Gjest Mayamor Skrevet 21. juli 2007 #1 Skrevet 21. juli 2007 Vi er en familie på 7 mennesker som lurer på å anskaffe oss campingvogn. Bruken vår vil være: november - april: stående på campingplass og bruke den om vinteren når vi går på ski/alpin. mai - oktober: helgeturer og sommerferie Med andre ord: vi skal ikke bygge en "trehytte" rundt den. Men vi trenger at den er varm nok om vinteren med et fortelt hvor vi kan sitte ski og utstyr når vi er i vognen. Samtidig som det er greit å kunne sette opp et fortelt om vår, sommer og høst til å sitte under. Terassevarmer: hva er lurt/bra der? Fortelt: trenger vi et til vinteren og et til vår/sommer/høst på farten? Hvilke merker er bra? Priser? Campingplass: bør en først ha plassen eller ordner det seg "lett"? Vi har lyst å ha plassen på Voss - er det lett eller vanskelig? Hva koster en slik plass (fra-til)? Er helt grønn på hva som er mulig, hva å se etter i en vogn, praktiske tips etc. Så jeg lurte på om det var noen som kunne dele sin erfaring med meg... Er denne campingvognen ok? http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...187&tot=352 Prisen billig/stiv/passe? Dette er en campingvogn av merket Hobby, er det bra, dårlig eller passe? Hvilket merke anbefaler du? Tusen takk for innspill!
Gjest Mayamor Skrevet 21. juli 2007 #2 Skrevet 21. juli 2007 Er det forresten vanlig at en kan leie en campingplass visse deler av året eller betaler en årsleie?
Gjest Husmora Skrevet 22. juli 2007 #3 Skrevet 22. juli 2007 Vi har Polar og er godt fornøyd med den, har også kjennskap til Solifer som god vogn hele året. De jeg kjenner som har Hobby, sliter med at vannet i den fryser på vinteren, så de kan ikke ha vann på tanken når de bruker vogna. Vi har spikertelt på vinteren, som er 2,5x3 meter ca, praktisk å henge av seg klær og sette fra seg utstyr i. Har sommer-fortelt på sommeren. Har ferdig seng bak i vogna, noe som er veldig fint, for jeg syns det både er upraktisk og ubehagelig og re opp på sofaen. Til en familie på 7 må dere vel re opp uansett da.. En litt stor vogn med ferdig seng og en eller to køyer over kan være kjekt. Også en fordel med en liten sitteplass bak også, slik at man har to sittegrupper (vi har ikke det, men er bare 3).
Gjest Mayamor Skrevet 24. juli 2007 #4 Skrevet 24. juli 2007 Tusen takk for svar. Men hva er det som gjør at rørene fryser lett på Hobby vognene? Er det noe en kan gjøre for å unngå at det skjer? Ser på veiene nå at det florerer med vogner av merket Hobby, er det en sommervogn å regne kanskje? Vi lurer jo på om et telt hadde vært ok til 2 av barna på sommerstid da vi da hadde sluppet å re opp og ned hele tiden. Ser at der finnes løsninger som er raske opp og ned: http://seconds.quechua.com/EN/main.html Eller muligens et innertelt i sommerteltet er bedre? Noen med erfaring på det? Maser fælt her...
Gjest camper Skrevet 24. juli 2007 #5 Skrevet 24. juli 2007 Vi har hobby, og er godt fornøyd med den. Har brukt den ned til -30 men ikke hatt vann på i de aller kaldeste dagene. Vogna holder fint varmen ellers, men vannet kan nok fryse. Dette skal være bedre i de nyere vognene (vår er 2002) Er stor rift om helårsplasser her på vestlandet. Skal du ha sesong camping går det lettere, men er et styr å montere opp og ned.
Ugla Skrevet 25. juli 2007 #6 Skrevet 25. juli 2007 Men hva er det som gjør at rørene fryser lett på Hobby vognene? Kan kanskje ha med isolasjonen å gjøre? Vi hadde Cabby-vogn, nettopp p.g.a. at de (den gang, i vertfall) hadde best isolasjon. Vi brukte den mye på vinteren, og var avhengig av god isolasjon. Men mulig at andre vogner også er bedre nå (mange år siden vi kjøpte campingvogn).
Gjest camper Skrevet 25. juli 2007 #7 Skrevet 25. juli 2007 Rørene ligger veldig dårlig isolert i hobbyvogner av samme årgang som vår. Dette kan isoleres "naboen" på campingplassen vår gjorde det. Tilbygget forran hjelper og, men det går altså greit ned til over 10 minusgrader. Det er bare de kaldeste dagene vi har ungått å fylle vann på, just in case..... Noen venner av oss har ny hobby. De har bare hatt den en sesong og har hatt vann på hele tida. Mange sier at hobby er campingverdens lada. Så får hver enkelt legge det de vil i det. Vi har bare hatt hobby. Dette er vår andre. Mye vogn for pengene er det uansett
Gjest Mayamor Skrevet 25. juli 2007 #8 Skrevet 25. juli 2007 Tusen takk for flere svar. Jeg har bare lagt merke til at der finnes mange Hobby på campingplasser, på veien og rundt forbi i hager. Det er grunnen til at vi begyndte å kike etter en slik vogn. Ble overrasket over hvor billige de var, men der er kanskje sammenhengen med "Lada" uten at jeg ville brydd meg om "snobbefaktor" eller ei... Vi kjører en Ford Transit og er derfor ikke "så nøye" på hva vi drar bak oss så lenge den fungerer. Vi lurer på om vi muligens skal kjøpe en 2007 modell da prisfallet ikke er særlig stort på et år eller tre. Ser nå at vognen vi lurte på er solgt. Er det noen som har noen lure tips om hva en bør kike etter i en vogn? En god forhandler (vi drar og henter sør for Trondheim)? Tips om en ok vogn på Finn el? Forum for campere? Bra campingplass på Voss? -Flatlandsmo Camping -Saue Camping -Tvinde Camping Andre? Takker for innspill!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå