Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en nabo med tre barn, 7 mndr, 3 år og 6 år. Hun er i ferd med å flytte fra mannen sin. Hun har ikke jobb, men har hatt noe omskolering eller tiltaksgreier gjennom NAV. Nå tror hun at barna kommer til å sulte...

Mannen hennes tjener fett, men visstnok ikke helt hvitt pga et eller annet trøbbel.

Jeg blir gal av dama, først trodde hun at hun kunne kjøpe seg et hus til 4,5 mill og nå har hun skjønt at hun ikke klarer det og da tror hun barna kommer til å sulte. Hvorfor hun ikke kan ta seg en jobb skjønner jeg ikke, nå får hun en eller annen fet trygd fordi legen har skrevet at hun er arbeidsudyktig, hvilker hun IKKE er. Derimot er hun vant til å leve fett uten å løfte en finger.

Kan noen fortelle meg hva hun har krav på av støtte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hun har selvfølgelig rett til overgangsstønad for enslig mor, småbarnstillegg (eller hva det nå er det heter), og bidrag fra far. hun kan òg ha rett til bo-støtte, og hjelp til regninger og barnepass.

skjønner ikke helt hvorfor du reagerer så voldsomt... du forventer vel ikke at en spedbarns-mor skal kaste seg ut i arbeidsmarkedet? hva med babyen, liksom...?

det er vel heller grunn til å reagere på faren, som du sier ikke har helt rent mel i posen.

Skrevet

Ja, men hvor mye ca er dette?

Grunnen til at jeg reagerer så voldsomt er en konflikt vi har gående hvor jeg får mye av skylden for at barna sulter, orker ikke gå inn på dette her, men vi var kolleger.

Faren er selvsagt et tema for seg!

Skrevet

hvis hun får alt det jeg nevnte, kan det bli endel, ja...

hmm... tror overgangsstønaden ligger på 9000. småbarnstillegg tror jeg er 2500 for ett barn. bidrag fra far er vel 11% av hans lønn. bo-støtte kan lett bli halvparten av husleien, og hjelp til regninger kommer jo an på beløpet på disse.

er ikke heeelt sikker på disse tallene, altså. det kan du jo undersøke nærmere på sidene til nav.

Gjest Gjest
Skrevet
hvis hun får alt det jeg nevnte, kan det bli endel, ja...

hmm... tror overgangsstønaden ligger på 9000. småbarnstillegg tror jeg er 2500 for ett barn. bidrag fra far er vel 11% av hans lønn. bo-støtte kan lett bli halvparten av husleien, og hjelp til regninger kommer jo an på beløpet på disse.

er ikke heeelt sikker på disse tallene, altså. det kan du jo undersøke nærmere på sidene til nav.

Kan du ikke la være å svare når du er usikker? Småbarnstillegget er på 667 kroner. Det er mabge år siden bidrag var 11% av lønnen... Bidraget reknes ut fra sjettedeler og begges inntekt legges til grunn.

TS: Gå til Nav sine sider, www.nav.no, der finner du svar på spørsmålene dine.

Skrevet

jeg var kun usikker på hvilke regler som gjelder for alle...

selv fikk jeg 2500 for mitt ene barn, og 11% av farens inntekt, pluss overgangsstønad. så jeg svarer ikke på måfå, men er usikker på hvilke kriterier som må oppfylles for at det jeg skrev skal være gjeldende. er ikke likt for alle, skjønner du. veldig mye avhenger av hvor mye tid barnet tilbringer hos faren.

men, som jeg skrev bør ts heller kontakte nav. selv om jeg ikke helt ser noen god grunn til å legge seg i andres private økonomi.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er alene med 3 barn og har totalt utbetalt 21 000 pr mnd. Inkludert barnetrygd og barnebidrag. Vi klarer oss, men klart vi har noen økonomiske utfordringer i hverdagen. Hun kan bare glemme det huset til 4,5 mill, og barna sulter ikke. Hvis det blir for ille kan hun kanskje få litt hjelp på sosialkontoret i tillegg.

Gjest lillebøll
Skrevet
Jeg er alene med 3 barn og har totalt utbetalt 21 000 pr mnd. Inkludert barnetrygd og barnebidrag. Vi klarer oss, men klart vi har noen økonomiske utfordringer i hverdagen. Hun kan bare glemme det huset til 4,5 mill, og barna sulter ikke. Hvis det blir for ille kan hun kanskje få litt hjelp på sosialkontoret i tillegg.

Ja noe slikt hadde jeg og på 2 barn.

Men hadde da minimalt med barnbidrag.

Skrevet
Jeg er alene med 3 barn og har totalt utbetalt 21 000 pr mnd. Inkludert barnetrygd og barnebidrag. Vi klarer oss, men klart vi har noen økonomiske utfordringer i hverdagen.

Barnetrygd er 970 per mnd, så uten barnetrygd gir det utbetalt 18100 per mnd.

I følge www.dinside.no http://www.dinside.no/php/art.php?id=342209 tilsvarer dette en årslønn på 300 000. Det vil si at du får mer utbetalt enn en hjelpepleier i full jobb.....

Velferdssystemet på sitt beste..... eller.....

Gjest Gjest
Skrevet

Du glemte å trekke fra barnebidraget. Det er det faren som betaler.

Skrevet

Takk for svar!

Nei, jeg gidder ikke å blande meg nok til å sjekke hos NAV, lurte bare på sånn ca. Og det fikk jeg svar på nå, så tusen takk!

Uansett er vi ikke på talefot lenger, ville bare vite likevel, siden hun holder meg ansvarlig. Men tar ikke seriøst påstander fra en jente i vanskelig situasjon, er nok veldig deilig å legge sinne sitt på andre.

Kan egentlig ikke forholde meg til saken, det er for sterkt og såpass på jordet.

Avsluttes herved!

:)

Gjest Gjest_Lizzie_*
Skrevet
Barnetrygd er 970 per mnd, så uten barnetrygd gir det utbetalt 18100 per mnd.

I følge www.dinside.no http://www.dinside.no/php/art.php?id=342209 tilsvarer dette en årslønn på 300 000. Det vil si at du får mer utbetalt enn en hjelpepleier i full jobb.....

Velferdssystemet på sitt beste..... eller.....

Jeg vet, om jeg får barn nå så vil jeg fortsatt ha samme lønn å forsørge alle barna på. Det er litt mer enn henne, men likevel. Hvordan skal man da oppmuntre folk til å forsørge barna sine selv??

Skrevet

det er jo bare snakk om at man får denne støtten i tre år... de fleste skjønner jo at de er nødt til å finne en annen kilde til inntekt på sikt. jeg vet ikke om en eneste enslig mor/far som ikke skaffet seg utdannelse og jobb. det er jo bare en liten dytt på veien. for at det skal være mulig å være mor uten tilstedeværende far.

Gjest Gjest_Lizzie_*
Skrevet
det er jo bare snakk om at man får denne støtten i tre år... de fleste skjønner jo at de er nødt til å finne en annen kilde til inntekt på sikt. jeg vet ikke om en eneste enslig mor/far som ikke skaffet seg utdannelse og jobb. det er jo bare en liten dytt på veien. for at det skal være mulig å være mor uten tilstedeværende far.

Jeg vet, og er egentlig enig i at ordningen bør være. Men noen ganger fungerer det ikke, når man f.eks ser oppslag i avisen om alenemødre som ikke vil gå ut i jobb etter to år, for den jobben de får vil ikke gi like god inntekt som overgangsstønaden.. De må melke ut all overgangsstønaden først. Jeg lurer på om jeg kanskje synes overgangsstønaden bør hektes fast i noe mer, f.eks skolegang, eller at man selv skaffer seg eller NAV skaffer jobb. Og om noen vil ta en 4-årig utdannelse heller, så kan jeg faktisk synes det er ok, mye bedre enn at noen andre skal gjøre ingenting i 3 år.

Gjest Gjest
Skrevet

Overgangsstønaden får man i tre år, den kan utvides i to år slik at det totalt blir 5 år hvis mor er i nødvendig utdanning. Dvs at hun ikke kan ha hatt yrkesrettet utdanning fra før, eller ha kun allmenfag fra videregående. All annen utdanning er ikke nødvendig. Hvis barnet er under tre år er det ikke krav til at man er aktiv arbeidssøker, men så fort barnet runder tre år så blir det et krav for å kunne motta stønaden. Når det yngste barnet fyller 8, faller retten til overgangsstønad bort. (mulig det kan utvides pga utdanning)

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis kvinnen trådstarter kjenner får 21000 utbetalt kan hun etter SIFOs satser ha en husleie på 7000 inkludert strøm. Hvis hun bor i sentrale strøk må hun nok regne med en så høy husleie hvis hun skal ha 2 soverom.

I følge SIFO vil en familie med en voksen og tre barn på denne alderen ha et totalt forbruk på 13 565 kroner pr.mnd. Husleie og strøm kommer i tillegg. Dette regnestykket forutsetter at ingen barn går i barnehage og at familien ikke har bil.

http://script.sifo.no/cgi-bin/standard/standard.cgi

Gjest Hilde K S
Skrevet

Hm. Jeg er alene med tre barn, har lønnen min, bidrag og en ekstra barnetrygd.

Når man tjener over 6G får man ikke stønad til barnetilsyn lenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...