Gå til innhold

Naborettigheter

Gjest Gjest_Charlotte_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Charlotte_*
Skrevet

Vi har nettopp kjøpt et nyoppført hus i et område med flere nye hus. Huset ved siden av oss er også nytt og tomtene er ikke målt opp fra kommunen enda. Spørsmålet mitt er da: Kan naboen, uten å snakke med oss først, sette opp en hekk (tuja) på det vi trur er tomtegrensa? Vi er jo ikke helt sikre på tomtegrensene enda, men det som vi har fått oppmålt med snekkeren, så er hekken akkuratt på grensa (den skrår tom litt over på vår tomt).

Dette var en sak som vi ikke tenkte så mye på, fordi vi tenkte at da har vi slippi de utgiftene, når de bare har gjort det uten å spørre oss.. Men i dag tidlig fikk vi en telefon fra noen andre naboer som fortalte at de hadde vært og hogd en del busker og kratt som står inne på vår tomt, og to andre tomter! Noen busker på hans sin tomt hadde han også hogd og det er jo greit. Buskene på vår tomt var ikke til bryderi på hans tomt, fordi de er ikke i veien for sol. Hverken greinene eller røttene var over på hans tomt heller, så jeg skjønner ikke hvorfor han har gjort dette.

Dette blei litt langt, men vi er frustrerte og sinna fordi han har gjort dette uten å varsle eller spørre oss. I tillegg til vår tomt har han vært på to andre tomter. Hva slags rettigheter har vi?

Jeg har kikka på nabolover, men jeg mener at jeg har lest ett sted at hekk kan stå på tomtegrensa, men at vi da samarbeider om hekken. Hvis ikke skal den stå 30-40 cm fra vår tomt. Stemmer dette?

Dette er vårt første hus, og vi har ikke så mye erfaring enda med nabolover osv..

Tusen takk for evt svar...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Uff, sånt er aldri hyggelig, forstår dere er fortvila.

Det lureste er at dere går bort og snakker med naboen så fort som mulig. Er det greit for dere at det står en tujahekk på tomtegrensa, bør dere ikke klage på den - er det ugreit så står det vel hvilken avstand som da skal brukes i Granneloven - tror det er 50 cm fra tomtegrense.

Fortell at du har blitt informert om at han har vært og kuttet ned busker på deres tomt, og spør hvorfor han ikke sa fra først. hvis han kuttet ned buskene før dere kjøpte tomten, er det lite dere kan gjøre. Men det er sikkert lurt å snakke med ham likevel - for hvis han er en som tar seg til rette, er det greit å få stoppet ham først som sist.

Lykke til.

Skrevet

Snakk med ham og be ham avslutte alt arbeid som han ikke er helt sikker på kun angår hans egen tomt til tomtene er oppmålt og merket.

Gjest Gjest_Charlotte_*
Skrevet

Takk for svar!

Vi har prøvd hele helga å få tak i han, hverken vi eller snekkeren får svar. Virker som om han skjønner at han har gjort noe galt.. Snekkeren veit hvor han jobber, så han skal stikke innom jobben hans i morra. Vil gjerne få snakket med han snart for å få ordnet dette.

Naboforholdet vårt begynner ikke bra, men vi er jo interessert i å rette på det. Han hadde visstnok spørt snekkeren om hvor han kunne sette opp hekk, og snekkeren svarte da at det måtte han snakke med naboene om. Det hadde han gjort, men ikke med oss. Lurer litt på om han lar være å spørre fordi vi er unge.. Han veit godt at vi har kjøpt nabohuset, så han har ingen unnskyldning. Han angrer visstnok på at han ikke kjøpte huset vårt (synd for han, bra for oss! Huset vårt er perfekt!)

Veit ikke jeg, blir mye spekulasjoner nå, men det er så frustrerende når vi ikke får svar. Håper vi får tak i han snart.

Skrevet

Heisan.

1: Ver tålmodig, hyggelig og imøtekommende med han.

2: Dokumenter alt dere foretar dere.

3: Snakk med de andre naboene hvis det oppstår problemer, det kan være en god ide å ha flere fornærmede i en ev. retssak.

(dette fungerer ofte greit i ei nybyggergrend der naboforhold er ferske)

4: Hvis alt tryner kontakter dere en advokat og lar han gjøre sin

jobb for HUSK: dette må ikke tas personlig, det er derfor vi har advokater og retsvesen.

5: Finn på noe hyggelig sammen når det begynner å bli tøft, ta fri, reis på en tur. Samle styrke og pågangsmot til hverdagen som venter.

Lars.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...