Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2007 #1 Skrevet 22. juli 2007 (endret) Fikk siste boka i posten lørdag og er når ferdig. Hva syntes dere andre som har lest den siste boka? Selv ble jeg fornøyd men litt vemodig at det er slutt. Og barnebok er det vel strengt tatt ikke lengre...? Endret 22. juli 2007 av Trampe
Trampe Skrevet 22. juli 2007 #2 Skrevet 22. juli 2007 Jeg synes den var veldig god, og overraskende til siste slutt! Litt søtt da, det lille kapitlet på slutten. Albus Severus...jeg er glad for at Snape ble renvasket til slutt. Jeg synes kanskje at Voldemort døde litt for kjapt, det var så plutselig over, men ellers har jeg slukt boka rått. Men det er trasig at det ikke kommer flere...
Tabris Skrevet 22. juli 2007 #3 Skrevet 22. juli 2007 (OBS - du bør kanskje skrive "SPOILERS" i trådtittelen?) Jeg likte den veldig, veldig godt. Det jeg likte minst var at hun har brukt seks bøker på å understreke hvor vis, genial og god Dumbledore er, for så å rive en del av det ned under bena på oss i siste boka. Selv om man kan si at det gir et mer plausibelt og berikende syn på ham som karakter, så hadde jeg foretrukket om det ikke var der. Jeg likte heller ikke måten Snape døde på. Så... unødvendig. Jeg hadde sett for meg at han døde for å gi Harry de sekundene han trengte for endelig å overvinne Voldemort. Ellers er jeg overlykkelig over at trioen overlevde - det var det jeg hadde håpet på - og "Albus Severus" ga meg en ny klump i magen. Det verste i boka var likevel at Fred Weasley døde. Det var helt forferdelig, og ødela litt for meg.
Cata Skrevet 22. juli 2007 #4 Skrevet 22. juli 2007 Venter til den kommer på norsk, jeg.... Men ble nysgjerrig. Hvem er "Snape"? Er det Slur i den norske versjonen. (Off topic, men ble så gruelig nysgjerrig.....)
Tabris Skrevet 22. juli 2007 #5 Skrevet 22. juli 2007 Snape er Slur, ja. Men da fikk du jo røpet en god del ved å lese denne tråden.
Cata Skrevet 22. juli 2007 #6 Skrevet 22. juli 2007 Det er ikke så farlig. Jeg er av dem som ofte titter på siste side i det jeg begynner å lese . Dessuten leser jeg gjerne bøker flere ganger. Så "spoilers" funker uansett ikke på meg. Jeg bare får mer lyst til å lese selv av det.
Champagnepiken Skrevet 22. juli 2007 #7 Skrevet 22. juli 2007 Jeg er kjempebegeistret, ble ferdig i natt. *trøtt* Synes noe av det morsomste er hvordan hun hekter opp løse eller halvløse tråder fra de tidligere bøkene og nøster dem sammen til slutt. Er litt sånn at alle de gamle bøkene blir vekket litt til live. Og enig med både det om Dumbledore og Snape - likte særlig at hun framstiller Snape som en dritt gjennom hele boka, helt til de siste kapitlene, hvor han får revansjert seg. Men trist at det ikke er mer!
Trampe Skrevet 22. juli 2007 #8 Skrevet 22. juli 2007 Jeg synes overskrifta i denne tråden viser at det er spoilere her, men jeg kan godt endre den allikevel. Jeg synes egentlig at Snapes død var helt grei, og jeg likte at Harry endelig fikk oppklart at Snape var på hans side hele tida. Jeg har ikke tvilt på Snape i det hele tatt jeg, ikke engang 200 sider ut i denne boka, så jeg er ekstra fornøyd med at han fikk bevist sin tilhørighet før han døde Jeg kjente tårene presse på da Fred døde. Helt grusomt.
Tabris Skrevet 22. juli 2007 #9 Skrevet 22. juli 2007 Jeg var også alltid overbevist om at Snape var på den gode siden. Dvs, jeg begynte faktisk å tvile litt da Snape ble headmaster under Voldemorts regime, men jeg klarte ikke fri meg fra tanken om at vi fortsatt manglet "oppgjøret". Jeg ble veldig, veldig glad og lettet da vi fikk vite hele historien hans. Jeg var forberedt på at han kom til å dø i boken, men likte ikke måten det ble gjort på.
Gjest Skrevet 22. juli 2007 #10 Skrevet 22. juli 2007 ...Albus Severus... *nyskjerrig og skjønner ingenting*
Tabris Skrevet 22. juli 2007 #11 Skrevet 22. juli 2007 *nyskjerrig og skjønner ingenting* SUPERSPOILER COMING UP!!! Harry og Ginny får barn etterhvert, og de kaller den ene gutten for Albus Severus, for å ære dem begge.
Elanor Skrevet 22. juli 2007 #12 Skrevet 22. juli 2007 Jeg syns boka var helt fantastisk! Den var spennende fra begynnelse til slutt. Det var ikke en ting jeg ikke likte, og jeg føler meg så tilfredsstilt over å endelig ha fått alle svarene. Utrolig artig å se at flere av teoriene mine viste seg å stemme. Jeg måtte slippe ut et lite triumferende "Yes!" når sannheten om Snape endelig blir avslørt. Men jeg syns også at boka hadde nok av overraskelser. Da Percy dukket opp, hadde jeg haka på knærne. Men Freds død var veldig tung å svelge. Jeg måtte ta meg en pause for å samle meg, etter det. Men det lå kanskje i kortene at en av Weasleyene ikke kom til å overleve? Jeg er glad det ikke ble Ron, da. Eller Ginny. Men det jeg likte best var alle personene som Rowling har presset med i boka. Det føltes ut som "alle" personene fra de tidligere bøkene hadde en rolle i finalen. Veldig tilfredsstillende. Det er mulig jeg blir litt mer kritisk etter andre gjennomlesing...
Tabris Skrevet 22. juli 2007 #13 Skrevet 22. juli 2007 Før boken kom ut, så sa jeg til alle at jeg ville være fornøyd hvis bare trioen overlevde - og jeg er veldig, veldig glad for at de gjorde det. Jeg hadde vært knust om Harry, Ron eller Hermione døde, og det hadde delvis ødelagt hele serien for meg. Jeg hadde ikke klart å lese bøkene på ny da, tror jeg. Ja, jeg tok det tungt da Fred døde. Det hadde vært "bedre" om det var en av de eldre brødrene, eller til og med en av foreldrene. Hvordan skal jeg klare å lese bøkene på ny nå? Lese om de utrolige påfunnene til tvillingene, fullstendig uvitende om at George etterhvert må drive butikken, og gjøre alt det morsomme, alene...?
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2007 #14 Skrevet 22. juli 2007 Jeg synes den var veldig god, og overraskende til siste slutt! Litt søtt da, det lille kapitlet på slutten. Albus Severus...jeg er glad for at Snape ble renvasket til slutt. Jeg synes kanskje at Voldemort døde litt for kjapt, det var så plutselig over, men ellers har jeg slukt boka rått. Men det er trasig at det ikke kommer flere... Godt å høre at trioen overlevde! *Puster lettet ut* Sitter her sammen med min datter som også er Potter fan på sin hals, men som må vente til den norske versjonen kommer ut. Hun (Vi) lurer sterkt på hvordan Slur (Snape) kan være snill... han drepte jo Humlesnurr (Dumbledore), eller gjorde han ikke...??? Kan noen være så snille å røpe denne hemmeligheten for oss? Døde ikke Humlesnurr? Var det bare skuespill?
Tabris Skrevet 22. juli 2007 #15 Skrevet 22. juli 2007 (endret) Jeg skal røpe: Dumbledore er definitivt død, selv om han spiller en rolle i siste boka. Dumbledore var døende pga horcruxen han kjempet mot og Snape drepte ham på Dumbledores egen ordre. Snape har vel aldri vært "snill" noen gang, men han var på Dumbledores side helt til siste slutt - og du får vite hele historien om akkurat dette i boka. Endret 22. juli 2007 av Tabris
Elanor Skrevet 22. juli 2007 #16 Skrevet 22. juli 2007 Ja, jeg tok det tungt da Fred døde. Det hadde vært "bedre" om det var en av de eldre brødrene, eller til og med en av foreldrene. Hvordan skal jeg klare å lese bøkene på ny nå? Lese om de utrolige påfunnene til tvillingene, fullstendig uvitende om at George etterhvert må drive butikken, og gjøre alt det morsomme, alene...? Som sagt syns jeg også det var forferdelig at Fred døde, og jeg er enig at det hadde vært "bedre" om en av de eldre brødrene døde. Men jeg satt og ventet på et slag i trynet, og det kom. Det hadde ikke hatt like stor effekt hvis det hadde vært en jeg brydde meg mindre om. Og stakkars, stakkars George... Kunne ønske at det siste kapittelet hadde sagt litt om hvordan det gikk med flere personer egentlig. Ikke minst ham. Men jeg har en følelse av at Georges gode humør snart kom tilbake. Da han mistet øret, så vi ham rette seg opp i ryggen og ta det hele med et smil. Det viser hva George er laget av. Og selv om tapet er så uerstattelig som det kan bli, og at såret aldri helt kan bli leget, så har jeg ikke den minste tvil om at George vil klare seg videre. Jeg syns forresten Dobby også var et stort tap. Arme vesen...
Branna Skrevet 22. juli 2007 #18 Skrevet 22. juli 2007 Jeg ble så utrolig fornøyd med boka! Jeg var livredd for at Harry, Ron eller Hermione skulle dø, og ble så lettet når alle overlevde. Og det siste kapitlet var så rørende at jeg nesten begynte å gråte. Men det var helt grusomt når Fred døde, det skal jeg være enig i. Jeg syntes det var nesten like ille når Lupin og Tonks døde, de som akkurat hadde fått baby! Da er det liksom ingen igjen av de "originale", James, Sirius og Lupin (og Wormtail, men han er nesten ikke verdt å nevne). Også vesle Dobby, da! Det var det første sjokket. Men jeg synes det var veldig rørende da Kreacher fikk Regulus' medaljong og ble snill. Måtte bare få det ut, ble ferdig med boka for en halvtime siden...
Skravla Skrevet 22. juli 2007 #19 Skrevet 22. juli 2007 Jeg må innrømme at da Fred døde så visste jeg at de 3 hovedpersonene kom til å overleve. Fred var så nær en hovedperson som mulig og hn kunne ikke fjerne flere..... etter min mening. At de 3 kameratene til James og Lily alle er døde er ganske naturlig synes jeg. Det sammen med Snapes død - gjør at en ny generasjon kan komme på banen. Avslutningen åpner jo for flere bøker..... Hva har sjedd i 19 år? Vi ser jo en ny konstellasjon på Hogwarts - Albus, Rose og Scorpius. Men alt i alt har det vært en fin serie, veldig spennende. Jeg gleder meg til gjensyn med bok 5 når jeg skal se filmen i morgen.
La Luna Skrevet 23. juli 2007 #20 Skrevet 23. juli 2007 Er akkurat ferdig, så vanskelig egentlig å si noe før jeg har klart å fordøye den helt. Men må si: jeg er veldig glad for at jeg hele tida har hatt rett angående Snape. Selv om det var trist at Fred døde, er jeg glad det ikke var flere i Weasly-familien, var redd det var flere der som skulle dø. Er glad jeg hadde rett ang Wormtail, at han på et eller annet tidspunkt ville få et stikk av dårlig samvittighet, og at Harry i den situasjonen dermed ville overleve. Synes det var utrolig bra hvordan Dobby og Kreacher blei tatt med i historien. Synes måten Snape døde på var dårlig, jeg hadde også håpa han kunne dødd mens han ofra seg for Harry. Syntes vi kunne få sett et lite glimt av Draco og Harry skvære opp. Også synes jeg Neville blei veldig kul! Ellers var boka kjempebra, men det måtte den nesten være, er jo her vi får samla opp alle de løse trådene, alt vi har gått og lurt på
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå