Gå til innhold

Rørt jordbærsyltetøy

Anbefalte innlegg

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg har en kasse med jordbær som jeg skal lage rørt syltetøy av. Dette skal igjen fryses ned i små porsjoner.

Jeg lurer på hvordan forholdene mellom bær, Certo og sukker skal være. Jeg antar at sukkeret i syltetøy som skal fryses, kun har noe å si på smaken, og ikke for hvor godt det konserveres? Har også hørt noe om at for mye Certo kan gjøre at det smaker rart. Er det rett og slett så enkelt at jeg bare moser og rører bærene sammen, smaker til med så mye sukker jeg ønsker, og drysser litt Certo i?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Certo må røres i sammen med sukkeret. Det står blandingsforhold på certoposen. Jeg pleier å bruke ca halv dose certo og noe mindre sukker enn det er anbefalt.

Skrevet

Blandingsforholdet er slik

2 kg bær

1/2 kg sukker

1 pose certo frysepulver

Jeg bruker å redusere sukkermengden noe og har hatt i nesten 2,5 kg bær per certopose.

Skrevet

Jeg byttet ut halvparten av sukkeret med fruktose (ikke i tilsvarende mengde..), har fått enormt med skryt for syltetøyet jeg laget!

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Takk. Kjøpte nå frysepulver, da jeg fant ut at det var syltepulver jeg hadde kjøpt først. I frysepulver er det ikke noe konserveringsmidler heller. Der står det at man burde ha min 100g sukker ved rørt syltetøy.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Da ble det rørt syltetøy på meg i går. Brukte 100 g sukker på 2 kilo bær, og jeg ville ikke hatt noe mer enn det. Det ble godt, og ikke alt for søtt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...