Gjest *Babysyk* Skrevet 21. juli 2007 #1 Skrevet 21. juli 2007 (endret) ... Endret 27. juli 2007 av *Babysyk*
Amanlis Skrevet 21. juli 2007 #2 Skrevet 21. juli 2007 Jeg er ikke på hverken facebook eller nettby. Grunnen til at jeg ikke er registrer der er at jeg ikke har lyst til å legge ut informasjon om meg selv som andre kan lese, og evt misbruke. Dessuten har jeg fulgt med på noen facebooktråder her på KG hvor det sies at det er vanskelig å slette seg.
Gjest Bellatrix Skrevet 21. juli 2007 #3 Skrevet 21. juli 2007 Jeg er registrert på facebook. Man velger selv hvor mye informasjon man vil legge ut. Med mindre noen leggeer ut et bilde av deg da, selvsagt. Man kan ikke kontrollere hva andre gjør. Egentlig liker jeg ikkfb i det hele tatt. Jeg har lite behov for å ha kontakt med folk jeg ikke har kontakt med i utgangspunktet.
Orestes Skrevet 21. juli 2007 #4 Skrevet 21. juli 2007 Jeg er fullstendig anonym på FB. De jeg har på vennelisten vet hvem jeg er, og er de eneste som ser profilen, jeg legger ikke til "uvedkommede". Det er med Facebook er som de fleste andre kontakt-nettverk: det er hva du selv gjør det til. Det er skremmende hvor mange som registrerer seg med fullt navn fordi det bes om navn ved registreringen, og som ikke forstår at man kan ta i bruk et alias.
Gjest Nedfallsgjest Skrevet 21. juli 2007 #5 Skrevet 21. juli 2007 Jeg er fullstendig anonym på FB. De jeg har på vennelisten vet hvem jeg er, og er de eneste som ser profilen, jeg legger ikke til "uvedkommede". Det er med Facebook er som de fleste andre kontakt-nettverk: det er hva du selv gjør det til. Det er skremmende hvor mange som registrerer seg med fullt navn fordi det bes om navn ved registreringen, og som ikke forstår at man kan ta i bruk et alias. Det er kulturen på facebook som gjør at mange bruker sitt reelle navn, ingenting hindrer deg i å bruke Kjell Inge Røkke, eller Celina Midelfart f.eks. Men, litt av vitsen med facebook er jo også at man skal kunne søke opp gamle kjente man ikke har hatt kontakt med på en stund, da er det jo naturlig å søke på det reelle navnet til folk man kjenner. Man legger jo heller ikke til folk man ikke kjenner på vennelista si, dermed unngår man at folk snoker rundt på profilen din, noen man ikke kan sperre for på f.eks blink. Man kan også, hvis man vil, sperre for søkning, dvs at folk som søker etter navnet ditt, ikke får opp noen treff, men da burde man kanskje vurdere å kutte ut hele faceboken ? Dog, de som du vil skal vite om profilen din vil jo få adgang.. (Invitere dem eller noe ? - Har ikke prøvd å skjule min profil sånn..) Privacy innstillingene på fb er vel satt som standard til å tillate alle i samme nettverk, (dvs Norway, hvis det er der man holder til) å kikke på profilen sin. Tror mange ikke er klar over dette, og deler ut profilen sin til hele norges land ! Mange hiver seg nok innpå facebook fordi alle vennene sine allerede er der. Å sette opp fornuftige innstillinger på privacy kommer nok ofte sist, eller aldri..
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2007 #6 Skrevet 21. juli 2007 Jeg er fullstendig anonym på FB. De jeg har på vennelisten vet hvem jeg er, og er de eneste som ser profilen, jeg legger ikke til "uvedkommede". Det er med Facebook er som de fleste andre kontakt-nettverk: det er hva du selv gjør det til. Det er skremmende hvor mange som registrerer seg med fullt navn fordi det bes om navn ved registreringen, og som ikke forstår at man kan ta i bruk et alias. Et poeng med Facebook er at man skal være der med sitt fulle navn. Engstelige mennesker ass.
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2007 #7 Skrevet 21. juli 2007 Jeg skjønner egentlig ikke hva som er så farlig med å ha NAVNET sitt på nettet, det er innholdet i det man skriver og evt annen info (bilder, jobb i noen tilfeller, kontaktinfo) som man bør tenke på. Og selvsagt trenger man ikke å la profilen sin stå åpen for alle i nettverket Men akkurat den navneskrekken forundrer meg litt. Når jeg googler meg selv kommer det opp flere linker til småting fra lokalaviser, jobbting (pga opphavsrett) osv. Er det farlig det, da? jeg legger aldri ut særlig private ting om meg selv på nettet under fullt navn.
Orestes Skrevet 21. juli 2007 #8 Skrevet 21. juli 2007 Et poeng med Facebook er at man skal være der med sitt fulle navn. Engstelige mennesker ass.Poenget er fortsatt at nettstedet er hva man selv gjør det til. Det er ikke alle som bryr seg om å ha sitt egentlige navn der, eller ønsker å være søkbar for Gud og hvermann man har kjent opp gjennom årene. Da er det å bruke et alias som de jeg er interessert i å ha kontakt med kjenner et greit alternativ.
Gjest vimselot Skrevet 22. juli 2007 #9 Skrevet 22. juli 2007 Jeg er ikke på facebook, men har tittet innom der og oppdaget f.eks at en venn har en profil under eget navn. Prata med ei venninne om det for par dager sia, helt generelt, og hun mener det er "på kanten". Nevnte at en felles venn har profil der, og bilder av venner og venninner...men han har bare bilder av venninner vi aldri har hørt ett ord om. Jeg sa at etisk sett skal man spørre før man legger ut bilder av venner, men det ironiske var at det ikke var ETT bilde av noen av hans beste venninner...og heldigvis ikke av noen av oss heller, bare bilder av damer jeg aldri har hørt navnet på engang, håper han spør før han evt. legger ut bilder og navn på folk...men han vet vel hvem som ikke vil bli lagt ut, og som ville blitt forbanna...må vel titte innom der og sjekke en gang, for sikkerhets skyld...gjør meg ikke så mye om han legger ut bilde, men prinsipielt skal han spørre først...og vet om minst to som ville blitt ganske sure...
Gjest Ulva35 Skrevet 22. juli 2007 #10 Skrevet 22. juli 2007 Har ikke Facebook og heller ikke nettby. Kunne ikke ramle meg inn heller etter alt jeg har lest om iallefall FB. Det som jeg blitt forbannet på er at folk jeg faktisk ikke kjenner spør om å få legge meg til på sin liste Gjenom min private mail. Er det noe her som vet hvordan det går an, og hvordan disse personene går frem for å få tilgang til min mail?
skrue Skrevet 22. juli 2007 #11 Skrevet 22. juli 2007 Et poeng med Facebook er at man skal være der med sitt fulle navn. Engstelige mennesker ass. Må si meg enig. Dette passer godt med reaksjonsmønsteret mange faller inn i når ny teknologi dukker opp. Husker godt da videospillere var synonymt med synden selv. For min del er det å ha tilgjengelig et bilde av meg selv samt en e-post adresse folk kan bruke for å kontakte meg ikke noe som gjør at jeg ligger våken om natten.
Miel Skrevet 22. juli 2007 #12 Skrevet 22. juli 2007 Jeg liker Facebook, jeg. Har funnet igjen mange gamle kjente som jeg egentlig hadde mistet kontakten med, men som jeg nå har begynt å treffe igjen. Jeg er heller ikke redd for at opplysninger om meg skal bli misbrukt, for det tror jeg ærlig talt ikke det er noen som har interesse av...
Gjest *Snart medlem* Skrevet 22. juli 2007 #13 Skrevet 22. juli 2007 Man velger jo selv hvor mye personlig informasjon man legger ut. Ikke trenger du legge ut ditt eget navn heller, men da er det jo selvsagt vanskelig for folk å finne deg
Gjest Pax Skrevet 22. juli 2007 #14 Skrevet 22. juli 2007 Har ikke Facebook og heller ikke nettby. Kunne ikke ramle meg inn heller etter alt jeg har lest om iallefall FB. Det som jeg blitt forbannet på er at folk jeg faktisk ikke kjenner spør om å få legge meg til på sin liste Gjenom min private mail. Er det noe her som vet hvordan det går an, og hvordan disse personene går frem for å få tilgang til min mail? De har ikke tilgang til din mail, men de har mailadressen din. Det er en funksjon på fb bok hvor man kan invvitere folk til fb, gjennom mailadresser som man har lagret på sin egen mailkonto. Det var slik jeg registrerte meg på fb, det var flere som la meg til på sin venneliste, så jeg tenkte at je kunne likegodt registrere meg. Ta det som et kompliment, du heller, at folk vil ha deg der. Det ingen, som sagt, som har tilgang til din mail.
flowerpower Skrevet 22. juli 2007 #15 Skrevet 22. juli 2007 Jeg er en av de "eldre" på FaceBook, og synes det er morsomt. Det er jo riktig som andre har sagt her at du velger selv hva du legger ut om deg selv. Jeg har både truffet tidligere kollegaer + laget gruppe for den ene barnehagen jeg jobbet i,- og der strømmer tidligere unger og ansatte til nå Spennende å se hva "ungene" har blitt!
Gjest StoreSky Skrevet 22. juli 2007 #16 Skrevet 22. juli 2007 Jeg har facebook, myspace. Når det gjelder FB så tror jeg veldig få har interesse i meg og mitt gjøren... Det ligger bilder der, venner har bilder, tidligere klassekamerater har dukket opp. Jeg synes det bare er morro! Og sunn fornuft er jo en fin ting å ha! (privat telefonnummer, mail adresse, bosteds adresse etc er skjult) Og skulle en fremtidig arbeidsgiver ikke ville ansette meg pga av bilder, så er det deres problem ikke mitt. Nå har jo jeg forsåvidt ikke strippet på Karl Johan, tatt dop for åpent kamera eller lignende blemmer, tror ikke det finnes så komprimerende bilder av meg heller der ute..
Gjest StoreSky Skrevet 22. juli 2007 #17 Skrevet 22. juli 2007 Forresten: det jeg sier om mitt liv er faktisk mye mer avslørende av meg her på KG enn på Facebook!
Gjest *Babysyk* Skrevet 22. juli 2007 #18 Skrevet 22. juli 2007 (endret) ... Endret 27. juli 2007 av *Babysyk*
Miel Skrevet 22. juli 2007 #19 Skrevet 22. juli 2007 Nå har jo jeg forsåvidt ikke strippet på Karl Johan, tatt dop for åpent kamera eller lignende blemmer, tror ikke det finnes så komprimerende bilder av meg heller der ute.. Sorry, men jeg må bare le av denne... Komprimerende bilder kan vel ikke være så ille, da blir du kanskje så bitteliten at ingen kjenner deg igjen uansett?
Pauline Skrevet 22. juli 2007 #20 Skrevet 22. juli 2007 I telefonkatalogen står det jo også fult navn. Trenger jo ikke legge ut kredittkortnummer på fb heller da. Men et poeng er jo å registrere seg med sitt vanlige navn, ellers er det ikke mange som kan gjenforenes med deg. Har funnet igjen mange gamle kjente der jeg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå