Frujuli Skrevet 22. juli 2007 #1 Skrevet 22. juli 2007 Jeg kjøpte pioner som jeg satte ut i mai/juni. de står i stor potte med god jord og drenering. saken er at de står på stedet hvil. :klø: De har ike vokst eller noe. Ikke er det antyding til blomst(knopper) Kjøpte de sammen med en hel haug av andre planter på gartneriet. De andre strutter av velvære... kommer pioner sent?
Firvill Skrevet 22. juli 2007 #2 Skrevet 22. juli 2007 Jeg kjøpte pioner som jeg satte ut i mai/juni. de står i stor potte med god jord og drenering. saken er at de står på stedet hvil. :klø: De har ike vokst eller noe. Ikke er det antyding til blomst(knopper) Kjøpte de sammen med en hel haug av andre planter på gartneriet. De andre strutter av velvære... kommer pioner sent? De kommer til neste år. Kanskje. Til høsten visner de helt ned og ser daue ut, men litt utpå vårparten kommer det røde skudd, som blir til en større plante enn det du har nå. Er du heldig, lager den en knopp eller to også. Men det tar mange år før peonene blir svære busker med masse blomster på. Det er forresten lurt å plante dem i bed og ikke i krukker. Da er det mindre sjanse for at de fryser i hjel til vinteren.
Frujuli Skrevet 22. juli 2007 Forfatter #3 Skrevet 22. juli 2007 De kommer til neste år. Kanskje. Til høsten visner de helt ned og ser daue ut, men litt utpå vårparten kommer det røde skudd, som blir til en større plante enn det du har nå. Er du heldig, lager den en knopp eller to også. Men det tar mange år før peonene blir svære busker med masse blomster på. Det er forresten lurt å plante dem i bed og ikke i krukker. Da er det mindre sjanse for at de fryser i hjel til vinteren. Jeg har plantet de i veldig store krukker som er frostfrie. Går vel bra det? De er 80 cm i diameter. regnet med å få de store i år......
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2007 #4 Skrevet 22. juli 2007 Jeg har plantet de i veldig store krukker som er frostfrie. Går vel bra det? De er 80 cm i diameter. regnet med å få de store i år......Hvorfor det? Pioner er planter som bruker tid på å bli store. Ikke blomstrer de på denne tiden av sommeren heller. Les litt i hagebøker, så lærer du sikkert mer
Elbereth Skrevet 23. juli 2007 #5 Skrevet 23. juli 2007 Peoner bruker gjerne en stund på å akklimatisere seg etter omplanting, så blomstene kommer kanskje ikke før til neste år. Men det er viktig å ikke plante peoner for dypt, da blomstrer de ikke. Stilken må ikke settes dypere enn den står i potta du kjøpte den i.
Firvill Skrevet 23. juli 2007 #6 Skrevet 23. juli 2007 Jeg har plantet de i veldig store krukker som er frostfrie. Går vel bra det? De er 80 cm i diameter. regnet med å få de store i år...... Det at de er såkalt frostfrie betyr ikke annet enn at de tåler minusgrader, det betyr ikke at det som er oppi overlever. Og for at de skal tåle minusgrader bør de oppbevares uten innhold om vinteren, litt avhengig av formen på krukka. Peoner trenger masse plass til røttene sine, og nei, de blir ikke store på en sommer. Som regel beholder de den størrelsen de har når du kjøper dem, for det er bare et visst antall skudd som kommer opp fra knollen. Knollen vokser i sommer og blir større, og lager flere skudd til neste år. Da kommer det et visst antall på våren, og noen av dem har kanskje anlegg for knopper. Forøvrig blomstret mine to år gamle peoner for første gang i juni i år.
Firvill Skrevet 23. juli 2007 #7 Skrevet 23. juli 2007 Men det er viktig å ikke plante peoner for dypt, da blomstrer de ikke. Stilken må ikke settes dypere enn den står i potta du kjøpte den i. Det er helt korrekt
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2007 #8 Skrevet 23. juli 2007 Det er helt korrekt Men stemmer ikke med hva som skjer i praksis. For noen år siden gjorde jeg litt om på staudebedet i april så jeg fikk plass til mye mer jord. Dette førte til at det kom ca 30 cm med jord iblandet hestemøkk over pionene. Pionene kom opp i full kraft det året, og hadde flere blomster enn det går an å tenke seg. For hvert år som har gått, har de pionene blitt større og større. I fjor måtte de flyttes, også dette på vårparten. Jeg fjernet litt jord rundt, gikk løs på røttene med rå kraft og ei sløv øks - putta de oppi noen store frostsikre krukker og der har de stått og blomstret over en lengre periode i juni nå i år. I fjor kom det opp blader og et fåtall blomster. At folk har problemer med omplanting av pioner, har nok bare med for lite vanntilgang etter omplantingen å gjøre. Men for all del - jeg vet det er allment akseptert blant amatører på de forskjellige hagenettsidene å hevde at det skal minimalt med jord over røttene, samt at det skal være vanskelig å plante dem om. -- Den beste kunnskapen er den man tilegner seg selv, for den vet man stemmer
Wildy Skrevet 23. juli 2007 #9 Skrevet 23. juli 2007 Nå er det vel ikke akkurat hageamatørene som hevder at pioner skal plantes grunt.......
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2007 #10 Skrevet 23. juli 2007 Nå er det vel ikke akkurat hageamatørene som hevder at pioner skal plantes grunt.......Jo, når de hevder at pioner ikke tåler å stå dypt er de amatører - på pioner
Wildy Skrevet 23. juli 2007 #11 Skrevet 23. juli 2007 Jo, når de hevder at pioner ikke tåler å stå dypt er de amatører - på pioner Litt merkelig at du mener gartnere er amatører...... En kjapp sjekk i det jeg har av hagebøker her ( som er skrevet av folk med både utdannelse og lang erfaring når det gjelder stauder) tilsier nemlig at rådet fra fagfolk er at pioner ikke skal plantes for dypt...... Men .... de er sikkert amatører de å....
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2007 #12 Skrevet 23. juli 2007 Litt merkelig at du mener gartnere er amatører...... En kjapp sjekk i det jeg har av hagebøker her ( som er skrevet av folk med både utdannelse og lang erfaring når det gjelder stauder) tilsier nemlig at rådet fra fagfolk er at pioner ikke skal plantes for dypt...... Men .... de er sikkert amatører de å....Neida, det er sikkert bare mine pioner som gjør alt feil. På samme måte som rosene mine f.eks. Naturen går stort sett sin gang hvis den får nok vann, men det tjener jo ikke fagfolk så mye på å fortelle Jeg vet tærne på dette området er svært såre, og kommenterer derfor sjelden sånne og lignende saker, men nå valgte jeg altså å gjøre det.
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2007 #13 Skrevet 23. juli 2007 Og jeg skrev vel i grunnen ikke at gartenre som hevder noe sånt er amatører, men at de er amatører på pioner Wildy. Nå skal det også sies at pionene danner nye knoller opp mot jordoverflaten hvis de blir plantet for dypt, men det skader dem altså ikke at de får mer jord over seg. Muligens det er der ei lita fjær har blitt til en helt feil rådgivning. Det er stor forskjell på at pioner ikke tåler å få jord over røttene, og på at den helst vil ha røttene så nært jordoverflaten som mulig og derfor søker oppover når nye røtter dannes.
Firvill Skrevet 23. juli 2007 #14 Skrevet 23. juli 2007 Planter er individer de også (akkurat som sauer ), og jeg har også erfaringer som motstrider det som er opplest og vedtatt. Men i de aller fleste tilfeller er det som står i bøkene riktig. Jeg tror gjerne på at peonene dine blomstrer rikelig selv om de har blitt behandlet "ureglementert", jeg har sett peonbusker blomstre som ville og gale selv om de har blitt gravd opp med gravemaskin og blitt stående oppå plenen en hel sommer. Men jeg vil jo ikke anbefale det eller si at det alltid går bra for det.
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2007 #15 Skrevet 23. juli 2007 Planter er individer de også (akkurat som sauer ), og jeg har også erfaringer som motstrider det som er opplest og vedtatt. Men i de aller fleste tilfeller er det som står i bøkene riktig. Jeg tror gjerne på at peonene dine blomstrer rikelig selv om de har blitt behandlet "ureglementert", jeg har sett peonbusker blomstre som ville og gale selv om de har blitt gravd opp med gravemaskin og blitt stående oppå plenen en hel sommer. Men jeg vil jo ikke anbefale det eller si at det alltid går bra for det.Jaoda, det går alltid bra HVIS røttene ikke tørker ut. Det er selvfølgelig helt greit at hagebøker kommer med elementære råd, men når de lager så mye tullball opplever jeg det som useriøst. Tenk om de heller hadde vært flinke til å fortelle hvordan man skal unngå å skade omplantede vekster, men de tjener kanskje ikke så godt på det. Skal noe omplantes må det ha rikelig tilgang på vann den første tiden - i tillegg må planten beskjæres så det blir bedre balanse mellom rot og det over bakken (fordi omplantingen er en belastning for planten, og den må få bruke all energien på å stablisere rota).
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2007 #16 Skrevet 23. juli 2007 Glemte denne i innlegget over Viktig å huske på så jeg ikke får pepper for å være frekk eller sur
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå