Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har smakt slike fiskekaker på thairestauranter i utlandet samt på Bangkok Restaurant på Grønland. Nam nam.

Men det må jo være mulig å lage det hjemme også.

Noen som har en oppskrift de er fornøyd med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg vet jeg har to oppskrifter hjemme. En som er taiinspirert med masse chilli og lime i, og en mer "norsk-men-kryddret" variant. Har bare testet den mer norske varianten selv og de var ganske gode, men gleder meg til å teste den andre for den høres mye bedre ut. Jeg får desverre ikke tid til å legge ut oppskriftene før i morgen ettermiddag dog.

Endret av Gyngestol
Skrevet

Det tok litt lenger tid enn beregnet, men nå var jeg her.

Nå fannt jeg bare den ene oppskrifta mi men her er nå den i alle fall

2 laksefileter

1 grønn chilli

2 ss maismel

1 egg

koriander

saften av en lime

1 ss sukker (helst brunt)

2 ss fiskesaus (oistersaus eller lignende)

salt og pepper

Dette blandes forsiktrig sammen (evndt i mikser)

Røra blir ganske bløt slik at den må helles på stekepanna. De skal bli faste når de stekes likevel.

Stekes raskt på begge sider. til gjennomstekt. Server med søt chillisaus. (denne kan lages selv ved å koke en sukkerlake og tilsette lime og chilli og ha i en mikser)

Det som er viktig i oppskriftgen er fiskesausen, det er i hovedsak den som er med på å sette den tailandske smaken. Som sakt har jeg ikke testet akkurat denne oppskrifta selv, men en som er ganske lik og den ble veldig god.

Dersom dette ikke fallt i smak er det jo generellt bare å teste seg frem selv, det som setter den tailandske smaken er chilli, lime, fiskesaus(evnt soya som er litt saltere), brunt sukker, koriander og ingefær så det er egentlig bare å smakssette en fiskekakeoppskrift som man allerede har. Du kan godt bruke sesten på limen for å sette smak også.

Oppskrifta er hentet fra BBC food, hvor jeg har lært en del om de tailandske smakstilsettningene.

Lykke til

Skrevet

De så ganske gode ut...

Jeg bare lurer på om det står noe om hvor mye laksefilet det skal være? 2 laksefileter kan være så mangt..

Skrevet
De så ganske gode ut...

Jeg bare lurer på om det står noe om hvor mye laksefilet det skal være? 2 laksefileter kan være så mangt..

Det stod ikke noe mer spesifikkt, men jeg tenker det var rundt 250 gram ca. Gleder meg til å teste dem selv. Det er mulig det er litt mye chilli i denne oppskrifta i forhold til det vi er vandt med, medn det er jo bare å kutte ned etter smak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...