Gå til innhold

Båndtvang

Anbefalte innlegg

Gjest Huldali
Skrevet (endret)

Fra 1. april til 20. august er det båndtvang (jf. Lov om hundehold § 6), men mange i Oslo overholder ikke dette påbudet og det har jeg sett meg grundig lei på!

Særlig i parkene slipper hundeeiere hunden løs. Og de fleste hundene som jeg har observert går ikke ved siden av eieren sin, men løper løst rundt.

Jeg kan forstå at de ønsker at hunden skal få løpe fritt, men når det er båndtvang er det en grunn til det og det er jo at hunden ikke skal skade dyr og lignende i denne perioden (fordi om det ikke er det jeg legger vekt på her).

Jeg syns dette er grundig irriterende. Jeg pleier å gå gjennom parker eller oppholde meg der, og liker ikke at fremmede hunder kommer løpende mot meg uten noen eier i syne eller en eier som er langt borte. De fleste hunder er jo snille, men om hunden er snill eller ikke kan ikke jeg vite som ikke kjenner den, i tilegg har jeg en liten frykt for hunder.

En annen ting jeg som er irriterende er at hunder av og til kommer bort hvis man setter seg ned for å spise og lignende. De kommer og snuser på maten og er rett og slett innpåslitende for en som ikke vil ha hunder rundt seg når man skal spise.

Hvorfor er det så mange hundeeiere som ikke overholder loven om båndtvang? Tror de at alle syns det er helt greit at hundene løper fritt rundt? Og at ingen plages av det? At hunden deres ikke har mulighet til å skade noe dyreliv?

I følge loven (§10) kan jeg ta hunden som er løs og levere den til politiet, og brudd på båndtvang kan faktisk straffes med bøter eller fengsel på inn til 6 måneder (§26). Så det kan jo få konsekvenser for eieren at han/hun ikke overholder båndtvangen. Neste gang jeg får en hund på ufrivillig lunsjbesøk kanskje jeg tar den og leverer den til politiet, for nå er jeg ganske lei!

Endret av Huldali
Skrevet

Nå er det jo endel områder (parker) i Oslo som er unntatt fra båndtvangen også da. Du er sikker på at de parkene du ferdes i ikke går under dette fritaket?

Selv om jeg selv alltid har bikkja i bånd aksepterer jeg at de som har stålkontroll (og da mener jeg stålkontroll) på bikkja si ikke har den i bånd så lenge den ikke er til sjenanse for andre. Forøvrig er det faktisk båndtvang hele året her oppe i Trondheim (unntatt i marka hvor den generelle båndtvangsperioden gjelder)..

Gjest Huldali
Skrevet

Tror det bare et område i frognerparken som ikke er under båndtvang, i vinter var det også båndtvang i marka. Tror ikke alle parkene som jeg vandrer i ikke har båndtvang :)

Skrevet

Nei, det er flere enn ett område. Det ble åpnet for tilsammen 10 områder tidligere i sommer (1. juni) såvidt jeg vet.

Områdene er:

- Styggedalen, Bogstad

- Huseby

- Hundejordet, Frognerparken

- Grefsenkollveien

- Isdammen, Årvoll

- Nuggerud Parkering, Ellingsrudåsen

- Lille Wembley, Haugerud

- Skraperudtjern

- Hallagerjordet, Ljan

- Hundesletta, Ekeberg

Gjest Huldali
Skrevet

Ingen av de stedene som du skriver om er der jeg opplever hunder som løper løs. Kan bare ikke forstå hvorfor det er så "lovlig" å bryte denne loven...

Skrevet

Lovlig er det ikke. Politiet i Bergen (tror jeg det var) hadde vel en "razzia" er ved starten av båndtvangsperioden hvor de fløy rundt og bøtela de som ikke overholdt den.

Problemet er vel at politiet stort sett ikke har kapasitet nok til å ta seg av det.

Gjest Tweek
Skrevet

Har sett det mange ganger her, når hundeeiere går midt i byen med hundene løs. Hundene driter på gata og i blomsterbedene til folk så springer de videre og løse. Dette har jeg å irritert med dødsmye, for det er jo båndtvang!

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Veldig enig... Har faktisk akkurat hatt en tråd om det selv. På ene campingplassen ved meg er de helt utrolige. Bittesmå bikkjer som ingen har kontroll på som løper rundt som gærne hele den tid eierne er våkne...

Skrevet

Jeg har alltid hunden løs, men jeg er en av dem som har "stålkontroll" (dvs. hunden min går i bånd den, men båndet synes ikke), og hunden min løper IKKE rundt og plager folk (eller dyr). Jeg er helt enig i at det kan være veldig irriterende når hundeeeiere ikke tar ansvar for dyrene sine, også for oss som faktisk har hunden under kontroll, for de løse "frittgående" hundene er ikke alltid like vennlig innstilt til sine artsfrender, og jeg vil heller ikke at grillmaten min stjeles av fremmede hunder. Ei heller vil jeg tråkke i etterlatenskaper, så jeg vil sterkt oppfordre til bruk av hundeposer.

Altså: Har ikke hundeeieren en veldig(!) god innkalling samt generell dressur på hunden sin MÅ h*n bruke bånd.

Gjest vimselot
Skrevet (endret)

Tror noen har stålkontroll på hundene sine (hadde en selv, som lystret minste vink), men kjenner folk som faktisk ikke tør å gå over en park f.eks. og krysser gata om de ser en hund som er løs...

Vet ikke hva jeg skal mene om båndtvang, bortsett fra mht. dyreliv når det er mye snø i marka f.eks. Jeg er ikke spesielt redd hunder selv, men er blitt skeptisk etter at jeg passet på en mini-hund for ei venninne. Ble angrepet av en løshund, som hoppet på meg. Den kom løpende på en selvsikker måte, så jeg tok opp den mini-hunden og stilte meg inntil et gjerde.

Eieren kom og sa at bikkja var så snill. Kjøss meg bak, kan ikke si at den virket mye veloppdragen når den hoppet på meg...

I prinsippet er jeg for at hunder skal løpe løs der det passer, om eieren har kontroll. Men de fleste eiere tror de har kontroll og at deres hunder er bare snille (sikter ikke til noen i denne tråden, har sett eiere som har kontroll og godt sosialiserte hunder)

En nevø av meg ble bitt av en hund, men den stod i bånd utenfor en butikk. Generelt er en løs hund tryggere enn en som står i bånd, eller går i bånd, om to hunder møtes.

Tror mange er redd for hunder, og veldig redd enkelte raser (noen ser jo litt farligere ut enn andre og media har jo satt fokus på enkelte raser).

Jeg er ikke redd når jeg går tur med Lady f.eks. fordi han er godt sosialisert med andre hunder, og slett ikke redd hunder for egen del. At den hoppet på meg, var ubehagelig, men jeg burde kanskje ikke tatt opp mini-hunden, men var redd for å komme tilbake med en skadet hund til eieren...

Synes hensynet til folk som virkelig er REDDE, er det som veier mest for båndtvang, borsett fra hensyn til dyrelivet i skogen som har kull osv.

Om man har en hund som går fot uten bånd, kan man ta på båndet, men de som er redde, kan også bli litt mer flink til å si fra.

Endret av vimselot
Gjest Gjest
Skrevet

Har en ikke 100%kontroll på hunden sin så er det båntvang hele året+byggefelt og campingplasser er det og båndtvang hele året,vist du ikke har gjerdet inne eiendommen på en forsvarlig måter

Skrevet

Jeg blir også oppgitt over folk som tror at båndtvangen ikke gjelder dem.

I går stod en løs hund og pisset oppetter husveggen min mens erierne bare gikk videre og min hund (selvfølgelig) bjeffet som en gal i vinduet.

Jeg bor nærme skauen, men kan ikke folk vente med å slippe bikkja til de er vel fremme og utenfor lysløypa?

Joda, hunden min får løpe fritt den også, på de områene der vi erfaringsmessig ikke treffer andre mennesker, evt bare treffer andre med hunden løs.

Jeg er glad i hunder generelt, men har ingen problemer med å akseptere at ikke alle er det og at noen faktisk er redde.

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet (endret)

Uansett hvor kontroll man har på bikkja si (Jeg har og "stålkontroll" på gamlemor, bare så¨det er sagt) så betyr ikke det at loven ikke gjelder deg. Det blir bare så altfor dumt. Det blir det samme som å si at "jeg blir ikke full av å drikke 3 øl, så da kan jeg kjøre uansett". Du kan ta livet av noen, ja, men for noen (bl.a. min svigermor) så FØLES det som om du kan ta livet av dem ved å ha bikkja løs. Da har det faktisk ikke noe å si hvor god kontroll du har.

Det blir bare for dumt... Loven gjelder for alle...

Endret av Pia 30.08.08
Gjest vimselot
Skrevet

Vel, hadde den hunden jeg hadde levd i dag, ville h*n gått løs...for det meste. H*n rørte ikke dyr, løp aldri bort til andre hunder, eller mennesker (jo, når jeg kjente noen, self, men da gikk vi bort sammen, dvs. at bikkja gikk sammen med meg), og var sosialisert med alle rare dyr, fra kaniner, papegøyer, hester, katter, skilpadder osv.

Men jeg kan forstå at noen mennesker er redd hunder, for jeg kjenner ei som blir helt svett bare hun ser en løs hund.

Ofte har jeg måttet følge henne over parken f.eks. og si at det ikke er farlig, ikke møt blikket til den hunden som kommer løpende, bare overse den og se en annen vei.

Nå har hun tatt poenget, og ser at når en fremmed bikkje ikke får oppmerksomhet, men blir avvist på den måten, mister den interessen, men hun er fortsatt redd.

Gud, hvor mange turer jeg har sagt det samme, men hun har en skrekk i seg, som er reel...

Savner den hunden jeg hadde, den var så lydig, og alt var self en lek. En dag måtte jeg følge bikkja til siste hvilested, det er år sia, men jeg savner...

Sidespor. Jeg synes folk som er redd bikkjer, det er jo ikke alltid løpetid, kan rope og spørre om ikke eieren kan ta den i band. Sikkert ikke lett, om man som henne opplever en forferdelig angst og svetter og skjelver og må støtte seg mot meg og må gå bak meg når en løs hund kommer løpende.

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet
Vel, hadde den hunden jeg hadde levd i dag, ville h*n gått løs...for det meste. H*n rørte ikke dyr, løp aldri bort til andre hunder, eller mennesker (jo, når jeg kjente noen, self, men da gikk vi bort sammen, dvs. at bikkja gikk sammen med meg), og var sosialisert med alle rare dyr, fra kaniner, papegøyer, hester, katter, skilpadder osv.

Men jeg kan forstå at noen mennesker er redd hunder, for jeg kjenner ei som blir helt svett bare hun ser en løs hund.

Ofte har jeg måttet følge henne over parken f.eks. og si at det ikke er farlig, ikke møt blikket til den hunden som kommer løpende, bare overse den og se en annen vei.

Nå har hun tatt poenget, og ser at når en fremmed bikkje ikke får oppmerksomhet, men blir avvist på den måten, mister den interessen, men hun er fortsatt redd.

Gud, hvor mange turer jeg har sagt det samme, men hun har en skrekk i seg, som er reel...

Savner den hunden jeg hadde, den var så lydig, og alt var self en lek. En dag måtte jeg følge bikkja til siste hvilested, det er år sia, men jeg savner...

Sidespor. Jeg synes folk som er redd bikkjer, det er jo ikke alltid løpetid, kan rope og spørre om ikke eieren kan ta den i band. Sikkert ikke lett, om man som henne opplever en forferdelig angst og svetter og skjelver og må støtte seg mot meg og må gå bak meg når en løs hund kommer løpende.

Uansett om bikkja går bort til folk eller ikke, så tar man hensyn til folk rundt seg. Ta min svigermor f.eks... Hun er like redd uansett om bikkja er i bånd eller ikke, hun blir helt panisk. Og da mener jeg HELT panisk! Hvis det kommer en hund bort til henne så kan hun faktisk bli så redd at hun svimer av. Det er ikke en menneskerett å ha hund, det er et valg. Har du tatt det valget så har du også valgt å ta hensyn til de rundt deg og de lover og regler som gjelder rundt det valget. Her i landet har vi en lov som sier at alle hunder (sett bort fra tjenestehunder) skal gå i bånd fra 1. april til 20. august, uansett hvor snill og lydig den er.

Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har inntrykk av at de færreste er mer redd en hund som går tett ved eieren uten bånd, enn en tilsvarende, eller kanskje mer vimsende hund I bånd. Da jeg hadde (stor) hund opplevde jeg at folk gikk over på andre siden av gata selv om den gikk i bånd - noen mennesker er rett og slett veldig veldig redd hunder.

Så jeg synes diskusjonen heller bør dreie seg om de hundene som flyr rundt og ofte gjør ting utenfor eierens oppmerksomhet og kontroll. Og jeg er helt enig. Nå bor jeg ikke i byen, men for noen uker siden gikk jeg med venner gjennom Marienlystparken - og det var mANGE løse hunder! Slett ikke alle virket lydige. Jeg er ikke redd hunder, så for min del reagerer jeg ikke noe særlig, men en av de andre i følget ble kjempestressa om løse hunder kom mot henne og/eller bjeffet. I tillegg er det lett å forestille seg problemer om unger løper rundt i parken, grillmat som blir tatt, etterlatenskaper og problemer for hundeeiere med hunden i bånd/under kontroll. Jeg fatter egentlig ikke at folk kan være så frekke at de har hunden løs (på en hensynsløs måte) i såpass trafikkerte områder som parkene i sentrum! Dessuten - båndtvang gjelder hele året og så godt som overalt om man ikke har kontroll på hunden.

Forstår jo at politiet har begrenset med kapasitet, men det hadde vært fint om de kunne ta en patruljerunde i parkene en gang i løpet av sommeren, gjerne på en fin solskinnsdag...

Gjest vimselot
Skrevet

Kan forstå at noen er så redde at de blir redd uansett, men når jeg og den hunden jeg hadde (som nå er død og som hadde vunnet en del lydighetspremier), gikk tur, var det aldri noe problem og man kan ikke SE på folk om de er redde.

Derfor skrev jeg at jeg synes det er ok, at folk som faktisk er REDD enten for seg eller mini-hundene sine, kan rope og si f.eks. "ta hunden din fast". Min ville aldri gått løs på noen hunder, men det kan jo ikke en stakkars gammel dame med puddel vite f.eks. og jeg har aldri ønsket å skremme folk.

Er blitt skeptisk selv, dvs. når jeg har passet en mini-hund, som jeg også skrev.

Har pratet med noen om dette, og særlig eldre mennesker mener at båndtvang burde det være hele året i f.eks. det borettslaget der de bor.

Jeg bor altså i Oslo, og kanskje det ville vært en ide å ha båndtvang deler av dagen i alle fall, siden gamle damer blir så redde? (jada, vet jeg er gammel, men f... ikke så gammel)

Utenfor ring 2 er det visst fritt fram etter august, tror jeg?

Liker heller ikke at alle hunder alltid skal gå i bånd, men det finnes faktisk de som har reel angst, enten pga tidligere opplevelser eller fordi de bare har det.

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Du motsier deg selv mye her vimselot :ler:

Men jeg mener jo heller ikke at bikkjer alltid skal gå i bånd, for det har ingen godt av. Men i båndtvangstida så er nå en gang slik at det er ikke lovlig å ha bikkja løs, så da får man enten finne seg et inngjerdet område der bikkja kan løpe, eller holde den i bånd. Hvis man er über-imot å holde hunder i bånd, så får man heller la vær og ha hund. Synes man skal følge de lover og regler som gjelder hvis man velger å ha et dyr boende hos seg.

Gjest vimselot
Skrevet
Du motsier deg selv mye her vimselot :ler:

Men jeg mener jo heller ikke at bikkjer alltid skal gå i bånd, for det har ingen godt av. Men i båndtvangstida så er nå en gang slik at det er ikke lovlig å ha bikkja løs, så da får man enten finne seg et inngjerdet område der bikkja kan løpe, eller holde den i bånd. Hvis man er über-imot å holde hunder i bånd, så får man heller la vær og ha hund. Synes man skal følge de lover og regler som gjelder hvis man velger å ha et dyr boende hos seg.

Jeg har kanskje motsagt meg, i alle fall påstår du det. Hvorfor linker du ikke til hva jeg har sagt som er så selvmotsigende. Jeg ser at båndtvang er nødvendig, selv om jeg stoler helt på hunder (som f.eks. min) som var topptrent og kunne søk, hjelpehund osv.

Self motsier jeg meg selv, fordi jeg heller ikke liker å bli overfalt, med en mini-hund på slep, men ellers?

Tar det ikke ille opp, jeg prøver bare se ting fra flere horisonter.

Gjest Huldali
Skrevet

Da jeg startet denne tråden trodde jeg at det skulle renne inn med holdninger som "nei, hunden har rett til å løpe fritt rundt! osv, men det ser ut til at det er stor eninghet om at hunder bør holdes i bånd når det er båndtvang, men desverre virker det ikke som om kvinneguidens brukere er de jeg møter til vanlig i parken.

Men hvordan tror dere at man kan få bukt på problemet? Jeg vet ikke om det å si i fra til eieren faktisk hjelper så mye, gjort det ved et par anledninger og bare fått et veldig surt blikk tilbake.

Politiet har jo ikke resurrser til å etterforske vanlig kriminalitet så de kommer nok ikke til å bry seg om at folk ikke overholder loven når det gjelder båndtvang.

Så hva står vi da igjen med?

Kanskje en holdningskampanje? Men da trengs det penger og er noen villige til å jobbe med det tror dere?

Hva er deres forslag?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...