Gå til innhold

bioingeniør

Thale

Anbefalte innlegg

Jeg ville si at 3BI er mer relevant da 2BI er mye økologi, mens 3BI har mye om genetikk og hvordan katabolismen er m.m.

Hø, vi hadde nesten all økologien i 3BI, vi... Jeg følte helt klart at 2BI var det jeg hadde mest nytte av på høyskolen iallfall. Gjennom hele året sammenlignet vi bl.a. respirasjon, opptak av næring, ekskresjon av avfallsstoffer osv. hos henholdsvis encellede organismer, insekter, fisk og pattedyr. Jeg lærte masse av det, og fikk en god basisforståelse for det vi lærte i anatomi og fysiologi på høyskolen. Det vi lærte av biokjemi i 3BI var derimot så forenklet at det viste seg å være feil, og mer til forvirring enn til hjelp, rett og slett.

Vel. Jeg holder fortsatt fast ved at kjemi er det nyttigste realfaget, men uansett lærer du alt fra bunnen av når du kommer på høyskolen.

Og til Thale: Hahaha, matematikk du lissom... :ler: Det hender jeg må regne litt i hodet når jeg skal lese av temperaturer på kjøleskap mm. og legge til/trekke fra en korreksjonsfaktor på termometeret - type 35,6 + 0,3 og det nivået der. Følte meg nesten latterlig overkvalifisert som hadde 3MX, det var ikke mange av oss i kullet akkurat... Den eneste grunnen til at du må ha hatt noe matte er for å forstå den statistikken du skal ha på høyskolen, og den eneste grunnen til at du skal lære statistikk er for å forstå alt det maset du kommer til å høre (fra dag én) om måleusikkerhet og referansegrenser og metodevalidering og kvalitetssikring osv osv. ;) Det er svært, svært få bioingeniører som faktisk bruker den kunnskapen til noe i det daglige!

Endret av Miel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, kjemi er helt klart det mest nyttige å ha hatt på forhånd. Rart at 2 og 3 bi pensum kan være så forskjellig. Jeg tok 3 bi opp for ett år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...