Gjest Vampyra Skrevet 24. juli 2007 #81 Skrevet 24. juli 2007 var fullstendig uansvarlig å stenge barna inne alene, ingen som er oppriktig glad i barna sine gjør sånt. Nei, straff foreldrene. Skulle bare mangle. Du er rimelig drøy som tør å påstå at de ikke er oppriktig glade i barna sine Man kan kalle de uansvarlige og naive, men å påstå at de ikke er glad i barna sine er det dummeste jeg har hørt.
Gjest Silmarill Skrevet 24. juli 2007 #82 Skrevet 24. juli 2007 (endret) De har lidd nok og angrer såklart veldig, men de forlot barna uten tilsyn for eget nøye sin skyld. Sånt gjør man bare ikke mot barn! Mye kunne ha skjedd her, ikke nødvendigvis kidnapping men det kunne begynt å brenne etc. De bør ikke miste foreldreretten til de to andre barna sine, men de bør få en form for betinget straff og/eller en bot. Hva med denne saken der 2 mødre dro på byen og forlot 7 barn bli igjen hjemme uten tilsyn! Fem av barna brant inne og mødrene risikerer mange års fengsel! http://www.nettavisen.no/verden/article1144183.ece Endret 24. juli 2007 av Silmarill
Gjest Vampyra Skrevet 24. juli 2007 #83 Skrevet 24. juli 2007 Den saken du linker til er jo ti ganger værre! Dette er to mødre som drar på byen og har ingen nærhet med boligen i det hele tatt. Mest sannsynlig var det mye alkohol inne i bildet også. Ikke sjekket de innom barna med jevne mellomrom. Hadde de sittet i nærheten, og sjekket innom barna ofte ville de oppdaget brannen før.
Gjest Silmarill Skrevet 24. juli 2007 #84 Skrevet 24. juli 2007 (endret) Den saken du linker til er jo ti ganger værre! Dette er to mødre som drar på byen og har ingen nærhet med boligen i det hele tatt. Mest sannsynlig var det mye alkohol inne i bildet også. Ikke sjekket de innom barna med jevne mellomrom. Hadde de sittet i nærheten, og sjekket innom barna ofte ville de oppdaget brannen før. Ja Vampyra, det var kanskje en litt dustete sammenligning! Jeg la inn den linken om hva som kan skje dersom man forlater barn alene. Uforusette saker kan skje i løpet av få sekunder. Det var fullstendig uansvarlig å stenge barna inne alene, ingen som er oppriktig glad i barna sine gjør sånt. Nei, straff foreldrene. Skulle bare mangle. Hadde Maddie hatt ansvarsfulle foreldre, hadde dette aldri blitt en sak. Du er rimelig drøy når du sier at dem ikke er glad i barna sine. Tror du dem hadde satt himmel og jord i bevegelse om dem ikke brydde seg da Madeline ble borte? En form for straff i form av bot er nok på sin plass, men evt. fengsel og frata dem de andre barna er helt urimelig i denne saken. Endret 24. juli 2007 av Silmarill
Gjest Cirka Skrevet 24. juli 2007 #85 Skrevet 24. juli 2007 Vel, dette er ikke jus, men rene kafka-prosessen... Det kan jeg ikke se. Hva er er felles grunnlag for den antakelsen? Dem sa vel selv at å være i den resturanten var det samme som at noen satt ute i hagen sin mens ungene låg inne i huset og sov. At det var samme avstand som det. Jeg er ofte ute i hagen etter at ungene har lagt seg, klipper plen, luker i blomsterbeddet eller maler hus. Er jeg uansvarlig da? For det kan jo likesågod komme noen inn i huset mens jeg luker, som at dem satt ute å spiste. De sjekket til ungene hver halvtime. Og jeg har babysitter i lommen når jeg er ute, og sjekker til ungene mine innimellom. Burde jeg også blitt tiltalt for vanskjøtelse av mine barn? Dem angrer nok idag, veldig masse. Og dem har sagt at om de visste at noe sånt skulle skje, ville dem aldri gjort noe sånt. De fleste tror nok at noe sånt ikke vil skje med sine egne barn. En venn av meg var i thailand i fjor. og det var det trillepiker som kom og lurte på om de skulle trille barnet hans en liten tur. han sa ja, og dem trillet. Hva kunne skjedd der? De kom tilbake med ungen en time senere. Var vennen min uansvarlig? Ingen kan vite om Mc Cann var uansvarlig. for vi har ikke vært der og sett hvordan avstanden fra rommet deres var og hvor resturanten låg. Kanskje noen andre hadde gjort det samme? Synest ikke dem burde bli straffet, vi må ikke glemme de virkelige skurkene i denne saken, nemlig kidnapperne. uten dem, hadde det ikke blitt noen sak av dette. Barna har rett til beskyttelse, og da særlig i ukjente omgivelser. Jeg regner med at du ville forholdt deg anderledes m.h.t tilsyn av barna om du bodde midt i Oslo, enn på et lite og trygt sted. Klart de virkelige skurkene er kidnapperene. Det er fordi vi har slike svin i samfunnet at vi har plikt til å beskytte barna. Etter min mening var også vennen din uansvarlig da han ferierte i Thailand. Tror neppe mange hadde gjort lignende. Ja Vampyra, det var kanskje en litt dustete sammenligning! Jeg la inn den linken om hva som kan skje dersom man forlater barn alene. Uforusette saker kan skje i løpet av få sekunder.Du er rimelig drøy når du sier at dem ikke er glad i barna sine. Tror du dem hadde satt himmel og jord i bevegelse om dem ikke brydde seg da Madeline ble borte? En form for straff i form av bot er nok på sin plass, men evt. fengsel og frata dem de andre barna er helt urimelig i denne saken. Og det er disse uforutsette hendelsene vi skal vurdere som omsorgspersoner.
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2007 #86 Skrevet 24. juli 2007 De har lidd nok og angrer såklart veldig, men de forlot barna uten tilsyn for eget nøye sin skyld. Sånt gjør man bare ikke mot barn! Mye kunne ha skjedd her, ikke nødvendigvis kidnapping men det kunne begynt å brenne etc. De bør ikke miste foreldreretten til de to andre barna sine, men de bør få en form for betinget straff og/eller en bot. Hva med denne saken der 2 mødre dro på byen og forlot 7 barn bli igjen hjemme uten tilsyn! Fem av barna brant inne og mødrene risikerer mange års fengsel! http://www.nettavisen.no/verden/article1144183.ece Veldig enig med det Silmarill skriver. De bør få en form for straff selvom de på en måte allerede har fått det. Likhet for loven!Saker kan skje i løpet av få sekunder også i det foreldrene går ut av rommet etter at dem har sjekket om alt er i orden.
Mercedes Skrevet 24. juli 2007 #87 Skrevet 24. juli 2007 det er kidnapperne som er kjeltringene her, Ja, det er det. Og det kan ikke gjentas nok. Store deler av denne tråden bærer preg av holdninger som minner meg om de som mener at voldtektsoffer bør takke seg selv med mindre de gjorde akkurat de rette tingene på de rette stedene på de riktige tidspunktene. Hva som skjer videre med disse foreldrene er en privatsak og hører ikke hjemme i gapestokk-mobbens blodtørstige hyl etter straff! Makan til tråd Hvis folk er så til de grader idioter at de ikke oppfatter at bortføringen i seg selv er preventiv når det kommer til det å vekke foreldre til å ta bedre vare på ungene når de er på reiser, så bør de jobbe mer med seg selv og mindre med hobby-juss på nett.
Mercedes Skrevet 24. juli 2007 #88 Skrevet 24. juli 2007 De gjorde ikke hva de kunne for å beskytte barna sine. Men det gjør jeg. ** Jeg er ikke kjip, jeg er fornuftig og en veldig god forelder. Og tydeligvis en langt bedre forelder enn deg, Dette er den garantert beste måten å drite seg ut i en debatt på. Uansett hva den handler om.
Gjest Cirka Skrevet 24. juli 2007 #89 Skrevet 24. juli 2007 Hva som skjer videre med disse foreldrene er en privatsak og hører ikke hjemme i gapestokk-mobbens blodtørstige hyl etter straff! Makan til tråd Sludder. Barns ve og vel er et mellommenneskelig anliggende. I tillegg er jeg tilbøyelig til å kalle deg ureflektert når du bruker begrepene du gjør. Ta deg sammen.
Gjest vimselot Skrevet 24. juli 2007 #90 Skrevet 24. juli 2007 Hvilke idiotiske diskusjoner diskuteres? Blant kleptomane utroe kvinner som dytter i søtsaker i barna sine... Nå ble jeg sinna. Ikke noe personlig... men det virker som om de som er for likestilling i samfunnet, slett ikke er det. Ikke spør hva jeg mener mer, å miste noen er ... forferdelig... Kan ingen for stå det?
Gjest Gjest_mor_* Skrevet 24. juli 2007 #91 Skrevet 24. juli 2007 Det er flott al det er så mange som sier at de ALDRI ville gått fra barna sine. Likevel viss vi nå er helt ærlige, hvem kan si at de aldri har: -Gått fra barnet våkent eller sovende i bilen for å smette inn å handle tre ting. -Gått fra barnet inne mens en var i hagen eller gikk tur i nabolaget. -Stukket bort til naboen mens barnet / barna sov på kvelden. -Sittet utenfor eller på verandaen til leiligheten eller hotellet mens barnet sov -Vært i baren på hotellet mens barna sov på hotellet. -Latt barnet leke ute, gå på butikken alene el. -Latt barnet gå til skolen eller hjem fra skolen. Alle disse stedene kan barn bli kidnappet. Det er sikkert mange andre eksempel og, men jeg kommer ikke på flere i farta. Jeg har gjort meg skyld i alt dette. MIne barn er store nå, og vi tenkte ikke slik for noen få år siden. Vi tok babycallen i lomma og gikk til naboen. Mine foreldre hadde ikke babycall engang, de stakk og over til naboen, men var hjemom å sjekka forholdene. Velger å være anonym her, ellers får jeg vel så hatten passer, selv om jeg vet at de fleste faktisk ikke er så prektige som de gir uttrykk for her. Men det er nok desverre slik at vi må passe bedre på i "våre dager" Før var barnekidnapping noe en hørte om fra USA. Husker mine foreldre hadde noen amerikanske venner som reagerte på at vi -på 70tallet- kunne leke så fritt ute. Amerikanske barn ble henta på skolen og kjørt til fritidsaktiviteter pga. redselen for kidnapping. Men til saken. Jeg synes ikke de bør tiltales. Jeg tror både de og mange andre har lært en viktig lekse her. Ja, jeg har faktisk lagt mitt barn på hotellrommet og vært i baren på hotellet, men det er minst 15 år siden og jeg var en ung (og dum?) mor. Det gikk bra, han ble ikke kidnappet. Nei, jeg ville ikke gjort det i dag. Tidene er forandret, og man blir både mer fornuftig og mer redd etter som åra går. Men det kan samtidig være en fare med å bli for "hønemor".
Myrthel Skrevet 24. juli 2007 #92 Skrevet 24. juli 2007 (endret) En form for straff i form av bot er nok på sin plass, men evt. fengsel og frata dem de andre barna er helt urimelig i denne saken. Jeg syntes ikke det er urimelig. Jeg har ingen problemer med å forstå at sorgen er uutholdelig for foreldrene, men det er selvforskyldt. Den stakkars lille jenta deres... hva har hun opplevd? Hvor vondt har ikke hun hatt det? (i "beste" fall - bare følelsesmessig..) Hvordan har hun det evt. nå?? Det er på grunn av henne jeg mener foreldrene fortjener en skikkelig straff. Det skulle ikke vært lov og bør derfor straffes - når man forlater små barn alene. Dette er også grunnen til at jeg mener de bør fratas foreldreretten til de to andre. De to bør få et hjem hvor de blir ivaretatt skikkelig... Det er flott al det er så mange som sier at de ALDRI ville gått fra barna sine. Likevel viss vi nå er helt ærlige, hvem kan si at de aldri har: -Gått fra barnet våkent eller sovende i bilen for å smette inn å handle tre ting. -Gått fra barnet inne mens en var i hagen eller gikk tur i nabolaget. -Stukket bort til naboen mens barnet / barna sov på kvelden. -Sittet utenfor eller på verandaen til leiligheten eller hotellet mens barnet sov -Vært i baren på hotellet mens barna sov på hotellet. -Latt barnet leke ute, gå på butikken alene el. -Latt barnet gå til skolen eller hjem fra skolen. Alle disse stedene kan barn bli kidnappet. -Jeg har ALDRI gått fra barna mine i bilen.. (vet du hvor mange sek. det tar å åpne en låst bil - hvis du "kan" det?) -Jeg har ALDRI gått tur i nabolaget fra barna, men jeg går ut i hagen. Vi har inngjerdet hage, og bor landelig til.. Jeg har full oversikt her ) Itillegg ligger aldri vesla alene inne, uten de to største - som hører hvert minste pip fra henne - før de sovner... og da er jeg inne igjen... -Jeg har aldri stukket fra barna og gått til naboen. (Da har jeg ikke full oversikt - selvom jeg ser huset) - Jeg har aldri gått utenfor leilighet eller hotell fra barna. Men vi har sittet på utsiden av leid hytte... Men kan ikke skjønne at jeg ikke har full oversikt da?? -Jeg har aldri vært i baren på noe hotell alene, når jeg har hatt med meg barn. ( Har ikke med meg barna i baren heller da ) -Jeg har ALDRI latt barna leke ute alene når de var 2-3 år gamle. -Jeg har ALDRI hatt barna på skolen i alderen 2-3 år.. , så jeg har ikke latt de gå hjem alene i de alderen. Syntes det blir feil å blande inn skolevei og forholdsvis trygge tilstander i egen hage og terasse her hjemme, jeg.. Barn må få lov til å gå rundt på egenhånd når de blir eldre, det kan ikke blandes inn i denne diskusjonen. Her var barna 2-3 år. De var langt hjemmefra. Utrygge omgivelser - og foreldrene forsvant ut for å more seg alene. Og gå å sjekke hver halvtime - hva hjelper det? Hvor mye kan ikke skje på den lange tiden? Endret 24. juli 2007 av Myrthel
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2007 #93 Skrevet 24. juli 2007 Dette er den garantert beste måten å drite seg ut i en debatt på. Uansett hva den handler om. At jeg beskytter barna mine bedre enn Maddise foreldre gjør? Og at jeg beskytter dem bedre enn de her inne som hevder de glatt kunne latt barna være alene på hotellet - det gjør at du mener jeg driter meg ut? Jeg sier som en annen sa før meg her: Ta deg sammen!
Gjest Vampyra Skrevet 24. juli 2007 #94 Skrevet 24. juli 2007 Å heve seg over andre skal man være forsiktig med. For alt dere vet kan foreldrene til Madeleine være mye bedre foreldre enn dere er totalt sett
Mercedes Skrevet 24. juli 2007 #95 Skrevet 24. juli 2007 At jeg beskytter barna mine bedre enn Maddise foreldre gjør? Og at jeg beskytter dem bedre enn de her inne som hevder de glatt kunne latt barna være alene på hotellet - det gjør at du mener jeg driter meg ut? Jeg sier som en annen sa før meg her: Ta deg sammen! Jeg synes du driter deg ut når du fremhever deg selv som en bedre mor enn de du diskuterer med fordi de er prinsippielt uenige med deg i en slik sak - som dreier seg om straffeforfølging av noen som helt klart har opplevd en skjebne som de færreste av oss noengang vil fatte en brøkdel av omfanget av. Det er fullstendig irrelevant hvilken mor du er. Det er uinteressant, har ingenting med denne saken å gjøre og er en shitty måte å dra en debatt ned til et personlig nivå på.
Mercedes Skrevet 24. juli 2007 #96 Skrevet 24. juli 2007 Sludder. Barns ve og vel er et mellommenneskelig anliggende. I tillegg er jeg tilbøyelig til å kalle deg ureflektert når du bruker begrepene du gjør. Ta deg sammen. Nei - det er ikke et mellom-menneskelig anliggende hva som skjer rent juridisk i forhold til disse foreldrene. Det er en sak for retts-systemet hvor juridiske prinsipper skal følges. Ikke allemanns synsing om hva som er en bra eller en dårlig forelder.
Gjest Blondie65 Skrevet 24. juli 2007 #97 Skrevet 24. juli 2007 Det er utrolig hvor mye alle helt plutselig vet om motivene til Maddes foreldre, hvor langt unna 2 kvartaler er, om hva som er straff nok etc. Maddes foreldre KAN bli tiltalt og i det minste bør politiet etterforske hva som her har foregått for å slå fast om det som har skjedd ER en kriminell handling og om foreldrene gjorde noe galt. Dette med hensyn til ANDRE (også ANDRES) barns sikkerhet i fremtiden - f.eks. ut i fra hva slags advarsler man skal gi til foreldre på tur om hva som kan foregå på et hotell. I denne tråden har det vært påstått at det burde vært vakthold på hotellet, at foreldrene takket nei til en prisbelønnet barnevakttjeneste og at de har fått straff nok. I tillegg blir det sagt at man skal ta medmenneskelige hensyn. Alt dette er sikkert sant, men hvorfor sitter vi her som lekfolk og syns og tror og mener en hel haug med ting? Er det ikke bedre å la politiet og eventuelt barnevern undersøke saken? Vi vet INGENTING om disse foreldrenes skikkethet, bare det vi har lest i pressen. I en rent juridisk forstand og på generell basis er det slik at foreldre som forlater barn på et hotellrom alene utsetter barnet sitt for større fare enn de foreldrene som ikke gjør det, og det må faktisk være lov for de rette myndigheter å stille spørsmålet om dette kunne vært unngått ved anderledes adferd fra foreldrenes side. Om de skal straffes er faktisk helt på siden av spørsmålet da de allerede har fått den verst tenkelige straff noen foreldre kan få - de har mistet et barn, mest sannsynlig for godt. Nå skal det også sies at det har vært flere saker der man har forvoldt barnets død ved skjødesløshet og likevel blitt straffet på tross av at man allerede har lidd den største straff, retten har likevel ment at man ikke skulle ta hensyn til det fullt ut og straffet med fengselsstraff. Er det ikke viktig at saken det her er snakk om blir etterforsket så grundig at alle kort blir lagt på bordet - OGSÅ foreldrenes rolle i dette?
Gjest Cirka Skrevet 24. juli 2007 #98 Skrevet 24. juli 2007 Nei - det er ikke et mellom-menneskelig anliggende hva som skjer rent juridisk i forhold til disse foreldrene. Det er en sak for retts-systemet hvor juridiske prinsipper skal følges. Ikke allemanns synsing om hva som er en bra eller en dårlig forelder. Hallo?? Jeg har sagt mitt i den forbindelse tidligere i tråden; sikkert lurt å lese tråden før du svarer så eplekjekt. Jeg mener som deg at det er en sak som hører hjemme i rettsvesenet. Nettopp av denne grunnen mener jeg at saken ikke er privat, den berører oss alle. At du mener det er "blodtørstig mobbing" kaller jeg ureflektert. Noe mer du ikke fatter?
Gjest Cirka Skrevet 24. juli 2007 #99 Skrevet 24. juli 2007 Alt dette er sikkert sant, men hvorfor sitter vi her som lekfolk og syns og tror og mener en hel haug med ting? Er det ikke det en diskusjon her er da? Om alt bare skulle diskuteres "i rette instans", hadde vel dette forumet i stor grad mistet sin funksjon.
Gjest Blondie65 Skrevet 24. juli 2007 #100 Skrevet 24. juli 2007 Er det ikke det en diskusjon her er da? Om alt bare skulle diskuteres "i rette instans", hadde vel dette forumet i stor grad mistet sin funksjon. Er det ikke det vi gjør?
Anbefalte innlegg