Paradokset Skrevet 31. juli 2007 #201 Skrevet 31. juli 2007 Foreldrene trodde det var sikkert - kan vi være enig i at det var en feilvurdering? Det var altså ikke sikkert for Madeleine ble kidnappet. Nei, det er ingen grunn til å si det. Det finnes eksempler på at barn er blitt kidnappet, drept etc i sin egen seng i sitt eget hjem, med foreldrene i rommet ved siden av. Jeg antar det også er en feilvurdering. Risiko er en del av livet - også for barn.
mysan Skrevet 31. juli 2007 #202 Skrevet 31. juli 2007 Nei, det er ingen grunn til å si det. Det finnes eksempler på at barn er blitt kidnappet, drept etc i sin egen seng i sitt eget hjem, med foreldrene i rommet ved siden av. Jeg antar det også er en feilvurdering. Risiko er en del av livet - også for barn. I følge enkelte bør man sitte på rommet til barna sine mens de sover, i hvert fall til de når en eller anne ikke oppgitt alder... Hvor gamle må barn være for at foreldre skal kunne la dem sove alene femti meter unna, mens man selv sjekker hver halvtime?
Wonders Skrevet 31. juli 2007 #203 Skrevet 31. juli 2007 EGO! :kaffe: Ville barnet blitt satt til verden i denne situasjonen? Ville du?
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2007 #204 Skrevet 31. juli 2007 Tror dere ikke disse foreldrene har anklaget seg selv omtrent til det sinnsyke pga dette? Nei, og det er det som er problemet. de har ikke tatt selvkritikk. Jeg fastholder at ejg er en langt bedre forelder enn disse to er, jeg ville aldri latt barna mine være alene på et hotellrom. Enhver som gjør det er en dårlig forelder.
Mariona Skrevet 31. juli 2007 #205 Skrevet 31. juli 2007 Nei, og det er det som er problemet. de har ikke tatt selvkritikk. Jeg fastholder at ejg er en langt bedre forelder enn disse to er, jeg ville aldri latt barna mine være alene på et hotellrom. Enhver som gjør det er en dårlig forelder. Hvis du leser litt utnlandske aviser så ville du sett at foreldrene har tatt selvkritikk. De sier de var naive og de ville så absulutt gjort ting anderledes hvis de kunne gjort det. Det er desverre ingenting de kan gjøre med det nå. Det eneste de kann er å prøve å finne datteren!!
Gjest Elastica Skrevet 31. juli 2007 #206 Skrevet 31. juli 2007 Nei, det er ingen grunn til å si det. Det finnes eksempler på at barn er blitt kidnappet, drept etc i sin egen seng i sitt eget hjem, med foreldrene i rommet ved siden av. Jeg antar det også er en feilvurdering. Risiko er en del av livet - også for barn. Veldig enig med deg, Paradokset. Det er tydelig at ordet "nyanser" bør forklares for en del her inne.
Gjest tomat Mina Skrevet 31. juli 2007 #207 Skrevet 31. juli 2007 (endret) Ikke alle mener foreldrene var uforsvarlige og da må man få mene det. Har du barn? Hvor gamle er dem? Når min 2 og 3 åringer har sovnet, tar jeg meg en tur ut i hagen for eks. å stelle med blomster oa. Er jeg uansvarlig da? Mener du at jeg skal sitte inne i huset fra klokka er 18.00 og til jeg skal legge meg på kvelden istedenfor å pusle litt i hagen når jeg nå endelig har fått litt tid til meg selv? Dette gjelder både hjemme i mitt private hjem og når jeg er på ferie i Italia der jeg leier et sommerhus. Er jeg uansvarlig da? Innlegget er endret. Druscilla - mod Endret 31. juli 2007 av Druscilla
Gjest Blondie65 Skrevet 31. juli 2007 #208 Skrevet 31. juli 2007 Nei, det er ingen grunn til å si det. Det finnes eksempler på at barn er blitt kidnappet, drept etc i sin egen seng i sitt eget hjem, med foreldrene i rommet ved siden av. Jeg antar det også er en feilvurdering. Risiko er en del av livet - også for barn. Er det noen som anklager foreldre som opplever at barn blir kidnappet/drept når de befinner seg i sitt eget hjem? Nyansene her er at det ER forskjell på et hotell i et fremmed land og et hjem i Norge. For meg er det STOR forskjell. Ja barna kan bli kidnappet begge steder og ja sannsynligheten er liten begge steder (heldigvis). Men det er nå en gang slik at i alle fall jeg ville synes det var tryggere i hagen hjemme (50 meter hage ...?) enn på en restaurant i utlandet. Hadde denne hagen vært med et tilhørende hus i en trafikkert bygate der hvem som helst og hva som helst kunne gått inn og ut frontdøren hadde jeg kanskje tatt noen forholdsregler der også. Risiko er en del av livet. En av foreldrenes oppgaver er å ikke utsette barna for større risiko enn absolutt nødvendig eller rettere sagt redusere risiko i størst mulig grad. Derav barneseter, sikkerhetsseler, barnevaktordninger på hotell ... etc.
*Mina* Skrevet 31. juli 2007 #209 Skrevet 31. juli 2007 Jeg anklager ikke foreldrene, for ting kan skje selv om man er i samme leilighet/hus. Men jeg selv ville aldri gått i fra så små barn, for man vet aldri når de våkner. På en halvtime kan mye hende, så i mine øyne er det alt for sjelden å sjekke til barna hver halvtime. Barn bør være gamle nok til å klare å håndtere situasjonen, om de skulle våkne opp. En 3-4 åring ville kanskje fått panikk om h*n ikke fant foreldrene, og da er barnet ikke gammel nok til å være alene. Hvor gamle barn bør være er det ikke noen fasitsvar på, men de fleste av oss kan sikkert være enig i at det ikke er lurt å la en 3-4 åring være alene. Og de fleste av oss kan sikkert være enig, i at det ikke er ofte nok å sjekke til så små barn hver halvtime. Men de fleste av oss kan også være enig i at dette også kunne hendt selv om foreldrene var tilstedet, og spesielt omd et var flere rom i leiligheten de leide. Barn blir kidnappet med foreldrene sovende i rommet ved siden av, og derfor blir det helt feil å legge skylden på foreldrene. Men en kan fint diskutere om det er ansvarlig eller ikke å gå fra så små barn, og bare sjekke til de hver halvtime. Kidnapping hadde ikke vært det jeg først tenkte på, men et hysterisk barn som ikke kunne finne foreldrene sine. Og et hysterisk barn kan gjøre mye rart, som igjen kan utsette barnet for andre farer. Må man ha alenetid når små barn er med på ferie, bør man skaffe en barnevakt eller ha den alenetiden i samme leilighet/hus som barna oppholder seg i. Det viktigste bør være barnas trygghet, og et barn som har drømt og våkner er ikke trygt om ikke en kjent voksen er tilstede.
Gjest Elastica Skrevet 31. juli 2007 #210 Skrevet 31. juli 2007 (endret) Ikke alle mener foreldrene var uforsvarlige og da må man få mene det. Har du barn? Hvor gamle er dem? Når min 2 og 3 åringer har sovnet, tar jeg meg en tur ut i hagen for eks. å stelle med blomster oa. Er jeg uansvarlig da? Mener du at jeg skal sitte inne i huset fra klokka er 18.00 og til jeg skal legge meg på kvelden istedenfor å pusle litt i hagen når jeg nå endelig har fått litt tid til meg selv? Dette gjelder både hjemme i mitt private hjem og når jeg er på ferie i Italia der jeg leier et sommerhus. Er jeg uansvarlig da? Jeg holdt meg unna denne tråden lenge, for det ante meg hva som kom. Det finnes ikke noe fasitsvar på hva som er uansvarlig eller ansvarlig. Det er mange faktorer som spiller inn; hvor gamle er barna, hvor langt vekk sitter man, hvor ofte sjekker man, om man ser døra, er barna rolige, hva slags hotell, hva slags land osv. Det er umulig å finne akkurat den kombinasjonen av faktorer som gir oss svar på hvordan vi skal opptre. Det går ikke an å si at Madeleines foreldre var uansvarlige kun fordi det i akkurat dette tilfellet skjedde noe katastofalt. Satt på spissen, kan dette skje nesten hvor som helst og når som helst. Jeg går ut i hagen etter at ungene har lagt seg med god samvittighet, selvom vi har stor hage, og det i prinsippet kunne ha kommet noen inn på forsiden uten av jeg merket det. Jeg tar noen risikoer hver eneste dag med ungene mine, det er en naturlig del av det å oppdra barn og la de få bli ansvarlige selvstendige mennesker. Jeg er også svært trygg på at jeg er en god og ansvarlig mor. Når det er sagt, ville jeg nok ikke ha gjort det foreldrene til Maddie gjorde, akkurat slik faktum er beskrevet for oss gjennom mediene. Til det var barna for små. Men kanskje dersom de var noen år eldre? Endret 31. juli 2007 av Druscilla
Gjest Blondie65 Skrevet 31. juli 2007 #211 Skrevet 31. juli 2007 Jeg tar noen risikoer hver eneste dag med ungene mine, det er en naturlig del av det å oppdra barn og la de få bli ansvarlige selvstendige mennesker. Jeg er også svært trygg på at jeg er en god og ansvarlig mor. Når det er sagt, ville jeg nok ikke ha gjort det foreldrene til Maddie gjorde, akkurat slik faktum er beskrevet for oss gjennom mediene. Til det var barna for små. Men kanskje dersom de var noen år eldre? Helt enig. Det er alderen på barna som gjør at jeg mener det er uansvarlig.
Dru Skrevet 31. juli 2007 #212 Skrevet 31. juli 2007 Tråden er ryddet. Kvinneguidens regler. Druscilla - mod
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2007 #213 Skrevet 31. juli 2007 I følge enkelte bør man sitte på rommet til barna sine mens de sover, i hvert fall til de når en eller anne ikke oppgitt alder... Hvor gamle må barn være for at foreldre skal kunne la dem sove alene femti meter unna, mens man selv sjekker hver halvtime? Håper Blondie gidder å svare deg, jeg gjør det ikke-. Hvis du ikke vil høre, så vil du ikke høre.
Gjest tomat Mina Skrevet 31. juli 2007 #214 Skrevet 31. juli 2007 Jeg holdt meg unna denne tråden lenge, for det ante meg hva som kom. Det finnes ikke noe fasitsvar på hva som er uansvarlig eller ansvarlig. Det er mange faktorer som spiller inn; hvor gamle er barna, hvor langt vekk sitter man, hvor ofte sjekker man, om man ser døra, er barna rolige, hva slags hotell, hva slags land osv. Det er umulig å finne akkurat den kombinasjonen av faktorer som gir oss svar på hvordan vi skal opptre. Det går ikke an å si at Madeleines foreldre var uansvarlige kun fordi det i akkurat dette tilfellet skjedde noe katastofalt. Satt på spissen, kan dette skje nesten hvor som helst og når som helst. Jeg går ut i hagen etter at ungene har lagt seg med god samvittighet, selvom vi har stor hage, og det i prinsippet kunne ha kommet noen inn på forsiden uten av jeg merket det. Jeg tar noen risikoer hver eneste dag med ungene mine, det er en naturlig del av det å oppdra barn og la de få bli ansvarlige selvstendige mennesker. Jeg er også svært trygg på at jeg er en god og ansvarlig mor. Når det er sagt, ville jeg nok ikke ha gjort det foreldrene til Maddie gjorde, akkurat slik faktum er beskrevet for oss gjennom mediene. Til det var barna for små. Men kanskje dersom de var noen år eldre? Helt enig med deg. Jeg ville nok ha valgt barnevakt på barna mine så lenge dem var i den alderen som Madeleine og søsknene - og fordi både barna og jeg var på et fremmed sted. Jeg mener heller ikke at foreldrene til Madeleine var direkte uansvarlige av den grunn da dem valgte (som mange av de andre besøkende m/barn valgte å gjøre ) å sette seg 50 m. unna døra der unga lå. Håper Blondie gidder å svare deg, jeg gjør det ikke-. Hvis du ikke vil høre, så vil du ikke høre. Du svarte jo du. Hvem er det som ikke hører etter hva her? Vi er uenige. Det er ikke snakk om å ikke høre etter, det er snakk om å ha forskjellige meninger og opfatninger av en sak/situasjon! Skal vi si at DU ikke vil høre bare fordi du har en annen mening? Ta deg sammen nå!
mysan Skrevet 31. juli 2007 #215 Skrevet 31. juli 2007 Helt enig. Det er alderen på barna som gjør at jeg mener det er uansvarlig. La oss si at barna var seks og åtte da... hadde de vært gamle nok til å håndtere en kidnapper bedre da, mens mor og far var femti meter unna for å spise? Eller åtte og ti, for den saks skyld... Ellers er jeg enig at jeg ikke ville gått fra dem når de var ett og tre, men ikke av frykt for kidnappere, men for at barna skal våkne og bli redde. Hvem er det som ikke hører etter hva her? Vi er uenige. Det er ikke snakk om å ikke høre etter, det er snakk om å ha forskjellige meninger og opfatninger av en sak/situasjon! Skal vi si at DU ikke vil høre bare fordi du har en annen mening? Ta deg sammen nå! Debatteknikk og kommunikasjonsevner vet du Jeg for min del har ikke vanskeligheter med å skjønne at folk handler annerledes enn jeg selv ville gjort, og kan godt forsvare deres handlinger til tross for at jeg selv ikke ville gjort det samme. Mange som ikke klarer akkurat det.
Gjest tomat Mina Skrevet 31. juli 2007 #216 Skrevet 31. juli 2007 La oss si at barna var seks og åtte da... hadde de vært gamle nok til å håndtere en kidnapper bedre da, mens mor og far var femti meter unna for å spise? Eller åtte og ti, for den saks skyld... Absolutt enig! Hvor går grensen for alderen der barn kan være alene på et fremmed hotellrom slik foreldrene til Madeleine gjorde! Om unga hadde vært fra 8 - 12 år - hadde dem da klart å hanskes med kidnapperen eller kidnapperne noe bedre da? Unga sover, kidnapperne kommer inn, setter bind forran munnen på dem mm... Hadde de klart å rope høyere da bare fordi dem var eldre enn 1-3 år? Debatteknikk og kommunikasjonsevner vet du Jeg for min del har ikke vanskeligheter med å skjønne at folk handler annerledes enn jeg selv ville gjort, og kan godt forsvare deres handlinger til tross for at jeg selv ikke ville gjort det samme. Mange som ikke klarer akkurat det. Ikke alle klarer å fatte det nei Æ må nå flir litt ja...
Gjest Gjest_Elise_* Skrevet 31. juli 2007 #217 Skrevet 31. juli 2007 Sikkert ikke, men om det hadde væt barnepassere der så hadde dette ikke skjedd. ELLER, Foresten så kunne jo barnepasserne eller foreldrene blitt slått ned å truet med pistol og bundet fast dem FOR ALT DET VI VET. Konklusjon:Madeleine kunne blitt kidnappet uansett. Dere som sier at foreldrene har gått ut med dette som en dekkoprasjon ved at Madde evt. har druknet i badekaret er jo bare helt tragiske
Dru Skrevet 31. juli 2007 #218 Skrevet 31. juli 2007 (endret) Tråden stenges pga stadige avsporinger. Kvinneguidens regler. Druscilla - mod Endret 31. juli 2007 av Druscilla
Anbefalte innlegg