Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest vimselot
Skrevet

Nå har jeg fått overdose depressive bøker, hadde for mange år sia en tid hvor jeg oppsøkte bøker som bl.a omhandlet 2. verdenskrig, men nå virker det nærmest som om bøker om depressive tema forfølger meg.

Lånte ei bok, og trodde den var ok, utfra tittelen. Stod ikke så mye på omslaget heller, men den handler om hitler-tysklands leberborns-hjem og ettervirkningene for kvinnen(e) som ikke var der frivillig, og boka er grusom å lese og ofte blir jeg uvel...

Likevel, har lest langt over halve boka, og må få med meg "slutten"...

Liker ikke romantisk "kliss" men det må da finnes en mellomting...

Noen som kan anbefale noen bra bøker, uten å røpe slutten og for mye av handlinga?

Er glad i krim, om det er bra krim uten for mye vold...dvs liker trillere, i alle fall på film, drama osv. Dvs. drama som ikke er for depressiv, men likevel ikke overfladisk.

Eller må jeg begynne å lese pippi langstrømpe igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv noe av Erlend Loe, han skriver vittige bøker. Spesielt Doppler, den har jeg lest flere ganger og humrer like godt hver gang.

Gjest vimselot
Skrevet (endret)

Jo, har lest bøker av E. loe. En forfatter jeg liker (det er egentlig mange) er Falkberget, spesielt er han flink å skrive om følelser, jeg mener :sjenert: til å være mann...så beskriver han ting utrolig bra...

Liker også den dramatiske Vigdis Hjort (hjerteskjærende men ikke grusomt), og han fra Bergen, som jeg aldri husker navnet på...? Som fikk en pris for en triologi om Bergen og selvfølgelig menneskene der fra "gamle dager"...

Men vil gjerne ha flere forslag, for jeg finner visst alltid bare helt depressive bøker, og jeg klarer ikke sluke krig og elendighet dag etter dag (ja, leser litt hver dag...).

Men det virker som jeg "dras" mot depressive bøker, så har noen flere forslag skal jeg ta med en liste og gå på biblioteket. Har lånt den boka jeg leser nå "Solsikkeskogen" av en jeg kjenner, tror knapt vedkommede har lest den selv, og det står ikke på omslaget at den omhandler krig og minnene fra nazi-tyskland...

Da ville jeg ikke lest den, ikke akkurat nå i alle fall, men jeg er slik at jeg alltid leser en bok ferdig når jeg har begynt på den.

Endret av vimselot
Skrevet (endret)

"Miraklene i Santo Fico" Ganske vittig bok.

Krim: jeg er jo fan av Unni Lindell jeg da...

Haruki Murakami: "Vest for solen, syd for grensen"

Dan Brown og "Da Vinci koden"... Selv om jeg synes at han ikke skriver særlig bra akkurat... Men det kan du jo avgjøre selv i så fall

Ellers så er jo Toni Morrison en bra forfatter.

Og Michail Bulgakov: "Mesteren og Margarita"... Litt vanskelig språk, og innfløkt historie...men kanskje du liker en stor utfordring?

Tsjekov da? "Forbrytelser"?... Hvis du liker russisk humor og satire

Endret av Solskinnsbolla
Gjest StockDama
Skrevet

et Norge i krig av Schau,Nilsen & Karlsen er koselig faktabok skrevet på en litt spesiell måte.

Gjest Cirka
Skrevet (endret)
Dan Brown og "Da Vinci koden"... Selv om jeg synes at han ikke skriver særlig bra akkurat... Men det kan du jo avgjøre selv i så fall

Tsjekov da? "Forbrytelser"?... Hvis du liker russisk humor og satire

Jeg syns denne var knallbra, men det var vel fordi den etter min mening var spekket med spennende fakta om så mangt. I tillegg elsker jeg symboler, og det var det mange av i denne boken. Akkurat nå skal jeg gå i gang med en annen bok av samme forfatter som jeg har hatt lyst til å lese i et par år; Engler & Demoner. Det er fler som har fortalt at den er mye bedre enn "Da vinci koden".

Forøvrig er det så mange gode bøker, alt etter hva man er ute etter. "Don Quijote" må bare leses. Den er skrevet på begynnelsen av 1600-tallet, men er like aktuell i dag. Full av humor og visdom.

Endret av Cirka
Skrevet

Stieg Larsson!

Eller Elizabeth George, hvis du liker krim.

Skrevet

Hva med Alnæs? Historien om Norge?? Det må jo være noe for deg som er så interessert i historie?... mamma har lest det, og hun ble helt oppslukt-har ikke prøvd selv...enda!

:)

Skrevet

Haruki Murakami har skrevet mange gode bøker. Kafka på Stranden er også bra.

Stieg Larsson må man få med seg, god krim.

Frost av Roy Jacobsen

Gjest vimselot
Skrevet

Takk, men er jeg så interessert i historie da???

Jeg liker å lese om det, men skal ikke ta doktorgrad... Nå leser jeg ei bok av Else Breen, egentlig er det en ungdomsroman, men den også handler om en depressiv jente...som prøver å finne seg selv.

Vet jeg ikke kan finne noen bøker som bare er hyggelige, men takk for tips (noen av bøkene har jeg lest) og få gjerne flere forslag, dvs. drama uten fine klær og vakker interiør (jeg har lest en slik bok, aldri mer, selv om gjerne andre kan lese dem i fred, dvs. jeg har lest flere blant annet på hyttetur når det bare regnet...)

Skrevet

Harry Potter - på engelsk :Nikke:

Gjest Gjest
Skrevet

Bill Bryson sine bøker! Han skriver vanvittig bra og morsomt, og den siste jeg leste "The life and times of the thunderbolt kid" er en fest fra begynnelse til slutt :klappe::legrine:

Ellers så henger jeg meg på tipset om Harry Potter!

Skrevet
Nå har jeg fått overdose depressive bøker, hadde for mange år sia en tid hvor jeg oppsøkte bøker som bl.a omhandlet 2. verdenskrig, men nå virker det nærmest som om bøker om depressive tema forfølger meg.

Lånte ei bok, og trodde den var ok, utfra tittelen. Stod ikke så mye på omslaget heller, men den handler om hitler-tysklands leberborns-hjem og ettervirkningene for kvinnen(e) som ikke var der frivillig, og boka er grusom å lese og ofte blir jeg uvel...

Likevel, har lest langt over halve boka, og må få med meg "slutten"...

Liker ikke romantisk "kliss" men det må da finnes en mellomting...

Noen som kan anbefale noen bra bøker, uten å røpe slutten og for mye av handlinga?

Er glad i krim, om det er bra krim uten for mye vold...dvs liker trillere, i alle fall på film, drama osv. Dvs. drama som ikke er for depressiv, men likevel ikke overfladisk.

Eller må jeg begynne å lese pippi langstrømpe igjen?

Da vil jeg anbefale bøkene til Alexander McCall Smith, en "serie" som begynner med "Damenes detektivbyrå nr1" eller noe lignende. Det finnes 7 bøker hittil, alle er i pocket på engelsk og norsk. Hverdagsmysterier eller hva man skal kalle det, fra Botswana (!). Koselige, morsomme og en slags blanding av Agatha Christie og Pippi Langstrømpe :)

Skrevet

Hva med Jan Guillous bøker om Tempelridderen Arn? Noe historie og masse spenning :)

Noen av de beste bøkene jeg har lest i alle fall.

Skrevet

Du vil ikke bare lese depressive bøker? :klø: Jeg vet at vi ikke er på kropp og helse-forumet nå, men ei venninne av meg (med depresjon) leste kun faglitteratur om despresjon, og hun ble bare mer depressiv av det uten å skjønne det selv. Fysioterapauten tipset henne om å legge vekk fagbøkene, og heller lese noen lettere bøker. Hun havnet på Mankell sine bøker om Wallander, og er helt hekta!

Jeg digger også Mankell, og selv om Wallander-bøkene er krim, så er det likevel hverdagstemaer som blir tatt opp.

Vil også anbefale Liza Marklund sine bøker.

Skrevet

Støtter også tipset om Harry Potter på engelsk! :enig:

Skrevet

Gordianus-bøkene av Steven Saylor er veldig bra historisk krim. De handler om en dektektiv i romertiden. Mens de første bøkene er mest krim, ville jeg satt de senere bøkene nermere drama.

Ellers synes jeg Umberto Eco og Jan Guillou er veldig bra.

Gjest marihan
Skrevet

Marian Keyes skriver utrolig morsomme bøker! Veldig lett tone og ironiske kommentarer. Kan kanskje til tider bli litt "romantisk kliss", men d er verdt d. Jeg elsker bøkene hennes, har lest alle sammen :):fnise:

Skrevet (endret)

Samme her litt. Jeg skal prøve med Robinson Crusoe.

Endret av pace
Skrevet

Nick Hornsby - High Fidelity. Morsom og litt romantisk, men absolutt ikke klissete.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...