Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2007 #21 Skrevet 23. juli 2007 Hjelper lite å si ifra til de som har hundene løse. Jeg har prøvd dette ettersom jeg alltid har min hun i bånd der det ferdes andre hunder fordi han ikke går godt overens med de etter å ha blitt angrepet et par ganger. Så kommer disse løse hundene opp og skal hilse. Jeg spør eier om han kan holde hunden sin vekk og enten får jeg som svar: "han er snill altså", eller "duh, det går bra." Eller bare et surt blikk. Da må jeg jo svare "min er ikke såå snill mot andre hunder fordi han har blitt anngrepet opptil flere ganger og nå har han gitt opp og angriper først.." Møkk lei..
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 23. juli 2007 #22 Skrevet 23. juli 2007 Hjelper lite å si ifra til de som har hundene løse. Jeg har prøvd dette ettersom jeg alltid har min hun i bånd der det ferdes andre hunder fordi han ikke går godt overens med de etter å ha blitt angrepet et par ganger. Så kommer disse løse hundene opp og skal hilse. Jeg spør eier om han kan holde hunden sin vekk og enten får jeg som svar: "han er snill altså", eller "duh, det går bra." Eller bare et surt blikk. Da må jeg jo svare "min er ikke såå snill mot andre hunder fordi han har blitt anngrepet opptil flere ganger og nå har han gitt opp og angriper først.." Møkk lei.. Si at han har kennelhoste, da tar dem bikkja fort i bånd gitt... Eldstemor hadde det i fjor, for nye valpen til naboen tok det med fra Sverige. Har aldri sett så mange "hensynsfulle" hunde-eiere før
Gjest Hundeeier Skrevet 23. juli 2007 #23 Skrevet 23. juli 2007 Jeg bor nærme skauen, men kan ikke folk vente med å slippe bikkja til de er vel fremme og utenfor lysløypa? Joda, hunden min får løpe fritt den også, på de områene der vi erfaringsmessig ikke treffer andre mennesker, evt bare treffer andre med hunden løs. Får jeg minne om at båndtvangen ikke er til for å beskytte mennesker, men dyr?! Det gjør det IKKE bedre at du slipper hunden i skauen der det ikke er folk som ferdes. I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo. Hundeloven, fra Lovdata.
Brunhilde Skrevet 26. juli 2007 #24 Skrevet 26. juli 2007 Får jeg minne om at båndtvangen ikke er til for å beskytte mennesker, men dyr?! Det gjør det IKKE bedre at du slipper hunden i skauen der det ikke er folk som ferdes. Hundeloven, fra Lovdata. I all verden, da. Det var da litt av en salve? Men jeg går ut fra at du kjenner hele landet og forekomsten av vilt overalt, ikke sant? For alt du vet kan jeg bo på en øy uten større dyr enn mus, det vet du jo ikke noe om! Jeg fortsetter å slippe hundetingen min der jeg mener det er forsvarlig, om du er uenig bryr meg mindre enn nada!
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 27. juli 2007 #25 Skrevet 27. juli 2007 I all verden, da. Det var da litt av en salve? Men jeg går ut fra at du kjenner hele landet og forekomsten av vilt overalt, ikke sant? For alt du vet kan jeg bo på en øy uten større dyr enn mus, det vet du jo ikke noe om! Jeg fortsetter å slippe hundetingen min der jeg mener det er forsvarlig, om du er uenig bryr meg mindre enn nada! Her MÅ jeg bare legge inn kommentaren jeg ga en jeg møtte i parken for noen dager siden... Du kjører vel både på rødt lys og i fylla du da?? Det er faktisk akkurat det samme, for hundeloven er like gjeldende som trafikkloven. (og hvis du hadde bodd på en øy med ingen dyr større enn mus, så kan jeg nesten garantere at det hadde vært veldig mye fugl der...)
Brunhilde Skrevet 27. juli 2007 #26 Skrevet 27. juli 2007 (endret) Her MÅ jeg bare legge inn kommentaren jeg ga en jeg møtte i parken for noen dager siden... Du kjører vel både på rødt lys og i fylla du da?? Det er faktisk akkurat det samme, for hundeloven er like gjeldende som trafikkloven. (og hvis du hadde bodd på en øy med ingen dyr større enn mus, så kan jeg nesten garantere at det hadde vært veldig mye fugl der...) Endret 27. juli 2007 av Brunhilde
Gjest Deception Skrevet 27. juli 2007 #27 Skrevet 27. juli 2007 (endret) Her i kommunen har man noe genialt, som er reservert fuglehundeiere som er medlem av den lokale fuglehundklubben. Det finnes nemlig et område hvor det faktisk er tillatt å slippe fuglehunder i båndtvangtida; dette er selvsagt et område hvor det ikke finnes vilt, men som er bra for at dyrene skal få løpe av seg den verste uroen. Utover det HATER jeg når folk bryter båndtvangen. Endret 27. juli 2007 av Deception
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2007 #28 Skrevet 4. november 2007 Regler om båndtvang bør overholdes, ingen tvil om det. Men jeg syns ikke folk som er redd hunder bør ha noe de skulle ha sagt så lenge ingen båndtvangsregler blir brutt. Syns det er helt forkastelig med folk man møter i marka som sier "ta hunden din i bånd" eller bruker allergi/redsel som argument for å få det som de vil. Jeg har ingen forståelse for - uansett, at folk er redd for hunder som går løs, og hvis noen mennesker har problemer med det, bør de oppsøke steder der de ikke regner med å treffe på løse hunder.
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2007 #29 Skrevet 4. november 2007 Ble angrepet av en løshund, som hoppet på meg. Den kom løpende på en selvsikker måte, så jeg tok opp den mini-hunden og stilte meg inntil et gjerde. Eieren kom og sa at bikkja var så snill. Kjøss meg bak, kan ikke si at den virket mye veloppdragen når den hoppet på meg... Problemet til de fleste som kritiserer hundehold nå til dags, er manglende evne til å sette seg inn i hundens kroppsspråk og tenkemåte og eierens situasjon. Vi lever i et land der stadig flere har hund, og det må taes til etterretning. Hvis personen som skrev dette innlegget hadde visst litt om hunder, hadde vedkommende også visst at å ta en liten hund på armen for å verne den mot "faren" en større hund representerer er noe av det dummeste en kan gjøre. For det første vil slikt på sikt føre til at den i utgangspunktet imøtekommende hunden blir redd og aggresiv (små hunder er MYE mer aggresive enn store). For det andre var nevnte store hund i dette eksempelet helt avgjort på vei over for å hilse på den lille hunden, og når vedkommende eier da løfter den opp, gjør han den svært interessant og fristen til å hoppe opp å undersøke hva som foregår for den andre hunden blir da nærmest uimotståelig. Å kalle noe slikt for angrep, er etter mine begreper helt latterlig og det er enda mer latterlig at en så inkompetent person har ansvaret for en hund. Ser meg mer og mer lei av den stadig voksende negative innstillingen til samarbeid vi hundeeiere møter på. Ellers synes jeg selvfølgelig at alle skal overholde hundeloven, på lik linje med alle lover.
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2007 #30 Skrevet 4. november 2007 Ingen av de stedene som du skriver om er der jeg opplever hunder som løper løs. Kan bare ikke forstå hvorfor det er så "lovlig" å bryte denne loven... Ingen av de stedene du nevner er i nærheten av der jeg bor, og synes ikke at noen i det hele tatt skal kunne forlange at jeg drar til et av disse stedene 3 ganger om dagen når jeg går tur. Når det ikke er båndtvang (21 aug - 31 mar) slipper jeg hunden min løs og gir faen i om andre måtte være uenig i det. Jeg har ingen problemer med å kontrollere min hund, hverken i forhold til dyr, barn eller andre organismer. Hvis noen er trangsynte og ikke-tolerante nok til å klage, bryr det meg ikke, så lenge min hund ikke oppsøker andre mennesker/dyr og jeg bruker pose. Tar gjerne intiniativ til en barnelov, som f.eks. kan omfatte bruk av bånd for barn mellom 2 og 6 år, og regulere bruken av barnefrie områder innenfor ring 2.
Gjest Eir Skrevet 5. november 2007 #31 Skrevet 5. november 2007 Båndtvangen om sommeren er det for å beskytte vilt med barn, og sauer ol på beite. Disse er det ikke så mange av midt i Oslo, og det er hovedgrunnen til at jeg kan finne på å ha bikkja mi løs der. På dagene om sommeren går det riktignok ikke, siden det sitter så mange og griller i parkene, men på kveldstid/natt når jeg er alene i parken, eller sammen med andre hundeeiere som synes det greit, lar jeg bikkja løpe løs. Og dersom noen dukker opp som ikke synes det er greit, så tar jeg selvsagt hunden i bånd igjen. Jeg synes heller ikke det er riktig å holde en hund i bånd hele livet, og at samfunnet bør ha ulike områder/situasjoner hvor det er lov å la hunden være løs.
FantasDick Skrevet 5. november 2007 #32 Skrevet 5. november 2007 Kommunene kan innføre båndtvang året rundt, og da gjelder den ikke for å beskytte viltet, men mennesker. Jeg er fryktelig irritert på de som ikke klarer å ha bånd på bikkja si - i alle fall de som ikke har kontroll på bikkja engang. Jeg bor midt i et borettslag og vi har en gressplen på baksiden hvor folk pleier å slippe hundene sine. Veldig irriterende når jeg skal ut med bikkja mi, for jeg må gå over denne gressplenen for å komme meg ut på tur, og det er alltid noen hunder som det ikke finnes kontroll på som skal hilse på. Bikkja mi er fly forbanna på hannhunder for tida, og han tar ikke fem flate øre for å tøffe seg hvis de kommer bort til han. Har sagt dette til alle idiotene som lar bikkjene sine fly rundt, men de presiserer at "bikkja mi er snill, den - bare slipp hunden din du også!" Men bikkja mi er ikke snill, hva gjør jeg, da?
Gjest rikkerikke Skrevet 5. november 2007 #33 Skrevet 5. november 2007 Båndtvangen er til for å verne viltet, og jeg mener da faktisk at hunder som ikke tar vilt også må få slippe løs om sommeren. Selvfølgelig må man ta hensyn i parker badestrender og andre steder der folk ferdes samt bruke hundeposer (men det gjelder jo uavhengig av båndtvangen da). Er hunden menneskevond kan den selvfølgelig ikke gå løs. For øvrig synes jeg synd på de som er så redd hunder at det plager dem i hverdagen. Det må være slitsomt. Tror selv jeg hadde kontaktet noen hundekyndige og lært mer om hund slik at jeg kunne lært å lese kroppspråket deres slik at jeg slapp å være redd for hundene i parken. Har sagt dette til alle idiotene som lar bikkjene sine fly rundt, men de presiserer at "bikkja mi er snill, den - bare slipp hunden din du også!" Men bikkja mi er ikke snill, hva gjør jeg, da? Når jeg lar min hund gå løs og velger å ikke ta min hund i bånd når jeg møter en annen hund i bånd, tar jeg sjansen på at de hundene den går bort til kan være lite hyggelige. Jeg kjenner også min hund og vet at den gjerne løper langt langt vekk ved fare for bråk. Det er eieren med løs hund sitt problem spør du meg.
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2007 #34 Skrevet 5. november 2007 Ikke uenig med Vimselot her, men jeg mener at argumentet om at noen er redd for hunder er altfor billig til at det skal kunne vektlegges noe særlig. Jeg har en retriever som ser helt ufarlig ut og som er snill som et lam, men jeg opplever allikevel at folk trekker seg unna, selv om jeg har kontakt med hunden og den er i bånd. Gamle damer er redde for mange ting, ungdom for eksempel, men de fleste vil nok gi meg rett i at det ville blitt litt håpløst å nekte ungdom å oppholde seg i nærheten av gamlehjem og andre steder der man forventer å treffe på eldre. Folk med mindre kontroll på hundene sine skal selvfølgelig få slippe dem for å øve på å gå løs, men dette bør nok skje i skjermede omgivelser, og ikke byparkene, der allergikerne står i kø for å hive seg over en å true med anmeldelser, juling etc.
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2007 #35 Skrevet 5. november 2007 Jeg hadde også gitt deg et veldig surt blikk hvis du hadde blandet det inn i mitt hundehold bare på grunnlag av at "i denne kommunen er det båndtvang hele året" etc. Jeg mener at hunder har rett til en viss livskvalitet, og så lenge de ikke skader eller skremmer andre ser jeg ingen grunn til at de ikke kan gå løs. Å anmelde noen for et slikt forhold er etter min mening på linje med å anmelde en som sniker i køen på trikken, eller en som går i sykkelstien for den slags skyld. Stiller meg uforstående til dagens hundelov; det er på tide at vi får noen som er litt mer positive til hunder til å styre dette landet!
LarsThomas Skrevet 5. november 2007 #36 Skrevet 5. november 2007 Jeg er hvertfall dritt lei alle de fillebikjene som flyr rundt uten bånd i nabolaget vårt. Vi bor i et boligfelt i Oslo, og her er det minst 5-6 hunder som går rundt uten bånd hver eneste dag, året rundt. Den ene er en stor aggresiv "ulve-lignende" som glefser etter meg hver gang jeg går mot jobb i 6 tiden på morningen. Ikke nok med det, men det ligger dritt utover hele fortauet og ! hehe... Båndtvang er faktisk ikke noe man kan velge selv, det er lovpålagt. Jeg hadde ikke nølt et sekund med å anmelde et slik forhold hvis jeg følte meg truet/irritert av en hund, noe jeg sterkt vurderer å gjøre med den hunden her i nabolaget.
Gjest nimbus Skrevet 6. november 2007 #37 Skrevet 6. november 2007 Her MÅ jeg bare legge inn kommentaren jeg ga en jeg møtte i parken for noen dager siden... Du kjører vel både på rødt lys og i fylla du da?? Det er faktisk akkurat det samme, for hundeloven er like gjeldende som trafikkloven. Det var da en usaklig sammenligning... synes du virkelig det er like ille å ha en hund løs som å kjøre i fylla Ville heller sammenligne det med "du drikker vel øl i parken når du griller også du da?" For det er jo heller ikke lov, men det skader ingen. Joda, enkelte er redd hunder. Jeg er redd edderkopper. Dessuten kan en hund gå løs uten at eieren lar hunden løpe bort til andre mennesker, la være å plukke opp dritt etc. Så jeg synes man må skille her, mellom de som lar hunden rappe pølser fra andre mennskers grill, ikke bruker pose etc, og de som har hunden løs (ulovlig) men passer på at den ikke plager andre. Og da snakker jeg ikke om dem som blir plaget av å SE hunden, fordi de er redde. ... Tar gjerne intiniativ til en barnelov, som f.eks. kan omfatte bruk av bånd for barn mellom 2 og 6 år, og regulere bruken av barnefrie områder innenfor ring 2. Jeg skriver under! Hva med barn som løper rundt og hyler og plager andre i parken? Det har skjedd flere ganger at jeg har blitt plaget av barn enn av hunder i parken, det er i hvert fall sikkert! Og så burde man ha like mange barnefrie kafeer som hundefrie!
Gjest Advena Skrevet 6. november 2007 #38 Skrevet 6. november 2007 Jeg slipper hunden min i områder hvor jeg har god oversikt, og med en gang jeg ser et menneske med eller uten hund, tar jeg bånd på hunden min. Synes det er utrolig irriterende med folk som på død og liv ikke skal ha bånd på hunden, spesielt når de ikke har kontroll på den. En annen ting som irriterer meg er hundeeiere som absolutt skal la hunden deres gå bort til min når de er begge i bånd, men det er en annen sak.
MellonCollie Skrevet 6. november 2007 #39 Skrevet 6. november 2007 Jeg slipper hunden min i områder hvor jeg har god oversikt, og med en gang jeg ser et menneske med eller uten hund, tar jeg bånd på hunden min. Synes det er utrolig irriterende med folk som på død og liv ikke skal ha bånd på hunden, spesielt når de ikke har kontroll på den. En annen ting som irriterer meg er hundeeiere som absolutt skal la hunden deres gå bort til min når de er begge i bånd, men det er en annen sak. Jeg skriver under på dette - begge avsnittene. Selvfølgelig ønsker jeg at hunden min skal kunne løpe løs så mye som mulig. Og hadde jeg hatt min egen inngjerede hage, så kunne den gjort det. At jeg ikke har den muligheten får jeg da ta konsekvensen av, og da sørge for at jeg har den i bånd når andre er i nærheten, av hensyn til de.
Gjest Driver Skrevet 6. november 2007 #40 Skrevet 6. november 2007 Hvorfor er det ikke båndtvang på katter? Det er vel ingen kjæledyr som dreper så mye vilt (les fugleunger) som katter. Det er vel ingen kjæledyr som lager så mye plager for andre mennesker som katter. :kaffe:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå