Gjest tomat Mina Skrevet 22. juli 2007 #1 Skrevet 22. juli 2007 fordi paret lot sine tre barn bli alene igjen i ferieleiligheten. En tiltale vil falle inn under lovgivningen som tar for seg vanskjøtsel, og vold mot barn under 16. http://www.abcnyheter.no/node/49384 Jeg mener det er feil å forlate barn alene, men blir ikke dette litt drøyt midt oppi denne forsvinningssaken?
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2007 #2 Skrevet 22. juli 2007 Dette er ikke drøyt i det hele tatt.Saken kunne vært unngått om dem hadde passet på barna sine istedenfor å gå fra barna sine for å kose seg på restautant.
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2007 #3 Skrevet 22. juli 2007 Nå beveger jeg meg på tynn is siden jeg ikke vet om de lå på hotel eller hva..om det isåfall var på hotel og noen har gått inn og tatt Maddie så sier vel det også litt om "vaktholdet" ved dette hotellet.. Hvem tenker på at fremmede som ikke er gjest på hotellet skal kunne ta seg inn?
Gjest Ketchup Skrevet 22. juli 2007 #4 Skrevet 22. juli 2007 fordi paret lot sine tre barn bli alene igjen i ferieleiligheten. En tiltale vil falle inn under lovgivningen som tar for seg vanskjøtsel, og vold mot barn under 16. http://www.abcnyheter.no/node/49384 Jeg mener det er feil å forlate barn alene, men blir ikke dette litt drøyt midt oppi denne forsvinningssaken? Helt riktig at foreldrene tiltales, de har tross alt vært i overkant skjødesløse. Ingen forlater småbarn alene på et hotellrom mens de selv går ut og spiser, selv om det "bare" er to kvartaler unna... Hadde de vært så ansvarsfulle som foreldrerollen krever, så hadde ikke Madeleine vært borte i dag.
Gjest Ketchup Skrevet 22. juli 2007 #5 Skrevet 22. juli 2007 Hvem tenker på at fremmede som ikke er gjest på hotellet skal kunne ta seg inn? Det gjør iallfall jeg, og de fleste andre ansvarsfulle foreldre...
Gjest Cirka Skrevet 22. juli 2007 #6 Skrevet 22. juli 2007 Barn har krav på beskyttelse. Å forlate de sovende uten tilsyn er ikke å beskytte de, spesielt ikke i en ferieby hvor det vrimler av alle slags mennesker. Selvfølgelig bør de tiltales med grunnlag i barns rett til beskyttelse. Det som er vanskelig her er vel at de har mistet datteren sin. Men, om jeg rygger over noen av mine nærmeste, vil jeg bli tiltalt uansett hvor mye jeg sørger. Sånn må det være for foreldrene i denne saken også.
Gjest Janosz Skrevet 22. juli 2007 #7 Skrevet 22. juli 2007 Nå har altså dette paret to andre små barn også, som antakelig har mistet sin søster for godt. Skal de da også miste foreldrene? Dette her er en lov der det er snakk om en strafferamme på to år. I tillegg kan jeg godt tenke meg at britiske barnevernsmyndigheter blir koblet inn. Det blir feil å ri prinsipper for hardt og gå etter foreldrene her synes jeg... greit nok at de kanskje fortjener det, men de to andre ungene deres gjør det *ikke*.
Gjest Blondie65 Skrevet 22. juli 2007 #8 Skrevet 22. juli 2007 Nå beveger jeg meg på tynn is siden jeg ikke vet om de lå på hotel eller hva..om det isåfall var på hotel og noen har gått inn og tatt Maddie så sier vel det også litt om "vaktholdet" ved dette hotellet.. Hvem tenker på at fremmede som ikke er gjest på hotellet skal kunne ta seg inn? Hvordan da vakthold? Det er lås på døren til rommet. Likevel står det store skilt over alt om at du ikke må forlate verdisaker uten å låse det ned i safen - bør ikke det være et hint? Det er kun de aller mest "fjonge" hotellene som har vakt, og jeg tror ikke det ville hjulpet mot en som vil en unge vondt - det er jo tross alt bare å dope ungen og dra henne med seg ut av hotellet. En barnevogn med et sovende barn vekker vel ikke oppsikt? Jeg synes også det er på sin plass å saksøke foreldrene. En ting er å bo på en resort og ha babycall med seg, og sette seg i restauranten på resorten og jevnlig sjekke barnet. Noe helt annet er å gå ut av hotellet. Hva skulle de gjort ved en brann? Barnet er jo ikke i stand til å komme seg ut selv? Dersom man har så stort behov for å gå ut som par når man har barn med seg får man enten leie en barnevakt eller reise sammen med andre og dele på passejobben. Noe annet er etter min mening uansvarlig.
Bobeline Skrevet 22. juli 2007 #9 Skrevet 22. juli 2007 Nå har altså dette paret to andre små barn også, som antakelig har mistet sin søster for godt. Skal de da også miste foreldrene? Dette her er en lov der det er snakk om en strafferamme på to år. I tillegg kan jeg godt tenke meg at britiske barnevernsmyndigheter blir koblet inn. Det blir feil å ri prinsipper for hardt og gå etter foreldrene her synes jeg... greit nok at de kanskje fortjener det, men de to andre ungene deres gjør det *ikke*. Kanskje det er best for de to gjenværende barna å få "nye foreldre", og ikke bli igjen hos dem som allerede har vist seg å være skjødesløse...
Gjest Blondie65 Skrevet 22. juli 2007 #10 Skrevet 22. juli 2007 (endret) Nå har altså dette paret to andre små barn også, som antakelig har mistet sin søster for godt. Skal de da også miste foreldrene? Dette her er en lov der det er snakk om en strafferamme på to år. I tillegg kan jeg godt tenke meg at britiske barnevernsmyndigheter blir koblet inn. Det blir feil å ri prinsipper for hardt og gå etter foreldrene her synes jeg... greit nok at de kanskje fortjener det, men de to andre ungene deres gjør det *ikke*. De to andre ungene fortjener kanskje foreldre som skjønner alvoret? En norsk far ble for noen år tilbake dømt for å ha drept datteren sin med traktor. Barnet skulle sitte på og falt av det usikrede førerhuset og rett under hjulet til traktoren. Så helt forferdelig dette enn høres ut både for hans kone, hans andre barn og han selv måtte han altså midt i sorgen også sone straffen for å ha forvoldt barnets død. Er det ikke egentlig riktig at en som behandler barna sine skjødesløst blir straffet for det? Endret 22. juli 2007 av Blondie65
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2007 #11 Skrevet 22. juli 2007 Nå har altså dette paret to andre små barn også, som antakelig har mistet sin søster for godt. Skal de da også miste foreldrene? Dette her er en lov der det er snakk om en strafferamme på to år. I tillegg kan jeg godt tenke meg at britiske barnevernsmyndigheter blir koblet inn. Det blir feil å ri prinsipper for hardt og gå etter foreldrene her synes jeg... greit nok at de kanskje fortjener det, men de to andre ungene deres gjør det *ikke*. Prinsipper? Hvilke prinsipper? Mener du at et lands lov er det samme som prinsipper? Loven skal være lik for alle, om mna har mistet et barn eller ei. Jeg synes også det er helt på sin plass at disse foreldrene tiltales.
Bobeline Skrevet 22. juli 2007 #12 Skrevet 22. juli 2007 Hvordan da vakthold? Det er lås på døren til rommet. Likevel står det store skilt over alt om at du ikke må forlate verdisaker uten å låse det ned i safen - bør ikke det være et hint? Det er kun de aller mest "fjonge" hotellene som har vakt, og jeg tror ikke det ville hjulpet mot en som vil en unge vondt - det er jo tross alt bare å dope ungen og dra henne med seg ut av hotellet. En barnevogn med et sovende barn vekker vel ikke oppsikt? Jeg synes også det er på sin plass å saksøke foreldrene. En ting er å bo på en resort og ha babycall med seg, og sette seg i restauranten på resorten og jevnlig sjekke barnet. Noe helt annet er å gå ut av hotellet. Hva skulle de gjort ved en brann? Barnet er jo ikke i stand til å komme seg ut selv? Dersom man har så stort behov for å gå ut som par når man har barn med seg får man enten leie en barnevakt eller reise sammen med andre og dele på passejobben. Noe annet er etter min mening uansvarlig. Sier meg enig i denne. Eventuelt vakthold på et hotell er etter min mening ikke en barnevakt for foreldre som vil ut på tur. Ellers synes jeg eksemplet om brann illustrerer en annen side av saken som kunne blitt katastrofalt når barn overlates sovende til seg alene, uten noen som passer på.
ceca Skrevet 22. juli 2007 #13 Skrevet 22. juli 2007 Hvem tenker på at fremmede som ikke er gjest på hotellet skal kunne ta seg inn? Det gjør iallfall jeg, og de fleste andre ansvarsfulle foreldre... Det gjør jeg og. Hva skulle de gjort ved en brann? Barnet er jo ikke i stand til å komme seg ut selv? Dersom man har så stort behov for å gå ut som par når man har barn med seg får man enten leie en barnevakt eller reise sammen med andre og dele på passejobben. Noe annet er etter min mening uansvarlig. helt enig.
Tule Skrevet 22. juli 2007 #14 Skrevet 22. juli 2007 hei jeg har ogsa lest om det her http://www.nettavisen.no/verden/article1237517.ece jeg ma si jeg syns dete er vanskelig, vis loven forlanger det må de dømmes men jeg mene det ma gå an at di far betinget straf, det er en strafferame på to år sies det men jeg ser ikke noe i artikkelen men likevel slik det er blit sa syns jeg en ma vere milde jeg regner og med at barnevernet er noye her di har ike et best rykte i england spesielt etter noen saker pa attitalet vor det er en det er laget film av og der barnevernet fikk domer for tre ulovlige omsorgsovertakelser sa jeg tror ike di vil gjore noe som vil sete dem i darlig lys det er klart at foreldrene ike har vert aktpagivende di har gat ut uten barna og det var gratis barnevakt der det ma bety at hotelet har ment at det er en eler anen risiko der, vorfor benytet di seg ike av det? en anen ting er at om di hade vert portugisiske sa hade di kunet vert strafeforfulgt det ma og bety at di mener at det ike er bra og ga i fra barn slik i portugal at di har en grunn for og si det for eksempel pedofile man ma uanset folge loven en far bare håpe at di behandler foreldrene riktig ut fra det som har skjed hilsen
Ce'Nedra Skrevet 22. juli 2007 #15 Skrevet 22. juli 2007 Jeg legger ikke engang igjen penger og verdisaker på hotellrommet, så jeg ville i hvertfall ikke "lagt igjen" ungene mine helt alene. Men de har jo fått straffen sin allerede synes jeg.. De kommer nok aldri til å ville ta øynene fra de andre ungene sine, og søsknene trenger jo foreldrene sine hjemme, ikke i fengsel.
Gjest Vampyra Skrevet 22. juli 2007 #16 Skrevet 22. juli 2007 Jeg blir nesten sjokkert over den skadefryd jeg leser! Tror dere virkelig ikke at foreldrene har lært sin lekse? Det er vel hensikten med en straff?
Tule Skrevet 22. juli 2007 #17 Skrevet 22. juli 2007 Jeg blir nesten sjokkert over den skadefryd jeg leser! Tror dere virkelig ikke at foreldrene har lært sin lekse? Det er vel hensikten med en straff? hei altsa jeg mener dete ike er skadefryd, det er vel heler snak om at det foreldrene har gjort er uaktsomt og vis loven sier det er strafbart så er det ikke noe annet og gjøre, jeg er enig i at de har hat det felt og jeg mener at dersom det blir dom så bor de få slippe straff evt. fa en betinget straf, jeg tror og det er bra om barnevernet tar en samtale med dem evt, sjekker dem og godkjener dem omtrent som prosedyren for fosterforeldre, jeg tror dersom di ike blir gransket sa vil folk spekulere og det vil bli en ryktespredning som ikke er bra for verken dem eller barna hilsen
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2007 #18 Skrevet 22. juli 2007 Jeg blir nesten sjokkert over den skadefryd jeg leser! Tror dere virkelig ikke at foreldrene har lært sin lekse? Det er vel hensikten med en straff? Skadefryd? Nå må du roe deg litt da. Det er likhet for loven, om man har mistet et barn eller ei. Hvis det skal gjøres unntak i lovverket, hvem skal da bestemme hvem og hva som skal unntas?
Gjest Blondie65 Skrevet 23. juli 2007 #19 Skrevet 23. juli 2007 Her er det ikke snakk om skadefryd. I slike saker som dette vil det bli tatt hensyn til formildende omstendigheter. Hvis du ser bort i fra akkurat denne saken og heller tar et tenkt eksempel: Mor og far på tur. Lar barn sove alene på hotellrom. Mens de er ute og spiser en middag i nærheten går brannalarmen. Hotellet evakuerer rommene, det er falsk alarm. Da hotellet evaluerer situasjonen kommer det frem at et barn ligger alene på rommet uten tilsyn og hotellet må evakuere barnet og de får ikke tak i foreldrene. I ettertid viste det seg at de satt rundt hjørnet og koste seg. Heldigvis ble ingen skadet, men hotellet og de lokale myndigheter velger å anmelde foreldrene for uansvarlig oppførsel overfor sitt barn. Helt på sin plass. Eneste forskjellen i Madeleine saken: Barnet er borte, så på mange måter har forelderene fått sin straff. Men jeg mener likefullt at det er rett å anmelde dem.
Gjest Frk Åberg Skrevet 23. juli 2007 #20 Skrevet 23. juli 2007 Kanskje det er best for de to gjenværende barna å få "nye foreldre", og ikke bli igjen hos dem som allerede har vist seg å være skjødesløse... Jeg syns nå dette virker for strengt, hvis det ikke er noe annet som skulle tilsi at de ikke er skikket. Hvis det f.eks. ikke er noe annet som tyder på at de kan være skjødesløse igjen, så skulle man tro det er bedre for de gjenværende barna å bli hos sine foreldre som de kjenner og er glad i, enn å plasseres i fosterhjem. Selv om det er synd å si det, så bør vel ikke det at man har lidd et sterkt tap forhindre at man kan bli tiltalt for noe som er uaktsomt. Det handler jo om flere ting enn å lære en lekse, men bl.a. også det å sende signaler til samfunnet. Men innbiller meg at det tas med i betraktningen i en rettssak? Det må uansett være helt forferdelig for dem å gå gjennom noe sånt også.
Anbefalte innlegg