Gjest Norah Skrevet 22. juli 2007 #1 Skrevet 22. juli 2007 Hva er forskjellen på oljemaling og akrylmaling? Er det de samme malingsteknikkene som kan brukes..?? Jeg har da kjøpt oljemaling. Det er altså snakk om å male bilder på sånne deep edge rammer. Tenkte evt å kombinere med litt decoupage...
Gjest Deception Skrevet 22. juli 2007 #2 Skrevet 22. juli 2007 Akrylmaling er fortynnbar med vann, i hvertfall.
Gjest Norah Skrevet 22. juli 2007 #3 Skrevet 22. juli 2007 Oljemaling fortynnes med whitesprit, gjør det ikke? Jeg trodde det fulgte en beskrivelse med malesettet, men det står absolutt ingenting ser jeg.. Får surfe litt og se om jeg finner noen beskrivelser på nett.. Er det bare å gå i gang, eller er det ting jeg bør vite liksom..? Gøy å prøve dette her, har aldri gjort det før! :o)
Gjest Norah Skrevet 22. juli 2007 #4 Skrevet 22. juli 2007 Noen som vet om nettsider om oljemaling o.l.?
Gjest Norah Skrevet 22. juli 2007 #5 Skrevet 22. juli 2007 Nå har jeg grunnmalt lerretene. Må dette tørke før jeg maler videre...? Hjeelp.. :o)
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2007 #6 Skrevet 22. juli 2007 Oljemaling fortynnes med whitesprit, gjør det ikke? NEI, NEI Jeg trodde det fulgte en beskrivelse med malesettet, men det står absolutt ingenting ser jeg.. Får surfe litt og se om jeg finner noen beskrivelser på nett.. Er det bare å gå i gang, eller er det ting jeg bør vite liksom..? Gøy å prøve dette her, har aldri gjort det før! :o) Regner med du snakker om kunstnermaling (tubemaling). Hold deg da unna white sprit og bruk terpentin.
Miel Skrevet 22. juli 2007 #7 Skrevet 22. juli 2007 Akrylmaling tørker vel raskere og er gjerne litt enklere å ha med å gjøre for nybegynnere. Ooh, nå fikk jeg lyst til å male igjen!
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2007 #8 Skrevet 22. juli 2007 kan tynne oljemaling med linolje også, blir fin glans i malingen. men oljemaling lukter ganske kraftig, og for ikke å snakke om at den bruker lang tid på å tørke, og det må den hvis du skal ha flere lag.
Gjest Norah Skrevet 22. juli 2007 #9 Skrevet 22. juli 2007 Tja, nå er jeg ferdig, med to søte små bilder. Veeel, tror ikke jeg er den nye van Gogh akkurat men... De skal få pynte opp vaskerommet hvertfall!! Hihi.. Jeg syns det var mye lukt og gris med oljemaling, så skal heller teste ut akrylmaling, tror jeg.. :o)
Gjest Norah Skrevet 22. juli 2007 #10 Skrevet 22. juli 2007 Forresten, takk for svar til dere som har svart meg!! :o)
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2007 #11 Skrevet 23. juli 2007 Oljemaling tar flere dager å tørke, akrylmaling er tørr etter veldig kort tid. Det er også flere medier du kan bruke sammen med akrylmaling for å lage effekter.
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2007 #12 Skrevet 23. juli 2007 Hvis du går på sidene til Panduro finner du forresten et par hefter med inspirasjon til hvordan du kan male/bruke akrylmaling. Disse heftene kan lastes ned i pdf. Finnes under veiledninger og heter deep edge inspiration.
Gjest Norah Skrevet 23. juli 2007 #13 Skrevet 23. juli 2007 Disse har jeg allerede printet ut, de var kjekke. Men tar gjerne imot tips dersom andre vet om andre tips om nettsider om dette. Jeg fant nemlig ikke noe særlig. Ser ut som jeg må kjøpe en bok om akrylmaling.
aline Skrevet 23. juli 2007 #14 Skrevet 23. juli 2007 jeg ville valgt akrylmaling ja, det tørker mye fortere men kan likevel brukes på mye av samme måten som oljemaling. du kan male tykt med akryl også, la malingen tørke litt i forskjellige tykkelser og gjøre dette til endel av maleriet, slik olje er typisk for. du får også kjøpt forskjellige ting du kan blande inn i akrylmalingen, for å få den tykkere, tynnere, blankere eller mattere etc etc. det går også an å male inn alt mulig, tørkede blader, blomster, fjær, strå, glitter, mini-glasskuler ++++
Gjest Don Giovanni Skrevet 24. juli 2007 #15 Skrevet 24. juli 2007 Oljemaling fortynnes med whitesprit, gjør det ikke? Jeg trodde det fulgte en beskrivelse med malesettet, men det står absolutt ingenting ser jeg.. Får surfe litt og se om jeg finner noen beskrivelser på nett.. Er det bare å gå i gang, eller er det ting jeg bør vite liksom..? Gøy å prøve dette her, har aldri gjort det før! :o) Nei, oljemaling fortynnes med amerikansk terpentin. Alt du maler bilder med skal fortynnes, men akrylmaling er veldig tynn og fordrer en helt annen maleteknikk.
aline Skrevet 24. juli 2007 #16 Skrevet 24. juli 2007 Nei, oljemaling fortynnes med amerikansk terpentin. Alt du maler bilder med skal fortynnes, men akrylmaling er veldig tynn og fordrer en helt annen maleteknikk. den akrylmalingen vi har brukt på skolen og som jeg i senere tid har kjøpt på vanlig hobby eller kunstbutikk, er ikke veldig tynn, den kan fint males uten å gjøre noe med og likevel få samme "kladdete" struktur som olje, samt at det finnes fortykker som blandes i slik at den blir enda tykkere og seigere.
Gjest Norah Skrevet 27. juli 2007 #17 Skrevet 27. juli 2007 Jeg malte bare med oljemalinga jeg, uten å fortynne den.. Funka fint det, men den tørker vel til neste år eller noe tenker jeg..
Gjest m.i. Skrevet 11. august 2007 #18 Skrevet 11. august 2007 jeg begynte plutselig å male i går kveld, oh jeg hadde noe ubukt oljemaling liggende. er ingen male-ekspert, og tynnet derfor ikke ut (stod ikke noe om det). tenkte det var tørt i dag, og at de kunne henges opp, men nei. nå er jeg redd for at de aldri kommer til å tørke siden jeg har gjort feil!!! malte to store bilder jeg ble fornøyd med, redd de aldri tørker!?!?!? kommer de til å tørke noen gang selv om malingen ikke er fortynnet?? håper noen vet noe om det.... =/
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2007 #19 Skrevet 11. august 2007 slapp av, det tørker, men har du tykke lag kan det ta noen dager. du har ikke gjort noe feil selv om du ikke har tynnet ut. malingen er derimot lettere å male med når den er tynnet.
aline Skrevet 11. august 2007 #20 Skrevet 11. august 2007 og der har du en viktig forskjell på oljemaling og akryl, olje tar laaaang tid før tørker! Akryl tørker mye fortere. om du ser på mange oljemalerier, så ser du at det er fler en deg som maler tykt, det er en ting som skaper ekstra effekt i bildet når man faktisk bruker tykkelsen i malingen som en effekt, men ja, da tar det lang tid før det tørker. (og du kan få samme effekt med akryl, det tar jo da litt tid før det også tørker, men ikke like lang tid. )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå