Gå til innhold

Kollega som ofte sier "slutt" og legger bånd på andre

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har en kvinnelig kollega på jobben som i pauser og ellers i sosiale sammenhenger ofte sier til andre "Nei, nå må du slutte!", "Nei, nå må du gi deg!" og "Nå er det nok!".

Dette har begynt å irritere meg. I begynnelsen lot jeg det naturlig nok passere som uskyldige kommentarer - og det er nok sikker ment bare uskyldig og velment fra hennes side skulle jeg tro.

Nå har hun sagt det over så lang tid, både til meg og andre, at jeg begynner å oppleve det som en moralsk pekefinger og at hun skal sette standarden i pausene for hva man si og ikke si.

Det kan være at en sier noe som kanskje er litt morsomt slik at folk ler (ganske uskyldig og handler ikke om andre). Det skal ingenting til før hun sier "Nei, nå må du gi deg" i en formanende stemme.

Hun er ganske ung også (!) og jeg tenker hvem i all verden er hun til å sette agendaen for hva jeg og andre skal kunne få "tillatelse" til å si?

Jeg vil karakterisere henne som ung, uerfaren og temmelig naiv. Jeg tror hun er nokså konfliktsky og ønsker fred og fordragelighet hele tiden. Hun synes alt skal være koselig hele tiden og hadde vel passet utmerket inn i en "kosemose"gjeng på KG - hvis det fantes:)

Jeg kjenner jeg begynner å bli irritert.

Likevel - hva kan man svare på noe slikt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svar tilbake i en småspøkende tone noe sånn som "nå må ikke du være så prippen da" eller "jøss, er du moren hans eller" eller noe liknende. Da forstår hun kanskje hvordan det hun sier virker for andre, uten at det blir tatt opp alt for alvorlig. Eventuelt om ingenting hjelper så er kanskje det beste å snakke med henne om det på tomannshånd?

Gjest Gjest
Skrevet
Svar tilbake i en småspøkende tone noe sånn som "nå må ikke du være så prippen da" eller "jøss, er du moren hans eller" eller noe liknende. Da forstår hun kanskje hvordan det hun sier virker for andre, uten at det blir tatt opp alt for alvorlig. Eventuelt om ingenting hjelper så er kanskje det beste å snakke med henne om det på tomannshånd?

Ja, det kan være et godt tips. :)

Jeg skal innrømme at dette går meg "på nervene" nå (som det heter).

Gjest Gjest
Skrevet

"Nå må du roe ned"-folkene kan godt settes på plass inne i mellom de også?

Skrevet

Jeg mistet helt respekten for sjefen min fordi hun så på seg selv som dronning og oss som arbeiderene. Til slutt sprakk det en dag, da hun surt kjeften på en av de nye. Da kjeftet jeg på henne, og det hadde hun ikke ventet seg! Etter det så har hun vert mye letter å ha med å gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...