Gå til innhold

Fritidsaktiviteter i Oslo ?

Kira27

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ei jente på 27år som skal flytte til Oslo pga jobb. Jeg ønsker da å vite hvilke fritidsaktiviteter som anbefales for å komme i kontakt med jenter på min egen alder for å kanskje finne meg ei god venninne ?

Lurer også på om det er noen som vet om noen bra plasser man kan ri på hest (nydelige dyr) i Oslo/Skøyen, der man kan treffe venninner i min alder ? Pris ?

8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Brenna gård i sørkedalen e en kjempe fin plass, utrulig bra lærer osgå, har en gruppe fra 25 og oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vet du kanskje også hvilke kurs de arrangerer for voksne (har selv drevet med hest i mange år da jeg var yngre, og ønsker nå å kombinere det å ri på hest med å komme i kontakt med nye mennesker) og hvilke priser de har på kursene sine ? Hvem kan jeg kontakte der (navn/tlf.nr)?

Hvordan kommer man seg lettest med offentlig kommunikasjon fra sentrum og opp til Brenna gård ?

Er det ellers noen her inne på forumet som kan komme med gode tips på ting man kan gjøre på fritiden i Oslo der man samtidig kan komme i kontakt med mennesker på ens egen alder for å kanskje finne seg en god venninne eller to ?

8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Brenna Gård ligger øverst i Sørkedalen. Med andre ord, det lønner seg å ha bil. (Derfor valgte jeg IKKE å ta mine ridetimer der). Men har hørt veldig mye positivt om de

Jeg rir hos Trosterudstallen (som ligger på Trosterud), og har kun truffet hyggelige mennesker der. Flinke lærere og personer man får veldig lett kontakt med.

Det som kanskje er et minus er at de ikke har ridehall. Altså man er ute i all slags vær.

Kursene koster ca 2400 i halvåret (følger skolens år, med andre ord så er det ikke vanlige ridetimer i helgene) for hvert kurs. Da rir man en gang i uka. Dette gir en pris på 105,- pr time.

Man kan ta privattimer som koster mer, samt kjøretimer da rideskolen har mange kjørehester.

Trosterud har flere timer i uka som det kun er voksne på, slik som de timene jeg går på. Og jeg stortrives!

( www.trosterudstallen.no )

Lykke til :)

Kanskje vi sees?

-Kosepia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Trosterudstallen høres jo ut som en flott plass å ri :D

Og det er jo heller ikke så langt unna Haugenstua som jeg skal flytte til...

Hvordan er det ellers der...har ridd hos EKT på Ekeberg, og der ga de oss knapt tid til å stelle hestene før man skulle ri på time med de...og det er jo trossalt både nødvendig og litt av kosen med å holde på med hest synes nå jeg...

Ønsker svært gjerne å kunne starte på et slikt kurs...vet du sånn omtrentlig når på dagen slike voksenkurs er (slik at man får tid til å ta det etter jobb) ?

Noen som har erfaring med rideskolen som ligger på Stovner (den blir litt nærmere der jeg skal bo) ? Holder de voksenkurs, og hvordan er miljøet og lærerne der oppe ?

Noen som vet om det finnes noen rideskoler i nærheten av Skøyen ?

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kira :)

Trosterudstallen er en liten stall, som de jobber for at skal få bli flyttet... Dette er fordi det er for lite der. Derfor har de jobbet i lang tid for å få flytte til Alnaparken i stedet.

Nå har distriktsveterinæren gitt de lov til å drive rideskole ut mai 2004. Og jeg virkelig håper at Friluftsetaten og bydelene går med på at det er en god ide å legge en rideskole til Alnaparken.

Stallen er kanskje litt rotete til tider, men det går aldri ut over hestene. Mye av dette er fordi det er mange unge jenter som er stellere...

Stallen er en åpen stall. Det vil si at alle som vil kan komme innom. Dette gir deg en unik sjanse til å komme og stelle og dulle med de hestene som er inne (Det er alltid noen hester inne). De fleste hestene har egne stellere, men det er aldri noe i veien hvis du spør om å få pusse en hest.

Voksenkursene er som regel kl. 19 eller 20. Tror at noen kanskje er klokken 18 også...

Stallen har mange friske hester. Det vil si at det er mange som ikke daffer rundt etter alle andre hestene men du må jobbe litt med de. Dette er noe jeg liker i alle fall.

Når det gjelder Stovner så skal den være veldig bra. MEN, det er som regel over 1 års ventetid der, som på alle andre staller som har ridehall. (Brenna gård har også laang ventetid) Stovner er en "lukket" rideskole, så jeg vet ikke hvor mye du har mulighet til å stelle med hestene..

Jeg er ganske sikker på at de har voksenkurs også. Men jeg har ikke klart å finne noe mer info om stallen...

Når dt gjelder om det er noen ridesentre på skøyen så vet jeg ikke...

Med vennlig hilsen

Kosepia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Kosepia

Trosterudstallen høres ut som en flott plass å være :lol:

Får jo håpe at det kommer klarsignal om å kunne flytte den til Alnaparken, selv om det betyr at den blir enda lengre unna for meg.

Kommer nok garantert til å ta turen innom stallen når jeg kommer nedover til Oslo for å treffe hestene...og kanskje starter jeg å ri der hvis mulighetene byr seg og det er så vanskelig å få plass på ridekurs på Stovner...

En annen mulighet er jo å blir hestepasser/fòrrytter...har du noen erfaring på hvordan det funker, hvordan man går fram for å finne en hest man kan stelle/ri og hva det eventuelt koster ?

Vet at Oslo Rideskole lå tidligere på Skøyen, men har hørt rykter om at de har flyttet til Bygdøy...

klem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :)

Ja, jeg håper også at stallen får fortsette å leve, men da i nye lokaler i Alnaparken (og det er faktisk ikek så langt unna).

Det ridesenteret som var på Skøyen for en tid tilbake er ikke der lengre. Vet ikke om de har flyttet eller lagt ned. :roll:

Å ha hest på for er ikke helt enkelt i denne byen, gitt :( I alle fall ikke slik jeg ser det. Man skal ha plass til å ha hesten og det er ikke helt enkelt dersom du ikke bor på en gård da.

Hmm.. er rett og slett ikke sikker på hvordan du finner folk som ønsker forryttere og lignende.. Hmm.. kanskje det er noen sider på nettet som folk legger ut annonser på?

Og om du kommer innom Trosterudstallen før sommeren, kom innom en torsdag, da er jeg der fra firetida ;)

-Kosepia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har funnet en nettside der det bl.a. annonseres etter fòrryttere: http://www.hestemarked.no/annonse.asp?kat=4

Skal prøve å se om jeg finner noen der som trenger en hjelpende hånd et par ganger i uka :D

Tenkte kanskje å stikke en tur innom Trosterudstallen når jeg kommer nedover til Oslo i påskeferien...kanskje vi treffes da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...