Gå til innhold

Bestemor Duck vafler

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Hanne_*
Skrevet

Kjæresten min pleide som liten å lage noen veldig gode vafler. Disse var fra Donald Duck-bladet og var Bestemor Ducks spesialitet. Ingen vafler har kunnet måle seg med disse senere og oppskriften er mistet. Noen som kjenner til denne? Det er vel ca. 25 år siden...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har sett gjennom både bestemor ducks kokebok OG mikke mus kokebok, og ingen av de inneholder en vaffeloppskrift.. Sikker på at det ikke var pannekaker? :ler:

Gjest Emera
Skrevet

Ingenting i Donald Ducks kokebok heller... :ler:

Gjest Gjest_Hanne_*
Skrevet

Hei!

Jeg som trodde det var så teit spørsmål å stille og så har jeg allerede fått to svar! KG er alltid til hjelp. :)

Er bombesikker på at det var vafler, men når du snakker om pannekaker så har han nevnt de også, så fint å få oppskrift.

Her går vi tilbake i barndommen gitt! :ler:

Skrevet

Det er ganske mange pannekakeoppskrifter, men here it goes:

Fra Bestemor Duck's beste oppskrifter

De tre musketerers fleskepannekake

1 pakke bacon/lettsaltet sideflesk i skiver :eeeh:

1 ss smør/margarin

3 dl hvetemel

1/4 ts salt

2 egg

4 dl melk

(Her skal man ha 1 ss av stekefettet over i pannekakerøren og så skal man visst steke baconet fast i pannekaken, virker det som :klø: )

Tynne pannekaker

3 egg

1,5 dl melk

1,5 dl vann

1/4 ts salt

3 ss olje (soya, oliven eller solsikke (or your choice ;) ) )

2,5 dl hvetemel

Røren skal hvile minst en time i romtemperatur

Fra Mikke Mus kokebok

I Eventyrland kan alt hende. Men pannekaker er det vel ikke noe spesielt ved - eller er det? Pannekaker som smaker eple, banan, sjokolade og alt mulig annet - er kanskje litt magiske. Prøv selv om du kan trylle frem magiske pannekaker. - Men først starter vi med vanlige pannekaker.

Så søtt! :):kyss::kose::engel:

Magiske pannekaker

1,5 dl mel

1/4 ts salt

1 egg

2 dl melk

3 ss smør

La røren hvile i 15 min

Varianter av magiske pannekaker:

Tyttebærpannekaker

Rør 1 dl tyttebærsyltetøy sammen med vispet krem. Ha mellom pannekakene i tårn, spise som bløtkake

( :hoho:, dette fant jeg i en fancy kokebok for litt siden, men da med sveler og mascarpone + tyttebær, kanskje inspirasjonen kom herfra! Var veldig godt btw :legrine: )

Bananpannekaker

Skrell en banan og del den langsetter, legg en halv banan i hver pannekake og rull sammen. Legg rullene ved siden av hevrandre på et fat og dryss over med litt krem og mandelkjerner

Champignonpannekaker

Brun champignonskiver i pannen med litt salt og pepper + kremfløte. La det surre før du legger litt på hver pannekake og ruller sammen.

(Jøss, er det DER jeg har det fra?! Det er jo kjempegodt!! :ler: )

Pølsepannekaker

Du trenger en stor røkt kjøttpølse :eeeh: Ta skinnet av og skjær i tynne skiver. Stek som eplepannekakene (kommer til dem..) med legg pølseskiver på i steden for epleskiver. Syltetøy til.

Ostepannekaker

2 dl revet ost. Stek som eplepannekakene, men strø over ost i steden for epleskiver

(hvorfor henviser alle oppskriftene til eplepannekakene, når de kommer til sist?!? :klø: )

Fleskepannekaker

2 skiver lettsaltet flesk i terninger stekes til de er brune. Dryss over pannekakene. Brett pannekakene i fire ( :klø: ) før du legger dem på et fat. Eplemos til

Sjokoladepannekaker

2 ss kakao og 1 ss sukker i røren sammen med melet. Stek som vanlig.

Eplepannekaker

Magisk pannekakerøre

3 epler

0.5 dl sukker

2 ts kanel

1. Bland sukker og kanel på en asjett

2. Skrell og avkjern (i mangel av bedre ord...) eplene og skjær dem i skiver

3. Vend epleskivene i kanel/sukker-blandingen

4. Hell røre i stekepannen, legg noen epleskiver i, og litt røre til over der igjen

5. Når pannekaken er pen og brun på den ene siden, steker du den på den andre ( :ler: )

Gjest Gjest_Hanne_*
Skrevet

Takk for pannekakeoppskrifter. Disse skal prøves.

Kjæresten mn ble så glad da ha hørte jeg hadde fått svar på iallefall det! :ler:

Men han mener hardnakket at det var Bestemor Duck som hadde vaffeloppskrift men om det var i en kokebok var han ikke sikker på. Lurte på om det kunne ha vært i et hefte som fulgte med Donaldbladet, men dette er jo iallefall 25 år siden, så den informasjonen er vel noe usikker... :ler:

Skrevet

:ler: Håper pannekakene faller i smak! Jeg har riktig nok fortsatt Donald bladene mine fra den gang, men de ligger godt gjemt hjemme hos foreldrene mine, så tror jeg melder pass der! Men send en mail til donald-redaksjonen? De må jo ha en eller annen database på sånt? :klø:

Hvis du får tak i må du legge ut her da, begynner jo å bli lovlig nysgjerrig på disse fantastiske vaflene! :ler:

• 3 måneder senere...
Skrevet

Jeg husker også at jeg laget disse da jeg var liten! Har sjekket men har ikke funnet noen oppskrift i heimen. :cry:

• 4 måneder senere...
Gjest Gjest_Tove_*
Skrevet
Jeg husker også at jeg laget disse da jeg var liten! Har sjekket men har ikke funnet noen oppskrift i heimen. :cry:

Jeg laget også disse vaflene da jeg var mindre men har ikke oppskriften!

Husker også at de var innmari gode den gangen. Kan jo hende jeg vil synes de var noe søte nå siden smaken forandrer seg.

Men hadde vært gøy og prøvd, ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...