Gå til innhold

Vask/rens av dyner og puter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor ofte vasker/renser dere dyner og puter?

Får dere plass til de i vaskemaskinen, eller må de renses?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vasker dyner og puter minst en gang i året. Alt får plass i vaskemaskinen, så jeg stapper det inn der.

Gjest Verdens verste husmor
Skrevet

Dynene blir vasket en gang i året, putene blir gjerne vasket to ganger i året.

Vasker dem i maskinen på 60 grader, og putter dem i tørketrommelen etterpå. :)

Skrevet

Jeg har aldri vasket eller renset dyner eller puter. Ser ikke helt poenget, så fremt det ikke skulle være noe ekstremt som at f.eks. et barn tisset på dyna si eller noe lignende.

Skrevet

Har ingen fast rutine på det, men det blir nok ca. 1-2 ganger i året. Vasker alt hver for seg og på 60 grader. Tar det så i tørketrommelen.

Gjest Verdens verste husmor
Skrevet
Må man vaske sånn :sjenert:

Du må selvfølgelig ikke vaske sånn, men det lønner seg av og til. ;)

Jeg gjør det fordi datteren har astmaallergi.

Her, her, og her finner du gode grunner til å vaske sengetøyet. Husstøvmidd er ikke noe du reagerer på så lenge du ikke er allergiker eller astmatiker, men det skader ikke å forebygge heller. :)

Gjest Gjest
Skrevet
Må man vaske sånn :sjenert:
Du er jo bare litt nydelig noen ganger da Tweek :sol:
Skrevet

Trodde at det var helt normalt å vaske dyner og puter jeg. Ikke noe jeg tenker på, men jeg kommer på det hvis jeg eller sambo har vært syk og hatt feber og dermed svettet en del. Da blir det vask :) Puter tas nok litt oftere som noen andre her sa ja.

Altfor dårlig til å vaske trekket til overmadrassen. Det er litt mer tiltak. Nesten umulig å få den på igjen. Forrige overmadrassen passet ikke engang etter vask. Måtte kjøpe ny. Noen med samme problem? Eller tar dere den med på renseri?

Skrevet (endret)

😉

Endret av Asti
Gjest Tweek
Skrevet

Jeg tror jeg skal skifte på senga jeg..

Deilig å ligge i nyvaska sengetøy, men det burde skje oftere :)

Gjest Madden
Skrevet

Dyner får seg en vask på 60 grader hver 2-3. mnd

Putene vasker jeg 1 gang i mnd.

Skifter sengeklær hver uke.

Skrevet

Tredjehver mnd. (Kilde: Mikrobiolog og hygienforsker Charles P. Gerba).

Skrevet

Hmmm.. jeg skifter ofte på sengen, men vask av dyne og trekk på overmadrassen er det dårlig med. Har nemlig dobbeldyne og en seng på 180x200. Hvor kan jeg få vasket det uten å bli raka fant?

Skrevet (endret)

Lufter dyner og puter når det er vær til det jeg. Men vasker de ikke, da jeg ikke har tørketrommel, må vel ha det for å vaske dyner og puter? :klø:

Men jeg så også det programmet på tv der en dame sa at du kunne svette en halvliter på en natt, men tviler på at jeg gjør det, det var jo litt ekstremt da :overrasket:

Endret av tuscany
  • 3 uker senere...
Gjest Charly*
Skrevet

Jeg har tenkt p det samme i det siste.

Jeg har normalt vasket dyner 1 gang i året og puter etter sykdom.

Men vi har dobbeldyne, den leverte jeg til vask på renseri en gang, da fikk jeg det billig fordi faren min brukte det renseriet til firmaet sitt, året etter leverte jeg til et annet renseri og betalte 450,-

Holdt på å steile, den koster 550,- ny!!!

N har jeg sjekket ut litt, maskinen må ha kapasitet på 7-8kg for å kunne vaske en dobbeldyne. I borettslaget er det fellesvaskeri, så jeg gikk dit og sjekket kapasiteten på maskinene. 10kg! Kult, tenkte jeg - men dyna gr jo pokker ikke inn i maskinen. Den er nesten dobbelt s stor som trommelen.

Da er jeg like langt og tar gjerne i mot tips om noen vet om steder der det er rimelig.

Gjest Charly*
Skrevet

Jeg skifter forresten på vår seng 1 gang i uken og på lillemannen (2år) annehver uke. Han legger seg alltid ren...

Skrevet

Hva med oss som ikke har tørketrommel?

Noen som vet fremgangsmåte da?

:)

Skrevet

Dere som vasker dyner og puter så ofte - har dere puter og dyner av dun?

Skrevet

Skifter sengetøy hver uke og vasker dyner og puter 2 ganger i året. Dere som vasker dyner og puter så ofte: Blir de ikke fort slitt og slaskete? Vasker dere, eller leverer til rens? Hvilke type dyne og pute har dere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...