Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1899963.ece

Bør man øke aldersgrensen til å få lappen til 23?

Det er et faktum at unge, særlig mannlige, bilførere er overrepresentert i ulykkesstatestikken. Er dette et bra forslag? Hvis du er unig i forslaget, hvilke forslag har du får å få ned ulykkestallene blant de yngste bilførerne?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_nokia_*
Skrevet

hk begrensing de 2 første årene som bilfører?

nå ser jeg gutta kommer med varme førerkort og en bgil med 3-400hk, turbo og lystgass.

trur det ville virket bedre og mer retferdig enn 23 års grense.

eksempel. de som ikke har hatt førekort i mer enn 2 år har ikke lov til og kjøre bil med mer enn 75 hk. min akserlasjon (0-120) på 15 sekunder og toppfart max 150kmt.

leste denne i et annet forum

Skrevet
hk begrensing de 2 første årene som bilfører?

nå ser jeg gutta kommer med varme førerkort og en bgil med 3-400hk, turbo og lystgass.

trur det ville virket bedre og mer retferdig enn 23 års grense.

eksempel. de som ikke har hatt førekort i mer enn 2 år har ikke lov til og kjøre bil med mer enn 75 hk. min akserlasjon (0-120) på 15 sekunder og toppfart max 150kmt.

leste denne i et annet forum

Man kan jo gjøre ganske mye skade i 150 km/t også, da.

Skrevet

Siden vi bor i et langstrakt land hvor man i utkantstrøkene er avhengig av bil for å komme seg på skole eller jobb, høres dette forslaget lite gjennomtenkt ut.

I så fall bør kollektivtilbudet bli (mye) bedre i distriktene.

Da ville jeg heller begynt i motsatt ende og jobbet for at ungdommer skal forstå hvor farlig det er å ta risikoer på veien. Mitt inntrykk er at mange tenker "pytt pytt" og "det skjer ikke med meg".

Skrevet

Hever vi grensa til 23 forundrer det meg ikke om man får høyere ulykkestall. Selv om man er 23 betyr ikke at man er mer ansvarlig. Slik som ting fungere nå, man går på skole til man er 22-24, så fører det til at disse får mere penger og at de får sprekere biler.

Folk jeg kjenner som gjerne kjører mest idiot er nettopp folk fra 22 og oppover siden de før ikke har hatt råd til så spreke biler. Jo da, mange som er yngre er også med i bilulykker med det er da pokker meg ikke noe rart. Jeg har nesten vært med i ulykker når jeg har øvelelseskjørt rett og slett fordi en del eldre mennesker 35-40 og oppover har null respekt for de som er unge og de tror de har førsterett på veien.

Gjest Tweek
Skrevet

Jeg syntes ikke veien å gå er å heve grensa. Har ikke noen konkrete forslag selv, men de burde tenke nøyere gjennom hva som kan fungere. Mange bor på steder hvor det ikke er godt transport tilbud og da er man avhengig av bil.

Gjest Gjest_Thea_*
Skrevet

Er det helt slutt på å tenke på folk som bor på bygda, og som faktisk trenger bil for å komme seg på jobb? Eller skal det være slik at vi tvinger unge til å flytte fra bygda så tidlig som mulig slik at vi er sikkre på at de ikke kommer tilbake...

Skrevet (endret)

Isåfall bør man heve myndighetsalderen også. Det er noe som skurrer med at man skal betegnes som myndig og må forsørge seg selv, og ikke ha mulighet til å ta førerkort.

Jeg tror det er bedre å innføre visse begrensninger på førerkortet de første 2-5 årene, som man allerede har gjort med mellomklasse på MC-lappen.

Endret av Eir
Gjest Gjest
Skrevet
Isåfall bør man heve myndighetsalderen også. Det er noe som skurrer med at man skal betegnes som myndig og må forsørge seg selv, og ikke ha mulighet til å ta førerkort.

Jeg tror det er bedre å innføre visse begrensninger på førerkortet de første 2-5 årene, som man allerede har gjort med mellomklasse på MC-lappen.

Hvilke begrensninger er det snakk om?

Skrevet
Hvilke begrensninger er det snakk om?

Med MC er det begrensninger i antall HK man kan kjøre de to første årene man har klasse A. Tar man lappen etter fylte 21 bortfaller dette.

Med bil ser jeg for meg at man kunne gjort noe av det samme, basert på hestekrefter og slagvolum, og evt latt denne perioden være 5 år, siden det er de mellom 18 og 23 som har flest ulykker. Og at etter fylte 23 bortfaller denne begrensningen. Nøyaktig hva begrensingen bør være kan ikke jeg uttale meg om, men man bør ta utgangspunkt i ulykkesstatistikken der også.

Gjest Gjest
Skrevet

Hva med de som har førerkort, men som er under 23 når (eller hvis) det gjennomføres? Skal de bli fratatt lappen? Hvis ikke, blir ikke det i gjen urettferdig om en på 19 har lappen (da han tok den før det ble inført), men en på 22 ikke får?

Jeg lurt en stund på hva det neste tåpelige forslaget ble, nå har jeg svaret.

Skrevet
Hva med de som har førerkort, men som er under 23 når (eller hvis) det gjennomføres? Skal de bli fratatt lappen? Hvis ikke, blir ikke det i gjen urettferdig om en på 19 har lappen (da han tok den før det ble inført), men en på 22 ikke får?

Slike endringer får selvfølgelig ikke tilbakevirkende kraft. Uansett så tror jeg ikke en økning av aldergrensen er så gjennomførbart.

Heller at det vil bli lett å miste retten til å kjøre bil om man bryter regler og/eller en begrensning på motorstyrke. En annen mulighet er når på døgnet man har lov å bruke kjøretøyet f.eks de to første årene. Antar de fleste ulykkene skjer mellom 22 og 06.

Gjest Gjest
Skrevet

Kanskje en utvidet prøvetid kunne ha vært en løsning? 5 års prøvetid, med strenge betingelser, slik at å kjøre mer enn 10 km for fort, uvettige forbikjøringer og lignende førte til tap av førerkort, og først mulighet til å gå opp i ny praktisk og teoretisk prøve etter to år?

Distriktsungdommen ville fortsatt få lov å kjøre bil, men et stort ris hadde ventet bak speilet om de ikke hadde overholdt trafikkreglene.

Skrevet
Er det helt slutt på å tenke på folk som bor på bygda, og som faktisk trenger bil for å komme seg på jobb? Eller skal det være slik at vi tvinger unge til å flytte fra bygda så tidlig som mulig slik at vi er sikkre på at de ikke kommer tilbake...

Dette tenkte jeg også på da jeg leste det, og for å ikke snakke om de som får barn tidlig. Vet at det finnes folk som klarer seg uten lappen altså, men det må være noe herk å bo landlig til med barn, hus og jobb, men ikke får kjøre bil.

Gjest vimselot
Skrevet

Tror ikke noe på å heve grensa til 23. I Usa får de lappen før de knapt er 16... og der kjører de ikke 1,1 liters biler...

Vet ikke statistikken der, men.

Det er eller kan være trafikkfarlig å ha en bil som ikke har hk, i mange situasjoner kan man avverge ulykker.

Å ha en bil som har turbo og hk, gir sjåføren muligheten til å akserelre, jeg mener ikke om du har politet bak deg, da stopper man om de blinker deg inn... men jeg ville heller kjørt i ett tre enn i en bil som kom f.eks. i motsatt felt. Jeg ville også foretrukket å ha en bil som har hk, slik at jeg raskt kan komme forbi alle trailere på veien...

Det finnes sikkert flere grunner, selv om jeg mener at biltrafikk bør begrenses, om man ikke bor i karasjok el. lign.

Gjest Mann 42
Skrevet
Med MC er det begrensninger i antall HK man kan kjøre de to første årene man har klasse A. Tar man lappen etter fylte 21 bortfaller dette.

Med bil ser jeg for meg at man kunne gjort noe av det samme, basert på hestekrefter og slagvolum, og evt latt denne perioden være 5 år, siden det er de mellom 18 og 23 som har flest ulykker. Og at etter fylte 23 bortfaller denne begrensningen. Nøyaktig hva begrensingen bør være kan ikke jeg uttale meg om, men man bør ta utgangspunkt i ulykkesstatistikken der også.

Det tror ikke jeg funker.

Min første bil var en liten hatchback med skarve 1,5 liters motor og ca 70 hester. Mindre biler fins nesten ikke. Men den kom faktisk opp i 150... Gjett hvordan jeg veit det, da? Det var ikke airbag, ikke ABS eller traction control, og bilen ville krøllet seg sammen som en ølboks om jeg hadde krasjet med den.

Ang begrensningen på hestkrefter på sykkel, så har ikke det gjort et spøtt av forskjell for mulighetene til å drepe seg selv. Hopper du av veien i 90 på en 100 cc, så er det jamt slutt, uansett.

Gjest Cirka
Skrevet

Hva med et påbud om en registreringsskive, sånn som trailersjåførene må skrive? Sikkert ikke noe gøy for de som vil kjøre idiot, men trygt for andre.

Gjest Mirina
Skrevet
Kanskje en utvidet prøvetid kunne ha vært en løsning? 5 års prøvetid, med strenge betingelser, slik at å kjøre mer enn 10 km for fort, uvettige forbikjøringer og lignende førte til tap av førerkort, og først mulighet til å gå opp i ny praktisk og teoretisk prøve etter to år?

Distriktsungdommen ville fortsatt få lov å kjøre bil, men et stort ris hadde ventet bak speilet om de ikke hadde overholdt trafikkreglene.

Dette synes jeg var et godt forslag.

Skrevet

Tåpelig forslag.

Det er vel ikke bare alderen som gjør at mange kjører gris når de er 18-19, det er også spenningen. Endelig lov til å kjøre alene, egen bil, osv. Den tror jeg vil være der uansett om man er 18 eller 23 når man får ta lappen.

Du kan få barn når du er 16, men må vente 7 år før du kan kjøre den noen steder?

Gjest Mann 42
Skrevet
Hva med et påbud om en registreringsskive, sånn som trailersjåførene må skrive? Sikkert ikke noe gøy for de som vil kjøre idiot, men trygt for andre.

Hmmm, ja, en evig fartskontroll... Ja det var noe. Storebror ser deg, overalt. For din egen trygghets skyld. Og alle andres. Men dette fungerer ikke for trailere, så hvorfor skulle det fungere for rånere? Det er ikke uvanlig at man treffer på trailere som ligger godt over 100 km/t mesteparten av tiden. Og ligger du på fartsgrensa på langkjøring, vil du garantert bli forbikjørt av et vogntog i løpet av de første 100 km av turen din. Det forteller meg at de ikke er særlig bekymret for hva politiet evt ville finne om de skulle finne på å sjekke skriveren.

En fartsglad og nevenyttig ungdom vil garantert klare å koble en slik skriver lett og diskret til å bare vise legitim kjøring, enten den er mekanisk eller databasert. Dagen etter at en slik ordning ble innført, ville det garantert være en skog av usenet grupper dedikert til å knekke ferdskrivere og svarte bokser. Omtrent sånn som de holder på med de sk "kopisperrene" på filmer og dataprogrammer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...