Spiralis Skrevet 23. juli 2007 #21 Skrevet 23. juli 2007 Ble ferdig med boka for ti minutter siden og er skikkelig trøtt, men jeg kunne ikke gi meg før jeg var ferdig. Jeg er storfornøyd! Jeg syntes den paniske følelsen av å være på flukt og på nippet til å bli fakket var svært påtrengende fra slutten av bryllupet og helt til Dobby ble begravet. Jeg fikk skikkelig frysninger nedover ryggen da de var nede i forhørsrommene med Uffert. For en Potter uke. Så filmen på tirsdag og har lest boka nå i helga og er storfornøyd med begge.
Gjest Lille Solstråle Skrevet 23. juli 2007 #22 Skrevet 23. juli 2007 Veldig enig med alle her! Superspennende bok, men absolutt ingen barnebok lengre... Alle hentydningene til Hitlers rasepolitikk, krigstilstander, osv, gjorde boken mye mer "virkelig" enn de de andre var. Jeg syns forfatteren snørte nettet godt sammen, og at Harrys første død, etterfulgt av praten med Dumbledore på King's Cross, var veldig essensiell for min gode opplevelse! Jeg har hele tiden vært sikker på at Harry var en av Voldemorts horcruxer og at begge måtte dø, men den twisten det fikk gjorde alt så mye bedre! Det eneste jeg savner, er å få vite hvordan det gikk med flere av bipersonene. Det hadde sikkert vært vanskelig å flette inn, men en beskrivelse av hvordan det gikk med for eksempel Luna, Dean, Kreacher, resten av familien Weasley og ikke minst hvordan det gikk med Harrys familie i skjul, savnet jeg. Men alt i alt, fantastisk, og trist at eventyret er over!
Gjest Gjest_Idaen_* Skrevet 23. juli 2007 #23 Skrevet 23. juli 2007 Jeg ble såå lei meg når Snape, favorittkarakteren min, døde. Gråt og gråt gjennom "The Princes Tale", når vi fikk se alle minnene hans. Men flott at han endelig ble renvasket. Jeg visste han var god, hele tiden. Var generelt godt fonøyd med boka. Men synes Epilogen var litt...dårlig. Den var for cheesy for meg. Jeg er ikke en stor fan av happy-endings, hvor alle gifter seg, får barn etc etc. Og savna å få vite mer om folk som Luna, The Weasleys, kanskje mer om hva som skjedde med The Malfoys...(Jeg elsket dem i denne boka. Narcissa var en av favoritt-karakterene mine etter 6'ern, og hun var ikke noe dårligere i denne.) Albus Severus var ganske rørende, da... Selvom navnet i seg selv er ganske horribelt
Spiralis Skrevet 23. juli 2007 #24 Skrevet 23. juli 2007 Da Harrry gikk til sin første død tenkte jeg at det var jo en litt opplagt og litt vel selvoppofrende måte å ende han på. Det har vært lett å tenke seg til at han selv var en horcrux etter Halvblodsprinsen. Begynte å lure på om Det skulle bli Nilus som ble den som drepte Nagini og Voldemort ... i og med at profetien til en viss grad kunne omhandlet begge. Jeg føler vel at det som holdt spenningen og frykten levende i historein så lenge som den gjorde var at Slur nevnte en informant i møtet med Voldemort i starten av boken samt at de dødseterne dukket opp så kjappt i cafèen etter bryllupet. Lurte lenge på om Lupus kunne være en foræder og at det var derfor han dukket opp i nr 12 og etter hos Bill og Fleur. Det ligger jo litt i luften fra Halvblodsprinsen at Voldemorts besettelse av udødelighet og forakt for svakhet stammer fra at hans mor døde etter fødselen og at det for Tom var lettere å se på hennes død som en svakhet han kunne forakte, heller enn å godta at moren oppga livet framfor å leve for barnet sitt og atn han derigjennom måtte håndtere den smerten det ville påføre han. Selv om Voldemort har en ødelagt sjel syntes jeg det var synd at dialogen mellom Harry og Voldemort før den siste duellen for det meste omhandlet hvem som tok hvem sin stav framfor å dykke dypere inn i det savnet Tom måtte vokse opp med som liten og hvordan det utviklet seg til hat. Hadde likt at det var noen ordvekslinger mellom Harry og Voldemort om den siden av Voldemort.
Idril_M Skrevet 23. juli 2007 #25 Skrevet 23. juli 2007 Jeg leste hele herligheten på lørdag og er kjempefornøyd! Jeg har gått og vært så utrolig redd for at harry, ron, hermione og hagrid skulle dø, men det føltes veldig riktig at de overlevde. Jeg ble minst like grepet av freds død som jeg ble av lupin og tonks. En ny foreldreløs gutt vokser opp! Epilogen var både bra og cheesy på en gang.
Daria Skrevet 23. juli 2007 #26 Skrevet 23. juli 2007 Var ferdig for 5 minutter siden og er fortsatt ganske tårevåt... Jeg hadde trodd at alle tre skulle overleve -hvis ikke hadde det blitt for grusomt -men regnet med at noen måtte dø hvis det skulle bli overbevisende. Egentlig hadde jeg trodd at det var Percy som ville dø av Weaslyene -jeg forventet at han skulle ta til vettet til slutt (og var strålende fornøyd da han endelig gjorde det) og så for meg at han skulle ofre seg på en eller annen måte. Men Fred Lupin og Tonks Ellers så må jeg tilstå at jeg er blandt dem som har tvilt på Snape (ja da Elanor, du hadde rett... ), og der tok jeg jo dundrende feil. Men noe sjarmtroll var han aldri... Og mitt absolutte favorittsitat: "Of course it is happening inside your head, Harry, but why on earth should that mean that it is not real?".
MellonCollie Skrevet 24. juli 2007 #27 Skrevet 24. juli 2007 Da var jeg også ferdig med siste boka. Synes den var veldig bra, hun har klart å knytte opp mange små tråder fra de forrige bøkene, og som andre nevner likte jeg også godt at så mange av de tidligere karakterene får en rolle i avslutningen. Favorittbiten min var kanskje å se hvordan Neville har utviklet seg! Samtidig har jeg alltid synes Snipe var ganske interessant, og hadde ikke mista trua på at han innerst inne var god, selv om jeg slet med å finne ut hvordan han kunne være det etter avslutningen i bok 6 Så det kapittelet hvor Harry ser minnene hans var utrolig trist, men samtidig fint. Utrolig trist med Dobby, men glad han fikk gjort en så viktig ting som å redde dem først! Er heller ikke så fan av slike "19 år senere"-kapittel... men var jo innmari fint med Albus Severus da. Men ville også vite mer om hvordan det gikk med de andre. Synes særlig i forhold Draco og familien hans ble det veldig brått avslutta uten at vi fikk vite hvordan det gikk med dem...? Eller gikk jeg bare kanskje glipp av noe når jeg leste? (må innrømme at det gikk til tider noe fort på slutten der..men var jo så spennende!) Rart at det er ferdig... kommer nok til å lese disse bøkene mange ganger
Idril_M Skrevet 24. juli 2007 #28 Skrevet 24. juli 2007 Da var jeg også ferdig med siste boka. Synes særlig i forhold Draco og familien hans ble det veldig brått avslutta uten at vi fikk vite hvordan det gikk med dem...? Eller gikk jeg bare kanskje glipp av noe når jeg leste? (må innrømme at det gikk til tider noe fort på slutten der..men var jo så spennende!) Draco og familien hans satt inne i salen under festmiddagen etter at Voldemort var overvunnet. "Along the aisle between the tables he walked, and he spotted the three Malfoys, huddled together as though unsure whether or not they were supposed to be there, but nobody was paying them any attention"
Skravla Skrevet 24. juli 2007 #29 Skrevet 24. juli 2007 Draco og familien hans satt inne i salen under festmiddagen etter at Voldemort var overvunnet. "Along the aisle between the tables he walked, and he spotted the three Malfoys, huddled together as though unsure whether or not they were supposed to be there, but nobody was paying them any attention" Ja, og dessuten treffer vi Draco i - 19 år senere. Han følger sønnen Scorpius til toget.
MellonCollie Skrevet 24. juli 2007 #30 Skrevet 24. juli 2007 Draco og familien hans satt inne i salen under festmiddagen etter at Voldemort var overvunnet. "Along the aisle between the tables he walked, and he spotted the three Malfoys, huddled together as though unsure whether or not they were supposed to be there, but nobody was paying them any attention" Ahhh!! Den fikk jeg ikke med meg nei! Takk Ja, og dessuten treffer vi Draco i - 19 år senere. Han følger sønnen Scorpius til toget. Det har du helt rett i, og det fikk jeg jo faktisk med meg...hehe. Glemt den allerede, mye inntrykk når jeg var ferdig!
Skravla Skrevet 24. juli 2007 #31 Skrevet 24. juli 2007 Ahhh!! Den fikk jeg ikke med meg nei! Takk Det har du helt rett i, og det fikk jeg jo faktisk med meg...hehe. Glemt den allerede, mye inntrykk når jeg var ferdig! Det er ikke så enkelt å få med alle detaljer ved første gjennomlesing. Jeg leste bok 6 tidligere i sommer og det var mye "nytt" der.
Poetens_Tårer Skrevet 24. juli 2007 #32 Skrevet 24. juli 2007 Leste meg gjennom hele boken i et strekk. Tok meg 14 timer. Var veldig spennende å få et lite innblikk i livet til Albus og å vite mer om Grindelwald og the Deathly Hallows. Hadde gjettet meg frem til at Harry Potter var en horcrux, men synes det hadde vært tøffere om han måtte dø for å drepe Voldemort. Det desidert feteste med hele serien er når Voldemort og Dumbledore duellerer i bok nr 5!
Idril_M Skrevet 24. juli 2007 #33 Skrevet 24. juli 2007 Det er ikke så enkelt å få med alle detaljer ved første gjennomlesing. Jeg leste bok 6 tidligere i sommer og det var mye "nytt" der. det gjaldt meg også. leste siste halvdelen av bok 6 på søndag, og det hjalp mye. Kan også nevne at jeg ble overrasket da jeg begynte på bok 6 da den kom ut. jeg hadde ikke fått med meg profetien!
Skravla Skrevet 24. juli 2007 #34 Skrevet 24. juli 2007 det gjaldt meg også. leste siste halvdelen av bok 6 på søndag, og det hjalp mye. Kan også nevne at jeg ble overrasket da jeg begynte på bok 6 da den kom ut. jeg hadde ikke fått med meg profetien! Hvordan klarte du å unngå den??
Idril_M Skrevet 24. juli 2007 #35 Skrevet 24. juli 2007 Hvordan klarte du å unngå den?? Lest for fort i for mange timer, tror jeg. Jeg aner egentlig ikke.
Frk.L Skrevet 24. juli 2007 #36 Skrevet 24. juli 2007 Når jeg kom til slutten og så en epilogen "19 år senere", så tenkte jeg "Å nei! Dette blir for sukkersøtt!" Men etter at jeg fikk tenkt meg om litt så synes jeg det var helt perfekt. Hvis noen fortjener en skikkelig klissette, sukkersøt slutt så er det Harry Potter! Som boka sier; All is well! Det måtte bare ende bra, fordi noe annet hadde vært så ufortjent og feil at hele poenget med serien hadde blitt ødelagt. Ellers er jeg stort sett enig med de andre her. Spesielt trist at Fred døde, og også Lupin og Tonks (nyfødt baby og alt..). Boka var kjempespennende; klarte ikke å legge den fra meg før jeg visste hvordan det endte. Selv om jeg var ganske sikker på at de viktigste overlevde, at Snape tilslutt var "god" og at kampen endte godt.. Men hva skal jeg lese nå da??
Skravla Skrevet 24. juli 2007 #37 Skrevet 24. juli 2007 Men hva skal jeg lese nå da?? Ringenes herre?
murray Skrevet 24. juli 2007 #38 Skrevet 24. juli 2007 Puh, da var jeg også ferdig! Sliten Var utrolig lettet da Snape endelig ble renvasket. Jeg mistenkte at Dumbledore hadde beordret Snape til å drepe ham siden han ser bedende på Snape og sier "please" rett før han blir drept (i bok 6). Men jeg likte ikke måten Snape døde på. Faktisk trodde jeg at det var nettopp han som skulle ta livet av Voldemort til slutt. Det ble litt mye klisje på slutten, men alt i alt en kjempegod og til tider ekstremt spennende og nervepirrende bok. Koste meg gjennom alle sidene
Fibonacci Skrevet 24. juli 2007 #39 Skrevet 24. juli 2007 Jeg likte også siste boka veldig godt. Likte særlig godt den delen om Snape´s siste minner på slutten der. Jeg trodde at han og Dumbledore hadde en slags avtale, men gøy å endelig finne ut av det. Veldig trist med de som døde, men jeg trodde hele tiden at Harry selv måtte dø for å bli kvitt Voldemort. Så slutten ble veldig "happy ending" i forhold til hva jeg hadde forestlit meg! Jeg synes det var mange paraleller til bl.a. Ringenes herre, bl.a. at den som bar Horcrux´en når de 3 var på flukt, ble påvirket av den, og den splittet dem. Og den behandlingen Muggle-borns fikk under Voldemorts regime minnet om tidlig jødeforfølgelse under 2. verdenskrig... Den lille gråtende skikkelsen som var der Harry møtte Dumbledore på slutten, var det den delen av Voldemorts sjel som var i Harry?
Skravla Skrevet 24. juli 2007 #40 Skrevet 24. juli 2007 Jeg likte også siste boka veldig godt. Likte særlig godt den delen om Snape´s siste minner på slutten der. Jeg trodde at han og Dumbledore hadde en slags avtale, men gøy å endelig finne ut av det. Veldig trist med de som døde, men jeg trodde hele tiden at Harry selv måtte dø for å bli kvitt Voldemort. Så slutten ble veldig "happy ending" i forhold til hva jeg hadde forestlit meg! Jeg synes det var mange paraleller til bl.a. Ringenes herre, bl.a. at den som bar Horcrux´en når de 3 var på flukt, ble påvirket av den, og den splittet dem. Og den behandlingen Muggle-borns fikk under Voldemorts regime minnet om tidlig jødeforfølgelse under 2. verdenskrig... Den lille gråtende skikkelsen som var der Harry møtte Dumbledore på slutten, var det den delen av Voldemorts sjel som var i Harry? Aner ikke. Jeg har også lurt på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå