-Alvildebrud- Skrevet 20. juli 2007 #1 Skrevet 20. juli 2007 Vi har ikke invitert barn på bryllupet. Men... Min elskling har en niese som er 12 år. Hun er invitert i bryllupet, samt mine søskenbarn på 14 år. Hvor går deres grense på hva som er "barn"? Egentlig synes jeg hans niese på 12 fortsatt regnes som "barn", men av mange grunner er det umulig å ikke invitere henne. Jeg kunne like gjerne sluppet... Hvordan har dere ordnet det med tenåringer/barn/spebarn?
Dinah Skrevet 21. juli 2007 #2 Skrevet 21. juli 2007 (endret) Det skiller ikke mye i alder fra 12 år til 14 år, og dersom du inviterer dine synes jeg det er en selvfølge at sambo skal få invitere niesa si dersom han har et godt forhold til henne. Vi har kun invitert de barna vi er forpliktet til å invitere. Og det er sambo sine to fettere på 13 år og 15 år, samt sambo sin brors barn på 4 år og 7 år (de kommer reisende fra utlandet) og selvsagt våre barn på 1 år og 4 år. Men så kom bomba: kusina mi skulle plutselig ha med sine tre barn på 2,5 år, 5 år og 9 år, enda det kun sto foreldrenes navn i inbydelsen. :dåne: Dette irriterer meg noe voldsomt! Ikke er det stille og rolige barn heller... Aaaah! Så irritert jeg er. Endret 21. juli 2007 av Dinah
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2007 #3 Skrevet 21. juli 2007 Vi har ikke invitert noen barn. Min lille halvbror på 16 er den yngste hos oss, han kan vel neppe kalles barn. Tror også det skulle gå bra med to på 14 og ei på 12. Foreldrene kan vel enes om å sende disse hjem/til hotellet litt ut på kvelden?
2008brud Skrevet 21. juli 2007 #4 Skrevet 21. juli 2007 Vi skal invitere nieser og nevøer, mistemann på 3 år. Jeg rekner med at de blir med til middag og kaker, og at de blir hentet av barnevakten etterpå. Men det blir helt opp til foreldrene. De skal i vertfall inviteres!
evilla Skrevet 21. juli 2007 #5 Skrevet 21. juli 2007 Vi har ikke invitert noen barn. Har ikke barn selv. Og ønskte ikke å invitere barna som min samboer er onkel til. For de er ganske mange. Av søskenbarn så er vel det yngste 16 år, men de regnes ikke som barn syns jeg. Det kommer foressten en baby, men det er fordi den er helt ny Og det er jo greit.
Frey Skrevet 21. juli 2007 #6 Skrevet 21. juli 2007 Men så kom bomba: kusina mi skulle plutselig ha med sine tre barn på 2,5 år, 5 år og 9 år, enda det kun sto foreldrenes navn i inbydelsen. :dåne: Dette irriterer meg noe voldsomt! Ikke er det stille og rolige barn heller... Aaaah! Så irritert jeg er. Hva er det med folk? De som ikke står i invitasjonen er ikke invitert. Det må du bare si fra om. Bedre at hun er sur enn at du må plages påbryllupsdagen deres. Vi har invitert et barn her og et barn der vi, som selskap til min kjæres barn. Det vil si at vi har faktisk ikke invitert alle søsken i en familie. Dette er da selvfølgelig respektert (om ikke nødvendigvis populært). Vi vil da ha to gutter på 9, to jenter på 13-14 og tre gutter på 16-18 (de er jo ikke akkurat barn da). Vi tar med en liten tv og playstation i tilfelle de begynner å kjede seg, så da tenker vi ikke mer på det
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2007 #7 Skrevet 21. juli 2007 Om jeg tenker barnefritt, tenker jeg at man ikke ønsker små barn som ikke kan forventes å sitte stille, og som gjerne har lite utbytte av lang middag, taler osv - barn i alder 1-7 år, feks, kanskje litt eldre, avhengig av modenhet. Større enn det ville jeg regnet som "voksne" og invitert om det var naturlig, f eks om man ellers inviterer alle søskenbarn og noen er 10-12 år. Tror jeg, da. Ellers er det jo ikke sånn at det er en selvfølge eller spesielt normalt å ta med barna sine bare fordi de er i "passe alder"; i de bryllupene jeg har vært har det stort sett bare vært noen barn, ikke slik at fordi forlover har fire barn fra 5-13 så må man invitere disse også - slett ikke. Og man tar selvsagt ikke med andre enn de som står i invitasjonen, noe annet er frekt.
Nokia Skrevet 21. juli 2007 #8 Skrevet 21. juli 2007 Jeg har vært i bryllup der det har vært barn (bla barn og nieser/nevøer av brudeparet.) Ingen av disse barna skal beskyldes for å være rolige, så middagen ble et sammensurium av grining, roping, leking og hyling slik at man ikke kunne høre talene. Jeg synes ikke små barn har noe i et bryllup å gjøre - de blir jo hysjet på til stadighet og hadde muligens hatt det bedre et annet sted? Men barn fra 12 år og opp har da vett til å oppføre seg og sitte stille ved bordet, så det ville jeg ikke vært redd for å invitere. Men småbarn - det bør unngås, mener jeg.
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2007 #9 Skrevet 21. juli 2007 Jeg har vært i bryllup der det har vært barn (bla barn og nieser/nevøer av brudeparet.) Ingen av disse barna skal beskyldes for å være rolige, så middagen ble et sammensurium av grining, roping, leking og hyling slik at man ikke kunne høre talene. Jeg synes ikke små barn har noe i et bryllup å gjøre - de blir jo hysjet på til stadighet og hadde muligens hatt det bedre et annet sted? Men barn fra 12 år og opp har da vett til å oppføre seg og sitte stille ved bordet, så det ville jeg ikke vært redd for å invitere. Men småbarn - det bør unngås, mener jeg. Nå tror jeg stort sett ikke småbarn har så mye glede av å være i bryllup, men i de bryllupene jeg har vært hvor barn i alder 1-7 år har vært invitert, har det stort sett gått greit. Om de blir veldig urolige går foreldre eller avt besteforeldre ut med dem en tur, så de har ikke forstyrret noe særlig. Men enig i at de sikkert ikke syntes bryllup var SÅ veldig gøy, selv om de har en tendens til å bli veldig fascinert av selve seremonien i kirken eller hvor man er.
Floja Felíz Skrevet 21. juli 2007 #10 Skrevet 21. juli 2007 Vi har barn med i bryllupet, men alle barn under konfirmasjonsalder skal hjem kl. 21 når baren åpner. Synes egentlig ikke at 16-åringene heller bør være der etter baren har åpnet, men de to det gjelder skal passe et spebarn hver, så da har vi sagt ok til det.
2008brud Skrevet 21. juli 2007 #11 Skrevet 21. juli 2007 Man kan kanskje se ann barna litt da. Mine nieser og nevør kommer til å glede seg til å se tante og onkel gifte seg. De kommer ikke til å ha noen problemer med å være stille under taler, selv om minstemann er 3. Når de har spist vil de ha mulighet til å gå ut og leke litt. Forlanger ikke at de skal sitte ved bordet i timesvis.
Dinah Skrevet 21. juli 2007 #12 Skrevet 21. juli 2007 (endret) De kommer ikke til å ha noen problemer med å være stille under taler, selv om minstemann er 3. Jøss! Tror ikke jeg har møtt noen 3-4 åringer som klarer være stille i timesvis. Endret 21. juli 2007 av Dinah
2008brud Skrevet 21. juli 2007 #13 Skrevet 21. juli 2007 Jøss! Tror ikke jeg har møtt noen 3-4 åringer som klarer være stille i timesvis. Talene varer jo ikke i timesvis da De trenger ikke være musestille resten av tiden, og det er muligheter for å gå ut. Som jeg sa...
Dinah Skrevet 21. juli 2007 #14 Skrevet 21. juli 2007 Talene varer jo ikke i timesvis da De trenger ikke være musestille resten av tiden, og det er muligheter for å gå ut. Som jeg sa... Nei, du får håpe det.
2008brud Skrevet 21. juli 2007 #15 Skrevet 21. juli 2007 Nei, du får håpe det. Det går så fint så, det kommer nok helt ann på barna som skal være med. Er de veldig hyper til vanlig så hadde jeg vel stusset. Vil at bryllupet mitt skal være mer et familieselskap enn en "voksenfest".
-Alvildebrud- Skrevet 21. juli 2007 Forfatter #16 Skrevet 21. juli 2007 Vil at bryllupet mitt skal være mer et familieselskap enn en "voksenfest". Og her ser vi at det selvfølgelig er forskjell på bryllup og hvordan man ønsker å feire. det - Ikke noe galt med "familieselskap", ei heller "voksenfest". Det viktigste er hva brudeparet ønsker, og hva som passer deres situasjon best. Vi vil, som mange andre, ha en "voksenfest" - enkelt og greit
Majabeth Skrevet 22. juli 2007 #17 Skrevet 22. juli 2007 I vårt bryllup hadde vi 6 barn fra 3 til 10 år. De var med hele dagen. I kirka var det enda flere barn, da flere av gjestene kaffegjestene våre hadde barna med i kirka, men dro hjem med de etterpå. Under middagen, som vi hadde på hotell, gikk det kjempebra. Det var noen av dem vi var litt spente på (ADHD), men det gikk kjempebra! Til og med hun på 3 var som en engel hele tida. Slapp litt av, dere trenger ikke ha kontroll over alt hele tida, foreldrene er jo (som regel) vettige folk som selv vet hvor grensa går. Dersom dere slapper litt av slapper gjestene av. Det ordner seg!
-Alvildebrud- Skrevet 22. juli 2007 Forfatter #18 Skrevet 22. juli 2007 (endret) Slapp litt av, dere trenger ikke ha kontroll over alt hele tida, foreldrene er jo (som regel) vettige folk som selv vet hvor grensa går. Dersom dere slapper litt av slapper gjestene av. Det ordner seg! Tar rådet ditt, og prøver så godt jeg kan Tror ikke at "mine" inviterte "barn" kommer til være bråkete eller ikke sitte stille Det går nok bra! (de er jo ganske voksne.. lurte egentlig bare på hvor konsekvente dere var med en slags nedre grense.. Og har nå fått svar ) Endret 22. juli 2007 av -Alvildebrud-
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå