Gå til innhold

Hvor mye involverer dere familien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har akkurat fortalt svigerfamilien at vi skal gifte oss, og skal fortelle det til mine foreldre i dag.

Men jeg lurer litt på hvor mye jeg ønsker å ha dem involvert, og vil gjerne høre litt om hvordan andre gjør det? Diskuterer dere alle detaljer for dem, underveis? Tar dere imot råd og tips, og bestemmer dette sammen, eller er det rett og slett brudeparets ønsker som legges til grunn? Er det noe dere holder skjult for alle helt frem til bryllupsdagen? Hvordan håndterer dere hvis noen er uenige med hvordan dere ønsker det?

Er ganske mange tanker jeg har om det her nå før alle vet det, prøver liksom å tenke gjennom noe på forhånd for å være forberedt :) (Vet nesten ikke hva jeg forventer, så da tenker jeg gjennom ulike scenarioer på forhånd :) )

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Vi kommer til å involvere familiene våre så mye som mulig. Vi er begge familiemennesker og ønsker at de skal ta mest mulig del i vår store dag. Særlig barna vil vi gjerne at skal føle seg viktige, så de får oppgaver de skal hjelpe til med både i forkant og på den store dagen.

Vi tar gjerne imot råd og hjelp av alle slag, men til syvende og sist er det vår dag, så kommer til å ha alt slik vi vil ha det. Foreldrene hans kommer nok til å tilby seg å legge i en pen slump penger, men hvis vi velger å ta imot, kommer dette til å være under forutsetning av at vi allikevel tar alle avgjørelser.

Gjest Gjest
Skrevet

Meg over :)

Glemte å si at, ja, vi planlegger minst én overraskelse som absolutt ingen får vite om før den store dagen.

Skrevet

Vi ordnet det meste selv, og spurte om råd når vi trengte det. De støttet oss i alle valgene våre, fra begge sider.

Vi satte bort selskapet, det vi trengte å gjøre var å ordne detaljer og velge farger på bordene etc. Så vi hadde ikke behov for så mye hjelp.

Mødrene våre var med og pakket gaveesker, skrev på bordkort og invitasjoner, koslig å involvere de litt i forberedelsene, det syns nok de også :)

Gjest Ballerina
Skrevet

Vi involverer våre foreldre så mye som de ønsker å bli involvert.. dvs. hans foreldre fortelle vi ting som vi føler vi vør fortelle ettersom de ikke virker til å bry seg... :sjenert: Min mamma er veldig aktiv og har mange oppgaver som hun har påtatt seg selv. Dessuten blir det mer å gjøre for min familie ettersom vi skal ha bryllupet på mitt hjemsted. Min familie kjenner til de fleste detaljer, mens hans ikke i det hele... de spør ikke og vil ikke snakke om det, da får de heller ikke vite noe (men det er et valg de tar selv - spør de om noe så får de svar i lange baner :ler: )

Må legge til at både hans go mine foreldre betaler en del av bryllupet - det gjør også vi!

Skrevet

Vi har akkurat startet planleggingen, men vi har fått signaler om at foreldrene våre er veldig interesserte i å hjelpe til med forberedelsene. Heldigvis har de alle gitt uttrykk for at det er vi (brudeparet) som bestemmer til syvende og sist, og de har ikke prøvd å legge noe press på oss :)

Skrevet

Vi har fortalt familiene våre hva vi planlegger hele veien, og har ikke hatt noen problemer med det. Det er fritt frem for dem å komme med tips, råd og forslag, men de vet alle at det er VI som bestemmer hvordan bryllupet skal være. Vi sa fra om at vi gjerne tar imot råd men at vi har ganske klare planer for hvordan vi vil ha det og hvilket budsjett vi har, så det respekterer de og alle sammen har vært veldig hjelpsomme innenfor våre rammer.

Hvis dere betaler bryllupet selv vil nok familiene deres holde seg litt i bakgrunnen. Jeg tror det er mer vanlig at de "blander seg inn" dersom de skal finansiere festen. Men når det er sagt er det alltid mange nysgjerrige neser og bedrevitere (av og til med god grunn, men det er jo irriterende likevel... :ler: ) som vil fortelle dere hva som er smartest, så mitt råd er at dere hører på rådene dere får, tenker over dem, men gjør ting på deres egen måte. Det har dere all rett til i deres eget bryllup, og så lenge dere ikke fornærmer noen respekterer de nok at dere vil ha det på deres egen måte.

Gjest Frk Åberg
Skrevet (endret)

Vi har foreløpig ikke involvert våre foreldre. Har spurt dem til råds om et par praktiske ting, men er ikke egentlig så interessert i å høre fra svigermor at vi bare ha treretters. For oss er utgangspunktet at vi planlegger alt selv, og at vi ber om hjelp til å ordne noen praktiske ting når det nærmer seg. Hvis vi på noen måte hadde hatt dette som et felles prosjekt med alle foreldre, så vet jeg om en dame som ville tatt litt av, og det vil vi ikke ha noe av. (Jeg har arrangert nok middagsselskap i deres hus til at jeg vet hvor "hjelpsom" hun kan være.)

Har vel egentlig heller ikke vært klar over at det har vært så vanlig at foreldre er så involvert. I min stemors barn sine bryllup, har foreldrene hatt jevnlige møter, og tatt store avgjørelser. For meg virker det fjernt, selv om jeg er en familieperson. Jeg tenker at dette er vårt bryllup. Ved å involvere familie, ser jeg også for meg at det fort kan bli press på å ha det så tradisjonelt som mulig.

Endret av Frk Åberg
Skrevet

Vi fortalte det til mine foreldre ved frokostbordet i dag, og de har bare spurt om våre planer, og være storfornøyde over alle de valg vi har tatt så langt, så det gikk egentlig mye bedre enn jeg hadde trodd :)

Skrevet

Vi involverte ikke familiene så veldig mye. Begge familiene fikk selvsagt oppdateringer underveis og kom med enkelte råd når vi spurte. Mamma var med og så på kjole med meg, men ellers var ingen av familiene involvert i planleggingen eller det praktiske. Det var vårt bryllup og dette ville vi gjøre selv.

Gjest vimselot
Skrevet

Jeg ville ikke informert mine foreldre før etter at jeg var gift... Joda, jeg ville nok det, men ville ikke involvert de i særlig grad.

De ville nok ikke likt helt tanken på at jeg finner meg en ny snylter/psyko, men ville oppført seg pent. I alle fall mamma, vet ikke helt med pappa da...

Men skal ikke gifte meg, før om par år...om han vil da...

En ting er å si ja, en helt annen ting er å mene det (snakk om)

Skrevet

Vi ordner også det meste selv. Familiene våre er bare snille og spør om det er noe de skal hjelpe til med. Hans familie bor litt lenger vekke, derfor er ikke svigermor med på så mye. Min mann er ganske travel, så nå han ikke har tid til å være med på et møte etc, så tar jeg med mamma. Det fungerer veldig greit. Begge familier er med å betaler, men de forventer ikke at de skal få være med å bestemme ting for det.. Det er vår dag :)

Skrevet

Hva skal jeg si.. Vi bestemmer, men spør om råd om det er noe vi lurer på. Bruker vel mere forloverene våre (vårt beste vennepar) enn foreldrene våre.

Mamma bor et helt annet sted og viser ikke så stor interesse. Hun kom over fjellet og var med å tittet på kjoler, men ellers er det lite.

Svigers spør gjerne og kommer med "gode" råd og ønsker. Vi har allerede merket at vi tenker litt ulikt på enkelte ting, men det er vi som har siste ordet.

Pappa viser generell interesse, og stiller opp om det er noe.

Vi får økonomisk støtte fra svigers og muligens pappa. Dette er helt frivillig og ikke noe som er forventet.

Skrevet

Her er det ikke så mye hjelp og råd... Kunne sikkert fått det om vi hadde spurt...Men jeg blir litt barnslig jeg... De viser null interesse for vårt bryllup, og da skal jeg søren meg ikke plage dem med det heller!!

Litt teit kanskje og det går bare utover oss selv. Men men...

Spør de, skal jeg fortelle hverr minste lille detalj.

Gjest celine
Skrevet

Vi ordnet og betalte alt selv, og syntes det igrunnen var det greieste. :)

Da var det iallefall ingenting for noen andre å legge seg opp i - verken før eller etterpå.

Skrevet

Vi involverer familien, i hvert fall de som vil bli involvert. Min familie er veldig støttende og hjelper masse til med forslag og råd, i tillegg får vi økonomisk hjelp av min far og stemor (helt uventet, og veldig snilt av dem). Min svigerfamilie har vi ikke så mye kontakt med, så de er ikke involvert noe særlig, men vi får 10 000,- av svigermor til maten.

Skrevet

Vi involverer familien ganske mye tror jeg. Synes det er hyggelig å diskutere bryllup med de vi er glade i. Vi spör foreldre om råd når vi er usikre på noe, og söstra mi snakker jeg "bryllup" med rett som det er. :klem: Men den som virkeig har engasjert seg i dette er tanta til min kjaere. Det kan hende det kan bli litt mye av det gode etter hvert, men til nå har hun bare kommet med helt supre råd og tips; hun er veldig kreativ og flink. Vi er glade for den hjelpen vi får. :)

Skrevet
Vi ordnet og betalte alt selv, og syntes det igrunnen var det greieste. :)

Da var det iallefall ingenting for noen andre å legge seg opp i - verken før eller etterpå.

Samme her.

Hilsen perfeksjonisten.

Skrevet

Jeg har det så utrolig gøy med å planlegge jeg, men jeg spør jo gubben om sånn og sånn er greit. hehe. Familien er ikke med å ta avgjørelser, men de hjelper nok til med å lage til når det nærmer seg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...