Gå til innhold

Maddies foreldre kan bli tiltalt

Anbefalte innlegg

Gjest Cirka
Skrevet
Er det ikke det vi gjør?

Jo, hm....trodde du mente vi ikke skulle gjøre det, men overlate det til politi og barnevern. Mulig jeg misforstår :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet
Og det kan ikke gjentas nok. Store deler av denne tråden bærer preg av holdninger som minner meg om de som mener at voldtektsoffer bør takke seg selv med mindre de gjorde akkurat de rette tingene på de rette stedene på de riktige tidspunktene.

Det er KIDNAPPEREN som er ansvarlig for at barnet ble kidnappet. Dersom han, hun eller de noen gang blir tatt vil det ikke finnes formildende omstendigheter fordi han har kidnappet et barn og den handlingen er ulovlig.

Når det gjelder foreldrenes eventuelle ansvar er det en sak for politiet å finne ut av. Uansett hva politiet kommer frem til vedrørende foreldrenes eventuelle skjødesløshet fratar det ikke kidnapperens ansvar i denne saken siden det er han, hun eller de som har gjort den groveste forbrytelsen.

Når et voldtektsoffer blir forhørt om sitt antrekk eller hvorfor hun var der hun var eller om sin troverdighet er det for å finne ut OM en kriminell handling har funnet sted. Videre er det for å finne ut om DENNE gjerningsmannen har gjort det. Jeg er av den oppfatning at ingen voldtektsoffer er skyld i det som skjedde dem og at uansett hvordan de oppfører seg så er det ikke anledning til å voldta. Det samme gjelder Maddes foreldre: Fordi om de eventuelt har opptrådt skjødesløst gir det ikke rett til å kidnappe barnet, for dette ansvaret er kidnapperens alene.

Men i motsetning til det å gå lettkledd eller å bli voldtatt som ikke er forbudt eller rammet av lovparagrafer så ER faktisk vannskjøtsel av barn rammet av flere lover. Det blir derfor ikke sammenlignbare diskusjoner.

Gjest Gjest
Skrevet
Sludder. Barns ve og vel er et mellommenneskelig anliggende. I tillegg er jeg tilbøyelig til å kalle deg ureflektert når du bruker begrepene du gjør. Ta deg sammen.

Skal noen ta seg sammen så er det vel du som ikke lar andre få si det dem mener uten at du skal komme med pekefingeren! :forvirret:

Skrevet
Når et voldtektsoffer blir forhørt om sitt antrekk eller hvorfor hun var der hun var eller om sin troverdighet er det for å finne ut OM en kriminell handling har funnet sted. Videre er det for å finne ut om DENNE gjerningsmannen har gjort det. Jeg er av den oppfatning at ingen voldtektsoffer er skyld i det som skjedde dem og at uansett hvordan de oppfører seg så er det ikke anledning til å voldta. Det samme gjelder Maddes foreldre: Fordi om de eventuelt har opptrådt skjødesløst gir det ikke rett til å kidnappe barnet, for dette ansvaret er kidnapperens alene.

Akkurat dette tenker jeg også. Det man gjør - gir ingen rett til f. eks kidnapping.

Men uansett er det lov bruke hodet. Hvis jeg kler meg utrolig utfordrende og oppsøker et farlig sted - "ber" jeg vel nesten om å bli voldtatt... Jeg sier IKKE at det er riktig av gjerningsmennene, SÅ ABSOLUTT IKKE. Man burde få gå i akkurat de klærne man selv ønsker... Men mange situasjoner kunne vært unngått ved å tenkt litt lengre... Det gjelder i "ufarligere" situsjoner" også - som å låse dører, ikke legge fra seg nøkkeler, lommebok osv synlig.

Men det jeg ser på som en stor forskjell utifra mine eksempler og Madde saken - er at der er det foreldrene som utsetter barna sine for fare. I mitt eksempel ang voldtekt, ville jeg selv måttet "svi" for min ubetenksomhet..., men i Madde saken utsetter de barna sine for fare. Så egentlig vil jeg si at vi her har to gjerningsmenn. Foreldrene har opptrådd uaktsomt. De har gjort det svært lett for en gjerningsmann...

Det er selvsagt her i Madde saken ingen tvil om at kidnapperen er den "største" skurken. SELVSAGT! Det er han som har frarøvet noen sitt barn. Men foreldrene har også gjort noe galt - de har latt barna være alene på et sted hvor ting selvsagt kan (og kunne) skje....

Gjest vimselot
Skrevet

Denne tråden er så lang at jeg må ta på meg lesebriller for å overkomme den, men hva er juridisk riktig?

Skal jussen plutselig bli altoverskyggende...

Den virker i praksis ikke i voldtektsaker i Norge, og sikkert heller ikke i andre land.

Er det ingen som har medfølelse, disse foreldrene har MISTET barnet sitt, og vet ikke om Madde lever eller er død eller blir misbrukt...

Jeg trur jeg hadde foretrukket å sona i stedet for å oppleve noe slikt.

Ærlig talt. Det var ansvarsløst, men det er de klar over, og jeg tror ikke de gjentar dette en gang til med sine to barn...

Skal man tiltale (vil ikke nevne navn eller case), de foreldrene i Norge som har stått fram i media som har mistet barn, ikke på hotellrom, men i nabolaget? De burde jo vært med dem, når de skulle kjøpe is eller sukkertøy?

Håper Madde dukker opp igjen, men vet at det er så mange pervo der ute, nå får jeg snart ild i håret....

Dere vet at noen liker å drepe både barn og kvinner, etter div. voldtekter?

Skjerp dere. Tør dere gå ut alene? Det kan skje på dagtid også.

Jadda, vet jeg er kvalm nå, men det skjer.

Hva skjedde i nazi-tyskland (nei, jeg hater ikke tyskere generelt). De voldtok de som var blondiner, i disse mødrehjemme, og ga barna videre til ektepar... ofte var jentene unge, noen var der frivillig for å gjøre alt for saken og partiet, men like ofte, var det nok å være blondine og se arisk ut...

Skrevet
Hallo??

Jeg mener som deg at det er en sak som hører hjemme i rettsvesenet. Nettopp av denne grunnen mener jeg at saken ikke er privat, den berører oss alle.

At du mener det er "blodtørstig mobbing" kaller jeg ureflektert.

Noe mer du ikke fatter?

Ja - siden du spør så pent.

Nå mener ikke jeg at den hører hjemme i retts-systemet i det hele tatt. Det jeg tenker, er at selve vurderingen av hvorvidt dette overhodet er en juridisk sak er en sak for retts-systemet. Ikke en haug mødre som sitter på nett og hyler om kapp med utgangspunkt i hvor annerledes de selv ville gjort ting.

Men du som er så overbevist om at det bør tas ut tiltale i denne saken - er du konsekvent i tankegangen din? Tenker du for eksempel at det burde vært tatt ut tiltale mot foreldrene i Banaheia-saken fordi de lot to småjenter dra på badetur alene?

Jeg har noen spørsmål til deg - hva tenker du at resultatet av en slik eventuell tiltale + straff vil gagne - sånn rent samfunnsmessig? Hva vil effekten av en slik tiltale være, hva vil den føre med seg av forbedringer og hva tenker du rundt signaleffekten eller den preventive virkningen en slik tiltale vil medføre? Ser du for deg et forbud mot å forlate sovende barn? På hvilken måte vil en slik straff minimalisere risikoen for gjentakelse av kidnappinger/overgrep?

Og til slutt - hvordan skal det noengang kunne bevises at forbrytelsen ikke ville skjedd om de satt i rommet ved siden av, eller på verandaen? For å være så sikker som det du virker til å være så regner jeg nesten med at dette er gjennomtenkt fra din side. Derfor er jeg interessert i å høre hvordan du kan være mer sikker enn noen som helst påtalemyndighet om at deres fravær var det som utløste kidnappingen.

Selvfølgelig bør de tiltales med grunnlag i barns rett til beskyttelse.

Så skråsikkert... Du later til å vite en hel del - belær meg. Hva tufter du selvfølgen din på? Det holder ikke å si at du selv ikke ville gjort det slik og sånn - slik så utrolig mange gjør både her og i utenlandske debattinnlegg jeg har lest. Du snakker om en tiltale her.

For ordens skyld - jeg forstår godt tanken om at man ikke bør forlate unger sovende. Jeg forstår at man ikke bør røyke rundt unger også. Det er en hel del man ikke bør gjøre - enkelte ting er forbudt også. Men jeg forstår også at man ikke sparker noen som ligger nede for telling - det er en grunnleggende empatisk holdning som kan være grei å ha som en prinsippiell lyskjegle.

Og personlig synes jeg at det å rope om straff for disse foreldrene er å sende en spiss støvelspiss rett i plexus på noen som har så mer enn nok akkurat nå.

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)
Hallo??

Jeg har sagt mitt i den forbindelse tidligere i tråden; sikkert lurt å lese tråden før du svarer så eplekjekt.

Jeg mener som deg at det er en sak som hører hjemme i rettsvesenet. Nettopp av denne grunnen mener jeg at saken ikke er privat, den berører oss alle.

At du mener det er "blodtørstig mobbing" kaller jeg ureflektert.

Noe mer du ikke fatter?

Hvorfor denne holdningen til det Mercedes skriver? Det er da ikke mere rett det du skriver enn det hun skriver?

Å skrive: "noe mer du ikke fatter ?" er veldig unødvendig av deg!

Å starte svaret ditt med: "hallo?" er mer eller mindre det samme som å si: "er du dum eller?"

Legg fra deg denslags, det kler deg veldig dårlig og ikke er det godt for noe heller Cirka!

--------

Syns du har mange gode poenger i det du skriver jeg Mercedes.

Selv har jeg hevdet at om foreldrene skal få mere straff enn dem faktisk har fått ved å miste barnet sitt, så bør det helst ikke være mer enn en bot.

Ja, skal man straffe alle foreldre som lar barna sine leke ute alene uten at foreldrene har et øye til dem hele tiden?

Slike forbrytelser som i denne saken kan skje uansett om barnet er alene på rommet eller om barnet leker på en lekeplass.

Selvsagt så blir det anderledes å forlate barnet sitt sovende uten tilsyn i et fremmed land, enn å la dem leke i nærområdet hjemme - men dette foreldreparret bør ikke få noe annet en en bot dersom de først skal få noen form for straff.

Endret av Silmarill
Skrevet

hopper inn et lite sekund igjen, jeg. selv om jeg synes denne diskusjonen har gått over styr for lengst...

synes du har masse fornuftig å komme med mercedes! hvis diverse andre debattanter hadde vært villige til å holde innleggene sine på et like saklig nivå, kunne vi fått mye mer ut av disse diskusjonene.

Gjest Cirka
Skrevet
Skal noen ta seg sammen så er det vel du som ikke lar andre få si det dem mener uten at du skal komme med pekefingeren! :forvirret:

Hm...hva gjør du nå da?

Ja - siden du spør så pent.

Nå mener ikke jeg at den hører hjemme i retts-systemet i det hele tatt. Det jeg tenker, er at selve vurderingen av hvorvidt dette overhodet er en juridisk sak er en sak for retts-systemet. Ikke en haug mødre som sitter på nett og hyler om kapp med utgangspunkt i hvor annerledes de selv ville gjort ting.

Jeg har ikke med ett eneste ord sagt noe om hva jeg ville gjort og ikke. Tidligere har jeg bedt deg lese tråden, og er tilbøyelig til å gjøre det igjen. Ser ut som om du tar utgangspunkt i manges argumenter, og legger dem på meg. Jeg har, i likheten med deg. argumentert for hva jeg syns om saken. Du syns ikke foreldrene skal få straff, jeg har ikke sagt at de bør få straff, men at saken bør få juridisk oppmerksomhet.

Men du som er så overbevist om at det bør tas ut tiltale i denne saken - er du konsekvent i tankegangen din? Tenker du for eksempel at det burde vært tatt ut tiltale mot foreldrene i Banaheia-saken fordi de lot to småjenter dra på badetur alene?

Dette er ikke sammenlignbare saker. Både alder og kontekst er uforenlig, finn en sammenlignbar sak å ta utgangspunkt i.

Enda en gang har jeg lyst til å be deg lese tråden. Jeg har i flere av innleggene mine tydelig fortalt hvorfor jeg mener saken bør forfølger.

Jeg har noen spørsmål til deg - hva tenker du at resultatet av en slik eventuell tiltale + straff vil gagne - sånn rent samfunnsmessig? Hva vil effekten av en slik tiltale være, hva vil den føre med seg av forbedringer og hva tenker du rundt signaleffekten eller den preventive virkningen en slik tiltale vil medføre? Ser du for deg et forbud mot å forlate sovende barn? På hvilken måte vil en slik straff minimalisere risikoen for gjentakelse av kidnappinger/overgrep?

Jeg har ikke sagt noe om straffen. Jeg mener i motsetning til deg at dette bør fokuseres i rettssystemet mht til barnas rett til beskyttelse, og foreldrenes plikt til å gi dem det. (som jeg har gjentatt x-antall ganger).

Slik jeg ser det er en effekt av et sånt fokus, at foreldre ikke kan forlate forsvarsløse små barn i en by hvor innbyggerne ville blitt straffeforfulgt om de hadde gjort det samme. Det er jo en grunn til at forbudet er nedlagt der.

Å ja, jeg ser for meg et forbud mot å forlate sovende barn på plasser som i utgangspunktet er vedtatt å være utrygt.

Selvfølgelig vil flere velge en barnevakt om et slikt forbud ville komme. Dette vil nok hindre kidnapping i mye større grad enn om foreldrene ser til de en gan hvert 30 minutt som tidligere hevdet i tråden.

Og til slutt - hvordan skal det noengang kunne bevises at forbrytelsen ikke ville skjedd om de satt i rommet ved siden av, eller på verandaen? For å være så sikker som det du virker til å være så regner jeg nesten med at dette er gjennomtenkt fra din side. Derfor er jeg interessert i å høre hvordan du kan være mer sikker enn noen som helst påtalemyndighet om at deres fravær var det som utløste kidnappingen.

Så skråsikkert... Du later til å vite en hel del - belær meg. Hva tufter du selvfølgen din på? Det holder ikke å si at du selv ikke ville gjort det slik og sånn - slik så utrolig mange gjør både her og i utenlandske debattinnlegg jeg har lest. Du snakker om en tiltale her.

Det å argumentere for at det kanskje ikke ville skjedd om variablene hadde vært anderledes syns jeg er tåpelig. Dette tjener vel ikke saken i det hele tatt. Det ville nå være mye mer hensiktsmessig å forholde seg til fakta, slik at færrest mulig barn slipper det Maddie må igjennom.

Jeg har heller ikke med et eneste ord sagt noe om hva jeg ville gjort hittil i tråden, selv om du hevder det. Men, jeg har vært på ferie, på utrygge plasser, og der har jeg ikke forlatt barna sovende. Derfor trenger ikke jeg tippe, jeg vet.

For ordens skyld - jeg forstår godt tanken om at man ikke bør forlate unger sovende. Jeg forstår at man ikke bør røyke rundt unger også. Det er en hel del man ikke bør gjøre - enkelte ting er forbudt også. Men jeg forstår også at man ikke sparker noen som ligger nede for telling - det er en grunnleggende empatisk holdning som kan være grei å ha som en prinsippiell lyskjegle.

Det hele er vel å se objektivt på saken. Det er klart at foreldrene opplever et mareritt, likevel kan ikke det hindre søkelys på saken. Kjører du ned et barn i morgen, vil du også blitt tiltalt, og det selv om du ikke mente det. Du opplever et mareritt, men du blir holdt ansvarlig fordi du kjørte bilen. Tror du virkelig at du ikke ville blitt stilt til ansvar fordi du lå nede? I likhet med at jeg tror du ville møtt masse empati fra dine medmennesker om noe slikt skulle skje, tror jeg også Maddies foreldre møter dette i sin situasjon.

Og personlig synes jeg at det å rope om straff for disse foreldrene er å sende en spiss støvelspiss rett i plexus på noen som har så mer enn nok akkurat nå.

Det er ikke meg bevisst at noen har ropt om straff for disse foreldrene. Du vurderer andres synspunkter som å henge ut foreldrene i "gapestokk ovenfor blodtørstige mobbere", og her tror jeg nok du tar skammelig feil.

Gjest Cirka
Skrevet
Hvorfor denne holdningen til det Mercedes skriver? Det er da ikke mere rett det du skriver enn det hun skriver?

Det har jeg da sannelig ikke sagt heller. Jeg har bare et annet syn, og det må jeg da vel ha lov til.

Vær vennlig å les tråden. Hvem begynte, hva skjedde så osv...

Å skrive: "noe mer du ikke fatter ?" er veldig unødvendig av deg!

Ja det burde vært unødvendig.

Å starte svaret ditt med: "hallo?" er mer eller mindre det samme som å si: "er du dum eller?"

Så da mener du at Mercedes var så mye bedre i sine argumenter? At det ikke var en grunn til at jeg skrev dette?

Legg fra deg denslags, det kler deg veldig dårlig og ikke er det godt for noe heller Cirka!

Sier du det du. Tror vel jeg vurderer det selv, ellers takk.

--------

Skrevet

utifra hva jeg leste i avisen idag, så blir foreldrene ikke tiltalt for vanskjøtsel, da politiet mener dèt de gjorde var innenfor grensene for godt foreldreskap. madeleine ble plukket ut som offer (antageligvis i forkant av denne hendelsen), og foreldrene burde ikke vært nødt til å bekymre seg for dette.

hvis dette er enden på blir-de-tiltalt-visa, så synes jeg det er kjempebra! håper de finner jentungen i live snart, for enn så traumatisk dette er for foreldrene, så har nok madeleine det mye verre...

Gjest Gjest_Lizzie_*
Skrevet
Selvsagt så blir det anderledes å forlate barnet sitt sovende uten tilsyn i et fremmed land, enn å la dem leke i nærområdet hjemme - men dette foreldreparret bør ikke få noe annet en en bot dersom de først skal få noen form for straff.

Her har du misforstått noe grunnleggende. Poenget her - og også for foreldrene - er ikke straffen, men hvorvidt de blir kjent skyldig i å ikke ha tatt godt nok vare på datteren sin, og dermed medskyldig i at hun ble bortført. Om foreldrene blir kjent skyldig i det, så spiller det neppe noen rolle om straffen er en bot eller et par måneder i fengsel. Da må de leve resten av livet med å vite at det er deres feil at datteren deres er borte. Det svir mye mer enn en bot..

Gjest =tentacle=
Skrevet
har lest den linken, jeg... nå leste jeg den atter en gang, og det står fremdeles ingenting om at madeleines foreldre skal bli straffet. det står at det vurderes om de har gjort noe galt, og om det i så tilfelle skal bli rettet en sak mot dem.

om ikke portugisiske tabloider hadde laget en så stor sverte-kampanje mot foreldrene, så tror jeg aldri foreldrene ville blitt gransket i det hele tatt. man skal være bra dum for å anklage foreldrene...

og til tule: selvfølgelig blir barn kidnappet selv under oppsyn. er vel knapt en uke siden noen rev en unge ut av armene på barnepasseren, og kjørte avgårde. en uke før det igjen, prøvde en mann å leie med seg en jente vekk fra en lekeplass. hun var heldig, og noen voksne grep inn.

det er utrolig naivt å tro at kidnappinger bare skjer fordi foreldrene lar barna være uten tilsyn litt. det skjer uansett, men et barn som sover alene, er så klart et enklere offer.

Akkurat. Selv om man ikke kan gardere seg 100% ved å holde øye med barnet selv, så er det uforsvarlig å overlate barnet til seg selv og tilfeldighetene. Akkurat som at man ikke kan garantere at barnet er trygt med sikkerhetsbelte i bil, men hvis man ikke har tatt den lille sikkerhetsforanstaltningen, så skal man selvsagt straffes hvis barnet omkommer i ulykke.

Gjest Gjest
Skrevet
utifra hva jeg leste i avisen idag, så blir foreldrene ikke tiltalt for vanskjøtsel, da politiet mener dèt de gjorde var innenfor grensene for godt foreldreskap.

Nei, nei, nei, nei, nei.....

Det du refererer til er slett ikke hva POLITIET har uttalt, men hva Maddies FAR i et intervju i går hevdet at Politiet har sagt til han.... Du kan da vitterlig ikke ta hans ord til inntekt for hva Politiet mener. Det politiet derimot HAR sagt, er at de vil se på om foreldrene skal tiltales fordi de lot barna være alene. Dette har hverken Portugisisk eller Britisk politi så langt tatt noen avgjørelse på.

Skrevet

hmm... for meg holder det i massevis at faren sier de ikke blir tiltalt. akkurat som at det holder i massevis at foreldrene sier de trodde barna var helt trygge.

jeg gidder ikke å sette spørsmålstegn til absolutt alt i denne saken. ser ikke noen grunn til at faren skulle lyve om at de ikke blir tiltalt. det ville uansett blitt avslørt relativt raskt.

Gjest Gjest
Skrevet
hmm... for meg holder det i massevis at faren sier de ikke blir tiltalt. akkurat som at det holder i massevis at foreldrene sier de trodde barna var helt trygge.

jeg gidder ikke å sette spørsmålstegn til absolutt alt i denne saken. ser ikke noen grunn til at faren skulle lyve om at de ikke blir tiltalt. det ville uansett blitt avslørt relativt raskt.

Men Herrgud da, menneske.... Faren kan vel ikke vite om de blir tiltalt? Han kan bare si hva han håper og tror. Og hva han tror og håper betyr ingenting for meg, det eneste riktige er at han og den andre like skjødesløse forelderen får vite at det de har gjort er galt. Det verste (nest etter at Maddie er borte) er at foreldrene fortsatt går ut og forsvarer at de lot barna være alene. Da lar de vel de to andre barna være alene igjen snart... Nei, snakk om å være elendige omsorgspersoner, uten ydmykhet nok til å innrømme at de gjorde en alvorlig feil.

Og hvem vet, kanskje de selv har tatt livet av datteren/solgt henne. De er troende til det meste når de er så ansvarsløse...

Skrevet
Men Herrgud da, menneske.... Faren kan vel ikke vite om de blir tiltalt? Han kan bare si hva han håper og tror. Og hva han tror og håper betyr ingenting for meg, det eneste riktige er at han og den andre like skjødesløse forelderen får vite at det de har gjort er galt. Det verste (nest etter at Maddie er borte) er at foreldrene fortsatt går ut og forsvarer at de lot barna være alene. Da lar de vel de to andre barna være alene igjen snart... Nei, snakk om å være elendige omsorgspersoner, uten ydmykhet nok til å innrømme at de gjorde en alvorlig feil.

Og hvem vet, kanskje de selv har tatt livet av datteren/solgt henne. De er troende til det meste når de er så ansvarsløse...

hei

jeg ma si meg enig her, jeg syns dette er litt rart. faren er vel i usa og jeg kan ikke skjønne at han kan ha sa oversikt over hva som skjer i England.

En annen ting mener og og ha lest at politiet har sakt at di ikke tror di vil strafe dem fordi di ikke har jurisdiksjon for det det syns jeg er rart men det kan ha noe med loven og gjøre uanset det er ulovlig og gjore slik i portugal jeg syns det er rart at noen da mener at det er droyt at foreldrene skal dommes for det.

Det siste syns jeg er lit droyt men det er og noe i at jo hoyere foreldre skriker op i slike saker jo store er sjansen for at di sel er innblandet eller vet noe

det er jo lit rart, flere har sakt at det foreldrene har gjort kan ha skadet ting kidnaperen kan ha blit skremt og gjort det av med hene pa grun av publisitieten har altid lurt pa det det naturlige vile vert og lige laft for ike og skreme kidnaperen

noen som foresten har en link til den siste artikkelen

hilsen

Skrevet
Her har du misforstått noe grunnleggende. Poenget her - og også for foreldrene - er ikke straffen, men hvorvidt de blir kjent skyldig i å ikke ha tatt godt nok vare på datteren sin, og dermed medskyldig i at hun ble bortført. Om foreldrene blir kjent skyldig i det, så spiller det neppe noen rolle om straffen er en bot eller et par måneder i fengsel. Da må de leve resten av livet med å vite at det er deres feil at datteren deres er borte. Det svir mye mer enn en bot..

hei

vorfor det? di gjør det vel allerede, de har jo sagt at om de hadde kunnet skru tiden tilbake så hadde de gjort det anerledes, di vel altid leve med at det er noe di hade kunet gjort anerledes da kan jeg ike skjone at en dom fra eler til vil gjore noen forskjel slik jeg ser det er di delvis ansvarlige for at det kune skje det er en grun for at det er strafbart i portugal og det er en grun for at det er gratis barnevakttilbud der og di brukte det ike

hilsen

Skrevet

"herregud da menneske"?? ærlig talt... :overrasket:

hvis faren sier at de ikke blir tiltalt, så regner jeg med at dèt er fordi han har fått vite dette av politiet. ser ikke grunnen til å betvile dette. om nokas-ranerne hadde sagt "nei, vi blir ikke tiltalt, vi, så den saken er helt grei...", så hadde jo noen rimelig kjapt vært i stand til å avkrefte dette.

at du mener foreldrene bør straffes, er din sak, og du kan jo mene hva du vil... men du sår rimelig stor tvil angående din evne til empati når du forsøker å påstå at foreldrene kan ha solgt henne, eller drept henne. DET synes jeg er å gå LANGT over streken.

Gjest Peppa
Skrevet

Noen mener tvillingene burde havne i fosterhjem, fordi foreldrene tydeligvis ikke kan ta vare på ungene sine selv.

Noen mener de burde reise hjem til England og fortsette livene sine uten Madeleine.

Noen mener foreldrene burde havne i fengsel.

Men hva godt vil det gjøre?

Madeleine vil fortsatt være savnet. Tvillingene trenger foreldrene sine. Som de selv sa i et intervju tvillingene spør etter madeleine. Og tenk om dem ikke skulle ha foreldrene i nærheten også da? Tvillingene trenger ikke bli straffet for det foreldrene har gjort. De synest nok deres mamma og pappa er like god å ha fordi om.

Om dem i det hele tatt skulle fått en "symbolsk" straff, så burde det kun være en bot.

Hva med alle de norske foreldrene som drar til syden med barna sine og drikke seg drita fulle. Jeg har selv vært vitne til en norsk far og hans 4-5 år gamle jente på resturant. Pappa`n var drita full, jenta greide knapt å få kontakt med han. Han var kanskje hos henne fysisk... men når man var så full som det han var, hadde han ikke kunne stilt opp med så masse om noe skulle skjedd.

Det blir enda mer uansvarlig enn hva foreldrene til madeleine har gjort.

De har ihvertfall gjort en kjempeinnsats med kampanjen sin til å finne madeleine. Det kreves styrke til å gjøre noe sånt midt i all fortvilelse dem er oppi.

Håper dem finner henne! Så kan de ihvertfall få sjansen til å si unnskyld til henne og bevise for verden at dem aldri gjør noe sånt igjen!

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...