Gå til innhold

Hvordan får dere tid til alt?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ble sittende å se på et utenlandsk tv-program ala nanny-hjelpen i går (er ikke i Norge), og der satte de bl.a. opp en dagsplan for familiene. Slik som den har satt opp, har ikke jeg tid til å få barn! :overrasket: Det fikk meg til å lure på hvordan dagsplanen ser ut for norske barnefamilier.

Hva må gjøres i løpet av dagen? Når gjør dere det?

(når står forskjellige familiemedlemmer opp, når spiser dere frokost, når går dere ut av huset om morgenen, når kommer dere tilbake, når og hvor lenge gjør dere husarbeid, når har dere tid til barna, hva gjør dere med barna, leksehjelp, tv-tider, leggetider og sikkert tusen ting som jeg har glemt)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Morgen:

06:20 Jeg står opp og går i dusjen mens sambo tar Snupi og skifter på henne

06:45 Jeg lager frokost og starter med den mens sambo er i dusjen

07:10 Jeg går fra bordet, mens de to gjør seg ferdig og rydder bort

07:25 Jeg går på jobb

08:00 Sambo tar Snupi til barnehagen og går på jobb

Etter jobb:

16:00 Jeg henter Snupi i barnehagen, vi spiser noe lett, litt frukt eller joghurt eller tilsvarende, leker inne eller ute avhengig av været.

17:00 Sambo kommer hjem

17:30 En starter middagen mens den andre leker, gjør husarbeid alt etter humøret til Snupi.

18:10 Spiser middag, rydder opp på kjøkkenet

19:00 Stelletid for Snupi, tannpuss, lese bok og legge seg.

19:30 TV, trening, husarbeid, handle mat, kjæreste-tid osv

Det går ganske greit, men har kuttet drastisk ned på TV-tiden....

Husarbeid blir tatt litt hver dag, så slipper vi de store skippertakene. Prøver å planlegge handling til 2 ganger i uka, med handleliste.

Lørdager og søndager er familiedager, ikke "oppspart" husabeid. Trene, gå turer, besøke venner, slappe av....

Skrevet
Jeg ble sittende å se på et utenlandsk tv-program ala nanny-hjelpen i går (er ikke i Norge), og der satte de bl.a. opp en dagsplan for familiene. Slik som den har satt opp, har ikke jeg tid til å få barn! :overrasket: Det fikk meg til å lure på hvordan dagsplanen ser ut for norske barnefamilier.

Hva må gjøres i løpet av dagen? Når gjør dere det?

(når står forskjellige familiemedlemmer opp, når spiser dere frokost, når går dere ut av huset om morgenen, når kommer dere tilbake, når og hvor lenge gjør dere husarbeid, når har dere tid til barna, hva gjør dere med barna, leksehjelp, tv-tider, leggetider og sikkert tusen ting som jeg har glemt)

Jeg legger massevis av planer som jeg aldri klarer å gjennomføre pga av tidspresset :) . Men jeg har lært meg å holde kjeft om de største overaskelsen jeg ønsker å tilby barna.

Ofte blir det til at vi tar det litt som det kommer.

Gjest gammel gjest
Skrevet

0630 - står opp og smører nistepakker

0700 - vekker ungene og tar de på badet, hjelper til med påkledning

eldstemann spiser frokost

0750 - vi reiser til skole, bhg og jobb

1600 - henter barna

1615 - lager middag og spiser, rydder opp etter middagen,

eldstemann gjør lekser, barna leker frem til barnetv, jeg og

mannen byttes på å passe på de (de er ikke så veldig gode

kamerater...) og å rydde, vaske klær, handle matvarer o.l.

1930 - kveldsmat for barna

2000 - de blir lagt i seng, mannen trener, jeg passer på at de blir

liggende, slapper av, ser tv, rydder, klesvask m.m.

2200 - leggetid for mor (senest 2300)

Husvask og større prosjekter blir lagt til helgene. Det blir ikke tid til så mye utenom det daglige nei... Men så har jeg en mann som har vært mye syk, og da faller det meste på meg...

Skrevet

Hei!

Du skal vite at det finnes alternativer til et slikt liv som de over meg beskriver :)

Vår dag:

* Kl 6: mannen står opp, slik at han er på jobb til kl 7

* Kl 8/8.30: Jeg vekker ungene

Vi steller oss, spiser frokost og tar oss god tid :)

* Kl 09.00 4 åringen leveres i barnehagen

* Fra 9.30 - 12 er jeg ute på tur med vår 15 mnd gamle jente. Vi koser oss på lekeplass, er med venner, på musikk eller vi nyter litt rolig innetid med bøker og leker.

* Fra kl 12-15 hviler lillejenta. Jeg rydder litt, slapper av og begynner på middagen

* Kl 15 (eller tidligere, dersom lillejenta våkner før) henter vi 4 åringen i barnehagen

*Kl 15.30 kommer mannen hjem, og vi spiser middag

* Etter dette gjør vi det som faller oss inn. Vi legger opp dagene etter været, er været fint (fint = opphold nå for tiden ;) ) så gjør vi noe utendørs. Går tur, drar til sjøen, sykler e.l. Er været dårlig så gjør ofte mor noe husarbeid mens far er med ungene. Ellers så kan hele familien ligge på gulvet og leke, tulle, synge, danse osv :)

* Kl 19.30 er ungene i seng, vi smårydder litt noen dager, andre dager gjør vi en skikkelig innsats. Deretter gjør det vi ønsker.

Jeg har altså valgt å ikke jobbe de første årene av barnas liv, for å gi dem en myk start på livet. Flere og flere mennesker blir rammet av stress og stressrelaterte sykdommer, og grunnlaget for slike problemer legges allerede i barndommen.

Vi har planer om at vår nå 15 mnd gamle datter skal begynne i barnehage til neste høst, 2,5 år er etter min mening en perfekt alder for barnehagestart :)

Gjest prestekrage
Skrevet

Vet faktisk ikke om jeg egentlig får tiden til å strekke helt til- er alltid noe jeg ikke rekker/ må utsette.

Men sånn er dagene våre;

6.00-6-45 Jeg står opp, vekker vesla, dusjer, vekker vesla, lager matpakker, finner klær og sørger for at vesla er klar for en ny dag.

7.30 Leverer i barnehagen (skole/sfo til høsten)

7.40 Sykler til jobben

8.00-16.00 Jobb

1620 Henter i barnehage

1630 Lager/ spiser middag (samt rydder inn i maskina)

1700- 1900 Lek, besøk trening, handling, kos etc etc

1900-2000 Kveldsstell, mat, boklesing

2000 Sengetid

2000-2100 Husarbeid

2100-2230 TV, bøker, musikk

2230-23.00 Jeg legger meg

Uka vår er ganske så proppfull av aktiviteter så i helgene prøver vi å ta ting i "slow motion".

Vesla er hos pappaen annenhver helg. Da passer jeg på å ta helgevasken på torsdag kveld- for å kunne bruke helgen til å slappe av eller gjøre hva jeg vil!

Gjest Fliss
Skrevet (endret)

Min dag er slik:

06:30 Vekkeklokken har ringt i 1/2 time og vekket halve nabolaget iflg. min sønn. Jeg står opp og går i dusjen, sminker og kler meg.

07:00 Lufter hunden

07:30 Spaserer til jobb

08:00 Henter kaffe og setter meg ned på jobb.

16:00 Spaserer hjem fra jobb

16:30 Lager middag hivs det er noen hjemme, ellers koker jeg meg ett par egg.

19:00 Mannen og jeg går tur med hunden i halvannen time.

20:30 ---> slapper av, rydder litt, legger sammen klær, om sommeren setter jeg meg på terassen med kaffe og en bok, osv...

22:30 Hvis yngstesønnen er ute så ringer jeg og ber ham komme seg hjem for jeg skal legge meg.

23:00 Legger jeg meg og leser litt før jeg sovner ..

Sånn er normaldagen for en tenåringsmamma ...

Endret av Fliss
Skrevet

Slik er vår hverdag

Kl 07.00 står barna opp, steller seg og spiser frokost.(de er så store at matpakke smører de selv, eller jeg har lagd den kvelden før)

Kl 07.30 står mannen opp, drar på jobb 07.45

Kl 08.00 står jeg og minimus som regel opp. stell og frokost osv.

frem til kl 14.30 er vi ute å triller tur/hjemme og leker osv, men jeg også gjør mye husarbeid/håndarbeid/data osv... Minimus sover som regel et par timer på dagen.

kl 14.30 kommer de eldste barna hjem fra skolen, da begynner de på lekser, jeg begynner med middag

kl 16.30 er mannen hjemme og vi spiser middag

Ettermiddagen går til å hente/bringe unger til trening kamp osv. Leke med minimus, gå tur, slappe av.hjelpe med lekser.

kl 19.00 begynner kveldstellet for minimus. bading og mat. Hun er osm regel i seng til kl 20.00 så går resten av kvelden med til husarbeid, tv, avslappning, osv osv. De andre barna er i seng til 22.30-23 og vi ender som regel til seng kl 24.

Gjest Mayamor
Skrevet

06.50. Vekkerklokken ringer.

Samboer og jeg står opp.

Vekker de to eldste barna.

Smører frokost og matpakke.

07.45. Barna går til skolebussen.

Samboer går i dusjen.

Vekker minstemann.

Samboer leverer ham i bh til frokost 08.30.

08.30. - 13.30. Forskjellig:

Husarbeid.

Hjemmekontorets oppgaver.

Pakker og sender ordrer.

Snakker med kunder.

Nettsurfing.

Cafèbesøk med venninner.

Hagearbeid.

Leker hobbyfotograf.

Svømmer 2-3 ganger i uken.

Klargjøring til middag.

13.30. Barna kommer fra skolen.

Leksehjelper.

Setter meg ofte ned med laptopen og jobber mens de gjør lekser.

Lager middagen klar.

15.30.

Henter minsten i bh.

Lager ferdig middag.

Spiser middag.

17.00. - 20.00.

Ulike aktiviteter barna deltar på.

Litt kjøring med henting og bringing da vi bor langt fra aktiviteter og buss.

I svømmehallen alene eller med 1-2-3 av barna.

20.30. Leggetid 4 åring.

Ser tv/sufer på nett.

21.30. Leggetid 11 åring

Ser tv/surfer på nett.

22.00. Leggetid 13 åring.

Ser tv/surfer på nett.

Så er det voksentid, nå som barna blir større blir det mindre av den, men slik er det nok før barna synes vi gamlinger er kjedelige... Legger oss en gang mellom 23.00 og 00.30.

Helger:

Annenhver er det bare et barn hjemme. Ellers de to andre helgene er det 3 barn den ene helgen og 5 barn den andre. Det er forskjellig hva vi gjør da, men vi passer på å ha tid til å være kjærester også. Vi reiser en del i helgene, er med venner og familie, følger opp barna på cuper/konkuranser/oppvisninger etc.

Vi er privilligerte da vi styrer mye av dagene selv, ser for meg en mer stresset hverdag dersom både samboer og jeg var i full jobb utenfor hjemmet. Tar av meg hatten for dem som er så flinke til å organisere alt. :klappe:

Har storhandel hver onsdag.

Shiner huset litt ekstra om torsdagen.

Ellers er det variabelt hva jeg gjør når.

Noen ganger er minsten i barnehagen til 16.45.

Noen ganger tar vi fri.

Noen ganger er det en del jobbing på kveldstid også, andre perioder rolig.

Skrevet

Huff å huff, jeg får skikkelig dårlig samvittighet her!!

Jeg står opp mellom 07.15 og 07.30... Tar en dusj, fikser meg (som ofte tar aaaaalt for lang tid), vekker datteren min og kler på henne, drikker et glass melk, kysser ungene og mannen min adjø og fyker på jobb ca kl 0800.

Nå er sønnen min på 11 år veldig morgenfugl, han står opp ca 06.30 og fikser det meste selv. Matpakkene smør jeg av og til om kvelden, men ofte fikser 11 åringen dette også...

Kun 11 åringen som spiser frokost, mens han kikker tv.

Skrevet

Vi får ikke tid til alt. Og for oss ligger cluet i å akseptere at vi ikke får tid til alt. Selv om det er veldig frustrerende... ;)

En ideell dag hos oss ser omtrent slik ut: (med realiteten i parentes)

05:50 Vekkerklokka ringer og jeg og mann kravler (ikke mye sprett her gitt) oss ut av senga. Mannen dusjer og lager kaffe (som regel benytter jeg disse minuttene når han okkuperer badet til å dorme noen minutter til...)

06:00 Min tur på badet. Dusjer kvelden før, så tar en lett vask, glattetang og sminker meg litt. Smører matpakke.

06:30 Mannen drar på jobb og jeg vekker snuppa på 2 år. Det kan ta alt fra 2 sekund til 20 minutt- kan være et lite sovedyr.

07:00 En gretten to åring og trøtt mamma spiser frokost (dvs jeg spiser frokost, to åringen gnager av pålegget) Så blir det tannpuss, bleieskift,påkledning.

07:25 Ideellt tidspunkt for å reise i barnehagen som ligger 4 minutter unna. (her løper jeg gjerne som gal rundt i huset for å lokalisere nøkler, mobil, joggesko, regntøy, favorittsmokk og kosedyr for å nevne noe)

07:45 +/- et par minutter er vi på vei til barnehagen. Levering kan ta alt fra 2 minutt til 15, alt ettersom hvilket humør frøkna er i og det henger gjerne sammen med type oppvåkning på morgenen.

08:00 Er jeg heldig og alt flyter noenlunde greit, reiser jeg på jobb som ligger 50 minutt unna.

16:00 Avhengig av hvor mannen har jobbet, henter han frøkna i barnehagen. Jobber han for langt unna hjemmet må jeg dra tidligere fra jobb for å hente, men det betyr å ta igjen jobb på kvelden.

16:30 Den som har hentet i barnehagen handler gjerne litt og leker med frøkna frem til begge voksne er hjemme. Når voksenperson nr 2 kommer hjem begynner den andre på middagen.

18:00 Barne tv for frøkna og både mamma og pappa er hjemme. En tar igjen litt jobb mens den andre gjør ferdig middag/vasker litt/rydder etc

18:30 Vi spiser middag

19:30 Sengetid for snuppa og hobbytid for mamma. (Dvs klesvask.) Den som ikke laget middagen rydder opp etter den.

20:30 Mamma dusjer og tar igjen litt jobbing/ går tur eller ser litt tv. Pappa klipper plen/vasker gulv/tar igjen jobbing etc Leggetid er alt fra 23 til midnatt...

Skrevet

Jeg ser at flere av dere spiser seine middager. Vi spiser som regel middag i 4 - halv 5 tiden. Ungene spiser kveldsmat i halv 8 - 8 tiden.

Jeg er hjemme med småingene. Men begynner i jobb om 1 mnd ca. Da blir det mere stress med levering og henting i bhg som er åpen fra kl 7.00 til 16.30. Jeg jobber turnus og det blir bare 75 % stilling. Så de dagene jeg har fri blir det enten sein levering i bhg (dvs før kl 9.00) eller hjemmedag.

7 åringen har crosskjøring en dag i uka. Mulighet for tre dager i uka, men foreløbig har vi bare vært der en dag i uka. Ellers ingen faste aktiviteter heldigvis. Han skal gå på SFO dette skoleåret.

Husarbeid tas i skippertak. Nå skal jeg snart bort i en heeeeel mnd og da skal gubben være alene hjemme med ungene. Han tar bhg tilvenninga.

Ting blir lettere jo større ungene er. Nå er eldstemann min her på feriesamvær. Han er 11 år. Klarer seg stort sett selv. Og veldig hjelpsom. Rydder gjerne på kjøkkenet. Idag er det regn og dritvær, så nå sitter de og spiller tv spill mens småingene leker med togbanen.

Ellers spiller vi endel brettspill, er ute og leker, triller tur etc etc.

Jeg synes det er fint hvis man får til å utsette bhg starten litt. Jeg tror ungene har det best hjemme til de er 2-3 år. Men dette er jo et økonomisk spørsmål også, og jeg skjønner at ikke alle har råd til det.

Skrevet

Jeg trenger ikke liste opp, for våre dager ser omtrent ut som deres. Men alfa og omega er å ha NOK tid. Vi står opp 6.30, og da er ungene ute av senga og påkledd innen kl 07, og da har vi nesten en halv time til å sitte ned og spise frokost.

Dessuten gjøres det som kan gjøres klart - dagen i forveien.

Når det gjelder barnas aktiviteter, middager etc, så gjelder det også å være godt forberedt. At turndrakten ER vasket og ligger klar. At GYMTØY er pakket dagen før (som er eldstes oppgave).

Så handler det om at ungene må få sine ansvarsområder. Hos oss har både 6 åringen og 11 åringen oppgaver. Vi hjelper hverandre.

Siste nå er at vi har lagt ferdig påleggspakker og grønt på et brett i kjøleskapet. Lett å ta ut, lett å sette inn..

Lag en plan - og hold dere til den. :klappe:

Og det skader ikke å ha noen bursdaggaver i skapet for den bursdagen man alltid glemmer innimellom. Og ikke la klesvask hope seg opp.

Husarbeide - alle hjelper til. Våre barn har vært med siden de var små. De har "tørket støv", eller vasket lysestaker.. anything. Kanskje ikke så mye hjelp da de var små, men ettersom de blir eldre så har de det i blodet, ihvertfall skjønner de at de må hjelpe til.

Vi foreldre er ofte så opptatt av å være service-foreldre. At vi skal legge alle ting til rette for barna. Men hva lærer de så av det?? Ingenting! ;)

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Tusen takk for svarene! Nå ble jeg litt klokere.

Det programmet jeg så, var jo som skapt som prevensjonsmiddel. Barna var borte i barnehagen kanskje fra 9-12, barna kom hjem fra skolen omtrent samtidig og man skulle sette av to timer hver dag til å hjelpe barna med skolearbeidet. :overrasket: Da skulle man ikke gjøre noe annet. Husarbeidet skulle man ta mens barna var borte, helst skulle man ha alle middagen ferdig også, slik at man bare kunne varme den opp. Så skulle hvert barn ha minst en halvtime alenetid med foreldrene hver dag, så leggingen med tre barn tok minst to timer.

Puh. Og slik fortsatte det. Når barna var i seng, hadde man en time eller to for seg selv, før man måtte legge seg for å kunne stå opp kl. 6 hver morgen slik at matpakkene var laget, frokosten sto på bodet og man selv var påkledd før man vekket barna.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Tusen takk for svarene! Nå ble jeg litt klokere.

Det programmet jeg så, var jo som skapt som prevensjonsmiddel. Barna var borte i barnehagen kanskje fra 9-12, barna kom hjem fra skolen omtrent samtidig og man skulle sette av to timer hver dag til å hjelpe barna med skolearbeidet. :overrasket: Da skulle man ikke gjøre noe annet. Husarbeidet skulle man ta mens barna var borte, helst skulle man ha alle middagen ferdig også, slik at man bare kunne varme den opp. Så skulle hvert barn ha minst en halvtime alenetid med foreldrene hver dag, så leggingen med tre barn tok minst to timer.

Puh. Og slik fortsatte det. Når barna var i seng, hadde man en time eller to for seg selv, før man måtte legge seg for å kunne stå opp kl. 6 hver morgen slik at matpakkene var laget, frokosten sto på bodet og man selv var påkledd før man vekket barna.

Når en familie i kaos skal komme seg tilbake på skinnene, eller opp på skinnene for første gang, så må man ta skikkelig tak. Vanlige familier som ikke er i krise, trenger ikke slike naziregimer :)

Skrevet
Det går ganske greit, men har kuttet drastisk ned på TV-tiden....

Husarbeid blir tatt litt hver dag, så slipper vi de store skippertakene. Prøver å planlegge handling til 2 ganger i uka, med handleliste.

Lørdager og søndager er familiedager, ikke "oppspart" husabeid. Trene, gå turer, besøke venner, slappe av....

Tror dette er nøkkelen. Vi bruker nok atskillig mer tid på tv-titting enn vi tror.

Synes du har gode rutiner jeg, Bobsi. :tommel: Masse kvalitetstid, ser det ut til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...