Gå til innhold

Maddies foreldre kan bli tiltalt

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Clamydia og heller ikke hiv-smitte kan sammenlignes med ett BARN SOM BLIR BORTE OG SOM SANNSYNLIGVIS aldri kommer tilbake..!

Tror ikke jeg vil svare mer i denne tråden. Er enig i at de var ansvarsløse den kvelden, men skal man bure inne barna sine når de blir tenåringer også, i et tårn, spesialdesignet for jenter?

Prinsippene er akkurat det samme.

Dette er jus, og skal man uttale seg om det bør man ha en viss forståelse av det.

Videoannonse
Annonse
Gjest Sara T
Skrevet
Jeg har ikke kalt deg en dårlig mor, jeg har bare sagt at jeg er en bedre forelder enn deg... For jeg re nemlig ikke villig til å inngå kompromiss når det kommer til mine barns trygghet og sikkerhet. At DU er det får du selv svare for.
:forvirret:

Hvor dypt vil du synke med dine stygge uttalelser.Det var vel du som hengte ut noen på personlige meldinger som barnemishandlere fordi dem ikke var enig med deg.

Du blir ikke tatt seriøst når du skal rakke ned på noen som mener noe annet enn deg.

Selvfølgelig må du få hevede akkurat hva du vil, men skal du bli tatt seriøst må du begrunne dine påstander.

Derfor er mitt spørsmål til deg: mener du det ikke skal være likhet for loven? hvem skal i så fall bestemme hvem som skal unntas loven?

Deler av innlegg fjernet - Druscilla(mod)

Hva må jeg begrunne?At jeg mener at de har fått straff nok ved å miste veslejenta si?

I noen tilfeller kan man bruke skjøn, og det bør man gjøre i denne saken.

Gjest Cirka
Skrevet

Foreldre har plikt til å beskytte barna sine, det har ikke disse foreldrene gjort.

Ikke rart at valg av offer ble et barn av utenlandske turister. Portugisiske barn er sikkert vanskeligere å bortføre fordi foreldrene passer godt på de.

Foreldrene sørger så klart over at datteren er borte. Å si at de derfor er straffet nok holder bare ikke. Utfallet av hva myndighetene velger å gjøre i forhold til foreldrene i denne saken, kommer til å sende noen viktige signaler om hva som er foreldrenes plikt, og barns rettigheter.

Gjest Gjest
Skrevet

Mener du altså at noen lovbrudd skal være hevet over loven?

Loven ER lik for alle. Det MÅ den være. Jeg forstår du har sterke følelser i denne saken her, men det virker ikke seriøst når du begynner å uttale deg om juridiske forhold du overhodet ikke har greie på.

Gjest Cirka
Skrevet

Noe gir rom for skjønnsutøvelse, andre ikke. I og med at loven i utgangspunktet skal være lik for alle, må vi bare innse at det i denne saken ikke bør være åpning for bruk av skjønn.

Gjest Gjest
Skrevet

Bur dem inne å la de andre barna dems komme vekk fra mamma og pappan sin

Så flott at noen endelig tar tak i at disse foreldrene bør straffes og barna de nå har ikke bare mister storesøster men mamman og pappan også.

Disse foreldrene fremståe som dårlige foreldre.

:ironi::ironi::ironi:

Skrevet
Kidnapping av barn kan også skje selvom foreldrene er tilstede.

Selv mener jeg foreldrene bør få en form for straff da det er uforsvarlig å forlate småbarn alene.

Husker en tråd her inne hvor det var mange som mente det var helt greit å forlate sovende barn i bilen, mens dem selv var inne å handlet :forvirret: Galskap!

Og det er utrolig mange foreldre som forlater det sovende barnet sitt i bilen når de skal hente de andre barna i barnehage/skole. Jeg hadde aldri turt dette. Ikke bare pga kidnappingsfaren, men barna kan skade seg på en eller annen måte, og er man da borte i 10-15 minutter så kan det plutselig for sent å gjøre noe for å redde barnet.

Synes disse foreldrene må stå til ansvar for det de har utsatt barnet sitt for. Det at barnet deres er kidnappet er i og for seg en straff for dem, men man forlater bare ikke barna sine på hotellrommet for så å gå ut og spise middag med venner!

Skrevet (endret)

Helt enig.De har fått straff nok og de forlater nok ikke de 2 andre barna sine på denne måten

Men det skal vel ikke være nødvendig at det ene barnet deres skal bli kidnappet før de skal skjønne at de ikke skal forlate de andre to barna sine alene på hotellrommet ved en senere anledning vel?!?

Endret av Bare meg selv
Skrevet
Foreldre har plikt til å beskytte barna sine, det har ikke disse foreldrene gjort.

Ikke rart at valg av offer ble et barn av utenlandske turister. Portugisiske barn er sikkert vanskeligere å bortføre fordi foreldrene passer godt på de.

Foreldrene sørger så klart over at datteren er borte. Å si at de derfor er straffet nok holder bare ikke. Utfallet av hva myndighetene velger å gjøre i forhold til foreldrene i denne saken, kommer til å sende noen viktige signaler om hva som er foreldrenes plikt, og barns rettigheter.

Jeg mener det er riktig - hvis disse foreldrene blir straffet. De har ikke passet på barna sine. Forlate så små barn alene er etter min mening omsorgssvikt. Det er foreldrene sin oppgave å passe på sine barn - da går man ikke vekk for å more seg - og overlater barna til seg selv.

Tja, om de har fått straff nok? Nei, det syntes jeg faktisk ikke. De gikk ifra sine barn med fullt overlegg.... Og hvis de virkelig ikke skjønte at de gjorde noe riv ruskende galt ovenfor 3 uskyldige små - fortjener de virkelig å få vite det nå..

Om de aldri går fra de to de har igjen? Tja, hva vet vi om det? Siden de syntes det var helt greit å forlate 3 små??? Ved en evt. staff vil de forhåpentligvis få opp øynene for at de utførte en straffbar handling... Dette vil da komme de 2 andre til gode, hvis de får beholde de.

Jeg syntes det er viktig med straff. Også for å vise andre foreldre - som syntes dette er greit - at det er det faktisk ikke..

Noen kommer med eksempler på at ting alltids kan skje med barn. Ja, vi foreldre kan ikke bære barna våre rundt i "bomull". Men vi må passe på - på en slik måte - at vi i etterkant av en evt ulykke vet at vi gjorde vårt beste. Det kan man ikke si om disse to...

Gjest Gjest_Hmmm_*
Skrevet

Hvis disse foreldrene blir straffet, vil nok straffen bli gjort betinget. Kanskje de får en bot eller så. Det vil i såfall bli gjort preventivt. Altså for å sette et eksempel til andre foreldre som tenker på å forlate barna sine på et hotell for å gå ut å kose seg alene om kvelden.

Selv synes jeg at disse foreldrene har fått straff nok. De går nok aldri ifra de andre to igjen. Jeg går ut ifra at de forstår at de er heldige som ikke mistet alle tre.

Jeg forstår ikke hvordan de har tenkt i det hele tatt. Hvem forlater barna sine på den måten? Jeg selv går hele tiden og sjekker at gatedøren er låst her hjemme når den lille ligger og sover. Tenker til og med på kidnapping i vårt eget hjem. Her i Norge. Og ville aldri ha gått ifra barn på et hotellrom eller andre steder for den del.

Jeg leste også at noen mente at disse foreldrene var i en gruppe som ikke passet på barna sine verken om dagen eller om kveldene. Da blir jeg bare lei meg og håper at det ikke er sant. Da kan jo kidnapperen ha sett dette og planlagt lenge å ta henne.. :tristbla:

Gjest Gjest
Skrevet
Hvis disse foreldrene blir straffet, vil nok straffen bli gjort betinget. Kanskje de får en bot eller så. Det vil i såfall bli gjort preventivt. Altså for å sette et eksempel til andre foreldre som tenker på å forlate barna sine på et hotell for å gå ut å kose seg alene om kvelden.

Selv synes jeg at disse foreldrene har fått straff nok. De går nok aldri ifra de andre to igjen. Jeg går ut ifra at de forstår at de er heldige som ikke mistet alle tre.

Jeg forstår ikke hvordan de har tenkt i det hele tatt. Hvem forlater barna sine på den måten? Jeg selv går hele tiden og sjekker at gatedøren er låst her hjemme når den lille ligger og sover. Tenker til og med på kidnapping i vårt eget hjem. Her i Norge. Og ville aldri ha gått ifra barn på et hotellrom eller andre steder for den del.

Jeg leste også at noen mente at disse foreldrene var i en gruppe som ikke passet på barna sine verken om dagen eller om kveldene. Da blir jeg bare lei meg og håper at det ikke er sant. Da kan jo kidnapperen ha sett dette og planlagt lenge å ta henne.. :tristbla:

Bra innlegg!

Her står det noe om denne gruppen av foreldre.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/07/23/506904.html

Alle dem burde bli tiltalt egentlig å ikke bare foreldrene til Maddeleine.

Skrevet
å uttale deg om juridiske forhold du overhodet ikke har greie på.

Dette får meg til å undre. Hvorfor skal man ikke kunne ha en mening om loven og straffereguleringer selv om man ikke har utvidet kunnskap om emnet? Det blir det samme som å si at de som er barnløse ikke har lov til å mene noe om barneoppdragelse, eller noe så enkelt som at de som ikke er bilmekanikere har ikke lov til å mene noe om bil. Dette er et diskusjonsforum, og her har man faktisk lov til å ha en mening om ting. Dersom noen ikke kan teorien kan man heller forklare den i stedet for å svare slik som dette (og som det har blitt gjort flere steder i denne tråden). Om man ønsker å hevde seg selv er dette en fin form for hersketeknikk som dessverre ikke gjør annet enn å ødelegge en diskusjon. I dette tilfellet er det snakk om et emne som interesserer og opptar mange. Man har lov til å mene noe om det selv om man ikke kjenner jussen. Det er derfor man blant annet benytter mannen i gata som meddommere og jury.

Gjest vimselot
Skrevet

Vel, dette er ikke jus, men rene kafka-prosessen...

Gjest Peppa
Skrevet

Dem sa vel selv at å være i den resturanten var det samme som at noen satt ute i hagen sin mens ungene låg inne i huset og sov.

At det var samme avstand som det.

Jeg er ofte ute i hagen etter at ungene har lagt seg, klipper plen, luker i blomsterbeddet eller maler hus.

Er jeg uansvarlig da?

For det kan jo likesågod komme noen inn i huset mens jeg luker, som at dem satt ute å spiste.

De sjekket til ungene hver halvtime.

Og jeg har babysitter i lommen når jeg er ute, og sjekker til ungene mine innimellom.

Burde jeg også blitt tiltalt for vanskjøtelse av mine barn?

Dem angrer nok idag, veldig masse. Og dem har sagt at om de visste at noe sånt skulle skje, ville dem aldri gjort noe sånt.

De fleste tror nok at noe sånt ikke vil skje med sine egne barn.

En venn av meg var i thailand i fjor. og det var det trillepiker som kom og lurte på om de skulle trille barnet hans en liten tur. han sa ja, og dem trillet. Hva kunne skjedd der?

De kom tilbake med ungen en time senere.

Var vennen min uansvarlig?

Ingen kan vite om Mc Cann var uansvarlig. for vi har ikke vært der og sett hvordan avstanden fra rommet deres var og hvor resturanten låg. Kanskje noen andre hadde gjort det samme?

Synest ikke dem burde bli straffet, vi må ikke glemme de virkelige skurkene i denne saken, nemlig kidnapperne.

uten dem, hadde det ikke blitt noen sak av dette.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg er ofte ute i hagen etter at ungene har lagt seg, klipper plen, luker i blomsterbeddet eller maler hus.

Er jeg uansvarlig da?

Du ser vel at det er en forskjell på å være rett utenfor huset sitt i et miljø man kjenner, og hovr man vet at ike han på naborommet setter fyr på hotellet...?

Ingen kan vite om Mc Cann var uansvarlig. for vi har ikke vært der og sett hvordan avstanden fra rommet deres var og hvor resturanten låg. Kanskje noen andre hadde gjort det samme?

Jo det kan man vite. For det er vel ingen i hele verden som synes det akkurat er FORSVARLIG framferd å stenge inn tre små barn på et ukjent sted, mens de selv forlater stedet. Og neglisjerer barnevakttilbudet som er etablert for at foreldre skal HA mulighet for å gå ut uten barna.

Synest ikke dem burde bli straffet, vi må ikke glemme de virkelige skurkene i denne saken, nemlig kidnapperne.

uten dem, hadde det ikke blitt noen sak av dette.

Vel, uten foreldrenes uforsvarlighet hadde det heller ikke blitt noen sak utav dette. Her har kidnapperen fått svært god hjelp av foreldrene...

Gjest Gjest
Skrevet

Det er jo heller ingen som vet hvorfor de sa nei til barnevakt. Kanskje de ikke stolte på dem? Det er ikker sikkert de ville at fremmede skulle være hos barna. At de følte at de selv heller ville gå å sjekke jevnlig.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er jo heller ingen som vet hvorfor de sa nei til barnevakt. Kanskje de ikke stolte på dem? Det er ikker sikkert de ville at fremmede skulle være hos barna. At de følte at de selv heller ville gå å sjekke jevnlig.

To valg:

1. La erfarne barnepassere ansatt ved et hotell med et prisbelønt barnevaktsystem ta seg av ungene.

2. Låse inn ungene, med fare for både brann, kidnapping og ikke være istand til å hjelpe dem om en av dem våkner, står opp og får noe i halsen.

Og hvilken av de to er forbundet med størst risiko?

Gjest Gjest
Skrevet

Pedofile søker seg til jobber som har med barn å gjøre.

Jeg ville ikke latt en fremmed passe barnet mitt, men jeg ville heller ikke forlatt barnet mitt slik denne familien gjorde. Denne familien og alle de andre som var på det hotellet gjorde dette.

Gjest Gjest
Skrevet
Pedofile søker seg til jobber som har med barn å gjøre.

Jeg ville ikke latt en fremmed passe barnet mitt, men jeg ville heller ikke forlatt barnet mitt slik denne familien gjorde. Denne familien og alle de andre som var på det hotellet gjorde dette.

Hehe, detf innes ikke en eneste voksen mann som ville tatt en jobb som barnevakt på et hotell i Portugal, iallfall ikke portugisisk mann. Og kulturen er slik at de kun ansetter damer. Jeg tror vi gjentatte ganger har nevnt at dette hotellet hadde et prisbelønt barnevakt-opplegg. Det var fullstendig uansvarlig å stenge barna inne alene, ingen som er oppriktig glad i barna sine gjør sånt. Nei, straff foreldrene. Skulle bare mangle. Hadde Maddie hatt ansvarsfulle foreldre, hadde dette aldri blitt en sak.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...