Gå til innhold

Maddies foreldre kan bli tiltalt

Anbefalte innlegg

Gjest Vampyra
Skrevet (endret)

Jeg synes det virker litt i overkant å straffe disse mer. Man kan kanskje anmelde dem bare for å statuere et eksempel, men de bør slippe straff forholdene tatt i betraktning.

Disse foreldrene har lært leksen sin, og det hjelper ingen at de gjenværende barna skal miste foreldrene sine.

Endret av Vampyra
Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvor er det dere henter opplysningene deres fra?? madeleines foreldre skal selvfølgelig ikke tiltales for noe som helst...

en portugisisk kampanje på nettet FORSØKER å få foreldrene tiltalt for vanskjøtsel, men myndighetene betrakter anklagene som fullstendig grunnløse. det er dessuten ingenting som tilsier at kidnappingen hadde vært unngått dersom foreldrene var på rommet til barna. kidnappinger har skjedd rett foran øynene til foreldre flere ganger.

barna var dessuten ikke alene på et hotell. de sov i en leilighet i et lukket turist-område. flere av de andre gjestene gjorde det samme, og det var overhodet ingen som fant dette risikabelt før kidnappingen. man regner bare ikke med at sånt skal skje...

det er kidnapperne som er kjeltringene her, og jeg synes det er helt sjokkerende at dere våger å anklage foreldrene for noe som helst! det er tilfeldighetene som råder når noe slikt skjer. det var tilfeldigvis deres barn som ble borte. det var tilfeldigvis deres liv som ble ødelagt. kanskje det tilfeldigvis er en av oss det skjer noe ille med neste gang...

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg synes det virker litt i overkant å straffe disse mer. Man kan kanskje anmelde dem bare for å statuere et eksempel, men de bør slippe straff forholdene tatt i betraktning.

Disse foreldrene har lært leksen sin, og det hjelper ingen at de gjenværende barna skal miste foreldrene sine.

Ingen kan straffes juridisk før det foreligger en tiltale. osv (tror kanskje du ikke har særlig peiling på jus ;) )
Gjest Blondie65
Skrevet
hvor er det dere henter opplysningene deres fra?? madeleines foreldre skal selvfølgelig ikke tiltales for noe som helst...

en portugisisk kampanje på nettet FORSØKER å få foreldrene tiltalt for vanskjøtsel, men myndighetene betrakter anklagene som fullstendig grunnløse. det er dessuten ingenting som tilsier at kidnappingen hadde vært unngått dersom foreldrene var på rommet til barna. kidnappinger har skjedd rett foran øynene til foreldre flere ganger.

barna var dessuten ikke alene på et hotell. de sov i en leilighet i et lukket turist-område. flere av de andre gjestene gjorde det samme, og det var overhodet ingen som fant dette risikabelt før kidnappingen. man regner bare ikke med at sånt skal skje...

det er kidnapperne som er kjeltringene her, og jeg synes det er helt sjokkerende at dere våger å anklage foreldrene for noe som helst! det er tilfeldighetene som råder når noe slikt skjer. det var tilfeldigvis deres barn som ble borte. det var tilfeldigvis deres liv som ble ødelagt. kanskje det tilfeldigvis er en av oss det skjer noe ille med neste gang...

Fra avisartikkelen i begynnelsen av tråden. En god ide å lese den først, siden den handler om hva britisk politi ønsker å gjøre med saken og ikke hva enkelte hevngjerrige kampanjer mener.

Forøvrig er jeg enig med deg i at det er kidnapperne som er kjeltringene her. Jeg synes imidlertid at det kanskje også er på sin plass å granske foreldrenes rolle for å se om de har handlet uaktsomt, for det vi vet kan de jo bli renvasket?

Skrevet

hei

som det står over, det står i artikelen i linken, britisk politi vurderer gransking og foreldrene ma svare for det di har gjort nar di komer hjem, og jeg syns du gar lit langt her, det skal jo lit til at di hade klart og kidnape hene om di hadde vert der, sjansen er jo stor for at det hade vert ungat da eler om di hade brukt barnepas ordningen som var der, va mener du med at barn har vert kidnapet foran oynene pa foreldre før? jeg ma si meg enig med blondie 65 va vis det hade vert en branovelse og foreldrene hade vert anmelt eter det vile en si det same da

hilsen

Skrevet

har lest den linken, jeg... nå leste jeg den atter en gang, og det står fremdeles ingenting om at madeleines foreldre skal bli straffet. det står at det vurderes om de har gjort noe galt, og om det i så tilfelle skal bli rettet en sak mot dem.

om ikke portugisiske tabloider hadde laget en så stor sverte-kampanje mot foreldrene, så tror jeg aldri foreldrene ville blitt gransket i det hele tatt. man skal være bra dum for å anklage foreldrene...

og til tule: selvfølgelig blir barn kidnappet selv under oppsyn. er vel knapt en uke siden noen rev en unge ut av armene på barnepasseren, og kjørte avgårde. en uke før det igjen, prøvde en mann å leie med seg en jente vekk fra en lekeplass. hun var heldig, og noen voksne grep inn.

det er utrolig naivt å tro at kidnappinger bare skjer fordi foreldrene lar barna være uten tilsyn litt. det skjer uansett, men et barn som sover alene, er så klart et enklere offer.

Gjest Gjest
Skrevet
barna var dessuten ikke alene på et hotell. de sov i en leilighet i et lukket turist-område. flere av de andre gjestene gjorde det samme,det var tilfeldigvis deres liv som ble ødelagt. kanskje det tilfeldigvis er en av oss det skjer noe ille med neste gang...

Det du skriver er tull fra ende til annen. For det første er ikke dette et "lukket" turistområde. Og om det var: Tror du turistene er så mye mer lovlydige enn portugisiske borgere? Naivt.

For det andre: Du påstår at mange andre gjorde det samme. Haha. Sto de liksom fram i kjølvannet av Madeleinesaken og proklamerte at de selv ogfså hadde vært så ansvarsløse at de lot barna være alene på et hotrellrom? Neppe.

For det tredje: At det bare var tilfeldig at det skjedde dem, og at det kan være en av oss neste gang grenser til det dummeste jeg har hørt. Jeg kjenner INGEN som kunne vært så ansvarsløse. Ingen.

Her kan du lese mer om hotellet, som er et svært anlegg, noe som betyr at foreldrene har vært langt mer enn 40 meter unna barna sine... Vel, i luftlinje, kanskje.

http://www.markwarner.co.uk/sun/portugal/ocean-club#item3¨

Og btw: Les dette...

"Award-winning childcare

The Ocean Club offers a unique 'dine out' service. Simply get your little ones ready for bed and drop them off at our kids club. We'll watch over them whilst you go out and enjoy yourselves and you can pick them up on your way home."

Hadde foreldrene vært ansvarsfulle hadde de benyttet dette tilbudet. Nei, jeg ber til Gud om at de tiltales og straffes for å ha vært så sykt skjødesløse.

Gjest Gjest
Skrevet
Fra avisartikkelen i begynnelsen av tråden. En god ide å lese den først, siden den handler om hva britisk politi ønsker å gjøre med saken og ikke hva enkelte hevngjerrige kampanjer mener.

Forøvrig er jeg enig med deg i at det er kidnapperne som er kjeltringene her. Jeg synes imidlertid at det kanskje også er på sin plass å granske foreldrenes rolle for å se om de har handlet uaktsomt, for det vi vet kan de jo bli renvasket?

Til dere alle, det heter ikke kampanje, men aksjon. Avisartiklene er bare dårlig oversatt frea det engelske campaign, som i dette tilfellet betyr aksjon.

Skrevet

det er jo ikke snakk om å proklamere sin skjødesløshet... det er snakk om å støtte foreldrene, og si "ingen (!) kunne forutsett dette". jeg har ikke selv vært der dette hendte, så her forholder jeg meg til de opplysninger foreldre, ansatte, og politi har gått ut med. barna ble sett til èn gang i halvtimen, så de var ikke akkurat overlatt til seg selv heller.

personlig ville jeg ikke gjort som disse foreldrene. jeg er av den mildt sagt nervøse typen, og må se til datteren min med jevne mellomrom når hun sover, selv i et låst hus. men jeg er helt, helt sikker på at jeg gjør andre feil som madeleines foreldre aldri ville gjort.

hver dag ser jeg foreldre som suser rundt i bilene sine med barna henslengt i baksetet. uten bilsete, eller i det hele tatt sikkerhetsbelte. disse risikerer barnas liv på daglig basis, men får kun en bot dersom det blir oppdaget. barn leker i trapper, og det er kun flaks som hindrer dem i å falle ned og knekke både det ene og det andre. poenget er... hvor skal grensen gå? hva gjør det ene så mye verre enn det andre? ingen av oss er perfekte, men vi gjør vel alle så godt vi kan.

Gjest Gjest_Marte_*
Skrevet
det er jo ikke snakk om å proklamere sin skjødesløshet... det er snakk om å støtte foreldrene, og si "ingen (!) kunne forutsett dette". jeg har ikke selv vært der dette hendte, så her forholder jeg meg til de opplysninger foreldre, ansatte, og politi har gått ut med. barna ble sett til èn gang i halvtimen, så de var ikke akkurat overlatt til seg selv heller.

personlig ville jeg ikke gjort som disse foreldrene. jeg er av den mildt sagt nervøse typen, og må se til datteren min med jevne mellomrom når hun sover, selv i et låst hus. men jeg er helt, helt sikker på at jeg gjør andre feil som madeleines foreldre aldri ville gjort.

hver dag ser jeg foreldre som suser rundt i bilene sine med barna henslengt i baksetet. uten bilsete, eller i det hele tatt sikkerhetsbelte. disse risikerer barnas liv på daglig basis, men får kun en bot dersom det blir oppdaget. barn leker i trapper, og det er kun flaks som hindrer dem i å falle ned og knekke både det ene og det andre. poenget er... hvor skal grensen gå? hva gjør det ene så mye verre enn det andre? ingen av oss er perfekte, men vi gjør vel alle så godt vi kan.

Om der skjer ulykker med barn som sitter i bil uten sikring, så er jeg ganske sikker på at de som kjører bilen blir ansvarlige.

Om jeg ser barn som leker på en farlig måte, så sier jeg ifra - det orker ikke jeg å se på .. Det er vårt ansvar å si ifra når vi kommer over slike hendelser .. for det er ikke til å stikke under en stol at det finnes mange sløve foreldre.

Når foreldre setter sine barn i en farlig situasjon så bør de selvsagt stilles til ansvar for dette - selv hvor fælt det kan virke.

Gjest Vampyra
Skrevet
Ingen kan straffes juridisk før det foreligger en tiltale. osv (tror kanskje du ikke har særlig peiling på jus ;) )

Nå var det et tenkt tilfelle. Jeg VET at det ikke foreligger en tiltale per dags dato ;)

Hold deg til saken

Gjest Gjest_Lizzie_*
Skrevet

Nå må dere åpne øynene for hvordan jussen virker.

At en forbrytelse har 2 års strafferamme betyr ikke at de som blir tiltalt og prøvd for forbrytelsen automatisk får den straffen om de finnes skyldig! Dette handler om å plassere skyld, mer enn å få ubetinget fengsel på foreldrene. Mest sannsynlig vil de, om det blir tatt ut tiltale og om de blir dømt, få en betinget straff pga. dommeren anser at de har fått hard straff allerede.

Straffen er ikke for å presse igjennom adferdsendring i dette tilfellet, men å etablere hvem som har gjort feil i situasjonen. Så vet alle andre foreldre at i Portugal synes de ikke det er ok å la unger være igjen alene på hotellrommet.

Forøvrig, det er ikke vits i å snakke om vakthold på hotell. Det må man isåfall stille med selv. Personen som rappet Madeleine tok seg visst inn vinduet.

Skrevet

Det første jeg tenkte når jeg hørte om denne saken var: Er det mulig å være så ansvarsløse ovenfor sine barn..?

Foreldre skal beskytte barna sine, og det er bra at de blir ansvarliggjort.

De er offere, men også medskyldige i at kidnappingen kunne finne sted.

Gjest Gjest
Skrevet
hver dag ser jeg foreldre som suser rundt i bilene sine med barna henslengt i baksetet. uten bilsete, eller i det hele tatt sikkerhetsbelte. disse risikerer barnas liv på daglig basis,

Dette tror jeg ikke noe på. Og SKULLE det mo formodning være sant, og du i tillegg mener disse foreldrene risikerer barnas liv, føler du dge ikke forpliktet til å si fra til Politiet? Du HAR nemlig plikt til det ser du...

Skrevet

Om der skjer ulykker med barn som sitter i bil uten sikring, så er jeg ganske sikker på at de som kjører bilen blir ansvarlige.

ja, dèt er jeg òg ganske sikker på, men det var ikke dèt som var poenget...

barn blir utsatt for farer konstant, og det er helt tilfeldig hvem det skjer med. si at hundre barn sitter uforsvarlig i bil, men bare ett av dem blir utsatt for en ulykke som følge av dette. det er fortsatt nittini andre barn som var like potensielle ofre, men bare foreldrene til dette ene barnet blir straffet. er det fair?

det er samme sak som med madeleines foreldre. de var GARANTERT ikke de eneste som opptrådte uforsiktig på dette ferie-stedet, men tilfeldighetene skulle ha det til at det var de som ble rammet. skjønner du hvor jeg vil hen? jeg sier ikke at de tok en særlig god beslutning, men å straffe dem vil bli helt bak mål. folk gjør dumme ting hver eneste dag, men "puh! det gikk bra!", så tenker man ikke mer på det. det er bare flaks. det handler ikke om hvem som er gode foreldre, og hvem som er dårlige. det handler om at det kunne skjedd hvem som helst...

på en eller annen måte har vi nok alle, uten å tenke over det, befunnet oss i, eller puttet andre i, en potensielt farlig situasjon.

Skrevet
Dette tror jeg ikke noe på. Og SKULLE det mo formodning være sant, og du i tillegg mener disse foreldrene risikerer barnas liv, føler du dge ikke forpliktet til å si fra til Politiet? Du HAR nemlig plikt til det ser du...

nå har ikke jeg for vane å stå klar med blyant og papir i tilfelle noen skulle bryte loven. jeg skulle gjerne anmeldt disse, men det hjelper lite når jeg ikke har noen flere opplysninger enn fargen på bilen... og hva du tror på, eller ikke, finner jeg revnende likegyldig.

neste gang du vil kommentere noe, kan du kanskje trekke ut noe som er relevant for saken? off-topiiiic...

Gjest Gjest_Lizzie_*
Skrevet
barn blir utsatt for farer konstant, og det er helt tilfeldig hvem det skjer med. si at hundre barn sitter uforsvarlig i bil, men bare ett av dem blir utsatt for en ulykke som følge av dette. det er fortsatt nittini andre barn som var like potensielle ofre, men bare foreldrene til dette ene barnet blir straffet. er det fair?

Ja, det er fair. De foreldrene må ta konsekvensene av sine handlinger. Konsekvensen var at et barn de hadde ansvaret for døde. Alle foreldrene risikerer samme konsekvens, selv om det kanskje ikke slår til.

Lovsystemet er slik at man kan kun straffe noen for faktiske handlinger, ikke potensielle. De andre foreldrenes faktiske handling var å unngå å sikre barn i bil. Det får de straff for, bot. Det er en eskalering om unnvikelse av sikring førte til barnets død.

Til sammenligning, om du stikker noen med kniv, får du tiltale for overfall eller drapsforsøk om offeret overlever. Om offeret dør, får du tiltale for uaktsomt drap eller overlagt drap, avhengig av kontekst. Synes du disse to skal straffes likt? Gjerningsperson gjorde jo samme handling.

Gjest Gjest
Skrevet
nå har ikke jeg for vane å stå klar med blyant og papir i tilfelle noen skulle bryte loven. jeg skulle gjerne anmeldt disse, men det hjelper lite når jeg ikke har noen flere opplysninger enn fargen på bilen... og hva du tror på, eller ikke, finner jeg revnende likegyldig.

neste gang du vil kommentere noe, kan du kanskje trekke ut noe som er relevant for saken? off-topiiiic...

det har med din troverdighet å gjøre. kan jeg ikke tro på alt du sier, kan jeg ikke tro på noe. Og du har jo vist før i denne debatten at du kan komme med påstander du ikke har belegg for og som noen har sett seg nødt til å motbevise...

Gjest Gjest
Skrevet

Hører du dårlig? Det er ikke tilfeldig hvem det skjer med. Mine barn kunne aldri blitt kidnappet fra et hotellrom, fordi jeg aldri ville vært så idiotisk at jeg lot barna mine være alene på et hotellrom.

Gjest Gjest
Skrevet
fordi paret lot sine tre barn bli alene igjen i ferieleiligheten.

En tiltale vil falle inn under lovgivningen som tar for seg vanskjøtsel, og vold mot barn under 16. Men blir ikke dette litt drøyt midt oppi denne forsvinningssaken?

Nei, synes ikke det blir for drøyt. Foreldrene har opptrådt så uforsvarlig og uansvarlig overfor sine barn at det fikk konsekvenser - konsekvenser der et liv er gått tapt.

Selvfølgelig må de få straff for det etter loven.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...