Gjest ? Skrevet 20. juli 2007 #1 Skrevet 20. juli 2007 Her er historien: Min bestemor er enke. Bestefar døde for over 10 år siden. Hun har 7 barn. Hun sitter i uskiftet bo. Nå vil hun selge huset til et av sine barn for taksten som ble tatt for over 10 år siden. Den er jo en del under dagens takst. Hun vil selge den til det barnet som har bodd i og vedlikeholdt huset i alle år mens hun (bestemor) har bodd i utlandet. Det barnet har bygd på en generasjonsbolig til bestemor, så bestemor eier huset og det ene barnet eier generasjonsboligen som er bygd på huset. Men to av barna tprotesterer. De skal ha dagens takst på huset. De vil ha sin farsarv. Bestemor er ikke interessert i å selge til dagens takst. De får jo sin farsarv når huset er solgt, selv om det blir mindre penger enn ved kjøpt til dagens takst. Bestemor vil også få bedre råd, og slippe å leve av minste pensjon. Hvis ikke så kommer ikke pengene til å bli løst ut før hun dør. Hva sier loven? Kan hun selge det til den taksten hun, og 5 av 7 søsken vil selge det for?
Frey Skrevet 20. juli 2007 #2 Skrevet 20. juli 2007 Det av barna som har bodd der har jo bidratt til verdistigningen i og med at h*n har tatt seg av vedlikehold osv. Dette skal godtgjøres. Men dette er advokatmat.
Lotten Skrevet 20. juli 2007 #3 Skrevet 20. juli 2007 Gjenlevende ektefelles rett til å rå over fast eiendom i boet er regulert i arveloven § 19. Gjenlevende ektefelle kan ikke gi bort fast eiendom uten samtykke fra arvingene. Det samme gjelder gavesalg av fast eiendom. Siden taksten er ti år gammel vil jeg anta at et salg i dag innebærer et betydelig gaveelement. Dersom gave/gavesalg er foretatt uten samtykke kan arvingen kreve gaven omstøtt ved dom.
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2007 #4 Skrevet 20. juli 2007 Takk! Jeg vet at hun ikke kan gi bort huset, men hun kan altså ikke selge den for 600 000 om dagens takst er på 2 mill fordi det blir gavesalg? Hvordan er praksisen? Det er 5 barn + bestemor som vil selge det for den gamle taksten, og de to andre nekter. Det spiller ingen rolle?
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2007 #5 Skrevet 20. juli 2007 Jeg vet ikke hva dagens takst er, men jeg vil anta den er mellom 1,5 og 2 mill.
Lotten Skrevet 21. juli 2007 #6 Skrevet 21. juli 2007 Takk! Jeg vet at hun ikke kan gi bort huset, men hun kan altså ikke selge den for 600 000 om dagens takst er på 2 mill fordi det blir gavesalg? Hvordan er praksisen? Det er 5 barn + bestemor som vil selge det for den gamle taksten, og de to andre nekter. Det spiller ingen rolle? Kan ikke så mye om arv utover det som står i loven. Men her er et svar fra en advokat som tilsier at dersom gaveelementet er mer en 20 % av boets verdi så kan det omstøtes. Og nei, det betyr ingen ting at fem av barna er villig til å selge til gammel takst. Skal den som sitter i uskifte selge eiendom må det foreligge samtykke fra alle arvinger.
Lotten Skrevet 21. juli 2007 #7 Skrevet 21. juli 2007 Kan ikke så mye om arv utover det som står i loven. Men her er et svar fra en advokat som tilsier at dersom gaveelementet er mer en 20 % av boets verdi så kan det omstøtes. Og nei, det betyr ingen ting at fem av barna er villig til å selge til gammel takst. Skal den som sitter i uskifte selge eiendom må det foreligge samtykke fra alle arvinger. Jeg må nok korrigere meg selv, eller rettere sagt advokaten i svaret over. Når det gjelder fast eiendom er det ikke et krav om at gaven må stå i misforhold til verdien av boet. Det er nok at det er et gaveelement i overdragelsen. Jeg fant en sensorveiledning fra Universitetet i Oslo som går ganske greit i gjennom vilkårene.
lulle Skrevet 21. juli 2007 #8 Skrevet 21. juli 2007 Ganske sikker på at bestemoren din kan selge huset til det av barnet hun ønsker til den prisen hun ønsker. Men den som kjøper huset vil jo risikere på den måten å bli uvenner med søskene sine på livstid.
Lotten Skrevet 21. juli 2007 #9 Skrevet 21. juli 2007 Ganske sikker på at bestemoren din kan selge huset til det av barnet hun ønsker til den prisen hun ønsker. Men den som kjøper huset vil jo risikere på den måten å bli uvenner med søskene sine på livstid. Det er ikke riktig. Hun kan selge, ordinært salg til markedspris er ikke noe problem. Men salg til underpris er ikke tillatt uten samtykke fra arvingene til førstavdøde. Det kan selvfølgelig i enkelte tilfeller være vanskelig å fastslå om det er et gavesalg. Men i dette tilfellet her hvor eiendommen ønskes sølgt for kr 600 000 og dagens verdi er 1,5 - 2 mill, er det neppe vanskelig å legge til grunn at det er et gavesalg som rammes av arveloven § 19.
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2007 #10 Skrevet 24. juli 2007 Her er historien: Min bestemor er enke. Bestefar døde for over 10 år siden. Hun har 7 barn. Hun sitter i uskiftet bo. Nå vil hun selge huset til et av sine barn for taksten som ble tatt for over 10 år siden. Den er jo en del under dagens takst. Hun vil selge den til det barnet som har bodd i og vedlikeholdt huset i alle år mens hun (bestemor) har bodd i utlandet. Det barnet har bygd på en generasjonsbolig til bestemor, så bestemor eier huset og det ene barnet eier generasjonsboligen som er bygd på huset. Men to av barna tprotesterer. De skal ha dagens takst på huset. De vil ha sin farsarv. Bestemor er ikke interessert i å selge til dagens takst. De får jo sin farsarv når huset er solgt, selv om det blir mindre penger enn ved kjøpt til dagens takst. Bestemor vil også få bedre råd, og slippe å leve av minste pensjon. Hvis ikke så kommer ikke pengene til å bli løst ut før hun dør. jeg ville trodd at hun kan selge til den prisen hun vil, så lenge hun er i levende live???? Nr et barn har bidratt til verdistiging/vedlikehold, så kommer det litt "moral" inn fra meg. Hva har de andre barna bidratt med? det bør de tenke på!!! Hun kan vel si at det er pga år med vedlikehold, som en slags gjengjeldelse.??? Hva sier loven? Kan hun selge det til den taksten hun, og 5 av 7 søsken vil selge det for?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå