Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mia_*
Skrevet

Hei!

Venninnen min og samboer hadde en krangel en natt, i følge henne var han veldig full. I løpet av krangelen hadde han slått henne med knyttneven i ansiktet, som endte med at hun mistet en halv tann. Hun sier det ikke har skjedd før, og at hun ikke tror han er voldelig, men synes det er vanskelig å gi henne noe annet råd enn å gå fra han. Derfor lurer jeg på om noen her inne har vært/kjent noen i samme situasjon. Han har lagt seg flat og sagt til henne at noe sånt skal aldri skje igjen, og at han ikke kan huske helt hva som skjedde. Jeg blir bare sint og oppgitt..

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

I noen tilfelle tror jeg vold eller bestemte handlinger kan være engangstilfelle, og at den som utførte handlingen finner andre måter å reagere på. Men man kan vel nesten ikke gå ut fra det...

Dessuten - når man i tillegg er så full at man ikke har kontroll over seg selv, og gjør slikt, da er det vel vanskelig å love å ikke slå igjen? Med mindre han klarer å slutte å drikke seg full, da.

Gjest vimselot
Skrevet

De jeg kjenner som er blitt slått EN gang, har blitt utsatt for det flere ganger og har aldri sett det motsatte skje. Men kjenner jo ikke "alle", likvel tviler jeg sterkt på at en som først har slått en gang, ikke vil fortsette med det, dessverre.

Kanskje, om han ser problemet og aktivt går inn for å løse det, via terapi f.eks. Dessverre har jeg ikke hørt om noen som har vært villige til det. Volden har stoppet når kvinnen har gått ut av forholdet.

Snakker ikke om meg selv, forresten. En annen ting, er at noen går fra det ene elendige forholdet og over i et annet like ille, mens noen (et mindretall?) finner seg en ikke-voldelig mann.

Gjest Gjest
Skrevet

1. Han bør være forsiktig med alkohol, og aldri drikke seg full.

2. Han kan få hjelp med aggresjonsproblemet ved ATV (Alternativ til vold) hvis han bor i nærheten av et av deres kontorer. De har dyktige psykolger med kompetanse på vold. En time koster 250 kroner.

3. Hun kan forlate han.

Jeg ville valgt 1 og 2. Hvis det skjedde igjen ville jeg valgt 3.

Gjest Verdens verste husmor
Skrevet
1. Han bør være forsiktig med alkohol, og aldri drikke seg full.

2. Han kan få hjelp med aggresjonsproblemet ved ATV (Alternativ til vold) hvis han bor i nærheten av et av deres kontorer. De har dyktige psykolger med kompetanse på vold. En time koster 250 kroner.

3. Hun kan forlate han.

Jeg ville valgt 1 og 2. Hvis det skjedde igjen ville jeg valgt 3.

Sier meg enig i dette!

Spesielt viktig mener jeg punkt 1 er, siden han nå har sett at impulskontrollen i enkelte situasjoner blir svekket av alkohol!

Dessuten vil jeg si:

En gang KAN være et uhell, mens to ganger er en (u)vane!

Gjest =tentacle=
Skrevet

Knyttneveslag med tannskade høres voldsomt ut. Jeg ville gått.

Skrevet

Jeg ville også bare gått, når han først drikker seg så full at han ikke har kontroll over seg selv, så mangler han ett par sperrer jeg ikke hadde akseptert i en partner.

Tviler dessverre veldig sterkt på at knyttneveslag i ansiktet er en uheldig engangshendelse, kan godt være den første gangen ja, men jeg hadde dessverre ikke turt satse helsa på å finne ut om det var den eneste.

og for hans del, uansett hva kjærsten velger å gjøre, mener han alvor med at han angrer, så søker han hjelp! Han holder seg unna alkohol ihvertfall utover ett par øl eller litt vin til kos, full bør han sky som ilden dersom han faktisk innser hva han gjorde!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville ha gått, har opplevd dette selv, to ganger hvor han var full, den tredje gangen var han edru....da valgte jeg å gå fra han.

Gjest væren75
Skrevet

Fysisk vold er , som så mye annet , en måte å kommunisere på som er tillært over tid , og slike ting er vanskelig å endre fordi at overgriperen i stor grad oppnår hva de vil når de slår , så da funker det jo om enn på en bizarr måte .

Jeg syntes personlig at mennesker som mishandler andre på denne måten også må mangle en eller annen fundamental respekt for andre .

Med alle de historier en hører om at "den som har slått en gang , vil slå igjen " + at veninnen din sannsynligvis allerede nå er redd eller usikker på typen sin ..... hvis det var noen av mine veninner , ville jeg ha rådet henne til å gå .

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har også opplevd fysisk og psykisk vold. Mange ganger. Med blåmerker, hevelser, smerter i kropp og hode, svimmelhet og ribbensbrudd. Og til slutt fikk jeg voldsalarm. Min eks innså ikke at han hadde et problem, og jeg krevde ikke noe av han. I starten trodde jeg at hver gang var den siste. At det ikke ville skje igjen. Etterhvert våget jeg ikke å kreve noe. Han fikk meg nesten til å tro at jeg var årsaken til problemet. Hvis jeg ikke ville ha sex en kveld kunne han liksom bare mishandle meg, så fikk han sex når jeg ikke orket mer. Da var de liksom min egen skyld.

Men jeg tror likevel at dersom det skjer en gang trenger det ikke å skje igjen. Hvis det skjer to ganger vil det sannsynligvis skje igjen. Jeg tror at mannen klarer å få kontroll over aggresjonen hvis han virkelig vil. Det virker som denne mannen er klar over sitt problem og ønsker å gjøre noe med det. Jeg ville gitt han en sjanse. Hvis jeg virkelig ønsket å være sammen med denne mannen. Forutsatt at han var motivert for terapi og ungikk å bli full. Selv om det ikke er noen unnskyldning, har voldelige menn ofte selv blitt utsatt for vold i barndommen. Tror det gjelder rundt 80%.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Leste et intervju med en tidligere konemishandler. Hans råd til alle som ble slått én gang, var å gå. Han mente at det blir vanskeligere å gå etter hvert, når han får taket på henne, og at det mest sannsynlig vil skje igjen. Men så har man tilfeller hvor den ene slår én gang og aldri igjen.

Tenker at det er formildende at han var veldig full. Hvis han fra nå av kontrollerer drikkingen, så vil jo det mest sannsynlig hjelpe. Det at han slo med knyttet neve og så hardt at hun mistet en halv tann, er skremmende... Har ikke noen gode råd egentlig. Tenker litt på forholdene rundt også, om han generelt er kontrollerende og har et problem med aggresjon? Kom slaget som et fullstendig sjokk for henne, eller passet det inn med hvordan han ellers er?

Med et såpass alvorlig slag, håper jeg selv at jeg ville gått.

Skrevet

Og hadde det vært hun som smelte på han i fylla én gang, så hadde hun bare vært hysterisk og burde naturligvis få en ny mulighet. Antagelig hadde han provosert fram slaget, også.

Ett slag, i en opphetet diskusjon, syns jeg faktisk ikke er grunn for samlivsbrudd i seg selv. Men man må naturligvis prate om hvorfor slaget falt, og hva de begge kan gjøre for å unngå den type situasjoner igjen (en krangel som ender i vold er jo ikke akkurat en konstruktiv kommunikasjonsform, da...). Og hadde det vært meg, hadde jeg nok gitt klar beskjed om at ett slag til, og han ville gå på huet og ræva ut.

Gjest Gjest_Mia_*
Skrevet

Takk for svar så langt, jeg har jo ikke erfaring selv på området, men er den eneste min venninne vil snakke med dette om, og da er det jo greit å høre litt.

Nei han er ikke kontrollerende som jeg vet om, men vet de har problemer i forholdet, hun er usikker på ting, fordi de har veldig forskjellig interesser og syn på ting.

Oppfatter han ut fra det hun forteller som en ganske egoistisk person, men får også følelsen av at han er veldig glad i henne. Men jeg synes det var tøffere å gi råd nå som han slo henne, vet hun ikke liker han når han er full, og at hun unngår å være sammen med han da. Ikke fordi hun har vært redd for at han skal slå, men fordi han blir en fullstendig annen person når han drikker.

Jeg har selv store problemer med å kunne omgås han etter å ha fått vite dette...

Skrevet

det at hun også før slaget holdt seg unna ham når han drikker seg full, sier litt synes jeg.

Han må da vite det? og om han altså vet at hun ikke liker ham når han er full, og likevel drikker seg så snydens at han kan slå ut ei halv tann på henne og liksom ikke huske noe etterpå???

nei, jeg hadde løpt så fort beina mine kunne bært meg, aldri aldri ville jeg bodd sammen med en som valgte å drikke seg full selv om samboeren helst ikke vil være i nærheten pga hvordan han blir i fylla.

da har han virkelig ikke skjønt alvoret, virkelig ikke.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville rådet henne til å holde avstand til ham en stund, og krevd at han fikk kontroll over alkoholbruken sin. Hvis han forandrer seg sånn i fylla ellers også, og nå har slått henne, MÅ han i mine øyne kutte ut å drikke seg snydens om han skal kunne love at dette ikke skal skje igjen.

Gjest Gjest
Skrevet

Hei.

Jeg kan konstantere at hvis vedkommende drikker seg like full igjen, så er sansynligheten for at han kan slå henne igjen, veldig stor.

Det kan hende han sier at han aldri skal bli så full igjen og det kan hende han sier at han ikke skal slå henne noen gang, men når man drikker kommer man til et punkt der det er hit og ikke lenger, men er man i godt lag er det lett å si "bare en shott til" og da er det gjort.

Man tenker ikke konsekvenser av det man gjør når man er pæra, det er bare snakk om å få fullt utløp av alle følelser. Blir man provosert kan det få voldelige følger.

Mannfolk virker til å ha et voldsomt behov for å bestemme og vise hvem som er sjef når de drikker, mulig dette er bare noe jeg har erfart, men det er i hvertfall vanskelig å tilgi noen som har fysisk skadet noen man kjenner.

Det er bra at denne vennina di har deg å få støtte av.

Håper det går bra med henne! :klem:

Skrevet

Vi snakker i utgangspunktet om en legemsbeskadigelse her, og det er alvorligere enn f.eks. legemsfornærmelse. Å slå så hardt at man mister deler av en tann er etter mitt syn veldig alvorlig. Så alvorlig at jeg for min del seriøst ville vurdert å avslutte forholdet.

Hvis du kommer til at du vil gi det en ny sjanse, må du være SVÆRT klar på at det følger noen betingelser. Og at brudd på betingelsene automatisk vil være å betrakte som et brudd på forholdet.

Betingelsene må etter mitt syn være:

-100% alkoholkutt.

-Terapi/ behandling mot voldstendensen.

Hvis min kone hadde gjort noe sånt mot meg, er det dette jeg ville ha gjort.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville gått uten tvil.

Selv om det kanskje er noe som ikke ville skjedd igjen kunne jeg ikke vært sammen med noen som har slått ut en av tennene mine. Hvordan tilgir man noen for å ha slått en?

Gjest Nedfall
Skrevet
Tenker at det er formildende at han var veldig full. Hvis han fra nå av kontrollerer drikkingen, så vil jo det mest sannsynlig hjelpe.

Det vil bare føre til at hun blir livredd hver gang han begynner å drikke. Det er absolutt ikke sånn det skal være.

Gjest væren75
Skrevet
Ett slag, i en opphetet diskusjon, syns jeg faktisk ikke er grunn for samlivsbrudd i seg selv. Men man må naturligvis prate om hvorfor slaget falt, og hva de begge kan gjøre for å unngå den type situasjoner igjen (en krangel som ender i vold er jo ikke akkurat en konstruktiv kommunikasjonsform, da...). Og hadde det vært meg, hadde jeg nok gitt klar beskjed om at ett slag til, og han ville gå på huet og ræva ut.

Noe av poenget er : at man ikke slår med mindre det er for å verge seg selv mot fysiske angrep . Det finnes ingen andre legitime grunner til å slå . Det er ikke noen grunn til å prate om hvorfor noen valgte å bli fysiske fordi dette bare innebærer å fordele ansvaret som ligger hos en , mellom 2 .

Jeg tror på at mennesker har fri vilje , og at vi i stor grad kan påvirke hvordan vi ønsker å leve livene våre .

I et forhold hvor en part mishandler den andre er det aldri snakk om at 2 parter har ansvar , det er alltid overgriperen og bare overgriperen som har ansvar . Han eller henne kan selvsagt få hjelp med de problemene som eventuelt har bidratt til at ham eller henne gjør de valgene de gjør , men ansvaret ligger hos overgriperen .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...