LarsThomas Skrevet 21. juli 2007 #1 Skrevet 21. juli 2007 Emnetittelen og beskrivelsen sier vel det meste
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2007 #2 Skrevet 22. juli 2007 tJA... Hva skal du bruke studiet til?? Det er hundrevis som tar samfunnsfag, så jobbmarkedet kan være vanskelig for mange av disse. Ikke særlig god lønn er det heller. Men det kan være interesangt. Men du oppdager at du lærer mye av det " den gode allmennviter" der ute også kan..... Men mye av det er morro å vite da:D
messy Skrevet 22. juli 2007 #3 Skrevet 22. juli 2007 Det er mange statsvitere som jobber både i forvaltningen og i kommunene når det kommer til å utrede forskjellige oppgaver o.l. Før besto forvaltningen mest av jurister, men dette har endret seg drastisk de siste årene. Men hvor langt man kommer med bare ett år statsvitenskap vet jeg ikke. Har selv tatt ett år i tromsø nå og synes det var morro. Miljøet var ikke så veldig godt, men stoffet var interessant.
LarsThomas Skrevet 22. juli 2007 Forfatter #4 Skrevet 22. juli 2007 Jeg kommer til å bruke året som en del av en faglærerutdanning. Regner med at jeg kan undervise i samfunnskunnskap og samfunnslære ! Var det mye egenlesning ? Evt. hvordan er undervisningen lagt opp?
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2007 #5 Skrevet 22. juli 2007 Et årsstudium er ikke spesielt å anbefale nettopp fordi det bare er et år. Hvis dette studiet skal ha noe for seg er det fullt studium på 5 år, dvs. en Master, som er relevant dersom du vil satse. Det blir nesten som med et sivilingeniørstudium: du tar ikke bare første året og slutter etter det... Hvis du vil bli statsviter tar du alle 5 årene. Hvis ikke, velg noe annet. Jeg er enig med en annen her om at det finnes nok av samfunnsvitere i dette landet, vi trenger ikke mange flere. Derimot trengs det flere ingeniører og sivilingeniører! Alt for mange mennesker har et årsstudium av ditt og datt. Vel, det er ikke mye verdt dersom en ikke gjør det fullstendig og helt, dvs. fullfører en Master. Personlige egenskaper spiller også inn: du bør være strategisk, vite hva du vil og kan og hvordan du vil bruke din kunnskap for hvilke aktører. Som statsviter kan du jobbe i forvaltningen (departementene og direktoratene), media, kommunikasjon, større private selskaper, du kan jobbe med strategi, ledelse og prosjektledelse, m.m. Ofte i tverrfagligle team i privat sektor. Lønnen varierer veldig fra hvilken sektor en befinner seg i (alt fra tariffestet minstelønn 330 000 til 600 000 (og oppover avhengig av ansiennitet og arbeidssted), ofte på samme linje som jurister og sivilingeniører). Yrket er ikke for hvem som helst og det er ikke ok å bare slenge innom et årsstudium uten mål og mening. Igjen: Norge har for mange mennesker som har studert et samfunnsvitenskapelig fag ved universitetene. Jeg anbefaler derfor økonomi eller ingeniørstudier på grunn av et mye bedre arbeidsmarked for disse gruppene! Statsviter: http://www.jobbfeber.no/yrkedetalj.lasso?-KeyValue=35845 Sivilingeniør: http://www.jobbfeber.no/yrkedetalj.lasso?-KeyValue=35760
LarsThomas Skrevet 22. juli 2007 Forfatter #6 Skrevet 22. juli 2007 Godt svar gjest. Jeg er enig i at man ikke får bruk for kun 1 år med statsvitenskap, og det er nok altfor mange statsvitere i dag. Men jeg tenker å bruke dette i en 6årig lektorutdannelse. Som jeg skrev 1 minutt før du skrev ditt innlegg! Ingeniør har jeg vurdert, men det er ikke noe for meg. Men jeg vurderer å ta biologi i tillegg til statsvitenskap, så da blir jeg hvertfall realfagslærer!
messy Skrevet 22. juli 2007 #7 Skrevet 22. juli 2007 Statsvitenskapen i tromsø var ikke så veldig stressende, hvis du er flink til å ta samfunnskunnskap fort. Var en del egenlesing, og en god del teorier og mennesker man må holde styr på. Veldig lite av sånn er det fordi det bare er sånn, og mer av- på en side, på en annen side...
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2007 #8 Skrevet 22. juli 2007 Veldig lite av sånn er det fordi det bare er sånn, og mer av- på en side, på en annen side... But of course. Det er vel innlysende, synes du ikke? De fleste studier er lagt opp på den måten at det ikke bare finnes ett svar. Bortsett fra i mer matamatiske fag.
Frey Skrevet 22. juli 2007 #9 Skrevet 22. juli 2007 Jeg har årsstudium i samfunnsfag (som vel er det du snakker om vil jeg tro). Årsstudiumet består av fire innføringsfag: offentlig administrasjon og politikk, sosiologi, samfunnsøkonomi og nyere historie. Det er mye lesing ja, og to semesteroppgaver pr fag i tillegg til eksamen. Dog er det svært mange som har samfunnsfag og de fleste langt mer enn et årsstudium. Disse vil gå foran ved læreransettelse. Jeg ville heller gått for et årsstudium i språk hvis jeg var deg.
LarsThomas Skrevet 22. juli 2007 Forfatter #10 Skrevet 22. juli 2007 Statsvitenskap og samfunnsfag er litt forskjellige, men sikkert mye av det samme. Du har nok rett i at mange har mer enn kun 1 år, men er et slik at mange av de velger å bli lærere siden det er mangel på jobber som statsvitere? Er veldig usikker på hva jeg skal gjøre, er egentig kommet inn på statsvitenskap!
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2007 #11 Skrevet 22. juli 2007 Statsvitenskap og samfunnsfag er litt forskjellige, men sikkert mye av det samme. Du har nok rett i at mange har mer enn kun 1 år, men er et slik at mange av de velger å bli lærere siden det er mangel på jobber som statsvitere? Er veldig usikker på hva jeg skal gjøre, er egentig kommet inn på statsvitenskap! Du kan jo studere det, men da ville ikke jeg tatt opp lån for å gjøre det. Det er vanskelig å få jobb med det, og føles veldig bittert når man i tillegg bruker penger på det. Har selv studert det, bachelorgrad, og sliter masse med å få jobb, jeg må bygge enda mer. Så mitt råd er, om du skal studere det, ikke ta opp lån for å gjøre det. Det er lett studium egentlig, du kan lese på egenhånd, så du vil kunne ha en liten jobb ved siden av. Om du tar opp lån, så ville jeg iallefall ha jobbet litt ved siden av, så du kan spare noe av lånet. Det er bare mitt råd. Men vær forberedt på at du kan gå vanskelige tider på arbeidsmarkedet i møte
Frey Skrevet 22. juli 2007 #12 Skrevet 22. juli 2007 Statsvitenskap og samfunnsfag er litt forskjellige, men sikkert mye av det samme. Du har nok rett i at mange har mer enn kun 1 år, men er et slik at mange av de velger å bli lærere siden det er mangel på jobber som statsvitere? Er veldig usikker på hva jeg skal gjøre, er egentig kommet inn på statsvitenskap! For å få undervisningskompetanse for samfunnsfag må du ta samfunnsfag. Og ja, siden arbeidsmarkedet er vanskelig for statsvitere velger mange å ta PPU i tillegg for å kunne undervise.
LarsThomas Skrevet 22. juli 2007 Forfatter #13 Skrevet 22. juli 2007 Etter statsvitenskap kan man undervise i samfunnslære, er hvertfall det jeg har blitt fortalt av høskolen i Østfold. Hmmm, er veldig usikker nå! Kanskje jeg heller skal ta opp noen fag å en realfagligutdanning i stedet. Er hverfall kjedelig slik som "gjest" beskriver her, å slite med å få jobb etter å ha betalt for en utdanning, klarer meg desverre ikke uten lån. Tror dere studiet er for hardt til å ta 2-3mx og 2bi ved siden av??
Frey Skrevet 22. juli 2007 #14 Skrevet 22. juli 2007 Ifølge NTNU må man ha de emnene innbefattet i årsstudium samfunnsfag for å undervise i det. Det er dog ikke noe iveien for å kombinere dette med statsviterstudium.
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2007 #15 Skrevet 22. juli 2007 Etter statsvitenskap kan man undervise i samfunnslære, er hvertfall det jeg har blitt fortalt av høskolen i Østfold. Jeg synes du bør se varsellampene her. Høgskolen sier at du kan bruke det til å undervise? Vel....i utgangspunktet skal statsvitenskap kunne brukes til helt andre jobber. Og det at det blir foreslått at det kan brukes i undervisning, synes jeg er et tegn på at faget i seg selv har nådd inflasjon til tusen. Det er på vei nedover i arbeidslivet og lite etterspurt. Det er i tillegg mange som har slike fag, og de fleste må bli lærere, selv om det ikke var det man ville. Det blir slik " man tar det man får, om man ikke får noe annet". Men nå skal det også være sagt, at dersom det er samfunnslærer du drømmer om som yrke, og det er lærer du ønsker å bli, så er det ikke noe galt å studere det, da er det helt riktig for deg. MEn ikke studer det fordi læreryrket er en mulig arbeidsplass. Jeg ser selv hvor mye propaganda skolen min serverte oss, fremtiden var som grønne skoger med mye blomster, men det er bare bullshitt! Det er bare noe de sier for å rekrutere søkere og opprettholde antall elever ved sine studium. De lærerne som underviser der må jo ha en jobb å gå til. Nei, hele høyskolesystemet er preget av konkurranse og kapitalisme, selv statsvitenskap og samfunnsfag. Det handler om å få søkere, for da blir det mer penger til instituttet. Dersom du ser på faginnholdet, så er det veldig lite endring på det. Jeg selv har reflektert mye over det de siste årene. Skal man jobbe i det offentlige som saksbehandler, administrasjon i dag, ja så bør man ha litt kjennskap til økonomi. Men ved samfunnsfagene så lærer man veldig lite økonomi, det er et veldig hendikapp i dag. Ergo, samfunnsfagene som skryter av stillinger i administrasjonen, saksbehandling, omstiller seg for dårlig til at man blir kvalifisert nok. Og ja...jeg tror det kan bli hardt å skulle studere realfag ved siden av, men det kommer helt ann på. Men det er gjerne fordi realfag kan være mer krevende. Men dersom du har lett for realfag, så vil du klare det. Men dersom du sliter litt med realfag og må jobbe med det, så ville jeg ikke ha anbefalt det. Men jeg ville heller ha tatt realfag, enn å studere statsvitenskap. Så kan du ta noe med realfag til neste år kanskje? Om du liker det? Vil du bli lærer, er realfag noe du skal satse på
LarsThomas Skrevet 22. juli 2007 Forfatter #16 Skrevet 22. juli 2007 Godt innlegg Gjest! Setter pris på alle svarene! Det har seg slik at jeg VIL bli lærer. Har bare ikke helt bestemt meg for i hvilke fag enda.. Da jeg ikke har fordypning realfag fra VGS så har det bare blitt slik at jeg ser på fag som statsvitenskap, samfunnsfag osv. Jeg endte opp med statsvitenskap fordi jeg synes det ser ganske spennende ut og fordi andre jeg snakket med likte selve studiet. Men jeg er selvsagt opptatt av å velge en utdanning hvor jeg har grei sjans til å "gå rett ut i jobb". Og det er nok som dere sier mange statsvitere som ikke får jobb og velger PPU og blir lærer bare for å få brukt utdannelsen sin til noe, det er jo litt dumt for meg som faktisk vil bli lærer ! hehe... Å velge realfag er nok mer safe, men jeg er usikker på om det er retningen for meg. Er nok nødt til å tenke litt... Hadde egentlig tenkt til å starte på en bahcelor som gir meg 90studiepoeng i statsvitenskap og 60studiepoeng i Engelsk, derav undervisningskompetanse på VGS, men kan se ut som jeg må revurdere det litt!
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2007 #17 Skrevet 23. juli 2007 Tror dere studiet er for hardt til å ta 2-3mx og 2bi ved siden av?? Ja, skulle tro at det blir for hardt å ta disse fagene samtidig. Hvis du ikke står på dag og natt, vel og merke. Det finnes en del statsvitere som jobber som lektorer i den videregående skole fordi det ikke er relevante jobber andre steder. Det utdannes dessverre for mange med samfunnsvitenskapelige fag. Det er ikke nok relevante jobber til halvparten og man utdanner seg til arbeidsledighet. Norge har tydeligvis for mange slike akademikere - og for få ingeniører.
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2007 #18 Skrevet 23. juli 2007 Å velge realfag er nok mer safe, men jeg er usikker på om det er retningen for meg. Er nok nødt til å tenke litt... Hadde egentlig tenkt til å starte på en bahcelor som gir meg 90studiepoeng i statsvitenskap og 60studiepoeng i Engelsk, derav undervisningskompetanse på VGS, men kan se ut som jeg må revurdere det litt! Det stemmer, å velge realfag er mer safe, hvorfor ikke satse på det? Da er du sikret jobber i ettertid.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå