Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Den lille gråtende skikkelsen som var der Harry møtte Dumbledore på slutten, var det den delen av Voldemorts sjel som var i Harry?

Det er de fleste tror, utfra diskusjonsforum jeg har vært på.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det er de fleste tror, utfra diskusjonsforum jeg har vært på.

Jupp, det tror jeg også.

Gjest nimbus
Skrevet

Kjøpte boka natt til lørdag og var ferdig utpå morgenkvisten. Jeg elsket den, men er SÅÅÅ lei meg for at det er slutt! Hva skal jeg lese nå? (vel, skal jo lese alle bøkene mange, mange ganger til :ler: )

Slutten ble litt sukkersøt, men det hadde knust hjertet mitt hvis det IKKE hadde blitt happy ending... Og glad den epilogen var med, så slipper jeg å lure på om det kanskje kommer en bok til likevel...

Skrevet

Så uendelig trist at det nå er over- men for en flott avslutning på en fantastisk bokserie! :tristbla:

Men jeg vil lese mer om Hogwarts og finne ut mer om hvordan det går med barna til Harry og Ginny og Ron og Hermione...

Skrevet

Ferdig for 1 time siden. Jeg har kost meg siden jeg kjøpte den på lørdag. Jeg trodde at Harry kom til å gå med "for the greater good", og er veldig glad for at det ikke skjedde. Litt Jesus-takter når han går til Voldemort i skogen, men jeg er glad for at Rawlings ikke tok den helt ut.

Det som overrasket meg mest var at Hedwig røyk med til å begynne med, det satt liksom en viss demper på stemningen. Og etter det bar det forsåvidt bare nedover. Jeg ble mer lei meg over at Dobby ble drept enn Fred. Tror det var fordi det var mindre action på det tidspunktet, og at Harry brukte lang tid på å grave graven selv. Gråt opptil flere ganger, særlig da Harry brukte steinen og mor og far + Lupin og Sirius kom, og de gikk sammen til Voldemort.

Synes det var så bra at Neville kom til sin rett, og viste mot og handlekraft. Men hvor fikk han Godric's sverd fra? Noen som har fått det med seg? For sverdet blir jo igjen i Gringotts. Eller?

Skrevet

En sann Gryffindor vil alltid kunne få tak i sverdet, og det var jo ganske overraskende da Harry fikk tak i det første gang også gjennom the Sorting Hat. Er overbevist om at goblinen ikke helt skjønte hva han ba om og effekten.

Skrevet
En sann Gryffindor vil alltid kunne få tak i sverdet, og det var jo ganske overraskende da Harry fikk tak i det første gang også gjennom the Sorting Hat. Er overbevist om at goblinen ikke helt skjønte hva han ba om og effekten.

Ah, ok, høres plausibelt ut. :)

Skrevet

Fant noen gode nyheter! Rowling planlegger HP-leksikon

The encyclopedia would include back stories of characters she has already written but had to cut for the sake of narrative arc (“I've said before that Dean Thomas had a much more interesting history than ever appeared in the books”), as well as details about the characters who survive “Deathly Hallows,” characters who continue to live on in Rowling’s mind in a clearly defined magical world.

Hurra!

Skrevet

Jeg gleder meg så sinnsykt til den Encyclopedia'en! :hoppe: :hoppe: :hoppe:

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg gleder meg så sinnsykt til den Encyclopedia'en! :hoppe: :hoppe: :hoppe:

Den vil jeg også lese. Jeg savner faktisk litt mer om "Nitten år etter", særlig hva slags karriere hovedpersonene fikk. Det ble for mye sukkersøtt og barn for meg. Jeg hadde tippet at Harry ble auror og Hermine ble rektor på Galtvort.

ellers likte jeg boka veldig godt. Folk synes det er ille at Fred døde, men jeg tok det mye hardere at Dobby døde. Rett nok fikk han en "god død", men likevel ...

Horuxen som de tre måtte bære og som splittet dem var for mye Ringenes Herre for meg. Jeg svelger heller ikke helt måten Harry nesten døde på. Men ellers var boka kjempegod! Jeg likte Snape (nesten) hele tiden, og jeg likte måten han døde på. Han gav Harry både måten å drepe Vodemort på og den hjerteskjærende forhistorien sin. Kjempebra!

Ellers mener jeg at det burde vere gode muligheter for dataspill som foregår i andre magiskoler (Bulgaria, Egypt, Norge ..) kanskje med gjesteopptredener for personer fra bøkene.

Skrevet
Ellers mener jeg at det burde vere gode muligheter for dataspill som foregår i andre magiskoler (Bulgaria, Egypt, Norge ..) kanskje med gjesteopptredener for personer fra bøkene.

Hadde vært fantastisk! Finnes jo et Quidditch World Cup-spill, med lag og baner fra hele verden. Superkjekt!

Gjest Veronica Mars
Skrevet

Ble endelig ferdig i dag jeg også, i mellom bryllupsplanleggingen. Vurderte å vente med hele boka til etter bryllupet, men fant ut at det ville bli for mye snakk til at jeg holdt ut. ;)

Har grått veldig mye, både da Hedwig, Dobby og Fred døde, og jeg gråter i tillegg av de rørende delene som da Teddy ble født og Dumbledore snakket med Harry på slutten. Jeg var sikker på at en viktig person måtte dø, og da er jeg veldig glad for at trioen, + Hagrid og Ginny overlevde, men selvfølgelig fælt med de som døde for det. Men om ingen av de viktige hadde dødd hadde det også vært rart.

Synes måten Snape døde på var helt grei, for at Harry skulle få vite alt, og for at Voldemort viste hvor lite han brydde seg til og med om de som (han trodde) sto han nærmest. Ble litt overrasket over at han reagerte da Bellatrix døde.

Savnet mye mer i det siste kapitlet, ville vite mer om Teddy, og Wealeyene, Dursleyene, Malfoyene, Neville, Luna osv. Jeg ville også vite hvilke jobber hovedpersonene fikk, jeg trodde Harry kom til å bli minister, fordi han viste at han kunne håndtere å ha makt.

Fikk klump i halsen av lille Albus Severus da, og det Harry sa til ham om Snape.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror nok ikke at Hermione er rektor, da ville hun nok ha vært på Hogwarts og ikke stått på togstasjonen. Jeg tror kanskje at Mcgonagall er rektor der, forutsatt at hun fortsatt lever, da. Litt usikker på hvor gammel hun er.. jeg synes Snapes død var fin (? kan man si det om en død?) Han må jo ha skjønt hva Voldemort planla siden han så at slangen var "beskyttet". Synes også det var fint/trist når han sier til Harry at han skal se på han, men man skjønner jo ikke før senere hvorfor det er så trist. Må si at slutten var helt fantastisk!!

Skrevet

Jeg har akkurat lest ut boka for annen gang (tok meg god tid denne gangen), og har gjort meg opp noen tanker til. Jeg syns det var bra at vi har fått et mer menneskelig bilde av Dumbledore. At Dumbledore også kan gjøre feil. Han har sagt det før selv også, men har vi egentlig trodd ham? Hans største feil bar han med seg resten av livet. Interessant å endelig få vite hva han gjennomgikk i grotten i forrige bok.

Det som hadde veltet bildet av Dumbledore, hadde vært om han faktisk hadde ment å la Harry ofre sitt liv for å stanse Voldemort, men det er en forbrytelse han ikke er skyldig i. Det var viktig at Harry måtte tro det - for det var det som "made all the difference". Men Dumbledore visste at blodbeskyttelsen ville beskytte Harry. Jeg har alltid lurt på hvorfor Dumbledore ble å fornøyd da Voldemort brukte Harrys blod for å gjenoppstå. Og her ligger forklaringen.

Det er ikke måte på hvor bra jeg syns denne boka er. Selv etter å ha fått alle kortene på bordet, er det fremdeles så mye å tenke over. Fremdeles mer som kan avdekkes. Det slo meg ved andre gjennomlesning at den dødene Snape sitt siste ønske var å se inn i Lilys øyne enda en gang. Det er nok til at det går kaldt nedover ryggen på meg.

Men jeg syns fremdeles det slutter for brått. Jeg hadde gladelig byttet bort epilogen med et ekstra kapittel om der vi ser hvordan folk stabler seg på beina og forsøker å bygge opp livene sine igjen. Men på en annen side finner jeg favorittsitatet mitt der: "Albus Severus [...], you were named for two headmasters of Hogwarts. One of them was a Slytherin and he was probably the bravest man i ever knew". Den setningen sier alt om brobygging og tilgivelse!

Gjest Veronica Mars
Skrevet (endret)

Er enig med deg om Dumbledore, Elanor, jeg synes også det var bra at vi fikk et mer mennekslig bilde av han. At han også hadde noen svakheter som han måtte kjempe mot hele livet.

Men jeg tror jeg har glemt noe om den ringen Dumbledore tok på, hvorfor ble han skadet av den? De andre som tok på en horcrux ble jo ikke skadet. :klø:

Skal begynne å lese igjen fra bok nr. 1 når jeg får tid i høst, gleder meg til å skjønne alle sammenhengene helt fra begynnelsen av, vet jo at det er mye jeg har glemt.

Endret av Veronica Mars
Gjest nimbus
Skrevet
Det slo meg ved andre gjennomlesning at den dødene Snape sitt siste ønske var å se inn i Lilys øyne enda en gang. Det er nok til at det går kaldt nedover ryggen på meg.

Aaah, den tok ikke jeg, men høres sannsynlig (og egentlig ganske romantisk) ut... Å, nå får jeg helt tårer i øynene igjen.

Hm, må lese en gang til jeg også...

Skrevet

Ja, jeg har også hørt folk si det om Snape - at han ville se øynene til Lily en siste gang. Er så rørende! :grine:

Ellers så har JKR sagt at Harry og Ron begge jobbet innenfor Auror Department - Harry som leder. Hermione har fått en høy stilling i Magical Law Enforcement.

Skrevet (endret)
Men jeg syns fremdeles det slutter for brått. Jeg hadde gladelig byttet bort epilogen med et ekstra kapittel om der vi ser hvordan folk stabler seg på beina og forsøker å bygge opp livene sine igjen.

Jeg leste ut boken for omtrent en halvtime siden, og det var akkurat det jeg hadde tenkt å si. :Nikke: Slutten på siste ordinære kapittel var altfor brå! Etter å ha sittet med en vond klump i magen hele det siste døgnet og bare ventet på at noen skulle dø, for så å få bekreftet det jeg var livredd for, at Harry virkelig måtte ofre seg, for å oppdage at jeg var blitt "lurt" (og takk GUD for det) og at det gikk ganske bra likevel... Jeg hadde ventet en skikkelig gjenforening, spesielt mellom Harry og Ginny etter all denne heltemodige avvisningen fra Harrys side, og ikke minst noe mer om Weasley-familien etter at Fred døde, men alle ble skjøvet i bakgrunnen, og alt vi fikk var noen korte ord mellom Harry, Ron og Hermione som på ingen måte var tilfredsstillende. Fikk liksom ikke tatt farvel med de som døde...

Jeg synes også at epilogen var mindre godt skrevet enn resten, og passet ikke helt inn i boken...

Ellers er jeg storfornøyd med at en rekke ting gikk som jeg trodde:

- Både Harrys foreldre og Dumbledore viste seg for ham en siste gang for å hjelpe ham

- At Snape drepte Dumbledore var planlagt

- Harry, Ron og Hermione endte opp med å redde Dracos liv

- Noen i Rons familie døde - eh... ikke fornøyd med det, akkurat, men jeg visste det kom til å skje, det var jo så uhorvelig mange av dem

- Neville fikk hevnet foreldrene sine ettertrykkelig

Endret av Miel
Skrevet

Et spørsmål.. Har lest alle bøkene bortsett fra den siste på norsk. Hvem er Kingsley Shacklebolt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...