Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Har snakket med banken om boliglån og de kunne tilby meg noe de kallte "den beste renta" og den er på 5,4. Er det riktig at det er lavt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg får rente på 5.7, så ja, det er ikke så verst :) Heldige du!

Gjest Deception
Skrevet

Vi har 5.3 innenfor 60%, så 5.4 er ikke noe å klage over.

Skrevet (endret)

På listen til Dine Penger er det nå 17 banker som tilbyr effektiv rente på under 5 %! Jeg syns ikke 5,4 var bra.

Er dette effektiv eller nominell rente? 60 % eller 80 % lån? Det er mye som spiller inn. Hva slags andre gebyrer har banken? De fleste banker forlanger at dere har lønnskontoen deres hos dem. Så tar de et gebyr hver eneste gang du bruker kortet, tar ut penger eller betaler en regning. I tillegg må du betale for å få ha nettbank. Alt dette kommer fort opp i minst kr 1 000 pr år, ofte mye mer også (hvor flink er du til å ta ut penger samtidig som du betaler noe i kassen som koster kr 40?).

Nettbaserte banker som Skandiabanken og Storebrand bank (som akkurat nå tilbyr hhv. 5,05 og 5,24 % på et lån på kr 1 mill. innenfor 60 %, begge langt ned på listen [pleier å ligge høyere, faktisk], men under 5,4 %) har ofte ingen etableringsgebyr, ingen månedlig gebyr, nettbank er gratis, og det er gratis å bruke kort og å betale regninger.

Bytt bank!!

Endret av Apple-
Gjest Gjest
Skrevet
På listen til Dine Penger er det nå 17 banker som tilbyr effektiv rente på under 5 %! Jeg syns ikke 5,4 var bra.

Er dette effektiv eller nominell rente? 60 % eller 80 % lån? Det er mye som spiller inn. Hva slags andre gebyrer har banken? De fleste banker forlanger at dere har lønnskontoen deres hos dem. Så tar de et gebyr hver eneste gang du bruker kortet, tar ut penger eller betaler en regning. I tillegg må du betale for å få ha nettbank. Alt dette kommer fort opp i minst kr 1 000 pr år, ofte mye mer også (hvor flink er du til å ta ut penger samtidig som du betaler noe i kassen som koster kr 40?).

Nettbaserte banker som Skandiabanken og Storebrand bank (som akkurat nå tilbyr hhv. 5,05 og 5,24 % på et lån på kr 1 mill. innenfor 60 %, begge langt ned på listen [pleier å ligge høyere, faktisk], men under 5,4 %) har ofte ingen etableringsgebyr, ingen månedlig gebyr, nettbank er gratis, og det er gratis å bruke kort og å betale regninger.

Bytt bank!!

Men sikkerheten til nettbaserte banker er langt ifra bra... Jeg kjenner en professor i datasikkerhet. De har forsket mye på sikkerheten i banker, og skandiabanken fikk totalslakt av dem. Har også et par kamerater som uten problemer hacket seg inn på kontoer der (bare for å sjekke om de fikk det til altså, de bare gikk inn på et par kontoer og rett ut igjen ;) ) Jeg ville aldri plassert alle pengene mine der. Greit å ha en liten brukskonto der hvor man bare har et -lite- beløp til å handle matvarer for og slikt, men å ha mer penger enn man har råd til å miste der derimot..

Jeg har BSU-konto og er med i et fordelsprogram, så jeg får rente på 5.15 i min bank. Slipper gebyrer når jeg tar ut i minibank og når jeg kjøper ting for over kr 100 (tar alltid ut ekstra kontanter slik at det blir over 100 hvis jeg handler småting).

Gjest Gjest
Skrevet

Tusen takk for svar. Jeg har skal låne 100% av lånesummen. Virker som det er en ok deal da :)

Gjest Gjest
Skrevet

Har du vurdert å binde renten på deler av lånet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...