Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2007 #1 Skrevet 23. juli 2007 Hva har der gitt i gave til 18års dagen til deres barn? Jeg og mannen har litt diskusjoner rundt dette, da våres eldste fyller 18 i august. Han ønsker seg selfølgelig bil da. Noe mannen min synes er heilt greit. Men jeg er litt mer reservert mot denne tanken, synes ikke han skal få hele bilen liksom, må settes noen krav, som jobb og sparing, så kan vi heller legge til en pen sum til hans første bil. Mannen min mener motsatt, her må vi tenke sikkerhet i bilen og kjøpe dette så det er klart for han den dagen han får sertifikat. Barn har da godt av å lære å spare for så å kjøpe det man har lyst på. Vi har alltid gjordt dette før, og det har fungert helt fint, som da minste mann skulle ha x-box, måtte han støvsuge, delta i maling av hus og sånne oppgaver, vi ga han da 20kr i timen, og han sparte opp 600kr og vi la til resten. Mannen min er mer den typen som kjøper først og stiller noen ubetydlige krav etterpå. Nå har mannen min sett seg ut en bil, som visst nok skal være et godt kjøp, og det ser ut som han vinner frem med sin vilje og meninger. Jeg er ikke totalt uenig men det hadde vært intressant å høre va dere andre mener om bilkjøp til 18års dagen. Bilen blir forresten en BMW 330 heter den visst. Må legge til at mannen lo godt da jeg spurte om 330 var hestekrefter.
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2007 #2 Skrevet 23. juli 2007 Det er da bare bortskjemte drittunger som FÅR bil i gave slik. Ikke snakk om at noen av mine barn skal utsettes for noe slikt. Jeg fikk en strikkegenser til min 18 års dag. Mer passende gave
kamela Skrevet 23. juli 2007 #3 Skrevet 23. juli 2007 Hva med å bekoste førerkortet hvis ikke det allerede er på gang?
Rosalie Skrevet 23. juli 2007 #4 Skrevet 23. juli 2007 En ting er å gi bil. Men hvordan skal barnet klare å finansiere bilforbruket (forsikring, bensin, reparasjoner, veiavgift etc). Blir fort en veldig dyr gave or mor og far! Tilskudd til førerkort er jo en god ide, innskudd til framtidig bolig en annen.
Gjest *kosejoker* Skrevet 23. juli 2007 #5 Skrevet 23. juli 2007 Jeg fikk førerkortet av mine foreldre på 18-årsdagen min. Noen bil hadde ikke kommet på tale, enig med de ovenfor her som nevner noe om at det er bortskjemte barn som får bil til 18-årsdagen sin. Så jeg synes f.eks at tilskudd til, eller førerkortet er en god idè, hvis ikke så er det massevis av "spesielle" gaver som kan gis.. Eventuelt penger som er øremerket noe, for eksempel bil da, så får han spare seg opp resten selv?
Gjest Gjest_Marte_* Skrevet 23. juli 2007 #6 Skrevet 23. juli 2007 Det finnes mange rimelige biler for de som har litt peiling på bil. Vi skal kjøpe en billig bil til sønnene våre - men nå er jeg heldig og har en svoger som er bilmekaniker og som skal kjøpe bilen. Om man kjøper en rimelig bil i foreldrenes navn, så er forsikringen veldig billig. Trenger kun ansvar og det er ikke mange kronene i året .. jeg sjekket dette med IF. Men å kjøpe en BMW eller en Golg med en "i" bak så blir det spinndyrt med forsikring. Vi ønsker at ungene våre skal ha en rimelig bil ¨å øvelseskjøre i - samt at de kan bruke den så lenge den går ...
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2007 #7 Skrevet 23. juli 2007 Hva med å bekoste førerkortet hvis ikke det allerede er på gang? Det er allrede betalt av gutten.... De er da ikke bortskjemte drittunger fordi de får en bil, vi bor på landet, og er alltid avhengig av bil. Dessuten er 18åringen her en selvstendig gutt med fine verdier og holdninger. Han tar siktet på politi utdanning, alså går i mine fotspor, så jeg har lite bekymringer for hans levemåte. Alle barna har riktig nok fått mye opp gjennom tiden, men så lenge vi har råd til det så er det ikke et økonomisk spørsmål sånn sett. Men nå var vel saken det at jeg synes det var litt enkelt å gi en bil, heller få gutten til å spare litt selv, mens mannen min sitt syn var å gi han dette, det er tross alt 18års dagen sier han. Blir nok som mannen vil i denne saken.... Vil gjerne høre hva dere gir.... og på hvilke vilkår.
Pemille Skrevet 23. juli 2007 #8 Skrevet 23. juli 2007 Oi! Jeg fikk et kamera som kosta ca 1000 kroner, og jeg syntes det var altfor mye! Følte meg skikkelig bortskjemt..., men var selvsagt glad for kameraet! Det er 7 år sida nå. Spennende med de store forskjellene fra familie til familie. Lykke til med avgjørelsen.
Gjest Opa Skrevet 23. juli 2007 #9 Skrevet 23. juli 2007 Jeg husker ikke hva jeg fikk i 18-års gave engang, så det var nok ikke noe spesielt. Heldige er de som får bil!
Gjest Syklist Skrevet 23. juli 2007 #10 Skrevet 23. juli 2007 Jeg fikk sykkel Det er 7 år siden nå da.
Gjest Fliss Skrevet 23. juli 2007 #11 Skrevet 23. juli 2007 Det er allrede betalt av gutten.... De er da ikke bortskjemte drittunger fordi de får en bil, vi bor på landet, og er alltid avhengig av bil. Dessuten er 18åringen her en selvstendig gutt med fine verdier og holdninger. Han tar siktet på politi utdanning, alså går i mine fotspor, så jeg har lite bekymringer for hans levemåte. Alle barna har riktig nok fått mye opp gjennom tiden, men så lenge vi har råd til det så er det ikke et økonomisk spørsmål sånn sett. Men nå var vel saken det at jeg synes det var litt enkelt å gi en bil, heller få gutten til å spare litt selv, mens mannen min sitt syn var å gi han dette, det er tross alt 18års dagen sier han. Blir nok som mannen vil i denne saken.... Vil gjerne høre hva dere gir.... og på hvilke vilkår. Jeg gir aldri gaver på noen som helst "vilkår" ... det synes jeg ikke er riktig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå