Brunhilde Skrevet 21. juli 2007 #2 Skrevet 21. juli 2007 Jeg har ingen fast oppskrift, men pleier å ta ca 3 dl vann som jeg varmer til 37 grader. Smuldrer 1/2 pg (25 gr gjær) i en bolle, har i 1/2 ts sukker og 1 ts salt og rører til gjæren smelter. Tilsetter vann og 2-3 ss olje + hvetemel til en passe fast deig. Elter godt! Når deigen er ferdigeltet smører jeg den med olje rundt hele og lar den heve i 30-45 minutter. Kjevle deigen ut når den er ferdighevet. Dette er nok til en stor pizza.
Solskinn Skrevet 21. juli 2007 #3 Skrevet 21. juli 2007 Oppskrift har jeg egentlig ikke så dette blir VELDIG ca mål. Bruker ca 7 dl mel, blander inn hvitløk og oregano. Bruker tørrgjer og en god del olje, kanskje opp mot en delsliter? Ellers fyller jeg på med lunkent vann til en ok deig, kankje ca 3 dl?? Jeg lar den heve til dobbel størrelse og kjevler ut til tynne bunner. Jeg lar dem ikke etterheve, da forhevinga er nok og jeg vil ha tynne sprø bunner. Men de kan fint etterheve også om man ønsker en mer tykk amerikansk bunn. Jeg lager egentlig aldri etter oppskrift, så det er mulig det varierer fra gang til gang. Men tror det var ca dette jeg brukte i går og det ble bra. Trikset er egentlig (for meg i alle fall) og finne en balanse mellom det å heve for mye og for lite, da ingen av delene er godt. Dersom man har alt fyllet klart like etter utkjevling blir det best har jeg funnet ut, da får den ikke tid til å etterheve. Dersom vi skal lage mange pizzaer setter jeg dem inn uten fylli et par min, slik at de stekes litt for å stoppe hevingsprosessen. Da kan de stå og hvile uten å heve mer mens de andre stekes ferdig.
Gjest vimselot Skrevet 22. juli 2007 #4 Skrevet 22. juli 2007 Jeg bruker heller aldri oppskrift, ser at du har fått noen gode råd, men jeg pleier å ha i basilikum og kanskje litt hvitløkspulver i deigen. Lager som regel vegetarpizza når jeg lager det...
Malama Skrevet 22. juli 2007 #5 Skrevet 22. juli 2007 Oppskrift bruker ikke jeg heller, og gode råd har du fått. Jeg liker også å putte krydder i bunnen. Grovmalt pepper, eller peppermix, litt paprikakrydder eller pizzakrydder, basilikul, oregao eller noe andre urtegreier, litt etter humør og hva som står nærmest, det setter en liten spiss på det hele. Også blir det ikke helt likt hver gang
Gjest Skrevet 22. juli 2007 #6 Skrevet 22. juli 2007 Nå har jeg ikke må så da bare sier jeg slik jeg lager den.. Ca en halv bolle med mel. Halv pakke med tørrgjær og en t-skje salt. Tar opp i nok vann til at deigen ikke er melete lengre, men småklissete. Heller denne ut på brettet og smører den utover med en stekespade ved bruk av ketchup.
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2007 #7 Skrevet 22. juli 2007 kommer litt an på hva slags pizza jeg lager men om det er italiensk dvs med tynn bunn så tilsetter jeg olivenolje i deigen og bruker veldig lite gjær sammenliknet med en standard gjærdeig....tar det litt sånn ca. I tillegg bruker jeg av og til italiensk mel som kjøpes på bl.a ica og meny, dvs mel av durumhvete. (kan også bruke pastamel) da blir deigen gjerne litt mer elastisk. men vanlig hvetemel fungerer fint og lager av og til også grov bunn. Kan være godt med litt ekstra olovenolje oppå alt fyllet. Da får hele pizzaen mer smak og gjerne finere farge. (mer olje=sprøere pizzabunn) når jeg lager pizza med tykk bunn (som jeg gjerne gjør hvis jeg vil ha masse tungt fyll oppå) så bruker jeg 6-7 dl mel og halv pakke tørrgjær. det blir ca en stekeplate. hever en gang og så på med fyll og inn i kald ovn satt på relativt lav temp (150-200) , nederste hylle
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2007 #8 Skrevet 23. juli 2007 Jeg har ingen fast oppskrift, men pleier å ta ca 3 dl vann som jeg varmer til 37 grader. Smuldrer 1/2 pg (25 gr gjær) i en bolle, har i 1/2 ts sukker og 1 ts salt og rører til gjæren smelter. Tilsetter vann og 2-3 ss olje + hvetemel til en passe fast deig. Elter godt! Når deigen er ferdigeltet smører jeg den med olje rundt hele og lar den heve i 30-45 minutter. Kjevle deigen ut når den er ferdighevet. Dette er nok til en stor pizza. Denne fungerer bra!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå