Gå til innhold

bioingeniør

Thale

Anbefalte innlegg

Lurer litt på hvordan det er å utdanne seg til bioingeniør. På HiST(trondheim) ser jeg at at poenggrensene i 2006 på primær var 46,5 og faktisk enda mindre (!) på ordninær : 42,8 (poenggrensa jeg må følge ettersom jeg skal ta opp fag) ble litt sjokkert da jeg så det. Bruker da å være omvendt, at det er vanskeligere å komme inn på ordninær enn det er på primær? ble bare glad jeg :)

I opptakskravene står det at man må enten ha 2MX/2MY/3MZ + at man i tillegg må ha enten 2KJ/2BI/2FY. Slik som jeg oppfatter det, trenger ikke det å bli så ekstremt vanskelig. Jeg er ikke særlig god i matte (fikk en 3'er i 1MY på grunnkurs. ) Men valgte ikke å fortsette med matte 2. året. Så må ta 2MY eller 2MX til privatist + 2BI (som jeg mener skal kunne gå greit)

Men ettersom det er så stor valgfrihet, er det sånn at man blir delt inn i grupper avhengig av valgene man har tatt? Blir matematikken i de 3 årene veldig vanskelig? Hvis man har 2BI, kommer det da felles eksamener for kjemi og fysikk som er obligatorisk for alle, eller slipper man unna om man kun har eksamen fra biologi ?

Hvordan er jobbmulighetene? Er det lurt å utdanne seg til bioingeniør i dag?

Litt mange spørsmål her, men er veldig nysgjerrig ;)

Endret av Thale
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal starte på bioingeniør på HiO til høsten. Har ikke svar på så mange av spm. dine, men jeg vil hvertfall tro at det er en stor fordel å ha 2kj heller enn 2bi. Er mye kjemi i studiet. På HiO starter de heldigvis skoleåret med et forkurs i kjemi for de som ikke har så mye innsikt fra før,men er jo ikke sikkert det er sånn andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det stemmer at det vanligvis er omvendt (høyest grense på ordinær), men noen ganger blir tallene snudd opp ned, rett og slett fordi primærplassene fylles først. Når tallene snus opp ned kan det skyldes at det er en stor andel av søkerene som har primærvitnemål, eller rett og slett at de bare har mer poeng enn ordinærsøkerene.

Jeg har flere ganger sett at primærkvoten har hatt høyere poeng enn ordinær.

Når det gjelder fagene som er inntakskrav så danner de ikke grunnlag for noe gruppering når man er innenfor studiet. Det er vel bare satt slik for at de som begynner i hvertfall skal hatt en liten smak på realfag.

2BI er vel det "letteste" å ta av de tre. Jeg har ikke kjennskap til pensum på bioingeniør, så jeg vet ikke hva som er mest matnyttig i fht studiene, men jeg synes (utifra det jeg vet om bioingeniørutdannelsen) at alle tre høres ganske relevante ut. Nå er det er sagt oppdager man fort at forkunnskapene fra vgs ikke spiller så voldsom stor rolle. Og her forutsettes det ikke en gang at man har hatt alle, studentene har ulik bakgrunn, så jeg vil anta at undervisningen tar for seg det grunnleggende først innenfor de ulike fagene.

Jeg vet at det er mange bioingeniørstudenter som sliter med det matematiske i studiet, men jeg tror det skal være overkommelig hvis man er villig til å jobbe litt ekstra med den biten om man mener det ikke er det faget man er stødigst i og at man ellers er interessert i . Man bør jo absolutt ha interesse for naturfag. ;)

En 3-er i matematikk fra førsteklassen høres ikke ut som et alt for ille utgangspunkt. Nå vet jeg ikke med deg, men mange er jo ikke så alt for motiverte på vgs, og går ut med karakterer som kunne ha vært bedre om man hadde gått mer inn for det.

Jeg kan ikke si noe om markedet, men slik jeg ser det vil det alltid være behov for bioingeniører, så jeg vil anta det vil være arbeid å få når man er ferdig.

Når man er ferdig kan man jobbe med masse forskjellig. Jobben foregår jo mest på lab, men mitt inntrykk er at bioingeniører har veldig forskjellige arbeidsoppgaver, alt etter hvor de jobber. De jeg har møtt har vært veldig dyktige i faget sitt, også det teoretiske aspektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal starte på bioingeniør på HiO til høsten. Har ikke svar på så mange av spm. dine, men jeg vil hvertfall tro at det er en stor fordel å ha 2kj heller enn 2bi. Er mye kjemi i studiet. På HiO starter de heldigvis skoleåret med et forkurs i kjemi for de som ikke har så mye innsikt fra før,men er jo ikke sikkert det er sånn andre steder.

Så spennende! Ja, har nylig funnet ut at utdannelsen bestod av en god del kjemi, så skal ta 2KJ til privatist istedenfor 2BI. Skal søke til neste år tror jeg. Mest sannsylig i trondheim. Får se hvordan resultatene blir først. Er litt skeptisk med tanke på at jeg ikke er så veeeldig flink i matematikk, men har en far som har stor greie på faget som sikkert kommer til å bli til stor hjelp. Vi skal bruke dette halvåret på å gå gjennom 1MX før jeg tar 2MX til privatist i neste semester, tror nok at det skal hjelpe endel.

Hvilke realfag har du? Er litt usikker på om det holder med 2MX, kanskjedet kan være lurt å ha 3MX også? Men ettersom jeg har tenkt å søke neste år, tror jeg ikke at jeg rekker å ta 3MX i tillegg. En annen ting er at jeg er usikker på om jeg i det hele tatt kommer til å klare det.. :forvirret:

Finner ikke ut noe ang forkurs i kjemi på HiST, noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at det vanligvis er omvendt (høyest grense på ordinær), men noen ganger blir tallene snudd opp ned, rett og slett fordi primærplassene fylles først. Når tallene snus opp ned kan det skyldes at det er en stor andel av søkerene som har primærvitnemål, eller rett og slett at de bare har mer poeng enn ordinærsøkerene.

Jeg har flere ganger sett at primærkvoten har hatt høyere poeng enn ordinær.

Når det gjelder fagene som er inntakskrav så danner de ikke grunnlag for noe gruppering når man er innenfor studiet. Det er vel bare satt slik for at de som begynner i hvertfall skal hatt en liten smak på realfag.

2BI er vel det "letteste" å ta av de tre. Jeg har ikke kjennskap til pensum på bioingeniør, så jeg vet ikke hva som er mest matnyttig i fht studiene, men jeg synes (utifra det jeg vet om bioingeniørutdannelsen) at alle tre høres ganske relevante ut. Nå er det er sagt oppdager man fort at forkunnskapene fra vgs ikke spiller så voldsom stor rolle. Og her forutsettes det ikke en gang at man har hatt alle, studentene har ulik bakgrunn, så jeg vil anta at undervisningen tar for seg det grunnleggende først innenfor de ulike fagene.

Jeg vet at det er mange bioingeniørstudenter som sliter med det matematiske i studiet, men jeg tror det skal være overkommelig hvis man er villig til å jobbe litt ekstra med den biten om man mener det ikke er det faget man er stødigst i og at man ellers er interessert i . Man bør jo absolutt ha interesse for naturfag. ;)

En 3-er i matematikk fra førsteklassen høres ikke ut som et alt for ille utgangspunkt. Nå vet jeg ikke med deg, men mange er jo ikke så alt for motiverte på vgs, og går ut med karakterer som kunne ha vært bedre om man hadde gått mer inn for det.

Jeg kan ikke si noe om markedet, men slik jeg ser det vil det alltid være behov for bioingeniører, så jeg vil anta det vil være arbeid å få når man er ferdig.

Når man er ferdig kan man jobbe med masse forskjellig. Jobben foregår jo mest på lab, men mitt inntrykk er at bioingeniører har veldig forskjellige arbeidsoppgaver, alt etter hvor de jobber. De jeg har møtt har vært veldig dyktige i faget sitt, også det teoretiske aspektet.

Takk for svar ;)

Jeg var nok en av de som ikke var motivert på vgs, det resulterte med at jeg måtte ta et fjerde år. Det gjorde jeg i år, å resultatene er jeg godt fornøyd med. (hadde ikke noen realfag) Jeg har fått god motivasjon og har bedre konsentrasjon enn hva jeg hadde tidligere. Jeg har derfor troen på at jeg skal kunne få til matematikken bedre nå ettersom jeg er innstilt på å jobbe hardt.

Hvordan er det med 2KJ. Er det et vanskelig fag å ta til privatist? Ser at faget er muntlig. :/

Endret av Thale
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil til og med anbefale deg 3KJ! Jeg begynte på bio ved HiB og læringskurven er stupbratt i kjemi! De som klarer seg aller best er de med både 2 og 3KJ og gjerne også 2 og 3MX, men du skal nok klare deg fint med 2MX hvis du er flink i og liker matte. Jeg ville valgt MX varianten. Mattebøkene vi hadde på bio, var de beste som er å oppdrive, men like fullt elendige. :(

Jeg måtte forøvrig slutte pga. mattevansker som ble ferdig utredet etter skolestart.

Biologien vil du nok ta ganske greit. Det er i grunnen forholdsvis logisk.

Jeg vet ikke hvordan kjemi er å lese til som privatist, men lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok 2mx og 2kj i vår som privatist. Jeg vil anbefale deg å følge undervisning i begge fagene. Jeg er ikke noe særlig god i matte, men jeg har god motivasjon så jeg tror nok at jeg skal klare meg gjennom studiet i det minste.

Jeg tror det er viktig at du er interessert i naturvitenskapelige fag. For meg virker det veldig spennende med alle de forskjellige arbeidsmulighetene man har som ferdig bioingeniør. Man kan arbeide på lab med å analysere prøver, ta blodprøver (både på sykehus og på legekontor), jobbe innen veterinærmedisin, forskning, gjennomføre nukleærmedisinske undersøkelser av pasienter, blodbank osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har ikke førstehåndskunnskap om bioingeniøryrket, men min erfaring fra andre realfagsstudier er at matten man trenger i kjemi og biologi, særlig i et såpass praktisk/analyserettet yrke som bioingeniør, ikk er så vanskelig som endel av den mer teoretiske og "fjerne" matten man lærer på vgs. Klart at om man har spesielle lærevansker innen matte - da blir det kanskje umulig. Men med helt greit utgangspunkt; og dårligere resultat enn nødvendig pga liten innsats, er jeg helt sikker på at det går bra såframt du jobber :)

Matten er liksom ganske integrert i kjemien, så det henger sammen og blir ofte forståelig av den grunn. Mye er ganske "basal" matematikk som ganging, deling, regning utfra enkelte viktige formler og ikke altfor avanserte likninger. Men det er greit å være klar over at læringskurven kan være ganske bratt i perioder og at den beste måten å få stoffet inn på er å jobbe jevnt med oppgaver knyttet til pensum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok 2mx og 2kj i vår som privatist. Jeg vil anbefale deg å følge undervisning i begge fagene. Jeg er ikke noe særlig god i matte, men jeg har god motivasjon så jeg tror nok at jeg skal klare meg gjennom studiet i det minste.

Jeg tror det er viktig at du er interessert i naturvitenskapelige fag. For meg virker det veldig spennende med alle de forskjellige arbeidsmulighetene man har som ferdig bioingeniør. Man kan arbeide på lab med å analysere prøver, ta blodprøver (både på sykehus og på legekontor), jobbe innen veterinærmedisin, forskning, gjennomføre nukleærmedisinske undersøkelser av pasienter, blodbank osv.

Hvor tok du fagene til privatist? Bor i trondheim jeg da. Hvordan gikk det med kjemien, var det vanskelig å få til? Vet at 2Kj er muntlig. På hvordan måte legger de opp muntligeksamen i kjemi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok 2mx og 2kj på Bjørknes i Oslo. I Trondheim er det vel Sonans som er mest aktuelt. Muntlig eksamen i 2kj gikk veldig fint :) Var ikke så skummelt som jeg hadde frykta på forhånd. Jeg fikk to forskjellige temaer som jeg skulle prate om, og i tillegg fikk jeg et forsøk jeg skulle utføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok 2mx og 2kj på Bjørknes i Oslo. I Trondheim er det vel Sonans som er mest aktuelt. Muntlig eksamen i 2kj gikk veldig fint :) Var ikke så skummelt som jeg hadde frykta på forhånd. Jeg fikk to forskjellige temaer som jeg skulle prate om, og i tillegg fikk jeg et forsøk jeg skulle utføre.

Det hørtes jo greit ut det da :) Noen som har en link til sonans eller andre privatistskoler i trondheim? Søkte på sonans på kvasir, men kom meg ikke inn på noen av sidene :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

takk, hadde prøvd å komme meg inn på siden tidligere men var en systemfeil da.Gikk greit denne gangen=) Var lite informasjon å finne. Lurer på hvor lenge kursene varer? Et halvt år hadde vært ideelt. Er det sånn mandag til fredag eller et par dager om uken bare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde matteundervisning to ganger i uken (2 timer av gangen) og kjemi en gang i uken (3 timer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Men ettersom det er så stor valgfrihet, er det sånn at man blir delt inn i grupper avhengig av valgene man har tatt?

Nei. Vi ble ikke det i Oslo i hvert fall, kan ikke tenke meg at de gjør det slik noen andre steder heller.

Hvis man har 2BI, kommer det da felles eksamener for kjemi og fysikk som er obligatorisk for alle, eller slipper man unna om man kun har eksamen fra biologi ?

Du slipper ikke unna noe som helst. :erter: Den grunnleggende kjemien du lærer på høyskolen tilsvarer omtrent 2KJ og 3KJ faktisk, men etter min mening burde det være et krav om minimum 2KJ for å komme inn... På HiO har kjemifaget nå blitt så komprimert (bl.a. pga et stort tverrfaglig prosjekt første semester) at de som ikke har noe kjemi fra vgs virkelig sliter med å henge med. De tilbyr nå et slags forkurs i kjemi for de som trenger det. (Eller de gjorde i hvert fall det for et par år siden - men for alt jeg vet kan de ha gått bort fra det igjen, de endrer jo opplegget fra år til år. :roll: )

Biologi er kjekt å ha, spesielt 2BI siden du der lærer grunnleggende fysiologi. Fysikk vil jeg gå så langt som til å si at er temmelig bortkastet. Det lille du skal ha av fysikk på høyskolen kommer til å være mindre avansert enn 2FY og 3FY...

Hvordan er jobbmulighetene? Er det lurt å utdanne seg til bioingeniør i dag?

Det svinger en del. Da jeg begynte på HiO for fire år siden hørte vi at laboratoriene nærmest slåss om tredjeårsstudentene, og mange hadde jobb lenge før de var ferdige med skolen. I mitt kull var det imidlertid flere som slet med å finne seg noe, det var mange veldig korte vikariater (type tre til seks måneder) og mye usikkerhet, og da skolen var slutt var det flere som ikke hadde jobb i det hele tatt. Nå var vi et ekstra stort kull, og da - nesten dobbelt så mange som de før oss. Men bare på det året som har gått nå ser vi at det har svingt tilbake igjen, nå ser det ut til å være massevis av jobber. Uansett har du en veldig, veldig stor fordel som bioingeniørstudent, og det er at det er lett å få en relevant deltidsjobb mens du studerer. Nesten alle jeg kjenner som hadde en slik jobb som studenter fikk fortsette der da de var ferdige. Den berømte foten innenfor er svært viktig! Det er mange stillinger som aldri lyses ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville si at 3BI er mer relevant da 2BI er mye økologi, mens 3BI har mye om genetikk og hvordan katabolismen er m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Vi ble ikke det i Oslo i hvert fall, kan ikke tenke meg at de gjør det slik noen andre steder heller.

Du slipper ikke unna noe som helst. :erter: Den grunnleggende kjemien du lærer på høyskolen tilsvarer omtrent 2KJ og 3KJ faktisk, men etter min mening burde det være et krav om minimum 2KJ for å komme inn... På HiO har kjemifaget nå blitt så komprimert (bl.a. pga et stort tverrfaglig prosjekt første semester) at de som ikke har noe kjemi fra vgs virkelig sliter med å henge med. De tilbyr nå et slags forkurs i kjemi for de som trenger det. (Eller de gjorde i hvert fall det for et par år siden - men for alt jeg vet kan de ha gått bort fra det igjen, de endrer jo opplegget fra år til år. :roll: )

Biologi er kjekt å ha, spesielt 2BI siden du der lærer grunnleggende fysiologi. Fysikk vil jeg gå så langt som til å si at er temmelig bortkastet. Det lille du skal ha av fysikk på høyskolen kommer til å være mindre avansert enn 2FY og 3FY...

Det svinger en del. Da jeg begynte på HiO for fire år siden hørte vi at laboratoriene nærmest slåss om tredjeårsstudentene, og mange hadde jobb lenge før de var ferdige med skolen. I mitt kull var det imidlertid flere som slet med å finne seg noe, det var mange veldig korte vikariater (type tre til seks måneder) og mye usikkerhet, og da skolen var slutt var det flere som ikke hadde jobb i det hele tatt. Nå var vi et ekstra stort kull, og da - nesten dobbelt så mange som de før oss. Men bare på det året som har gått nå ser vi at det har svingt tilbake igjen, nå ser det ut til å være massevis av jobber. Uansett har du en veldig, veldig stor fordel som bioingeniørstudent, og det er at det er lett å få en relevant deltidsjobb mens du studerer. Nesten alle jeg kjenner som hadde en slik jobb som studenter fikk fortsette der da de var ferdige. Den berømte foten innenfor er svært viktig! Det er mange stillinger som aldri lyses ut.

hvordan er hverdagen din nå som du er ferdigutdannet bioingeniør? Består dagene av masse utregninger og matematikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde matteundervisning to ganger i uken (2 timer av gangen) og kjemi en gang i uken (3 timer).

Hmm..det hørtes lite ut synes jeg..Har avtalt møtetid med en rådgiver på Sonans imorgen, så finner vel ut av det da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...