Gå til innhold

Er sanger dumt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skal dere ha sanger i bryllupet deres (ved middagen)? Eller synes dere det er dumt, litt konfirmasjons-aktig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Vi kommer til å ha velkomstsang, takk for maten- sang. Jeg kommer fra en veldig musikalsk familie og sanger er et must i ethvert selskap i følge familien. Jeg Jeg har vært i en del bryllup og alle har hatt i allefall velkomst - og takk for maten sanger. Det er ganske vanlig. Men som du sier så kommer dere til å stå på deres valg og det er har dere jo lov til. Er tross alt deres dag. Men jeg ville nok reagert hvis det ikke var noen sanger i løpet av middagen. Disse sangene gjør tiden ved middagen kortere og kan lage litt stemning hvis man er heldig med valget.

Men som sagt det er deres valg og vil dere ikke så vil dere ikke.

Skrevet

Vi skal nok også ha sanger , jeg kommer fra en stor og sangglad familie, jeg vet at forloveren min lager sang i stedet for å holde tale , jeg vil lage sang til min ektemann, og noen flere dukker nok også opp.

Synes det er bedre med en sang enn kjedelige taler ihvertfall...

Skrevet

Vi skal ikke ha sanger, og jeg har vært i bryllup der det ikke har vært det også. Ingen savnet sangene i de bryllupene heller...

Får litt angst av sånne sanger jeg og, og vil heller live opp stemningen på andre måter :) .

Helt greit at andre har anger i sine bryllup altså, men det er bare ikke helt oss. Men hvis noen har skrevet en overaskelsessang eller noe skal vi selvsagt synge den da!

Skrevet

-Syns det er stor forskjell på slike sanger, jeg........noen er bare et mareritt å komme igjennom:- oppstyltet og klisje-aktig....

Mens i vår sang-glade familie har vi alltid laget helt spesielle, personlige sanger til den/de det gjelder, gjerne med humoristiske tilbakeblikk på enkelt-episoder. Og sørget for at de er lette å synge, på en grei melodi.

Men her som ellers:- man må velge det som føles riktig for en selv, ikke fordi "alle andre har det".

Skrevet

Jeg ville aldri laget sanger til festen fordi mamma mente at man MÅTTE ha det... :roll: Man må selvsagt ikke, det er jo deres fest og deres dag, og det må bli gjort i deres ånd og stil!

Skrevet

Vi er litt usikre på hvorvidt vi skal ha sanger. Har heller gitt beskjed til de nærmeste om at vi ønsker taler istedenfor... Syns det er litt mer personlig enn en sang lastet ned fra nettet...

Sambo er i utgangspunktet helt imot sanger, men har etterhvert innsett at noen sanger blir det enten vi vil eller ikke.

Blir nok 2 eller 3 stk. Usikre på hvilke...

Skrevet

Tror vi kun skal ha sanger folk har skrevet til oss, det synes jeg er hyggelig. Hopper heller over de ferdiglagde standardsangene, de forbinder jeg ingenting med, også lenge noen har skrevet sanger synger vi jo allikvel.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vil noen hylle dere med en sang så la de får lov til det : )

Gjest Anonymous
Skrevet

Smaken er forskjellig, men jeg og min mann synes allsang i selskaper er pyton. Vi erklærte derfor sangforbud i forkant av vårt bryllup. Vi droppet alle sånne "Vær velkommen kjære gjest, vær velkommen til bryllupsfest" - standardsanger, og vi sa også fra at vi helst ikke ville at noen skulle lage sanger til oss. Vi synes sånne sanger ofte bare er plikt. Dersom vi hadde hatt musikalske talenter blant oss som ville fremføre en sang ville det vært annerledes, men allsang ville vi ikke ha. Ingen ble fornærmet av den grunn, og sangheftet under tallerkenen ble absolutt ikke etterlyst.

Så du kan hilse kommende svigermor og si at det absolutt går an å ha et anstendig bryllup uten sanger - hvis det er det dere ønsker :wink:

Skrevet

Vi skal heller ikke ha sanger..

Er ikke spesielt begeistret for sånne allsanger på rim etter melodi fra "Bamsefars fødselsdag".. :roll:

Vi skal kun ha taler, og det antar jeg blir mer enn nok..

Skrevet

Synes ikke sanger er dumt, men vi har valgt å ikke ha det i vårt bryllup, bla for å spare litt tid. Vi satser heller på taler og håper disse ikke kommertil å ta så veldig lang tid, siden det kommer ganske mange til kaffe.... Håper bare ikke tidskjemaet vårt sprekker....

Skrevet

Enig i at om noen har laget en sang som de selv vil fremføre uten å dra med seg hele selskapet, så er det mye morsommere. Var i et bryllup der en side av brudens familie hadde laget en sang som de selv fremførte med tilhørende "skuespill" - det var morsomt! Ingen klisjeer, og sangen og fremføringen var gøyal for alle, også de som ikke kjente brudeparet på den måten familien gjør, eller som har vokst opp sammen med bruden.

Skrevet

Jeg synes ikke sanger er dumt, men at de kan være med på å

live opp stemningen litt :D

Tror vi kommer til å styre unna de standardsangene som

"velkommen" og "takk for maten". Noen skal sikkert ønske

velkommen og takke for maten, så det holder.

Men, sanger som noen har laget spesielt til oss er jo

bare hyggelig da!

K.

Skrevet

Vi valgte og ikke ha noen sanger til middagen og hadde istedet en

2 lystige sanger til kaffen - en kaffevise samt en "morovise" der herrene sang til damene og omvendt. Vi fikk kjempemange tilbakemeldinger fra gjestene våre om at de synes det var positivt at vi kuttet de ut ved matbordet - det blir nok sang når dansen starter likevel. Og som noen sa - "gud så godt det var å sette seg til middagsbordet og ikke se at det ligger ei stor blekke foran deg - full av sanger".

Lykke til uansett valg ;o)

Skrevet

Satser på at alle som en synger av full hals når vi kjører igang Elvis på dansegulvet senere på kvelden vi! :lol:

Skrevet

I våre familier er det smått med talere, og vi har gitt beskjed om at inegen MÅ holde tale hvis de ikke vil. Jeg vil ikke at de skal grue seg til dagen vår, og det vet jeg de hadde gjort hvis de følte at de måtte holde tale. Men å lage en sang kommer nok flere til å gjøre, det er jo ikke så skummelt som å holde en tale for enkelte, samtidig som det er personlig. Vil ikke ta fra dem gleden med å gi oss en sang, når jeg vet det er umulig for dem å holde en tale.

Ja, det er vår dag, men vi kan da ikke sette alle premissene, vi må la gjestene sette sitt personlige preg på dagen. Hvis dere vil ha 100% styring må dere nesten leie inn skuespillere til gjester og ta regien... :blunke:

Skrevet

Hadde noen skrevet sang til oss så hadde vi naturligvis blitt kjempeglade,

men hadde nok lagt de sangene til etter middagen uansett - men, det

er sånn vi ville ha det ;o) Eller, forresten, foreldrene våre hadde

skrevet sang til oss som de var fremme og sang til oss selv under middagen istedet for tale - noe som var kjempemoro da ingen bortsett

fra en er noen storsanger ;o) Ett minne for livet da vi fikk overrekt teksten skriftlig innrammet - kjempefint ;o)

Skrevet

Veldig enig med deg jeg, lille my!

Vi kommer ikke til å legge opp til en masse sanger. Det blir bordvers (før og etter maten), dessuten tenker jeg at vi skriver en sang sammen, som både handler litt om oss, og med en liten hilsen til hjemmene våre og sånt. Men den blir ikke på 14 vers, akkurat...). Og så noen litt artige sanger under kaffen - iallefall en stilig mosjonsvise jeg har sett.

Og ellers er det opp til familie/venner! Hvis forlovere vil skrive sang, er det fritt fram det, men det tviler jeg nok på...

Mine foreldre er ikke glad ei å snakke for store forsamlinger, så jeg har gitt beskjed om at vi ikke vil ha noen 'plikt-taler'. Hvis noen taler, skal det være fordi de vil, ikke fordi de føler at de må! Da vil jeg mye heller ha en sang, jeg!

PS: Var i et bryllup med et sanghefte på tykkelse med Ellos-katalogen - det var kjedelig!! Brudeparet hadde skrevet kjempelange sanger til hverandre, brudens foreldre hadde en uendelig lang en, og i tillegg hadde brudeparet skrevet 'moro-sanger' - som liksom var fra den ene og den andre... Sikkert moro for dem da de skrev dem, men jeg fant det ikke så utrolig underholdende... Vil derfor oppfordre til måtehold! :ler:

Skrevet

Sanger er gode å ha når det ryddes av bordene. Da bråker det litt for mye for toastmaster til å fortelle vitser, og så er det godt for blodomløpet å ta noen djupe magadrag av luft i løpet av et langvarig matinntak!

Jeg liker sang, men de må være skrevet for anledningen, ikke typiske sanger der bare navnene er bytta ut. Da kan man like gjerne synge "Alle fugler" og "Per Spellmann". Synes jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...