Gå til innhold

Prøvingen er godkjent, det samme er etternavn..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk brev i posten der det sto at prøvingen var ok. Der sto også mitt nye etternavn (hurra!)

Men er det gyldig fra bryllupstatoen eller fra nå av? Etternavnet altså..

Må sikkert uansett ringe dem i morgen, men kanskje det er noen her som allerede vet mens jeg er her..

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Charlotte_*
Skrevet

Jeg ringte folkeregisteret og fikk beskjed om at mitt nye etternavn var i bruk fra dagen etter bryllupet. Vi gifter oss 4. august, så nå er det ikke lenge til jeg kan bruke det nye navnet :)

Skrevet

Trodde navneendringen gjalt fra den var registrert jeg.

Navnenedring har jo egentlig ikke "har noe med selve bryllupet å gjøre" - selvom de fleste av oss kobler de to tingene sammen.....

Skrevet

Tja, jeg fikk opplyst at dersom jeg leverte navneendringen sammen med prøvingspapirtene, så ble det gjort slik at navneendringen gjaldt fra det øyeblikk vigselen var registrert (en ukes tid etter bryllupet...) (men jeg prøvde det ikke ut, så jeg vet ikke om det fungerer slik)

Jeg byttet navn separat av vigselen, noen ukeri forkant. Jeg brukte ikke det nye navnet da, annet enn i situasjoner der det ville vært dokumentfalsk å ikke gjøre det. (men jeg skriver ikke mange sjekker, og var vel ikke borti mer enn en signaturoppgave på jobb heller som var av en slik art at det har noe å si hva jeg skriver) Privat kalte jeg meg med mitt pikenavn inntil jeg var gift.

Gjest Elize
Skrevet

Jeg vil gjerne at presten skal presentere oss med min manns etternavn etter vielsen, jeg tar hans navn. Så viss jeg får navneendringen til å gjelde fra den dagen vi gifter oss, så blir det vell ikke det noen problem?

Skrevet

Det burde ikke være noe større problem enn å bare ta en prat med presten det.

Vår prest viet oss med mitt pikenavn enda jeg byttet navn 3 uker tideligere. Etterpå kan jeg ikke egentlig huske om han presenterte oss som noe som helst, om han gjorde det så brukte han nok mitt nye etternavn..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...