Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Nestor Bindebolt!

Takk for svar :) Huska han ikke så godt, bare erindrer navnet. Sikkert derfor jeg ikke klarte å sette navnet i sammenheng.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det ligger også et helt webchat-transkript på www.mugglenet.com hvor hun svarer på masse spørsmål stilt av fans som har lest den siste boka. Uhyre interessant! Der får man bl.a. vite hvorfor Snape ikke har noe portrett, Dumbledore's boggart, hvordan det går med George osv osv osv.

Skrevet

Å Dumbledores boggart, så ufattelig trist. Det må være noe av det tristeste i hele historien :grine:

Takk for link, det stod masse interessant der. Det var også hennes svar på hva som var den gråtende skikkelsen ved Kings Cross.

Skrevet (endret)
Hva var den skikkelsen?

Voldemorts boggart, et lite barn.

Et minne fra barnehjemmet, antar jeg?

Endret av Reven
Skrevet

Var det Voldemort's boggart? Hvordan kom du frem til det?

Skrevet

Stod det ikke at det var restene av voldemorts sjel?

Skrevet

Jeg trodde også det. Restene av horcruxen som var i Harry. Etter hva JKR sa i lenken jeg ga tidligere, så er det i den tilstanden Voldemort er dømt til å eksistere i den tilstanden etter siste kampen. (Noe jeg syntes hørtes grusomt ut - håper jeg misforsto).

Skrevet

Var slik jeg også forstod det som stod i linken din.

Det var jo ganske symbolsk også, fordi Harry og Dumbledore ble mindre og mindre oppmerksom på denne skikkelsen etter hvert pg brydde seg ikke om den til slutt.

Jeg syntes dog det var en passende slutt for Voldemort.

Skrevet

Her er link til en artikkel som sto i Svenska Dagbladet i dag:

http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_16472710.asp

"Sanningen om Harry Potters sista strid

SPOILER Den som inte vill veta exakt hur bibliskt slutet på Harry Potter-böckerna är kan sluta läsa här, för nu ska det avslöjas hur J K Rowling avslutar sin formidabelt framgångsrika bokserie. Det är konservativt i övermått, visar det sig. Men med kärleken i centrum."

Bra artikkel, med vekt på hvordan Rowling beskriver ganske konservative verdier i sin magiske verden, uten at det nødvendigvis er galt.

Skrevet

Det var min egen tolkning. Jeg var antakelig litt for rask på avtrekkeren. Voldemorts boggart er hans eget lik, men av en eller annen grunn har jeg hatt det for meg at boggarten hans var et lite barn, jfr at han mislikte (og fryktet?) de små barna på barnehjemmet så voldsomt. At Harry var et lite barn og overlevde kunne også virke inn.

Jeg tok feil, men det er jo litt av moroa med å lese. Det er rom for tolkning og rom for å se nye ting etter hvert.

Jeg er i alle fall glad for oppklaringen.

Jeg trodde også det. Restene av horcruxen som var i Harry. Etter hva JKR sa i lenken jeg ga tidligere, så er det i den tilstanden Voldemort er dømt til å eksistere i den tilstanden etter siste kampen. (Noe jeg syntes hørtes grusomt ut - håper jeg misforsto).

Var slik jeg også forstod det som stod i linken din.

Det var jo ganske symbolsk også, fordi Harry og Dumbledore ble mindre og mindre oppmerksom på denne skikkelsen etter hvert pg brydde seg ikke om den til slutt.

Jeg syntes dog det var en passende slutt for Voldemort.

Om det var restene av Voldemorts sjel er det jo ikke rart den var liten. 1/8 som den var. Det stemmer i følge JKR at det er slik Voldemort er dømt til å eksistere.

Skrevet

Åhhh eg vart ferdig i går kveld. Veldig bra, og trist/rørande.

Snape har vore min helt heilt frå starten, og eg må seie at eg hadde håpa på at han kunne få døy meir nobelt, og kanskje oppleve reinvaskinga og oppreisinga rett før han døydde (skjønte jo at han kom til å døy for Saka). Det gjekk så fort, han fekk berre så vidt sett inn i auga til Lily før det svartna heilt for han :( Så rørande å endeleg få sjå inn i tankane hans, om oppvekst og slikt.

:tristbla::tristbla: Snaaaaaaape!!!! :grine::grine::grine:

Den andre tingen som gjorde sterkt inntrykk på meg var då Harry gjekk inn i skogen, med "dei fire" som var midlertidig gjennoppstått frå dauden ved sida si, og samtalen deira, han spurte om det gjorde vondt å døy, etc.

For min del var det litt merkeleg at han kom tilbake til livet etter å ha døydd. Og eg skjønte ikkje heilt kvifor. Hadde det noko i det heile tatt noko med The Hallows å gjere? Eg var budd på at Harry kom til å døy, og det hadde vore ein vakker (men sjølvsagt veldig trist) slutt.

Den der "love"-unnskyldninga for alt, som redder Harry gong på gong, blir litt for tynn i mine auge, ass! :ler:

Så var det litt skjødeslaust (eller meiningsfyllt?) av dei å la ringen/steinen berre liggje igjen i skogen. VIL dei at nokon skal finne han igjen, og starte noko nytt? Er det meininga at ungane til hovudpersonane skal leite opp gjenstandane og dra ut på nye eventyr?

Det eg likte minst med boka var epilogen. Følte det ødela mykje for opplevinga etter det store slaget. Fekk liksom ikkje tid eller ro til å fordøye alle store opplevingane heilt, før vi vart kasta inn i ein travel, sukkersøt slutt med masse ungar og familiekos. Så eg ville heller hatt et ekstra kapittel om det som skjedde umiddelbart etterpå, enn å hoppe laaangt fram i tid.

Men Dumbledore visste at blodbeskyttelsen ville beskytte Harry. Jeg har alltid lurt på hvorfor Dumbledore ble å fornøyd da Voldemort brukte Harrys blod for å gjenoppstå. Og her ligger forklaringen.

Åh - "the look of triumph" frå fjerdeboka? Ja, det er ei god forklaring.

Skrevet

Jeg er så enig når det gjelder Snape! :grine:

Når det gjelder dette med "love", så var det vel den egenskapen som gjorde at Harry valgte å ofre seg selv - noe som dermed ga ham innsikten han trengte for å vinne. Harry døde ikke, fordi the Elder Wand aldri ville fungert skikkelig mot ham, Voldemort hadde nemlig aldri vunnet den - bare tatt den med makt. Det er ikke det samme, noe han ikke klarte å se.

Skrevet
Harry døde ikke, fordi the Elder Wand aldri ville fungert skikkelig mot ham, Voldemort hadde nemlig aldri vunnet den - bare tatt den med makt. Det er ikke det samme, noe han ikke klarte å se.

Det var vel strengt tatt Harry som hadde lojaliteten til the Elder Wand. Draco vant den da han drepte Dumbledore, og Harry da han avvæpna Draco kort tid før slaget.

Sånn sett hadde Harry alle de tre regaliene (ringen, kappa og staven) og var ifølge myten "Master of Death".

Skrevet

Hei, har begynt å lese siste boka nå, og det er den første boka jeg leser på engelsk... :sjenert:

Jeg skulle gjerne ventet til den norske utgaven kom ut, men datteren klarte ikke vente lenger, så jeg må oversette den engelske boka til norsk mens jeg leser for henne.

Kan de norske utgavene ut og inn, men har vanskeligheter med å finne ut av noen av de engelske navnene og vådene (hva de heter på norsk).

Finnes det noen oversikt over karakterene og vådene som kan hjelpe meg?

Skrevet
Det var vel strengt tatt Harry som hadde lojaliteten til the Elder Wand. Draco vant den da han drepte Dumbledore, og Harry da han avvæpna Draco kort tid før slaget.

Sånn sett hadde Harry alle de tre regaliene (ringen, kappa og staven) og var ifølge myten "Master of Death".

Ja, og det var grunnen til at den ikke ville fungert mot ham. Forklarte meg litt krøkete i forrige innlegg.

Skrevet

Jeg ble ferdig i går, har fulgt med Harry Potter - historien fra starten og må si JKR er en utrolig flink forfatter!

Siste boka hadde både overraskelser og bekreftelser på hva jeg trodde/ante, virkelig spennende :)

Er helt i HP-modus nå jeg. Utrolig trist at det er slutt, men det står respekt av JKR hvis hun klarer å holde det hun har lovet, og ikke melker historien til den mister all magien sin.

Det som er så synd, er at jeg ikke kan diskutere 'opplevelsen' nå som det er slutt med noen rundt meg, for de har ikke lest boka, og jeg vil jo ikke spoile det for dem (selv om helten faktisk venter på filmen og ikke kommer til å være på nett før om mange år!) :sur:

Han vet jo faktisk ikke at Dumbledore dør ennå en gang :overrasket:

Skrevet

Takk. Den var flott, men jeg finner ikke Yaxley der... Noen som vet det norske navnet på ham? Jeg har ennå ikke klart å finne ut hvem han er. :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...