Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye har dere i stuidelån/ evt hvor mye ender dere ca opp med? Hva er de månedlige beløpene/ terminbeløpet på lånet?

Begynner å se slutten hos Lånekassa etter noen år med bidrag. Ender opp mellom 200.000 - 250.000 kr, da med en god utdannelse. Har vært heldig å få fratrekk et år jeg hadde fødselpermmisjon og har også motatt kun stipend i perioder for å slippe mer lån!

Hvordan står det til med dere andre!? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det er litt skummelt....Man mottar penger under utdannelsen, men glemmer liksom at de skal betales!! :)

Skrevet

Har altfor mye i studielån. Og kommer til å få mye mer...

Gjest Gjest
Skrevet

Har igjen 360 000 å betale ned...men synes faktisk min utdannelse har vært verdt det. Samtidig er jeg glad for å leve i Norge der vi har en mulighet som dette. Se dere rundt i verden og oppleve at dette er en mulighet enkelte hadde gått ganske langt for å få.

Skrevet

230000 å betale tilbake. Og hver krone er verdt det. Men en ting som irriterer meg er at lånekassen faktisk er først ute å sette opp renta. Så avdragene stiger hver måned. Snakke om studentfiendlig politikk.

Gjest Gjest
Skrevet

Hadde ca 100 000 i studielån etter 3 år på sykepleierhøyskolen. Jobbet ekstravakter ved siden av studiene. Lånet er nå nedbetalt.

Skrevet

44 000 kr etter et halvt år.. jeg hoppet av sykepleierstudiene, men mottok likevel fram til jul.

Jeg jobber nå, og kommer til å fortsette med det. Tenk at folk sitter igjen med 300 000 kr i studielån, mens man i de åra man studerte gikk glipp av 300 000 kr i året (som arbeidsinntekt) og ganger man det med antall år man studerer, si 5 år så blir det heftig mye å tjene på opp gjennom åra har jeg funnet ut.

Ikke det at jeg anbefaler å drite i studier, men for meg som ikke vet hva jeg vil ennå, og ser på flere av mine venner som studerer for å studere og lager seg et helvetes lån, så er jeg i himmelrike for at jeg jobber og tjener penger, har egen leilighet og møbler, mens de som endelig er ferdig med studiet sitt kommer ut med nybegynnerlønn som mest sannsynligvis er lavere enn meg da, og må starte på bunnen med hus/leil osv...

da er jeg glad jeg har det jeg trenger og bra nok lønn og lite i lån.........

Skrevet

Hadde vel ca 300.000 da jeg var ferdigstudert, nå er det litt mindre.

Og ja - selv om jeg sitter igjen med lån og "tapt" arbeidsinntekt i 5 år, så kunne jeg aldri valgt annerledes, da jeg må ha utfordringer, og en fagarbeiderjobb ikke ville vært nok for meg. Jeg hadde gått på veggen.

Skrevet

man må ikke ha en fagarbeider jobb fordet.. :)

Skrevet

Man får heller ikke den type stilling jeg har, og ihvertfall ikke det jeg stiler mot, uten minimum en god bachelor, allerhelst master.

Skrevet

Jeg ender vel opp med 300k. Og det er klart at det koster meg masse både pga renter og tapt inntekt i x antall år. Men for meg er det en investering, både økonomisk og på alle andre måter.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har litt over 200 000 i studielån. Frustrerende, bortkasta og sure penger siden jeg ikke kan bruke utdannelsen min.

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Når jeg ser disse summene så er jeg sjeleglad for at jeg sto på mitt og nektet plent å ta opp studielån! Hadde vært utrolig surt å sitte og betale ned flere hundre tusen når jeg ødela ryggen i lærlingetida, og ikke kan bruke utdannelsen min i det hele tatt...

Skrevet

Jeg har ca 240 000, hadde vel ca 350 000 da jeg var ferdig. Fikk ettergitt noe pga langvarige studier. Betaler ca 5500 i kvartalet. Syns det er vel investerte penger jeg da, kunne aldri fått en sånn jobb som jeg har med en slik god lønn uten de åra jeg investerte på universitetet. Kunne sikkert ha betalt ned hele lånet i løpet av de fire åra jeg har vært i jobb, men jeg har heller tatt opp mere lån jeg da :ler:, så jeg betaler vel ca 13000/mnd alt i alt. Studielånet utgjør en forsvinnende liten del.

Skrevet

Jeg har 260 000 igjen å betale. Angrer ikke et sekund på at jeg studerte. I tillegg til god utdannelse fikk jeg masse venner, stort kontaktnettverk (som er viktig for jobben jeg har nå) og en god porsjon livserfaring.

Skrevet
Hvor mye har dere i stuidelån/ evt hvor mye ender dere ca opp med? Hva er de månedlige beløpene/ terminbeløpet på lånet?

Jeg hadde lån på 225 000, og da betalte jeg i overkant av 4000 i kvartalet.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Jeg har ca 240 000, hadde vel ca 350 000 da jeg var ferdig. Fikk ettergitt noe pga langvarige studier.

Dette var interessant. Jeg kommer også til å ha rundt 350 000 når jeg er ferdig. Får man ettergitt pga. langvarige studier (har aldri hørt om det før)?

Foreløpig har skjøvet det pent foran meg, men det er mye penger, ja.

Gjest Deception
Skrevet

Lånekassen hadde tidligere en ordning der man fikk ettergitt deler av gjelden hvis man tok visse, langvarige studier. For eksempel fikk jeg da jeg var ferdig med hovedfag, ettergitt ca 50 000, tilsvarende ett års lån.

Men denne ordningen er opphørt nå, så vidt jeg vet.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har igjen ca 120 000 å betale etter tre års studier - eller fire, faktisk, men folkehøyskole, men det året fikk jeg vel mindre lån. Fikk 50 000 i forskudd på arv til nedbetaling av noe av lånet, noe som har kommet godt med da jeg har hatt usikker inntekt en tid og er glad for å kunne betale mindre summer, men likevel ikke utsette nedbetalingen.

Studielånet var verdt det for min del, og der jeg studerte var det heller ikke lett å få deltidsjobb pga lite sted og mange studenter. Jobbet somre og sparte opp endel av lånet, dog.

Skrevet (endret)

284 000, ca etter å ha betalt i ett år.

Tok 5årig utdannelse, og fikk tilbakebetalt noe ved uteksaminering (aner ikke hvor mye :) )

Å utdanne en person til det jeg er, koster visst 2 mill, etter utregninger publisert i Universitas for 3 år siden, så da betaler jeg min studiegjeld men... tja ikke akkurat glede, men syns iallefall det er vel brukte penger!!

Endret av Tinesol

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...