Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2007 #1 Skrevet 21. juli 2007 Jeg tenker å lage grønnsakssuppe med salt, urøkt svinebog (fordi det er det kjøttet vi har), og lurer på hvor lenge kjøttet bør koke? Jeg vet ikke helt hvor salt det er, men tenkte uansett ikke å bruke kokevannet i suppa, så håper det går bra... På forhånd takk for hjelpen
Gjest Fjellsippa Skrevet 21. juli 2007 #2 Skrevet 21. juli 2007 Koketiden er litt vanskelig å si. Det kommer jo an på hvor stor bogen er, om du har skåret den i biter eller om den er hel. Hvis den er hel kan du bruke steketermometer i den tykkeste delen. Den bør nok bli 70 grader. Så spørs det jo om du skal skjære den i biter etterpå og ha den i suppa, og la den koke der en stund. Hvis du har skåret den i biter kan du jo prøve å skjære i en bit for å se om den er ferdig. Ellers synes jeg at du skal bruke kokevannet til suppa. Det har jo fått en god smak av kjøttet, og bør absolutt ikke kastes. Hvis det er for salt kan du jo bruke noe og blande med vann. Smak deg fram.
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2007 #3 Skrevet 21. juli 2007 Takk for svar! Skulle til å svare tidligere, men maten ble plutselig ferdig Suppa ble god, og det var lurt å bruke steketermometer! Kjøttet var skåret i "fårikålstørrelse", vet ikke akkurat hvor lang tid det kokte, men det ble i hvert fall mørt og godt. Brukte også noe av kokevannet/krafta i suppa, men torte ikke å bruke så mye i frykt for at det ville bli for mye salt/ertesuppesmak, så supplerte med kjøttbuljong og en timiankvast.
Gjest piaf Skrevet 21. juli 2007 #4 Skrevet 21. juli 2007 Litt sent nå, men et råd til neste gang: Jeg pleier å legge salt svineknoke i vann et par timers tid før koking for å unngå at kraften blir for salt.
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2007 #5 Skrevet 21. juli 2007 Takk for tipset, piaf Maten ble lagd litt i full fart - jeg vet ikke om det er en dødssynd akkurat, men kjøttet ble kokt fra frossen tilstand, så hadde ikke rukket å legge det til avsalting Uansett ble det bedre enn fryktet. (og jeg vil atter slå et slag for maineper - nam!)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå