og vet hvordan de skal takle røyk og brann... Og det gjør ikke jobben lettere at det kommer paniske folk løpende inn i bygningen. Formelt sett kunne nok dette fått konsekvenser for deg, men siden politi og brannvesen skjønner at du ikke var helt deg selv vil de nok ikke ta det videre. Men en annen gang (håper selvfølgelig ikke det skjer igjen) bør du beherske deg slik at de som kan jobben kan gjøre den, og heller melde ifra om hvor det evt bor folk. Jeg har lest flere historier om "supermenn" som tror de gjør en god gjerning, og setter seg selv i fare, og dermed brannmennene som må redde disse igjen.
Gjest vimselot Skrevet 24. juli 2007 #8 Skrevet 24. juli 2007 Tviler på at politiet "bare stod der" fordi de ikke gadd å gjøre noe, men nettopp fordi de visste at brannvesenet kan dette, gjør det korrekt, og vet hvordan de skal takle røyk og brann... Og det gjør ikke jobben lettere at det kommer paniske folk løpende inn i bygningen. Formelt sett kunne nok dette fått konsekvenser for deg, men siden politi og brannvesen skjønner at du ikke var helt deg selv vil de nok ikke ta det videre. Men en annen gang (håper selvfølgelig ikke det skjer igjen) bør du beherske deg slik at de som kan jobben kan gjøre den, og heller melde ifra om hvor det evt bor folk. Jeg har lest flere historier om "supermenn" som tror de gjør en god gjerning, og setter seg selv i fare, og dermed brannmennene som må redde disse igjen. Takk, jeg har også sett filmer der det har skjedd, og forstår at jeg ikke er en superhelt... Men faktisk prøvde jeg å melde fra, men ingen lyttet (politiet), og brannfolkene var gått inn alt, eller befant seg innenfor tapen politiet hadde satt opp, så jeg gjorde det jeg gjorde... Men jeg vet bedre om røykforgiftning til neste gang, den lammer raskt og brutalt... jeg måtte nesten bæres ned, men jeg sa at "neida, det går bra, følger bare gelenderet", men han måtte holde meg i armen uansett. Ja jeg gjorde en bommert, men ingen stor skade skjedd håper jeg.
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2007 #9 Skrevet 24. juli 2007 Høres ut som du ruser deg, du også, både på handlingene og skrivemåten din. Enten er du i alvorlig sjokk, eller så har du ikke vært edru/nykter når du skrev de innleggene...
Gjest *Snart medlem* Skrevet 24. juli 2007 #10 Skrevet 24. juli 2007 Jeg tror nok du kan bli tiltalt for å ha hindret brannmannskapet i å gjøre sin jobb, ettersom de måtte redde deg i stedet for personer som kunne har vært i bygningen. Men spørsmålet er jo om politiet eller brannmannskapet faktisk gjør det. Tatt situasjonen i betraktning og det faktum at ingen kom til skade, tror jeg ikke det kommer til å få konsekvenser for deg. Bra det gikk bra også med deg uansett!
Gjest vsn Skrevet 24. juli 2007 #11 Skrevet 24. juli 2007 Høres ut som du ruser deg, du også, både på handlingene og skrivemåten din. Enten er du i alvorlig sjokk, eller så har du ikke vært edru/nykter når du skrev de innleggene... Skjerp deg! Vimselot er en av de få her som jeg faktisk har sansen for.
Gjest vimselot Skrevet 24. juli 2007 #12 Skrevet 24. juli 2007 (endret) Jadda, jeg ruser meg av og til, og hadde vært ute og spist og drukket litt sammen med venner og venninner i går kveld... Forstår at politiet holdt folk unna (slike som meg f.eks), og lot brannmennene gjøre jobben sin, men jeg var så rask... Vet jo jeg bare ble til ekstra byrde for brannfolka, men av en eller annen grunn "visste" jeg hvor brannen oppstod (var) og det var den vennen jeg ville vekke... Jeg visste det jo ikke i går, men vet det via andre i dag. Er glad det gikk bra og at ingen ble skadet, men beklager at jeg var til ekstra bry for brannfolka da... Men jeg har aldri opplevd det før, men neste gang (noe som forhåpentligvis aldri skjer flere ganger), skal jeg gi brannfolk eller hjelpemannskap fritt fram og heller gå hjem og legge meg... Hadde jeg ikke kjent noen der det var brann, ville jeg kanskje ikke reagert slik, for da ville jeg jo aldri visst hvilken etasje osv... Gjort er gjort og spist er spist, har ikke fått noe tiltale i postkassa og ble ikke truet med det heller i går...tror bare alle var fornøyde det gikk så bra som det gikk. Endret 24. juli 2007 av vimselot
Bladlusa Skrevet 24. juli 2007 #13 Skrevet 24. juli 2007 Greit at det ikke var så lurt å løpe inn i en brennende bygning, men jeg håper denne vennen din vet å sette pris på at han/hun har en venn som deg! Skjønner godt at du ble frustrert og redd om politiet ikke lot til å ta deg alvorlig når du forsøkte å varsle dem. Desperate handlinger er sjelden lure...
aline Skrevet 24. juli 2007 #14 Skrevet 24. juli 2007 de KAN helt sikkert gjøre sak ut av det, men om de kommer til å gjøre det er en helt annen sak, siden det virket som om de behandlet deg greit og forsto grunnen der og da. Men om du noengang kommer i liknende situasjon igjen, tenk over at de som nå brukte tid på å redde deg ut, egentlig var der for å redde evt andre. Tenk om det HADDE vært andre der, det skal ikke mer en sekunder til før ting kan gå galt i en brann, om røykdykkere måtte bruke tid på deg, hva da om de ikke fikk reddet noen andre? Det å løpe inn i en brennende bygning, hindrer brannmennene i å gjøre den jobben de skal, det kan faktisk også hindre dem i å rekke å komme frem til folk som faktisk ligger å sover i bygningen. I værste fall kan folk som løper inn og prøver å hjelpe, gjøre at sovende mennesker brenner inne fordi brannfolka må fokusere på inntrengerne. nå gikk det bra, men jeg synes du skal ha tillitt til at brannmenn, som faktisk skoleres i hvordan håndtere brann, røyk etc vet best hvordan de skal gjøre ting når det er snakk om brann. Å varsle fra at du vet, insistere og oppsøke brannmenn for å varsle at det kan være sovende mennesker der og der, er en ting. Jeg kunne nok brutt politibarriærer jeg også, for å komme til nærmeste brannmann dersom ikke politiet gjorde noe med informasjonen, men ikke løpe inn i bygningen. Det er stort sett ALLTID brannmenn også på utsiden, det skal være det ihvertfall.
Gjest vimselot Skrevet 24. juli 2007 #15 Skrevet 24. juli 2007 Takk, Aline, både fordi du setter fokus og pga at du kjefter pga min opptreden... Vet ikke om jeg nevnte det, men var ikke edru, skulle til en venn, hadde vært ute og spist, og drukket... Men å ha promille er aldri en unnskyldning for meg. Egentlig... Men når jeg visste at han sanseløs sov i rus (noe han ikke gjorde, han var ikke hjemme engang). da startet omsorgen, og da løper jeg raskt, men neste gang skal jeg (jeg prøvde. de jada jada waki tåki...). men de hørte ikke, og var så veldig viktige. Jeg fikk panikk og det var bare det-.---
aline Skrevet 24. juli 2007 #16 Skrevet 24. juli 2007 Takk, Aline, både fordi du setter fokus og pga at du kjefter pga min opptreden... var egentlig ikke ment som kjeft, bare sånn påminnelse om hva som faktisk KAN skje når man ikke tenker og bare handler. Tanken din var jo kjempegod, ingen kan si noe annet, men i alvorlige situasjoner, når det allerede ER fagfolk på stedet, så er det ofte greit å fokusere litt.
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 24. juli 2007 #17 Skrevet 24. juli 2007 Det er straffbart å krysse politisperringer, men om de gidder å tiltale deg vet jeg ikke
Gjest vimselot Skrevet 24. juli 2007 #18 Skrevet 24. juli 2007 He he, det gidder de ikke, å anmelde meg, jeg angret som fy... og han ene brannmannen var sååå snill og pen... Jeg hadde forresten klart å komme meg ut av bygningen uten hans hjelp, men nå er jeg eplekjekk, de gikk med masker, mens jeg nesten svimet av av røyken og gassen... Jeg beklaget etterpå. Hvorfor jeg skriver om dette her, det er vel en anmeldelse nok, om hvordan man Ikke skal oppføre seg i slike tilfeller, men å fortelle eller skrive om det, er ikke det samme, som å oppleve det. Polititet var vel der av den grunn, pga sånne som meg f.eks... osv. Men jeg er så rask når jeg løper, og jeg bare hoppet over og løp og tok tre trinn av gangen... vet ikke om jeg var røykforgifta eller om jeg egentlig hadde fått hjerteinfarkt da jeg kom til 7. etg... De får bare anmelde om de vil, men da vil jeg i fengsel, og det skal bli mediastyr rundt dette. Men jeg handlet uaksomt, om jeg alltid er i nærheten av en brann og prøver "hjelpe"...men det er ikke saken liksom...
Gjest Sativa Skrevet 25. juli 2007 #19 Skrevet 25. juli 2007 Hallo, det er klart du ikke kan bli tiltalt for noe her. Det du gjorde var foråsaket av en reaksjon på brannen, og på at du ble skikkelig redd for vennen din som bodde der. Jeg tror faktisk at slikt skjer veldig ofte, og at det er en del av hverdagen til brannmennene. Hvis du fortsatt tviler, så ring politistasjonen og spør. Så får du det ut av systemet.
Gjest vimselot Skrevet 25. juli 2007 #20 Skrevet 25. juli 2007 Takk Sativa, men jeg tror ikke jeg blir anmeldt pga uaktsom virksomhet...håper i alle fall ikke det. Er bare glad jeg ikke er brannmann, og har kanskje lært litt av dette, dvs. at jeg må stole på de hvis jeg er i nærheten av en brann neste gang... Aline, jeg så faktisk ikke en eneste brannmann utenfor, men jeg handlet ikke logisk, som sagt, og da kan det være at jeg ikke så alt heller... En av grunnene til at jeg skriver om dette her, er at det kan skje andre...og jeg er fullt klar over at jeg satte andres og mitt eget liv i fare. Dvs jeg kunne blitt reddet, mens andre kunne dødd. Heldigvis gikk det bra, og da faktisk driter jeg i om jeg får en tiltale pga. dette. Aner ikke hva strafferammen er, og politiet virket (jeg husker ikke alt, etter at jeg kom ut, var så omtåka etter røyk og gass, og det var da jeg forstod hvorfor brannmenn bruker maske og O2-apparater...) Alle burde egentlig lære hvordan man IKKE skal oppføre seg når det er brann...alle vet jo at man ikke skal åpne vinduer dører osv for å gi videre tilløp til ilden, ikke bruke heis, og komme seg raskt ut...men utover det, vet man nesten ingenting... Jo, jeg har lært litt om at jeg ikke skal løpe inn osv... Er jo ikke brannmann, og de hadde på seg utstyr, men jeg forstod ikke at røyken kunne ramme så raskt, og det var ikke i min tanke at jeg satte andres liv i fare. Men, hvor mange ganger i løpet av ett liv, opplever man slikt... Ingen ganger, spør dere meg, inntil for litt sia...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå