Gå til innhold

Mann23: Har jeg et sosialt problem, eller er jeg bare umoden?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Dama ønsker seg hus, barn, giftemål, hytte ved vannet ad infinitum. Selv elsker jeg livet mitt akkurat som det er, elsker kjæresten min, elsker jobben, ingen lån og få forpliktelser...Jeg har ikke ønsker om noe av det hun har, men tør ikke si noe for jeg elsker henne så. Hun er 3 år eldre enn meg(mentalt 5 år), så det er nok sannsynlig at hun er mer moden enn meg. Spørsmålet er om hun klarer å vente på meg/ta sjansen på at jeg modnes.

Noen som har tips og erfaringer å dele?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo veldig tidlig å etablere seg når man er 23. Jeg som er eldre enn deg, er heller ikke moden for det. Det er et dillemma når partneren er eldre, og ønsker andre ting. Jeg vil ikke si at du er umoden, heller ikke at det er et soialt problem. Dere kan møtes på halvveien, f.eks avtale at dere skal ha barn innen 5 år, eller den ene må rette seg etter den andre, eller dere finner ut at dere er på forskjellige stadium og gjør det slutt. Men det vet du sikkert allerede. Det er i alle fall ingenting i veien med deg, eller henne, dere tenker bare forskjellig.

Skrevet

Når det gjelder hus:

Kan vel likså godt betale på et huslån som en husleie vel? Jeg leier for tiden, og føler jeg kaster penger ut vinduet. Gleder med til å begynne å jobbe så jeg kan kjøpe hus, slik at jeg betaler på noe som faktisk blir mitt til slutt.

Men for all del, tror det er veldig vanlig å føle det slik. Jeg er litt skeptisk til barn, men begynner med ekteskap og så hus- så får jeg se hva som skjer;)

Jeg har vært ærlig og sagt til samboeren at jeg ikke vet om jeg vil ha barn, så kan han hellers bli glad hvis jeg ombestemmer meg:-)

Gjest Gjest
Skrevet
Når det gjelder hus:

Kan vel likså godt betale på et huslån som en husleie vel? Jeg leier for tiden, og føler jeg kaster penger ut vinduet. Gleder med til å begynne å jobbe så jeg kan kjøpe hus, slik at jeg betaler på noe som faktisk blir mitt til slutt.

Et huslån (i hvert fall om det er snakk om et HUS) er gjerne mye høyere månedlige utgifter enn man kanskje har når man er 23 år og "uten forpliktelser". Jeg har i hvert fall alltid leid steder jeg har kunnet bo ok for 2-4000 i måneden, de fleste starter vel endel høyere enn dette på tilbakebetaling av lånet. Med høye boutgifter og lån blir man vel også mer bundet til å måtte ha fast inntekt, det er tungvint å flytte, kanskje uaktuelt å dra på ferie pga økonomi osv. Skjønner godt at han vil vente med det noen år.

Ellers enig med Pax:-) Og vær ærlig og si til kjæresten din hvordan du tenker, kanskje hun kan utsette sine planer litt? Hvis det er uaktuelt for henne vet hun i hvert fall hvor landet ligger.

Skrevet
Et huslån (i hvert fall om det er snakk om et HUS) er gjerne mye høyere månedlige utgifter enn man kanskje har når man er 23 år og "uten forpliktelser". Jeg har i hvert fall alltid leid steder jeg har kunnet bo ok for 2-4000 i måneden, de fleste starter vel endel høyere enn dette på tilbakebetaling av lånet. Med høye boutgifter og lån blir man vel også mer bundet til å måtte ha fast inntekt, det er tungvint å flytte, kanskje uaktuelt å dra på ferie pga økonomi osv. Skjønner godt at han vil vente med det noen år.

Ellers enig med Pax:-) Og vær ærlig og si til kjæresten din hvordan du tenker, kanskje hun kan utsette sine planer litt? Hvis det er uaktuelt for henne vet hun i hvert fall hvor landet ligger.

Det virket ikke som det var pengene som var problemet, har man ikke råd så er det jo ikke vits i å diskutere det engang. Samme med barn og det bryllupet vi kvinnfolk ofte vil ha :ler:

Gjest vimselot
Skrevet

Vil vi alle ha bryllup, kun fordi vi er kvinner? ;)

Har jo familie, så kjenner noen i begynnelsen av 20-åra, og de fleste bor i kollektiv, og tar det helt rolig mht til å få barn og etablere seg. Bortsett fra ett par, dvs. de har kjøpt bolig, hva de tenker om barn har jeg ikke spurt, men er "nesten" sikker på at de venter med det, siden de gjerne vil reise en del.

Ts, om hun er eldre enn deg, vil hun kanskje ha andre ønsker, men du har fått svar som virker fornuftige. Forklar henne, at dine ønsker ikke er i samsvar med hennes akkurat nå, og vil hun fortsette forholdet (det vil hun sikkert om hun er glad i deg), så må hun tåle å vente litt med alle "planene"...

Lykke til forresten. Det ordner seg nok, men det er viktig å snakke om dette, sammen med henne.

Gjest Mann23
Skrevet

Takker for svar alle sammen. Litt av problemet mitt er at jeg ikke vet om jeg vil ha barn, og jeg kan ikke si at jeg verken vil eller ikke vil ha barn, for det vet jeg ikke ennå.

Hun derimot tvister og vender på alle ord jeg sier, og får det til å høres ut som jeg har lovt henne alt allerede om [uspesifisert] år:(

Skrevet

Noen mennesker kommer aldri til å ønske seg hus, hytte, bil og barn. De er ikke umodne av den grunn, de har bare andre mål i livet.

Du må finne ut om du en gang i fremtiden kommer til å ønske sånne ting. For hvis du gjør det er jo bare for henne å vente litt; det er litt mye å forvente hus og barn av en på 23.

Gjest Gjest
Skrevet
Dama ønsker seg hus, barn, giftemål, hytte ved vannet ad infinitum. Selv elsker jeg livet mitt akkurat som det er, elsker kjæresten min, elsker jobben, ingen lån og få forpliktelser...Jeg har ikke ønsker om noe av det hun har, men tør ikke si noe for jeg elsker henne så. Hun er 3 år eldre enn meg(mentalt 5 år), så det er nok sannsynlig at hun er mer moden enn meg. Spørsmålet er om hun klarer å vente på meg/ta sjansen på at jeg modnes.

Noen som har tips og erfaringer å dele?

Du er på ingen måte moden for noe av dette eller forpliktelser. Det er greit, men du bør si det i klartekst til damen det gjelder. Hun fortjener å høre sannheten direkte slik at hun ikke drømmer seg bort og slutter med prevensjon og Ooops...der ble du uansvarlig helgepappa mot din vilje.

Gjest Gjest
Skrevet
Takker for svar alle sammen. Litt av problemet mitt er at jeg ikke vet om jeg vil ha barn, og jeg kan ikke si at jeg verken vil eller ikke vil ha barn, for det vet jeg ikke ennå.

Hun derimot tvister og vender på alle ord jeg sier, og får det til å høres ut som jeg har lovt henne alt allerede om [uspesifisert] år:(

Vær tydeligere med henne - det er godt mulig du vil ha barn om noen år, men ettersom du ikke vet det nå, føles det sikkert forpliktende å ha det hengende over seg. Si at du er usikker.

Når det gjelder hus, hytte osv er det ikke spesielt lurt å gjøre store investeringer når man kanskje er usikker på forholdet (fordi man vil forskjellige ting) og føler seg for ung for slike etableringer. Det tar både tid og penger å ha hus, og markedet er muligens på hell slik at dere ikke kan regne med å tjene så mye om dere må selge igjen pga brudd (avhengig av hvor i landet dere bor selvsagt).

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis hun vrir på det du sier kan du jo vri på det igjen ved å argumentere med at det jo faktisk er dere to som er sammen og at det må telle mer enn hus, barn osv. for øyeblikket. Kanskje har hun venner som er veldig etablerte eller på annen måte føler et eksternt press. Prøv å finne ut av det. Det er jo ikke sånn at du nekter henne noe. Du er jo bare ærlig som sier at du ikke vet sikkert ennå og at det er noe som må få komme naturlig. Har venner under 30 som "fikk det som de ville" men endte opp uten kjæreste fordi h*n ikke sa fra i tide om at h*n ikke var klar....er IKKE et alternativ hun ønsker seg vil jeg tro...

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes ikke du er umoden jeg! Dessuten er det langt ifra sikkert at kjæresten din er moden bare fordi hun ønsker seg hus, barn , giftemål osv...

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg vil kalle deg umoden og henne moden. Jeg vet heller ikke om det er slik at dette vil "gro seg til".

Jeg tror du bør kjenne godt etter på deg selv hva det er du vil. Jeg f.eks. har aldri drømt om hytte og hus og bil, men jeg angrer på at jeg ikke fikk barn for ca 10 år siden. Det er ikke noe jeg får gjort noe med, men det er noe som kunne vært avklart tydeligere. Hvis dette er et sterkt ønske fra hennes side bør du vel si fra til henne at dersom dette "haster" så er du feil mann. Hvis barn er så viktig for henne risikerer du å miste henne pga dette, men vær klar over at dette kan være så sterkt et ønske fra hennes side at hun føler hun ikke har noe valg.

Når det gjelder materiell status: Jeg synes du er for ung til å etablere deg så fast (jeg ble gift på det tidspunktet selv, jeg skulle vært skamprylt ... :()

Men på en måte har du allerede tatt et valg - du har fått deg en kjæreste og det er vel egentlig meningen det skal bli dere? Da må dere faktisk ta en verdi diskusjon og det er like greit å ta den nå uten at sølvtøy og lysestaker fyker veggimellom om 5 år ...

Gjest =tentacle=
Skrevet

Da har du ikke sagt hva du mener, og du lar være å si hva du mener dels fordi du ikke har tatt stilling, og dels fordi du vet at hvis du må ta stilling i dag, mister du henne kanskje fordi du har for mange nei foreløpig.

Du sier du elsker henne. Å elske innebærer at man ikke er helt fornøyd når man har det man vil, hvis ikke også den andre har mye av det hun/han vil ha i livet.

Gjest Mann23
Skrevet
Du sier du elsker henne. Å elske innebærer at man ikke er helt fornøyd når man har det man vil, hvis ikke også den andre har mye av det hun/han vil ha i livet.
Dette har jeg aldri tenkt over før.

Nå har jeg pratet med henne, og jeg er et nervevrak igjen.

Gjest =tentacle=
Skrevet

Det var ikke en spesielt fremtredende tanke hos meg heller da jeg var 23 ;)

Gjest Vampyra
Skrevet

Nå har jeg pratet med henne, og jeg er et nervevrak igjen.

Hva sa du, og hva sa hun?

Skrevet

Hvis hun elsker deg, venter hun på deg. Jeg var forlovet med en fantastisk mann i 2 år før vi giftet oss. Jeg ønsket å vente med sex til vi var gift, han hadde problemer med å skjønne det valget, men han respekterte det og ventet på meg - i 2 ÅR! Så, hvis hun elsker deg, venter hun.

Men det ligger jo et lite ansvar på deg også, å møte henne. Det viktigste du kan gjøre er å snakke med henne, være ærlig. Ikke hopp inn i noe som du ikke føler deg klar for, men fortelle henne de tankene du har og hør på hva hun har å si tilbake uten å prøve å forsvare deg hvis du føler for det. Det handler i bunn og grunn om å gi og ta. Dere er enda unge begge to, og har mange år foran dere. Ikke stress, men nyt livet der dere er nå. Og som sagt, det aller viktigste - ærlighet og åpenhet om følelser, tanker og ønsker. Det er kanskje en stor mulighet for at hun vil sette større pris på at du er ærlig overfor henne og forteller dine tanker og følelser, enn at du gifter deg og kjøper hus ++. Det er iallefall en sjanse verdt å ta.

Lykke til, og Gud velsigne deg.

Skrevet

Jeg giftet meg når jeg var et par år yngre enn deg og var gravid med nr 2 da jeg var på din alder. Følte meg vel klar for dette fra 18-års alder. Nå i ettertid forstår jeg ikke hvorfor det hastet. På den andre siden synes jeg det har vært en fordel å være unge foreldre på alle måter. I dag virker det som alle skal være ungdommer så lenge. Det stilles og enorme krav til at en skal ha DET bryllupet. Huset eller leiligheten må være helt up to date, og barnet skal ha alt i merkeklær og utstyr. Alt blir så alvorlig på den mten. Før i vrden kunne en ta ting mer etterhvert tror jeg. Alle nyetablerte hadde dårlig råd og det var greit å arve. Nei, jeg snakker ikke om steinalderen men om for 15-20 år siden.

Synes det er litt synd at alle venter med å etablere seg til langt over 30.

På den andre siden blir det veldig feil å la seg presse til noe du ikke er klar for. Mange som etablerer seg unge, blir skilt. Mange angrer på at de gikk i gang så tidlig. Det handler og mye om hvor du er hen i livet. Har du jobb eller er du student for eksempel. Jeg forstår at dama di som er 26 drømmer om å etablere seg, men jeg forstår også deg som vil vente.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...