Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vet ikke om dette er rett sted å poste denne, men prøver likevel.

For første gang skal jeg ta imot en 1. klasse i august. Har hatt 1. klasse tidligere, men det var etter svangerskapsperm, så første skoledag for disse små har jeg ikke vært med på som lærer før. Jeg vil gjerne at dagen skal bli en god opplevelse for elevene. Derfor vil jeg gjerne høre dere foreldres oppfatninger. Hva bør dagen inneholde? Hva er viktig å huske på? Hvilke gode eller dårlige erfaringer har dere?

Alle innspill er nyttige!

Endret av Kayli
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg (som mor altså) hadde en heller dårlig opplevelse av første skoledag for et av mine barn for snart et år siden, og kan gi deg noen av mine tanker.

Det bør være god struktur på dagen, gjennomarbeidet og godt planlagt. Ikke la ting skje etter innfallsmetoden...

Fortell hvordan "vi skal ha det her i klassen". Fortell hvor toalett er, hvordan barna skal gjøre dersom de vil på toalettet, og hvordan du vil ha det dersom noen trenger å drikke i timen.

Legg opp til korte samtaler med foreldrene for å få nødvendig informasjon om barnet så raskt så mulig før/etter skolestart, eller at foreldrene kan skrive ned viktig informasjon. Dette kan være informasjon om de klarer seg selv alene på toalett, om det er noen sosiale relasjoner du trenger å være oppmerksom på i klassen på godt eller vondt, om barnet har spesielle ting de strever med, eller du bør være obs på. Jeg vet at mange lærere ønsker å møte elevene med "blanke ark". Jeg syns det er en dårlig ide, da unødige tabber kan unngås.

Ellers syns jeg det er flott om barna kan få ei skolebok første dagen, og at de får ei lita lekse allerede første dagen. Det har de fleste gledet seg til leeeenge.

Ikke for lange øker med prating, kort og konsist.

Syng gjerne sang, og gjør aktivitet i lag med barna.

La gjerne barna få rekke opp hånda og fortelle bittelitt om noe de har lyst å fortelle. Ikke la barna sitte med hånda oppe kjempelenge og ikke få noen respons. Dersom det ikke passer at barna skal si noe akkurat da, må de heller få det svaret. Se og hør barna!

Dette var bare noe jeg i full fart kom på basert på egne erfaringer. Ellers syns jeg mange lærere er kjempedyktige, og er fullt ut imponert over hvordan de håndtere å lede en klasse. De første dagene på skolen "setter" mye for hvordan relasjonene mellom lærer elev blir, og er kjempeviktige.

Ønsker deg lykke til!!!

Skrevet

Dytter denne opp litt, jeg.

Noen flere som kan fortelle litt om hvordan de ønsker at første skoledag skal være?

Gjest Gjest
Skrevet

Og ikke glem de barna som ikke sier noe!

Min sønn er utadvendt og leker med alle, men i store forsamlinger er han som oftest observatør og svarer bare "vet ikke" hvis ikke noen lokker ham litt (bruker dessuten laaaang tid på å "tø opp").

Noen ganger er det så enkelt som å bare si en liten ting til barnet som gjør at det føler seg sett.

Skrevet

Mine ble veldig skuffet over at de ikke fikk lekser! Tok flere mnd før det skjedde, og det var noe de hadde gleda seg til.

Veldig lurt med praktisk info, hvor do er osv.

Å få ei bok er fint, det har jo skoleelever. Litt bokstavlek, synging og prat burde dekke det meste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...