Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei:)

Jeg har sluttet på p-pillene og tok ikke de to siste pillene på brettet. Etter en dag, fikk jeg en blødning som varte i to hele dager. Normalt varer mensen i 4 dager.

Jeg er 23 år, har gått på p-piller i 4 år, og har vært samboer med kjæresten min i like mange år.

Jeg har aldri hatt særlig god oversikt over syklus og mens, og har derfor en del spørsmål som jeg håper noen her kan svare meg på:)

1. Den blødningen jeg hadde nå skyldes p-pillene. Kan jeg ha hatt EL før/ under el etterpå?

2. Elles er det slik at jeg skal telle antall dager fra dag 1. for siste mens, og da finne dagene jeg mes sannsynlig får EL?

3. Hvor lang tid etter befruktning er det mulig å påvise en graviditet med en test?

4. Hvor lang tid bruker kroppen vanligvis på å normalisere seg etter bruk av p-piller.

Takk til alle som kan hjelpe meg med svar:)!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :)

En befruktning vil vises helst 1-3 dager før du venter mens.

Og når det gjelder normalisering av kroppen etter mens så går det fort for noen og mindre fort for andre. Men jeg las en artikkel en dag der det sto at du faktisk er like fruktbar du som nettopp har sluttet med pillen. Om det var sånn du tenkte spørsmålet. Ellers så kan jo jeg si at menssyklusen din kan nok være litt ustabil en stund etter pilleslutt...

Skrevet
Hei:)

Jeg har sluttet på p-pillene og tok ikke de to siste pillene på brettet. Etter en dag, fikk jeg en blødning som varte i to hele dager. Normalt varer mensen i 4 dager.

Jeg er 23 år, har gått på p-piller i 4 år, og har vært samboer med kjæresten min i like mange år.

Jeg har aldri hatt særlig god oversikt over syklus og mens, og har derfor en del spørsmål som jeg håper noen her kan svare meg på:)

1. Den blødningen jeg hadde nå skyldes p-pillene. Kan jeg ha hatt EL før/ under el etterpå?

Du har trolig ikke hatt noen EL enda, det er aldri mulig å vite sikkert, men mest vanlig er vel å få det to-tre uker etter at man har slutta på p-pillen. Noen går flere måneder (og får mensen mange ganger) før de før sin første EL igjen, så det kommer an på hvor mye ute og kjøre kroppen er.

2. Elles er det slik at jeg skal telle antall dager fra dag 1. for siste mens, og da finne dagene jeg mes sannsynlig får EL?

Du kan ikke telle deg frem til når du får EL utifra når du har mensen med mindre du har veldig stabil syklus og har "statistikker" fra minst et halvt år å basere deg på. For å finne ut når du har EL må du se på kroppens signaler, tempe (søk her inne, mye info og fine linker) eller bruke EL-test som du får kjøpt på apoteket eller kan bestille på nett.

3. Hvor lang tid etter befruktning er det mulig å påvise en graviditet med en test?

Når eller like før en forventet mens uteblir er som regel det tidligste.

4. Hvor lang tid bruker kroppen vanligvis på å normalisere seg etter bruk av p-piller.

Det kan variere. Jeg fikk normale sykler med en gang og eggløsning fra første syklus etter p-pilleslutt, men mange går som sagt månedsvis, så det er umulig å vite.

Om du har sluttet på p-piller fordi du vil bli gravid trenger du kanskje ikke tenke så mye på dette i starten, men heller sette deg mer inn i det om dere får problemer. Det du uansett bør gjøre er vel å notere syklusene dine, slik at du får litt bedre kontroll.

Om du har sluttet på p-pillen og vil bruke sikkre perioder som prevensjon i stede så bør du søke her inne, og sette deg mye bedre inn i hvordan dette gjøres, ellers risikerer du uønsket graviditet ganske kjappt ;)

Lykke til, og spør gjerne om det er noe mer du lurer på!

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar:)

Jeg har lest en del om at det ofte tar 1 år før man får tilbake mens etter bruk av p-piller. Derfor har jeg valgt å slutte på p-piller slik at kroppen forhåpentligvis er klar når vi er klare for å prøve:).

Men jeg er allerede utålmodig etter at kroppen skal komme i normal mens-syklus med EL. Er veldig bekymret for at ting ikke er i orden (egentlig uten grunn) og gleder meg til jeg får EL og normal mens igjen. Akkurat nå er inne i en babysyk periode hvor jeg er livredd for at jeg ikke kan få barn.

Jeg kjenner meg plutselig klar for å få barn. Og dette har kanskje med at jeg nå er ferdig med utdanning, fått fast jobb, har kjøpt hus og er i et trygt og fast forhold med samboeren min. Er redd for å havne i en situasjon hvor alt er "perfekt" og det bare er for den lille å komme, men så kommer det ingen.. Vil så gjerne vite at alt er i orden:).

Hvor sikre er slike EL tester? Har lest at de ikke fungerer for alle? Og er det noen vits for meg å begynne å ta slike snart?

Synes også det var rart at denne mens-perioden med avbruddsblødning (siste blødning etter p-piller) kun varte i to hele dager (pleier å være lengre).. Men kan det være et tegn på at p-pille hormonene er på vei ut av kroppen? Eller er det for tidlig kanskje?

Jeg har søkt opp mye av det jeg spør om, men har ikke funne konkrete svar:).

Skrevet (endret)

El.tester skal være ganske sikre,selv brukte jeg dem mye,og fikk mens nøyaktig 14-15 dager etter positiv el.test...

For meg var disse til GOD hjelp....men var også så helig at jeg hadde stabil 28 dagers syklus rett etter p-pilleslutt,tross bruk i maaaange år.

Lykke til

Endret av LindaL
Skrevet

Jeg har aldri hørt om noen som brukte over et år på å få tilbake mensen etter slutt på p-piller. Du er sikker på det ikke er å få tilbake normal syklus du har hørt at kan ta så lang tid? Om man ikke får barn med en gang man slutter på pillen så vil ikke legen gjøre noe før det har gått minst ett år, fordi det er så lenge det kan ta før man er sikker på at pillenes virkning er helt ute. Men for de aller fleste tar det mye kortere tid, og jeg har til og med hørt at den første måneden etter at man slutter på pillen kan man være litt mer fruktbar enn normalt.

Om du vil vite at alt er i orden med syklusene dine vil jeg anbefale å kjøpe et basaltermometer, begynne med litt temping, og sette deg inn i kroppens andre signaler (el-slim og livmortappens posisjon/fasthet). Det lærer deg mye om egen kropp, og du vil vite om alt fungerer som det skal eller om du ikke er helt i rute igjen.

Jeg vil tro at grunnen til at du fikk en kortere menstruasjon nå var at du droppet de to siste pillene, sånn kan nemlig lett rote litt til. Om du tenker deg om kan det jo ikke ha noe med at hormonene var på vei ut av kroppen, for det er jo normalt å ha et opphold på en uke hver måned, så kroppen din kunne jo ikke vite at du hadde tenkt å slutte akkurat da.

Jeg er usikker på om el-tester er 100% sikkre, men de er i alle fall en god indikasjon. Men det er jo ingen vits i å ta dem i hytt og pine, det kan fort bli dyrt. Mye bedre å ta dem når man misstenker eggløsning, ut i fra kroppens signaler eller ut i fra temping.

Skrevet

Jeg hadde en pille-pause for et par år siden, da gikk jeg på Trinordiol (?). Fikk ikke igjen skikkelig mens før etter ca 5-6 mnd (mensen fram til da var kort, regelmessig, lite blod og lite smerter, helt motsatt av hva den var før jeg begynte på piller, derfor var jeg jo superglad! men...).

Nå har jeg gått på Yasmin, og ble gravid etter èn mens! (Om man ser bort fra pilleblødningen.)

Så jeg tror det har litt med pillene man har brukt også? :klø:

Skrevet
Jeg hadde en pille-pause for et par år siden, da gikk jeg på Trinordiol (?). Fikk ikke igjen skikkelig mens før etter ca 5-6 mnd (mensen fram til da var kort, regelmessig, lite blod og lite smerter, helt motsatt av hva den var før jeg begynte på piller, derfor var jeg jo superglad! men...).

Nå har jeg gått på Yasmin, og ble gravid etter èn mens! (Om man ser bort fra pilleblødningen.)

Så jeg tror det har litt med pillene man har brukt også? :klø:

Ja det kan hende, men jeg tror også det er mye forskjellig fra person til person hvordan man reagerer på ulike p-piller. Jeg sluttet på trionordiol nå for tre måneder siden, og fikk igjen EL og sykluser med normal lengde, enda jeg har gått på pillen i over 10 år.

Skrevet
Ja det kan hende, men jeg tror også det er mye forskjellig fra person til person hvordan man reagerer på ulike p-piller. Jeg sluttet på trionordiol nå for tre måneder siden, og fikk igjen EL og sykluser med normal lengde, enda jeg har gått på pillen i over 10 år.

samme her,gikk også på trinordiol fra jeg var 16 til jeg var 28 år :)

Skrevet

Jeg tror rett og slett det var litt for lite hormoner i Yasmin for meg :ler:, jeg hadde nemlig uregelmessig mens da og. Derfor tror jeg at det er derfor det kom igang igjen ganske fort òg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...