Gå til innhold

fordeler - ulemper ved å kjøpe leilighet?

Anbefalte innlegg

Gjest StoreSky
Skrevet

Er igang med å kjøpe leilighet, for meg hastet det egentlig ikke så mye, men ville ha en leilighet nærmer min datters skole + investere pengene fra forrige leilighet (ca 200 000)

Men har altså begynt å tvile....Lønner det seg egentlig å eie fremfor å leie??

Kan man investere anderledes?

Bruke pengene på noe helt annet? Sette penger inn på konto for min datter, ta kjørekort, etc? (IKKE sløsing jeg tenker på altså)

Jeg er 31 år, datter på 8, kjæreste i Sverige (som ikke kan flytte hit før om ca ett år), stabil jobb. Men vil gjerne etterutdanne meg en gang.

Kjenner jo at jeg gjerne ville ha bodd med forloveden også....Men skal jo kjøpe leilighet, dvs, den kan jo eventuelt leies ut, men da kjennes det liksom litt bortkastet å kjøåe en leilighet! ( er jo dette med å investere pengene som nå står på konto bare)

Forslag? Ideer?

Videoannonse
Annonse
Gjest StoreSky
Skrevet

Siden ingen svarer, så har jeg dummet meg heeelt ut??? Eller er alle leilighetskjøpere på ferie...?

Skrevet

Vel, en klar fordel er jo at det du betaler i mnd går til deg selv og ikke til huseieren. Ikke bare betaler du ned på et lån som gjør at du sitter igjen med mer egenkapital når du vil flytte videre, men du tjener på selve verdiøkningen. Da vi flyttet etter 7 år hadde vi tjent 800 000 i verdiøkning i forhold til hva leiligheten var verdt da vi kjøpte den, penger vi aldri hatt fått om vi hadde leid og som jeg tviler på at vi hadde klart å spare. I tillegg hadde vi jo betalt flere hundre tusen kroner ned på lånet, som gjorde at vi til slutt satt igjen med en god egenkapital da vi kjøpte hus og i tillegg hadde noe til overs som vi kan kose oss med, spare på andre måter e.l..

Så fremt man ikke MÅ bo veldig sentralt og dyrt vil de fleste nok ikke ende opp med nevneverdig større utgifter i mnd med et boliglån enn de gjorde da de leide tilsvarende størrelse.

Skrevet

Mitt råd vil være å kjøpe fremfor å leie,men du må være sikker i din sak dvs.at dette ikke er noen kortsiktig satsing.

To andre råd fra meg vil være: Kjøp i billig strøk, og kjøp større enn du har behov for akkurat nå.

Vi kjøpte en 4 roms med en gang, enda vi da var bare to personer. Det har lønnet seg på sikt.

Men ikke lån mer enn 2 ganger husholdningens brutto lønnsinntekt.

Skrevet
To andre råd fra meg vil være: Kjøp i billig strøk, og kjøp større enn du har behov for akkurat nå.

Vi kjøpte en 4 roms med en gang, enda vi da var bare to personer. Det har lønnet seg på sikt.

Men ikke lån mer enn 2 ganger husholdningens brutto lønnsinntekt.

Litt motstridende råd her da, i hvert fall hvis du skal kjøpe i Oslo. Dvs det kommer jo an på hva du tjener. Hvis vi bare skulle lånt to ganger inntekten hadde vi ikke hatt råd til en to-roms engang. Vi lånte 1 mill hver og kjøpte en 4-roms, ikke spesielt sentralt i Oslo.

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er MANGE faktorer som spiller inn når man skal vurdere et kjøp av en bolig kontra andre investeringer.

En god grunn til kanskje IKKE å kjøpe er at vi nå mest sannsynligvis befinner oss på toppen av en prisstige. Jeg har ikke tro på noe voldsomt boligkrash med påfølgende prisras, men at det flater seg ut eller synker litt tror jeg er sannsynlig (pga renteoppgang og prognose om fortsatt renteoppgang).

En annen god grunn er at man ofte får mer for pengene (det man leier for kontra det samme beløpet i nedbetalt avdrag) når man leier - i alle fall gjelder det her i Bergen. Det var for ikke så alt for lenge siden en artikkel i Bergens Tidende om akkurat dette - leie kontra eie stor leilighet i sentrum. Det er også noe å tenke på.

Et annet spørsmål er hvordan er det du ønsker å bo, og hva har du råd til. For meg f.eks. er det uaktuelt å flytte tilbake til noe mindre enn en toroms. Jeg leier for det er det eneste jeg har råd til som en enslig person uten egenkapital. Hadde jeg flyttet langt ut på heden (noe jeg tidligere fikk høre absolutt hele tiden at jeg burde) hadde jeg sikkert spart en tusenlapp i husleie, men den hadde jeg måttet bruke til bil isteden). Når dagen kommer at jeg har råd til å kjøpe en leilighet blir det nok til at jeg hopper over trinn en og venter til jeg har råd til trinn to (fler enn et rom). Det handler også for meg om livskvalitet.

Den gode grunnen til å kjøpe er selvsagt at du betaler til deg selv istedenfor til en husvert. Og det er nok helt sant, selv i dagens marked. Men det er som jeg nevnte tidligere også et spørsmål om hva du faktisk har råd til. Ikke la andre overtale deg til å "hoppe inn" i et boligmarked før du selv er klar.

Det er faktisk også god pensjonsplanlegging å eie bolig fremfor å leie fordi en nedbetalt bolig betyr at man har kapital man kan frigjøre til å leve for når den tid kommer.

Det jeg imidlertid IKKE ville gjort var å la egenkapitalen stå på en høyrente konto. Det er en dårlig investering. Jeg ville hørt med banken min hvor mye det var mulig å få for dette beløpet dersom jeg satte det i en langsiktig spareform med f.eks. bindingstid på et år.

Til slutt vil jeg si en ting til: Det å kjøpe eiendom er en av de aller beste investeringene man kan gjøre, dersom man har råd til å sitte over en eventuell krise. Det betyr altså at hvis du har råd til å kjøpe en bolig, og beholde den selv om rentene stiger slik at du kan "vente ut" et eventuelt dropp i markedet så er det nesten ingenting som gir så god avkastning på sikt som bolig. Har du derimot kortsiktige planer og liten mulighet til å "vente ut" et prisfall eller ikke har råd til å eie hvis renten stiger så har du i realiteten ikke råd til å eie en bolig i det nåværende eiendomsmarked med det forventede fortsatt økte rentenivået.

Gjest StoreSky
Skrevet

Hmm. Takk for alle svar! Skal pønske litt lit ja... Men fremdeles er jo den viktigste grunnen til å kjøpe for å investere pengene. Og ikke la det stå på konto -som nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...