Gjest irritert Skrevet 22. juli 2007 #1 Skrevet 22. juli 2007 Er lei av å drive restaurant og vaskeri for 18årig stesønn! Han gjør ikke noe for å hjelpe til hjemme, bare forventer at vi alltid ønsker han velkommer med åpne armer og store smil. Også kan han gjerne kritisere oss for hvordan vi har det hjemme og oppdrar våre barn samtidig ARGH . Vi mener ar så lenge han bor hjemme må han følge visse husregler. Bor nesten bare hos oss, veldig sjelden oppe hos sin mor...bare når det kan gi han fordeler.. Han har akkkurat blitt singel etter 2,5 år m kjæreste og roter nå m ny jente. Pappaen og jeg prøver å prate med han og si at han ikke må ha det så fryktelig travelt og at det ikke er greit at han driver å overnatter hos hun etter etpar ukers bekjentskap. Men han tenker bare på seg selv og sine ønsker og behov..og det har han alltid gjort. Nå er han begynt i lære og tjener ganske godt..vi har sagt han skal begynne å betale litt hjemme( 500kr mnd) og delta litt i husarbeidet, ellers kan han finne seg en hybel.. Er vi helt urimelige som forventer det?? Eller er det greit at 18 flotter seg med dyre biler, klær og luksusvarer uten å måtte ha noe ansvar?? Selv flyttet jeg ut når jeg var 18 og har klart meg økonomisk selv etter det, vært vanskelig og tøft til tider, men har nå etter mye hardt arbeid god jobb og økonomi. Ble langt og klagete dette , måtte bare lufte meg litt..
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 22. juli 2007 #2 Skrevet 22. juli 2007 Hvis ikke han hjelper til og/eller betaler litt (hvertfall sin egen kost) så har du all rett til å kaste han på hue og ræva ut, etter min mening. Men når gutten er 18 år synes ikke du har noe med om han sover hos ei jente. Han er myndig og bestemmer over seg selv. Det er 2 vidt forskjellige ting du snakker om. Det kan jo selvsagt være fordi jeg er ganske ung fortsatt (22), fordi jeg ikke har egne barn enda og/eller fordi jeg har vokst opp med ganske løse regler når det kommer til akkurat det punktet med å sove borte/sove hos kjæreste. Men min mening er at den standarden "han bor under mitt tak og da bestemmer jeg"-regla begynner å bli litt vel gammel nå. Selv om han bor hos sine foreldre så er han faktisk myndig, og gammel nok til å bestemme over egen kropp og sinn. Hvis du er i knipe og flytter inn hos dine foreldre for en stund, skal du da være inne om kvelden når de sier det, fordi du bor under deres tak? Gutten din regnes som en voksen, og så lenge det ikke er noe som setter dere i knipe, eller han har problemer som gjør han utilregnelig, så burde han behandles deretter. Dette er absolutt ikke ment som kritikk av deg, TS, jeg er sikker på at du er en god mor, og er snill som lar barna fortsette å bo hjemme selv om han tjener penger og ikke betaler for seg. Dette er bare slik jeg ser på det nå (godt mulig jeg forandrer mening den gangen jeg står med en 18-åring i huset) Min mor var altfor snill på det punktet, og jeg bodde hjemme til jeg var 20 uten å noensinne betale for meg, og løftet sjelden en finger i huset. Har ikke vært lett når jeg flyttet sammen med min kjære og plutselig må ta hensyn til huslån, billån og matvarer. Du kan fort gjøre sønnen din en skikkelig bjørnetjeneste ved å la han bo gratis. Selvsagt er det fint hvis du hjelper til hvis han går på en smell (det er jo nesten en selvfølge), men gutten må lære seg at alt koster, både økonomisk og arbeid
lulle Skrevet 22. juli 2007 #3 Skrevet 22. juli 2007 Dette er to forskjellige problemstillinger. 1. Den økonomsike 2. At han ikke kommer hjem. 1. Han skal/bør selvsagt bidra til husholdningen. Det koster tross alt ganske mye å ha en 18 år gammel gutt i kosetne, tlf, dusj, osv. Det er å lære ham ansvar om han betaler hjemme. Synes 500 kr hørtes lite ut, men det kommer selvsagt ann på hvor mye han tjener pr. mnd. Om han ikke bidrar med husarbeid, bør han kanskje bidra med hagearabeid, maling av hus, skifte av dekk på biler osv.... 2. At han overnatter borte synes jeg dere må godta. Han er myndig og kan sånn sett bestemme over seg selv. At dere synes det er upassende at han sover over hos ei han har kjent et par uker, kan jeg forstå. Dere kan i beste fall prøve å påvirke han, men dere kan ikke bestemme. Lykke til . Forstår at det er vanskelige med "voksne " barn også:-)
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2007 #4 Skrevet 22. juli 2007 hehe...forsåvidt kan han gjøre som han vil når han er 18...men vi syns at når han bor hjemme kan han godt høre litt etter oss og ta litt hensyn.. han har to småbrødre..og eldstemann der reagerer på storebror sin oppførsel..at han kommer ruslende litt småshabby hjem utpå morningen..
Gjest vimselot Skrevet 22. juli 2007 #5 Skrevet 22. juli 2007 Selvsagt må han bidra med husarbeid, men hvordan kan en 18-åring flotte seg med fine biler, om ikke foreldrene har gitt han en bil?? Må virkelig en 18-åring betale for seg mht til mat hjemme, de fleste på den alderen er uten inntekt, bortsett fra evt. stipend og studielån? Vet ikke satsene på dette, men det er rimelig at han betaler litt, hvis han har en viss inntekt. Jeg slapp å betale for mat hjemme da jeg var 18...uten at det nødvendigvis er oppskriften på et riktig svar. Synes ikke dere (du) skal blande deg inn i hans forhold til damer. Hadde mine foreldre blandet seg inn da jeg var 18, ville jeg syntes de var gammeldagse (de blandet seg litt inn, egentlig, men det var mer mht prevensjon, men jeg var i et fast forhold). Han har vært i et forhold i over to år, og har fått en ny dame. Hva så? Selv om du ikke selv ville kastet deg rett inn i ett nytt forhold, må du huske på at han er 18... og ikke er deg... Mener ikke være frekk, men lurer på hvordan han kan flotte seg med dyr bil osv. uten at mor eller far har bidratt til dette? Eller besteforeldre som har skjemt han bort...
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2007 #6 Skrevet 22. juli 2007 Han har ikke noe flott bil for øyeblikket, bare en gammel....men har store planer om å ta opp lån og kjøpe seg nyere og dyrere bil. Han er flink å jobbe og har hatt sommerjobb i mange år, vært flink å spare og..så bare sorgen er det ikke Forsåvidt blander vi oss ikke så allverden med kjærlighetslivet hans heller., syns jeg. Og det kan jo hende at foreldrene til dama ikke syns det er stas med gutt i senga til dattera heller. og vi vil gjerne ha han inn i huset før vi står opp om morningen..ikke bare innom m skittentøy og kjøleskaptømming. Og vi sier ikke at alle 18åringer må betale for seg hjemme, men når de tjener så godt som han så kan de godt bidra bittelitt i felleskassa.. 500kr er jo svært lite..
kamela Skrevet 22. juli 2007 #7 Skrevet 22. juli 2007 Jeg synes godt han kan betale for seg hjemme, han har godt av å lære at ting koster. At han overnatter borte kan dere vel vanskelig si så mye på, men forlang at han gir beskjed så dere ikke blir urolige. Har han med seg overnattingsbesøk hjem også? Det ville aldri jeg ha akseptert etter så kort tid. Legg klærne hans til side og la være å vaske dem. Tilby deg å lære hvordan vaskemaskina fungerer. Er faren like frustrert over dette som deg?
Minni-Mus Skrevet 22. juli 2007 #8 Skrevet 22. juli 2007 Slik som du beskriver situasjonen synes jeg at han absolutt burde bidra! Hjelpe litt til i huset og siden han tjener så "mye" som du sier, betale litt i mnd. Kjærlighetslivet han kan og bør derer gjøre lite med. Fortell ham at dere har ikke noe med hvor han er eller hva han gjør, men at dere ønsker at han gir beskjed visst han ikke kommer hjem for natten, slk at dere slipper å bekymre dere. Det tar ikke lange tiden å sende en sms og si, kommer ike hjem i natt.... Jeg flyttet ut fra mine foreldre da jeg var 16 år, men eter 1 års skole flyttet jeg hjem igjenn, så flyttet jeg ut for godt da jeg var 18. Jeg betalte ikke noe hjemme, men jeg gjorde mye. vasket mine egne og de andres klær, lagde ofte middager. støvsuget, vasket. Så jeg bidro mye til fellesskapet slik. Min eldre bror begynnte å jobbe som 16åring (lærling) Da begynnte han å bet. meg for å gjøre hans husplikter. Helt griet for meg det! Men han ble boende hjemme til han var 20-21 ca. Han jobbet og hadde en fet lønn. Så han måtte bet. en liten sum til foreldrene mine. Et annet tips kan jo være at dere krever han må betale litt i mnd, også sprarer dere de pengene, så den dagen han skal flytte ut så kan han få tilbake pegene, eller deler av det til å kjøpe seg tin og tang, event. depositum osv!! Tenker jeg en som hadde blitt glad da og skjønnt at det virkleig lønner seg og betale for seg og være voksen! `
Gjest Fliss Skrevet 22. juli 2007 #9 Skrevet 22. juli 2007 Jeg synes ikke du skal kreve penger av ham .. selv om du sier han fråtser i masse penger så er lærlinglønnen veldig lav .. og kan neppe brukes på luksusbiler - da må pengene komme fra et annet sted. Min eldste bodde også hjemme lenge - men jeg krevde kun at han ryddet etter seg og holdt rommet iorden .. (orden og orden, fru Blom ) ... Om 18-åringen kommer labbende hjem dagen derpå så brydde jeg meg ikke .. det eneste jeg har krevd er at han sendte meg en melding om at han ikke kom hjem .. Men det var fordi jeg bekymret meg ofte for hva de kunne finne på .. Om lillebroren hans så at han kom hjem litt redusert dagen derpå brydde jeg meg ikke om - det lærer de fort allikevel .. Lurer litt på om faren mener det samme som du? Her i huset hadde mannen og jeg samme oppfatning om hvordan en 18-åring skal opptre .. og det er jeg veldig glad for siden vi snart har en 18-åring igjen ...
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2007 #10 Skrevet 22. juli 2007 Det er et sentralt spørsmål, ja... det er vel han som er mest irritert over mangelen på respekt og at han ikke kommer hjem om natten..eg er mest irritert over at han ikke tar hensyn og er lat..og at han ALDRI gidder å være hos sin mor..for det passer han ikke så godt.. MEN vi krangler ikke om det m tenåring, prøver bare å snakke ordentlig og voksent med han.
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2007 #11 Skrevet 22. juli 2007 Jeg synes ikke du skal kreve penger av ham .. selv om du sier han fråtser i masse penger så er lærlinglønnen veldig lav .. og kan neppe brukes på luksusbiler - da må pengene komme fra et annet sted. 10 000 utbelt i mnd! lite?
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2007 #12 Skrevet 22. juli 2007 Er lei av å drive restaurant og vaskeri for 18årig stesønn! Han gjør ikke noe for å hjelpe til hjemme, bare forventer at vi alltid ønsker han velkommer med åpne armer og store smil. Også kan han gjerne kritisere oss for hvordan vi har det hjemme og oppdrar våre barn samtidig ARGH . Vel, dette er barns privilegier - også 18-åringer - og 30-åringer. Synes nå jeg. Man er alltid barna til noen og da kan man forvente å bli tatt i mot med åpne armer og smil hver gang. Bortsett fra det: hvis han ikke har hatt plikter og oppgaver i hjemmet deres tidligere, hvorfor tror dere han plutselig nå forstår at han bør eventuelt gjøre noe - bare fordi han er 18 år? Har dere foreldre vært sløve i alderen 3-17 får dere den 18-åringen dere fortjener.
Gjest Fliss Skrevet 22. juli 2007 #13 Skrevet 22. juli 2007 Hvis han har utbetalt 10.000 kroner i måneden så betyr det at han jobber masse overtid. Se på denne oversikten her: 1.halvår: 30 prosent av fagarbeiderlønn 2. halvår: 40 prosent av fagarbeiderlønn 3. halvår: 50 prosent av fagarbeiderlønn 4. halvår: 80 prosent av fagarbeiderlønn Det viser lærlinglønnen i Norge .. og stesønnen din er mest sannsynlig nå på 40 % av fagarbeiderlønn ... Det er ikke uvanlig at lærlinglønnen er 50 kroner i timen .. Overtidsbetaling lønnes som hjelpearbeiderlønn - så at han tjener så vanvittig med penger er jeg uenig med deg i. En annen ting - den gjennomsnittlige ungdommen i Norge gjør ikke så veldig mye husarbeid. Jeg har snakket med masse foreldre og hører hva de sier .. de fleste rydder rommet sitt engang i skuddåret .. ellers er det omtrent ikke hjemme ...
Kayli Skrevet 22. juli 2007 #14 Skrevet 22. juli 2007 Jeg skjønner veldig godt din frustrasjon. Synes godt han kan betale litt for seg hjemme når han tjener penger. Ellers går vel alt til han selv, til klær, fjas og moro? Like greit å lære seg at livets opphold ikke er gratis. Hvis han planlegger videre utdannelse bør han også oppfordres til å spare penger til studiene. Jeg synes også det er en selvfølge at han skal hjelpe til hjemme. Når det gjelder overnatting hos kjæresten har dere vel ikke så mye å stille opp med. Jeg ville nok ha forlangt å få beskjed om hvor han befant seg, f.eks. en melding. Han må jo forstå at dere kan bli urolige dersom han plutselig ikke kommer hjem. Jeg ville også reagert hvis han overnattet hos forkjellige damer hele tida. Nå høres det ut som han har en fast, og da må det vel være greit?
Eliza Doalot Skrevet 22. juli 2007 #15 Skrevet 22. juli 2007 Jeg personlig er ikke så veldig begeistret for ideen om å ta betalt av egne barn, men jeg ser at det helt sikkert har noe for seg i enkelte sammenhenger. Derimot synes jeg det høres lurt ut at han kjøper seg en bedre bil som han betaler ned nå som han ikke har noe særlig andre utgifter. Altfor mange ungdommer kjører rundt i utrygge miljøverstinger. Når det gjelder regler og hjelp i huset er jeg helt enig med ts. Så lenge "barnet" bor hjemme er det foreldrenes regler som gjelder, uavhengig om barnet er 15, 18 eller 35. .
Lourdes Skrevet 22. juli 2007 #16 Skrevet 22. juli 2007 Jeg hadde ingen plikter i huset da jeg var 18. Jeg bodde stort sett hos kjærsten min om nettene, men spiste middag hjemme og fikk vasket klær. Hadde deltidsjobb og brukte pengene jeg tjente til klær og fornøyelser. Hadde foreldrene min begynt å kreve husarbeid og husleie plutselig hadde jeg blitt ganske paff. Selv har jeg en stesønn som riktignok bare er 9 år, men når han blir 18 så skal han få bo hjemme uten å betale husleie og tjener han penger så er det fint for han. Det er kjipt å være ungdom når man er avhengig av at mor eller far betaler for alt man ønsker seg. Det er en utrolig befrielse å kunne kjøpe seg det man har lyst uten å måtte "tigge". Her vi bor nå har vi en hybelleilighet som det ikke er usannsynlig at junior vil overta når han blir eldre. Vi snakker om å bygge nytt hus og da er det tatt hensyn til at han enten skal få en loftstue mm. eller evt. kjellerleilighet. Ville ikke falt meg inn å ta betalt når han er 18 år. Vet ikke helt hvor grensen går, men hvis han fortsatt bor hjemme når han er over 25 år, hadde jeg nok blitt bekymret. Men til sist: Man er søren meg ikke voksen når man er 18 år selv om man er myndig!! Det å kaste ut en 18 åring er ganske uansvarlig. Om 18 åringen ønsker å flytte ut selv derimot, så får man bare støtte opp så godt man kan.
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2007 #17 Skrevet 22. juli 2007 Jeg hadde ingen plikter i huset da jeg var 18. Jeg bodde stort sett hos kjærsten min om nettene, men spiste middag hjemme og fikk vasket klær. Hadde deltidsjobb og brukte pengene jeg tjente til klær og fornøyelser. Hadde foreldrene min begynt å kreve husarbeid og husleie plutselig hadde jeg blitt ganske paff. Selv har jeg en stesønn som riktignok bare er 9 år, men når han blir 18 så skal han få bo hjemme uten å betale husleie og tjener han penger så er det fint for han. Det er kjipt å være ungdom når man er avhengig av at mor eller far betaler for alt man ønsker seg. Det er en utrolig befrielse å kunne kjøpe seg det man har lyst uten å måtte "tigge". Her vi bor nå har vi en hybelleilighet som det ikke er usannsynlig at junior vil overta når han blir eldre. Vi snakker om å bygge nytt hus og da er det tatt hensyn til at han enten skal få en loftstue mm. eller evt. kjellerleilighet. Ville ikke falt meg inn å ta betalt når han er 18 år. Vet ikke helt hvor grensen går, men hvis han fortsatt bor hjemme når han er over 25 år, hadde jeg nok blitt bekymret. Men til sist: Man er søren meg ikke voksen når man er 18 år selv om man er myndig!! Det å kaste ut en 18 åring er ganske uansvarlig. Om 18 åringen ønsker å flytte ut selv derimot, så får man bare støtte opp så godt man kan. Hvordan har du tenkt at sønnen din skal klare seg økonomisk når han bor for seg selv, om han ikke lærer det hjemmefra?
Lourdes Skrevet 22. juli 2007 #18 Skrevet 22. juli 2007 Hvordan har du tenkt at sønnen din skal klare seg økonomisk når han bor for seg selv, om han ikke lærer det hjemmefra? Blitt menneske av meg selv om jeg ikke gjorde noe som helst hjemme og aldri betalte husleie hjemme. Flyttet hjemmefra som 19 åringen (pga studier) og da flyttet faren min (som jeg bodde hos) til utlandet. Jeg har aldri hatt økonomiske problemer. I motsetning til de fleste andre unge, så hadde jeg til og med spart penger mens jeg studerte slik at jeg hadde egenkapital da jeg kjøpte bolig. Man blir fort nok voksen!
Gjest Fliss Skrevet 22. juli 2007 #19 Skrevet 22. juli 2007 Det er helt sant det der, Lourdes .. Jeg var helt håpløs da jeg bodde hjemme. Trengte ikke gjøre noenting .. og når jeg betalte mor for at jeg skulle bo hjemme, så måtte jeg få pengene tilbake i slutten av måneden for da var jeg blakk Men da jeg som 22-åring kjøpte meg leilighet og flyttet for meg selv så klarte jeg meg kjempefint .. Hadde stort huslån, men det gikk helt supert .. jeg som aldri hadde gjort noe hjemme fikk omtrent støv på hjernen .. For selvom man ikke trenger gjøre noe hjemme, så tar man innover seg hvordan det foregår hjemme. Uten at jeg tenkte over det så lærte jeg av mor - hvordan det skal vaskes og hvordan et hus skal se ut .. Så dømt til et liv i skitt er man ikke selvom man ikke har hatt faste vaskeplikter hjemme ..
Dizzy Skrevet 22. juli 2007 #20 Skrevet 22. juli 2007 Hvis han har utbetalt 10.000 kroner i måneden så betyr det at han jobber masse overtid. Se på denne oversikten her: 1.halvår: 30 prosent av fagarbeiderlønn 2. halvår: 40 prosent av fagarbeiderlønn 3. halvår: 50 prosent av fagarbeiderlønn 4. halvår: 80 prosent av fagarbeiderlønn Det viser lærlinglønnen i Norge .. og stesønnen din er mest sannsynlig nå på 40 % av fagarbeiderlønn ... Det er ikke uvanlig at lærlinglønnen er 50 kroner i timen .. Overtidsbetaling lønnes som hjelpearbeiderlønn - så at han tjener så vanvittig med penger er jeg uenig med deg i. Jeg kjenner lærlinger som har 145 kr/timen...så det er jo mulig at stesønnen til TS tjener mer den fastsatte lærlinglønnen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå